FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 [Allemaal]   Omlaag

Auteur Topic: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie  (gelezen 3149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Erike-

  • Berichten: 39
FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Gepost op: 9 januari 2017, 22:21:51 »

Goedenavond allen!

Na een korte introductie in het voorstel topic hier nu zoals beloofd het topic waarin ik de opbouw en lichte verbouwing van mijn FJ1200 1tx in rood-wit-blauwe kleurstelling ga bijhouden.

Afgelopen weekend de brommer opgehaald bij onze oosterburen en naar het westen des lands verscheept. Al bij het ophalen van de motor concludeerde ik dat hij buiten zou moeten slapen. Mijn tuinschuurtje is te klein bemeten om zo'n formaat motorfiets te herbergen.

Het sleutelwerk zal dus ook in de open lucht moeten gebeuren, of ik moet alle onderdelen los schroeven en naar het schuurtje verplaatsen. Er is het nodige te doen, want ik heb een rollend frame + motorblok aangeschaft samen met twee verhuisdozen onderdelen en los kuipwerk. Alle boutjes en moertjes liggen door elkaar dus dat is al een puzzel opzich.

Ik heb allereerst de achterste kuipdelen gemonteerd en het zadel er op gelegd. Zo is de motor in ieder geval ten dele beschermd tegen de elementen en als bonus is er ook een motorhoes overheen gegaan. Niet de beste omstandigheid om een motor te bewaren, maar helaas kan ik even niet anders.

Dan nu de plannen en mijn vragen aan jullie!

Na het commentaar in net welkom topic gelezen te hebben (te duur, gaat niet lukken voor dat geld) heb ik mijn doelen ietwat bijgesteld en als ik geen grote tegenslagen krijg, moet ik deze fiets voor een mooi bedrag weer in goede staat kunnen krijgen.

De voorvork wil ik ombouwen naar 17" en daarin een FJ '89 17" velg steken. Ik heb al een set bluespots liggen die ik bij een forumlid heb overgenomen. Mijn vraag is, kan ik alleen de onderpoten verwisselen om de ombouw te realiseren? Ofwel, is het 16" en het 17" binnenwerk gelijk? Ik heb al begrepen dat de voorvering van de oudere types best slap is, maar ik wil later toch kijken naar nieuwe vering.

Mijn topkuip heeft wat breuken aan de linker acherkant (waar de luchthapper 'in' hoort). Dit is met een soort kit of lijm gerepareerd. Ik wil dit graag repareren met abs plastic (koffiebekerroerstaafjes :mrgreen:) en aceton. Hamvraag is natuurlijk, zijn de kuipdelen van de FJ van ABS plastic? Dat het qua kleur er dan even niet uitziet is van minder belang. Ik ben van plan lang van deze motor te genieten, dus tzt wil ik m origineel laten spuiten (en de benzinetank uitdeuken :angel:).

Ik mis een linkerspiegel. Ik heb begrepen dat het zicht van de FJ spiegels niet geweldig is en dat ik beter cbr1000 spiegels kan gebruiken. Kunnen jullie dit bevestigen? Want dan kan ik beter op zoek naar twee CBR spiegels ipv een FJ spiegel. De houders waar de kuip mee vast zit heb ik nog wel.

Het plastic kuipdeel waar de reserve / choke op zit is naar de filistijnen. Op zijn tocht heeft hij het plaatje waar het afdekplaatje van de choke / reserve ook meegenomen. Heeft iemand een of beide delen ter overname?

Een heel lang verhaal en ik zal morgen proberen wat fotootjes in het topic te plakken van hoe de motor er nu bij staat. Fijne avond  :mrgreen:

Gelogd

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2017, 22:48:56 »

CBR-spiegels passen niet op de 1TX die jij hebt, en ook niet op het model 3CV/CW dat daarna komt. Ze passen op het laatste model FJ1200 (3XW), met de trapeziumvormige koplamp.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2017, 11:36:12 »

Erik
Als je even een lijstje maakt wat je nodig hebt aan onderdelen dan denk ik dat ik je een heel eind op weg kan helpen.
Ik heb vorige week een 1200 van bwj 89 gedemonteerd.
Dus bv voorwiel en voorvork heb ik en bijpassend achterwiel ook.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2017, 12:46:31 »

Nou Rob, kom je zondag a.s. dan met een aanhangwagen volgeladen naar de ALV in Almere? :)

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 12:51:03 door Mark_Vans »
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2017, 14:53:14 »

Als dat nodig is waarom niet  :lol:
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2017, 15:29:43 »

Als dat nodig is waarom niet  :lol:

Ik denk dat Erik niet komt, mssn daarom niet...     :coolsmiley:
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2017, 15:47:31 »

Erik
Als je even een lijstje maakt wat je nodig hebt aan onderdelen dan denk ik dat ik je een heel eind op weg kan helpen.
Ik heb vorige week een 1200 van bwj 89 gedemonteerd.
Dus bv voorwiel en voorvork heb ik en bijpassend achterwiel ook.

Hallo Rob,

Wat een super aanbod!

Het lijstje met FJ onderdelen is eenvoudig:

- FJ89 voorvork (is dit dan de complete voorvork incl kroonplaten, of alleen de poten?)
- FJ89 voorwiel
- binnenkuipdeel links
- choke / reserve afdekkapje

Voor de rest zijn de onderdelen volgens mij niet uitwisselbaar en is mijn fiets redelijk compleet.

Het achterwiel wil ik een TRX achterwiel gebruiken. Is mijn emailadres zichtbaar in mijn profile? Dan kunnen we via de mail afspraken maken hoe ik ze kan ophalen!

Gelogd

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2017, 16:08:33 »

Het binnenkuipdeel links is voor elk model FJ anders. Dat van een 3CV past niet op een 1TX. Hetzelfde geldt voor het choke/reserve-afdekkapje.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7434
  • Noord Scharwoude
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2017, 16:52:46 »

Als je aandere een trx velg kan komen geen probleem anders denken aan een fzs 600 schuift er ook zo tussen
Wel ff onder remklauw . Dus ook montage punt onderkant lasse. Is mooi
Gelogd
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3CV
3 x 3XW 
2 x XJ750 seca

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2017, 17:45:27 »

Het binnenkuipdeel links is voor elk model FJ anders. Dat van een 3CV past niet op een 1TX. Hetzelfde geldt voor het choke/reserve-afdekkapje.

Ok, bedankt voor de info!
Als je aandere een trx velg kan komen geen probleem anders denken aan een fzs 600 schuift er ook zo tussen
Wel ff onder remklauw . Dus ook montage punt onderkant lasse. Is mooi

Vooralsnog heb ik een TRX velg gevonden! Bedankt voor de tip!
Gelogd

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4179
  • Of Wha
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2017, 21:26:21 »

Spiegels 1tx kun je vergeten zijn er niet meer , wel bij de dealer a 75 euro per stuk
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2017, 08:47:48 »

Spiegels 1tx kun je vergeten zijn er niet meer , wel bij de dealer a 75 euro per stuk

Dat is wel jammer! Ik heb van beide spiegels, de onderkantjes nog wel. Dus wat je op de kuip schroeft. Ook heb ik van beide spiegels dan de steeltjes nog. Alleen van de linker is de daadwerkelijke Spiegel van het staafje af. Passen de staafjes (incl spiegels) van een later model op de onderkantjes van een 1TX??

Anders zit er niet veel anders op dan een steeltje van een later model doorslijpen en vastlassen aan het staafje wat ik nog heb of stuurspiegels monteren...
Gelogd

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4179
  • Of Wha
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2017, 09:58:55 »

Ik heb ze toen nieuw gekocht en laten verlengen, dit kan trouwens niet iedereen!!
Ben bij diverse las bedrijven geweest maar je moet een echte ouderwetse vakman hebben , eentje met verschillende soorten draad en dan nog zij hij tegen mij dat het soms wel , soms niet gaat .
Dit heeft te maken met de hoeveelheid troep die ze bij elkaar verzamelen en dit gietbaar maken, je weet nooit precies wat er in zit.
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

REV1

  • Official Club Member
  • Berichten: 830
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2017, 19:08:58 »

Ik heb wel honda spiegels op m'n 1TX, van een cbr250 of zo (zou ik moeten nakijken).

Ik heb de yamaha voetjes aan de honda spiegels gezet en dat werkt. (hoewel je nog steeds niet veel ziet)
Gelogd

Robin

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1336
  • Doetinchem
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2017, 20:19:49 »

Gewoon je kop draaien :mrgreen:
Gelogd
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

wijnz

  • Berichten: 61
  • FJ 1200 3 cv
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2017, 21:27:14 »

Spiegels 1tx kun je vergeten zijn er niet meer , wel bij de dealer a 75 euro per stuk

Dat is wel jammer! Ik heb van beide spiegels, de onderkantjes nog wel. Dus wat je op de kuip schroeft. Ook heb ik van beide spiegels dan de steeltjes nog. Alleen van de linker is de daadwerkelijke Spiegel van het staafje af. Passen de staafjes (incl spiegels) van een later model op de onderkantjes van een 1TX??

Anders zit er niet veel anders op dan een steeltje van een later model doorslijpen en vastlassen aan het staafje wat ik nog heb of stuurspiegels monteren...
de spiegels van een later moedel passen wel maar staan onder een verkeerde hoek heb ik tot mijn schade en schande ontdekt. Scheuren in de kuip kun je met een soldeerbout weer aan elkaar lassen, het beste gaat dat als je met een dremel een sleufje maakt en dan met wat ander plastic deze dicht last.
Gelogd

REV1

  • Official Club Member
  • Berichten: 830
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2017, 23:06:33 »

Gewoon je kop draaien :mrgreen:

Dat valt nog wel eens tegen op hogere snelheid  :wink:
Gelogd

Robin

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1336
  • Doetinchem
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2017, 06:43:09 »

Gewoon je kop draaien :mrgreen:

Dat valt nog wel eens tegen op hogere snelheid  :wink:
Das een uitdaging :D
Gelogd
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

Batman

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4251
  • Winterswijk
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2017, 18:41:32 »

Gewoon je kop draaien :mrgreen:

Dat valt nog wel eens tegen op hogere snelheid  :wink:
Das een uitdaging :D

Robin, ga je weer een keertje mee naar de sleuteldag,  achter mij aan op rotondes en dergelijke  :evil: :evil:
Gelogd
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. XXX. Bwj 1984 (The BruutBike)
FJR 1300 Bwj 2006 Ocean Depth

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2017, 20:47:05 »

Gewoon je kop draaien :mrgreen:

Dat valt nog wel eens tegen op hogere snelheid  :wink:
Das een uitdaging :D

Robin, ga je weer een keertje mee naar de sleuteldag,  achter mij aan op rotondes en dergelijke  :evil: :evil:

Saai, Robin ga je met Bert en enkele meer in de lente of zomer een dagje mee de Ardennen en de Eiffel in?
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4179
  • Of Wha
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2017, 21:44:05 »

Ja Robin .....
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

Gradje gas

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3198
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2017, 22:27:11 »

Daar zijn leuke bochtjes... 8-)
Gelogd
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Robin

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1336
  • Doetinchem
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2017, 09:51:27 »

Tjah, laatst wilde ik nog gaan maar toen had hij iets met stijve armen ofzo :evil:

Enne, van t voorjaar nieuw achterbandje en sbs. Wie weet lukt het dan om te volgen.
Op toenemende afstand.
Over een paar jaar.
Gelogd
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2017, 10:24:31 »

Alsof je probeert Guy Martin bij te houden ...
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2017, 11:10:52 »

Daar zijn leuke bochtjes... 8-)
Da's een inkoppertje!
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2017, 17:51:39 »

Zo, een poos geleden dat ik wat gepost heb, dus ik zal jullie even bijpraten. Inmiddels heb de via dit forum aangeschafte voorpartij van een '90 FJ1200 geheel schoongemaakt en gereviseerd. Het voorwiel is van:


naar dit gegaan:


De voorpoten hadden vergane stofringen en keerringen, dus hier heb ik de '86 voorpoten van hun nog zeer goede stofringen ontdaan en samen met nieuwe keerringen in de '90 voorpoten gestoken. Toen de poten er toch af lagen heb ik de balhoofdlagers ook gereinigd en van nieuw vet voorzien. Het stuur gaat weer heerlijk soepel van links naar rechts. Na monteren van de '90 voorpoten ziet het geheel er nu zo uit:


Ik kom er alleen wel achter dat de as van de '86 niet lekker in de '90 vork past. In de '86 poot zit geen schroefdraad, en in de '90 wel. bij het inschroeven van de as in de poot houd ik aan de kop kant zo`n 5mm ruimte over. Beste is natuurlijk om dan een '90 as te scoren, maar het is natuurlijk een 500 euro challenge, dus ik denk dat ik dat tijdelijk op ga lossen met sluitringen. Na de challenge kan er altijd nog een '90 as in.


De achterrem is gangbaar, maar de blokken zijn op en de zuigers zijn goor. Deze worden dus uitgeperst met remvloeistof, schoongemaakt en teruggeduwd. Er zit gelukkig geen lekkage in het systeem, dus als ik dat niet los hoef te nemen, scheelt dat weer!

M`n hoofdremcilinder en hoofdkoppelingcilinder zijn allebei overleden. Deze worden vervangen voor een Fazer 14mm rempomp en een FJR1300 koppelingspomp. Deze zien er hetzelfde uit, dus dat is ook een bijkomend voordeel! De koppeling bij het blok lekt, dus daar zal wel een revisiesetje in moeten. Ik las iets dat je hier een extra veer bij kon doen dat hij dan beter koppelt?

Carburateurs zijn gereinigd en gaan binnenkort ook weer op de fiets. Lucht- en oliefilters worden morgen vernieuwd en er komt weer lekker verse olie in. Dan wordt het spannend, dan moet namelijk de nieuwe accu er in en alle stekkers aangesloten worden. Hopelijk komt deze fiets dan weer echt tot leven!

Met het kuipwerk krijg ik ook nog een flinke kluif. De topkuip mist een aantal bevestigingsoogjes en het is mij ook niet geheel duidelijk hoe de koplamp vast moet aan de topkuip. Er zitten twee uitsteeksel die precies tegen de rubbers van de koplamp aan komen, maar ik zie even niet in hoe dit aan elkaar bevestigd wordt? Gewoon een grote ring ervoor met een bout er door en dan tegen elkaar aan trekken?

Hier zal ik morgen ook foto`s van proberen te maken en plaatsen. Voor wie het hele topic op Motor-forum wil volgen, is hier de URL: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28255631#28255631

Komende week zal ik het TRX achterwiel bestellen zodat ik ook de achterkant kan ombouwen naar 17". Tot nu toe alles nog binnen budget, maar het begint wel krapjes te worden!
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 18:06:30 door -Erike- »
Gelogd

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10214
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2017, 20:00:12 »

Je had de poten los las ik.

Eventueel in het vervolg vastklemmen in de bankschroef, maar wel met klosjes hout tussen de poot en de bankschroefbekken ( en niet op de ronding klemmen, maar op de uitsteeksels )

Een helper is ook handig, kan de een de binnenkant tegenhouden en de ander de inbus losdraaien.

Je kunt meer kracht op de inbus zetten door die te verlengen met een buis o.i.d, het lijkt soms wel of die met 600 NM vast zit i.p.v 60 NM.
 

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2017, 17:22:35 door Beertje »
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2017, 08:36:45 »

Erick niet aan gedacht toen je de rest ophaalde.
Als je een keer in de buurt bent dan kom de as maar halen die hoort er gewoon bij voor dezelfde prijs.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2017, 19:00:59 »

Ha Rob,

Ah super! Ben alleen niet vaak in de buurt...

Ik los het eerst op met ringen en als hij rijd vind ik het een mooi moment om een proefrit op de FJ te maken naar je toe!

Inmiddels ook een doorgerotte uitlaatklem bij de Collector van de nr. 3 cilinder afgehaald. Deze heeft een collega van me gelukkig liggen dus die kan ik zo vervangen. Zie wel dat er bij de aansluiting van de oliekoeler op het blok behoorlijk veel olie zit. Hier op voorhand nieuwe o ringen in stoppen lijkt me geen overbodige luxe! Weten jullie of daarvoor de uitlaatbochten van de nr. 2 en 3 cilinders er af moeten?

Met het loshalen van de achterremklauw helaas een ontluchtnippel afgebroken. De ander kwam met moeite wel los. Ik hoop dat ik deze met een uitdraai-gereedschapje er nog uit krijg, anders moet ik de boer op voor een 'nieuwe' achterremklauw.

Lekker sleutelweer deze week, dus updates volgen!
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2017, 08:44:27 »

Remklauw heb ik ook nog wel.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #30 Gepost op: 4 april 2017, 19:40:54 »

Ik heb inmiddels uitgevogeld hoe de kuip in elkaar past. Welke delen waar horen enzovoorts. Het enige wat me nog onduidelijk is. Hoe bevestig je de koplamp aan de topkuip. Dit schijnt met een schroef of moer te moeten. Als ik in mijn kuip kijk, zie ik het volgende. De koplamp komt precies tegen die twee uitstekende pieletjes aan die uit de zijkant van de kuip komen. Je kan hier natuurlijk alleen niks aan vast schroeven.



Ongetwijfeld is hier weer iets afgebroken, maar wat hoort hier nu precies te zitten? Want dan kan ik dat eventueel namaken met ABS plastic.

Wordt vervolgt!
« Laatst bewerkt op: 4 april 2017, 20:58:34 door -Erike- »
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2017, 22:26:48 »

Je ziet links en rechts de resten zitten waar de bevestigingsklips tussen horen te zitten.
In die klips kan je dan bouten vastdraaien.
Dus ja je mist het eea.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2017, 22:34:13 »

Dit is geen 1TX-kuip hè (vanwege het trapeziumvormige koplampgat)
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2017, 22:37:30 »

Dit is geen 1TX-kuip hè (vanwege het trapeziumvormige koplampgat)

Nou je het zegt.
Erike maak eens een foto van de voorkant van de kuip.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #34 Gepost op: 5 april 2017, 17:08:45 »

Ik denk dat het plaatje een beetje vertekend..
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #35 Gepost op: 5 april 2017, 17:33:11 »

Beetje boel dan ....
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #36 Gepost op: 9 april 2017, 22:43:43 »

Je ziet de rode lak. Trapezium koplamp en rode lak gaan origineel niet samen.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #37 Gepost op: 10 april 2017, 19:29:14 »

Precies..
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #38 Gepost op: 10 april 2017, 22:03:09 »

Zo, hieronder een schaamteloze copy paste van MF, maar als eerste antwoord op de vraag, wat is het nu voor kuip?

Het is volgens mij 'gewoon' een rood-witte 1TX kuip. De vorige foto vertekende inderdaad nogal. Hierbij de foto`s:





Ook een close-up van de zijkant waar ik nogal wat herstelwerk zal moeten gaan plegen:



En nogmaals het afgebroken pieletje waar de koplamp tegenaan bevestigd moet worden...



In de volgende post de MF post met de rest van de voortgang!

« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 22:09:48 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #39 Gepost op: 10 april 2017, 22:09:13 »

Zo, weer een update! Veel gedaan, weinig gepost! Dus tijd om de schade in te halen!

Ik heb inmiddels de elektra nagelopen en deze werkt allemaal. Zelfs de benzinemeter in de tank werkt, want met deze aangesloten stijgt de benzinemeter ietsje van zijn positie tegen het stopje aan. Klok doet het, en de alle idiot-lights doen het ook. Nu nog eens nakijken of alle dashboardverlichting het ook doet. Dit is echter een nice to have, en geen need to have! Als bewijs, twee foto`s, het dashboard in actie en het achterlicht met de rem ingetrapt! (ps: ten tijde van de foto, de tank nog niet aangesloten dus ligt de benzinemeter nu nog in de hoek ;))





Toen ben ik aan de slag gegaan met de olie. Eerst alle oude zooi eruit laten lopen. Toen de oliekoeler slangen van het blok los geprobeerd te maken. Dit ging eigenlijk best slecht, want de downpipes van de nr 2 en nr 3 cilinder zaten best in de weg. Na enig aandringen kwamen drie van de vier inbusbouten waarmee de oliekoeler slangen vast zaten los. De vierde had iets meer overtuiging nodig. Zoveel zelfs dat m`n inbussleuteltje waar zo`n mooi rond eindje op zit zodat je om een hoekje kan sleutelen, afbrak in de inbusbout |(  Toen toch maar een risicootje genomen en de downpipe van cilinder nr 3 los gedraaid. Wonder boven wonder kwamen alle boutjes vrolijk los en had ik me een beetje wrikken de downpipe in m`n handen. Nu had ik alle ruimte om met een pincet het restant inbussleutel uit het moertje te pielen. Voelde me weer erg professioneel, zo onder een half uit elkaar liggende FJ te kl**tviolen met een pincet...  :X  Na een kwartiertje was ook dit klusje weer geklaard. Met een inbusdop op een ratel vervolgens die laatste bout ook los gedraaid. De oliekoeler leeg laten lopen en beide O ringen vervangen voor nieuwe. Er zat me te veel olie rondom de aansluitingen, dus uit voorzorg nu vervangen! Omdat ik nu alle ruimte had, met de ratel alle inbusjes weer vastgezet en de downpipe er weer in gedrukt. Alles kon ik weer vast draaien. Het ging op het laatst zo soepel dat ik helaas geen foto`s heb gemaakt. Dus dat moeten jullie maar van me aannemen.

Na deze enerverende klus naar de linkerkant van de motor getogen om het oliefilter te vervangen. Toen het oliefilterhuis er af lag, zag ik al dat ik er goed aan het gedaan om een koppelingrevisiesetje te kopen. Dit is een zwak punt bij de FJ1200 en ook hier was de boel redelijk overleden:











Gelijk dus maar de koppeling ook gedemonteerd en de boel zo goed en zo kwaad het ging schoon gemaakt en beetje gepolijst. Met de nieuwe rubbers er op, ziet het er nog steeds niet erg florisant uit, maar hij zou het in theorie nu weer een tijdje uit moeten houden. Na de challenge kan er altijd een nieuwe koppelingcilinder op.



Met het terugmonteren van de het oliefilter had ik nog een beetje gedoe met de afdicht- o ring, deze leek te groot voor de groef, maar na enig aandringen bleek deze toch te passen  *O*  O ringetje in de bout vervangen, filter er tussen geknald en de boel dicht geschroeft. De aftap plug heb ik vervangen voor eentje met een magneet er in en vervolgens de motor vol gegoten met 10W40 mineraal van Roukama. Normaal gooi ik er AC-tion in, maar kreeg deze bus gedoneerd van een maatje van me, dus dan maar echte motorfiets olie er in  :]

Na deze oefening de carbureteurs terug op de fiets geschroeft. Enig gestoei met de aansluitrubbers, maar alles zit weer helemaal op z`n plek. Choke werkt weer als een raket, en de gashendel gaat heel soepel heen en weer, vervangen van kabels is dus gelukkig niet nodig  *O*

Als laatste mijn linker voorremklauw onder handen genomen. Deze heb ik overgenomen van clublid Jaahaa. Fietspomp voorzien van een spuitnippel en een voor een alle zuigers er zo uit gepompt.



De binnenkant van de klauw zag er gelukkig zeer goed uit. Zelfs alle stofringen kan ik zonder moeite ronddraaien in hun groef. De cilinders hebben een poetsbeurt gekregen en voorzien van remvet weer terug in hun huisjes gedrukt. De meegekregen blokken heb ik schoon gepoetst en ook weer terug in de klauw gestopt. Alles gemonteerd en het resultaat mag er wat mij betreft zijn:





Dat is vooralsnog alles wat er te melden valt. Morgen zal ik eens een belletje wagen naar de motorzaak waar ik mijn achterremklauw en voorrempomp heb afgeleverd om afgebroken ontluchtnippel en dekselboutje van los te krijgen. Ze zijn er nu al een goede week mee bezig....

Wordt vervolgt!
Gelogd

lekniGv

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 785
  • Ermelo GLD
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #40 Gepost op: 10 april 2017, 22:17:54 »

Als je toch aan het O-ringen vervangen ben neem dan ook de O-ring in de stop boven de olie koeler aansluitingen mee.
Deze heb ik onlangs ook vervangen, was plat en keihard.
Met inbus 10 of 8 kun je de stop losdraaien, kan wel met olie in het blok.
Gelogd
FJ1100 - 50H

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #41 Gepost op: 13 juni 2017, 11:27:28 »

Zooo! Helemaal vergeten dit topic aan te vullen.  :oops: Niks zo vervelend als een topic wat niet afgesloten wordt, dus tijd voor mij om het netjes af te sluiten!

De FJ is klaar voor de 500 euro challenge! Ik heb de benzinelekkage in de carbs op weten te lossen na heel veel testen, pielen en prutsen. Het bleken uiteindelijk de o-ringen van de vlotternaaldzittingen te zijn. Deze kwamen uit een revisieset voor dit type carb, maar waren toch te ruim. Uiteindelijk andere erin gestopt die wel pasten en het euvel was verholpen!

 Ik heb toen de olie en filter gewisseld en ben lekker gaan rijden! Zoals ik ook al eerder had gemerkt, rijd de motor prima! Uiteindelijk heb ik er toch nog zo`n 1000Km op kunnen rijden. Tot nu toe 0 olieverbruik (of althans, geen zichtbaar verschil in het kijkglaasje). Dat is wel wat anders dan met de CB450S! Benzineverbruik heb ik nog niet echt kunnen testen. Ik heb een hele lange snelwegrit gemaakt naar noord-drenthe en kwam er achter dat er na 260 kilometer nog 2.5 liter in de tank zat. Ook heb ik gemerkt dat als er 2,5 liter in de tank zit, de doorstroming door het geplaatste benzinefilter en de niet volgens meneer Yamaha gerouteerde leiding minimaal wordt. De max snelheid is dan 120km/h. Harder gaat hij dan gewoon niet, dan vullen de vlotterbakken niet meer snel genoeg....

 Verbruik bij 260km 140-150km/h + een duo is 1/13.3. Op legale snelheden rijd hij een stuk zuiniger, maar dat heb ik nog niet echt kunnen testen. Te weinig tijd....

Dinsdag zijn de banden gewisseld. Ik heb gekozen voor BT45`s . Tijdens het monteren van de banden werden m`n wiellagers gecontroleerd en hier blijkt dat ik toch maar een amateurtje ben. De lagers waarvan ik dacht 'loopt mooi', werden resoluut afgekeurd. Gelukkig lagen er nieuwe lagers in de grijpvoorraad en vertrok ik `s avonds met voor twee nieuwe lagers en achter met een nieuw naaflager! Na de wielen weer gemonteerd te hebben en ik de motor wilde verplaatsen schrok ik me een ongeluk. Ik was gewend dat ik echt moest trekken om het stuur te draaien als de motor stil stond. Toen ik dezelfde handeling nu uitvoerde, had ik bijna een FJ1200 op m`n knieën liggen... De banden draaien zo soepel dat ik heel erg benieuwd ben hoe dit straks zal rijden. Begin nu te denken dat het 'als een slagschip door de bocht gaan' wel eens door vierkante wielen zou kunnen komen en niet door het gewicht van de motor...  :lol:



Vandaag het topkofferrek + topkoffer er op gezet. De montage is wat wokkie tokkie, het meeste gewicht komt op het houdertje voor de knipperlichten. Hoop maar dat dat goed gaat!



Morgen heb ik nog een paar zaken te doen, dat is namelijk testen of de motor zonder ruitje minder turbulentie rond m`n helm veroorzaakt. Als dit zo is, zaag ik de 'bubbel' van het ruitje af en ga ik lekker met m`n kop boven de turbulentie rijden. Gezien de temperaturen is het ook niet verkeerd om wat wind op het bovenlijf te hebben! Ook moet ik nieuwe handvatten regelen. Van de oude is het rubber helemaal verteerd en de clipons verroest.



Ook is mijn rechter achterlicht gesneuveld. Deze had ik al vernieuwd omdat hij eerder ook al stuk was. Nu is hij dus weer stuk. Links destijds ook vernieuwd en die is nog steeds heel. Maandagochtendexemplaar of iets anders aan de hand? Er is nog budget voor twee lampjes, dus ik vervang `m en neem een reserve mee!

Het is een leuke verbouwing geweest waar ik weer veel van geleerd heb. Nu maar hopen dat hij de challenge zonder al te veel problemen doorkomt!!  :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 11:36:23 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #42 Gepost op: 13 juni 2017, 11:33:30 »

Zo! Weer terug in Nederland na een enerverende 500 euro challenge! Wat een topvakantie is het geweest!

 Prachtige routes, mooie campings, een geweldig reisgenootschap en... vanaf dag 1 pech met de FJ1200....

 - linker demper op dag 1 er af gevallen  :cry:
 dmv staaldraad provisorisch gerepareerd en later een stuk gatenzaag er tegenaan gelast. Afgedicht met blikjes, gun gum, vulkaniserende tape en meer blikjes. Uiteindelijk op de laatste dag in de tunnel bij Dordrecht allemaal weer los geraakt, dus vrij luidruchting het laatste stuk naar huis gereden...  :lol:

 - luchthapper bevestigingsbouten verdwenen  :cry:
dmv ducktape de luchthapper aan de kuip vastgetaped  :mrgreen:

 - choke kabel vastgeroest waardoor de choke het niet meer deed  :cry:
 kabel uit de kuip gedemonteerd, doorgeknipt en aan de zijkant van de motor gehangen. Nu kon ik door aan de buitenkabel te trekken, toch de choke bedienen en was het weer starten/lopen.  :mrgreen:

 - benzinemeter defect geraakt door vervuilde vlotter weerstand  :cry:
geaccepteerd en gerededen op de dagteller

 - diverse malen de topkuipbevestiging onder de spiegels moeten vastzetten  :cry:

 - op de een na laatste dag om laten vallen bij een benzinestation en het rempedaal door het koppelingsdeksel gekregen  :cry:
 koppelingsdeksel gedemonteerd, gat gedicht met vloeibaar metaal en gas op die lollie!  8-)

- De carb van in ieder geval de nr 2 cylinder heeft een nieuwe gasnaald nodig. Hij heeft de complete 2 weken te rijk gestaan, wat ik ook aan de luchtschroef draaide.
geaccepteerd.

Motorisch een machtige machine. Heerlijk sturend en geeft enorm veel vertrouwen. Geen slag verkeerd gegeven. Ik heb besloten alle mankementen op te gaan lossen en er de komende tijd op te blijven rijden. Het topic zal ik bijwerken als er updates te melden zijn!

 Sfeerplaatje:



 To do list:

 - nieuwe collector. Korte termijn slijp ik de aangelaste gatenzaag er af en dop ik een demper gat af.

 - nieuwe choke kabel. besteld.

 - nieuwe bevestiging voor de luchthapper. besteld.

 - linker luchthapper in de goede kleur plaatsen. besteld.

 - ontbrekend linkerkuipdeel plaatsen. besteld.

 - nieuwe sproeiers in de carburateurs

 - TRX achterwiel plaatsen. later tijdstip
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 11:42:08 door -Erike- »
Gelogd

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10214
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2017, 12:03:19 »

I.i.g weer thuis beland en een prettige tijd gehad met ruimte voor improviseren.

Zou wel de knipperlicht/rek steunen preventief versterken met lassen.

Er is me er ooit een keer een afgebroken, wel met volledig givi-rek en vakantiegewicht.
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2017, 20:18:03 »

I.i.g weer thuis beland en een prettige tijd gehad met ruimte voor improviseren.

Zou wel de knipperlicht/rek steunen preventief versterken met lassen.

Er is me er ooit een keer een afgebroken, wel met volledig givi-rek en vakantiegewicht.

Zeker weten! Wat betreft het verstevigen, dat is zeker de bedoeling. Mijn oom werkt op een techniekschool en wilde wel voor mij een en ander aanpassen!

In een aanval van opknapwoede heb ik via het FJ forum en bij de Yamaha dealer 'nieuwe' onderdelen gescoord. Ik heb via het forum het ontbrekende linker binnenkuipdeel kunnen scoren en ook een linker luchthapper in de goede kleur (donkerblauw). Hiermee vervalt mijn afgebroken stukje linker binnenkuipdeel en ook de ietswat kapotte witte luchthapper. Bij de Yamaha dealer een nieuwe choke kabel en afdekkapje besteld en ook het kwijtgeraakte busje van de rechterluchthapper. Ik kan weer ducktapeloos rijden  :-D

Tegenvaller was de collector. Toen ik eindelijk alles uit elkaar had en naar de lokale motorzaak ging om te vragen of ze `m wilden oplappen, kreeg ik een resoluut 'nee helaas' te horen. Nou had ik allemaal garagebedrijven af kunnen gaan totdat er iemand mn collector kon dichtbakken, maar heb toch maar besloten een nieuwe Delkevic te bestellen bij uitlaatstore.nl. Dan is het in 1x goed! Deze heeft helaas een levertijd dus daar zijn nog geen foto`s van. Van de rest gelukkig wel!

Van dit (mijn camping tuning choke kabel):


en dit (mijn afgescheurde binnenkuipdeel):


naar dit:


Helaas was mijn collector dus niet te redden (links afgebroken tijdens de eerste dag van de challenge, de breuk rechts van het omval incident):


Om positief af te sluiten, het zijkapje is geplaatst en matcht dus nu rechts! (voor diegene die denkt dat de tellerset mist, dat klopt, ik heb een Diversion 900 tellerset gekocht om het FJ dansende tellersyndroom te verhelpen, deze moet ik nog ophalen dus w.i.p.):


Realiseer me net dat ik nog wel wat vergeten ben op de To-Do lijst te zetten. Nieuwe sproeiers voor in de carburateurs (gasnaalden zijn uitgelubbert) en een nieuw koppelingsdeksel scoren  8-)

Dus bij deze:

To-Do:

- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
Gelogd

Wilbert

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3330
  • Houten
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2017, 20:37:41 »

Goed bezig, knapper geworden :mrgreen:
Gelogd
FJ 1200 1TX 1988 (project x)
FJ 1200 3CV 1988
FJ 1200 3CV 1992
http://fj.mijnalbums.nl/

Robin

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1336
  • Doetinchem
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2017, 07:42:02 »

Zo, inmiddels geen 500 euro project meer :2funny:
Wel mooi, goed bezig :mrgreen:
Gelogd
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #47 Gepost op: 25 juni 2017, 18:18:43 »

Zo, inmiddels geen 500 euro project meer :2funny:

Nee, het ontbreken van budget maakt sleutelen wel makkelijker  :wink: Toch valt het me alles mee, had tot nu toe eigenlijk allemaal nog in het budget van de challenge gepast. Had alleen voor de challenge geen geluk met onderdelen vinden!

Dan nu weer een kleine update, waarmee ik officieel boven het challenge budget uitstijg.

Ik heb de Diversion 900 tellerset binnen gekregen en ik had al op de draadschema`s gezien dat hetzelfde aantal draden er op zat. Helaas heeft meneer Yamaha wel bedacht dat er andere stekkers op een Diversion horen dan op een FJ, dus direct monteren ho maar. Ik zat er over te dubben om de draden te knippen en te solderen, maar toen ik zag dat de FJ een extra dinges heeft bij de odometer, toch besloten alle draden los te halen en alles over te zetten. Scheelt heel veel solderen!

Gelukkig zitten alle aansluitingen op precies dezelfde plaats, dus is het eigenlijk een fluitje van een cent.

FJ1200 tellerset achterkant met de dinges rechts op de foto (zwarte en wit groene draad). Iemand een idee wat dit ding doet? Ik denk zelf dat het te maken heeft met de automatische knipper uitzet mechaniek:


Diversion 900 tellerset achterkant met links de ontbrekende dinges:


De 'dinges' die op achterop de odometer zit van de FJ, maar niet op de Diversion:


Omdat ik het wel zo netjes vind om de kilomterstand intact te houden bij een tellerwissel even de tellerstand aangepast. 22500 kilometer in 2 minuten  :lol:

voor:


na:


Gemonteerd ziet het geheel er dan zo uit. Ik heb besloten om de glaasjes van de FJ over te zetten, dus olie en benzine lichten nu rood op in plaats van oranje:


Vandaag de tank er af gehaald om de vlotter in de tank te repareren. Deze heeft het tijdens de challenge begeven en omdat ik nu een mooie nieuwe tellerset heb, wil ik ook een werkende benzinemeter hebben natuurlijk! Eerst het hitteschild van de tank getrokken, wat niet een hele moeilijke klus was, want een helft hing al los...


Toen de vlotter er uit gehaald en uitgevogeld hoe hij precies werkt.


Al gauw was het euvel zichtbaar, alles zat onder de meuk en het armpje, wat langs een weerstandje glijdt, zat niet meer aan het asje vast. Hij haalde dus niet zijn maximale uitslag. Ik bedacht dat het een goed idee was, het armje aan het asmoertje vast te maken met loctite. Want dat kleeft zo lekker. Hier zie je het weerstandje (alle kleine draadjes) en het armje wat er overheen glijd.


Nadat de loctite droog was, nog maar eens getest. Hij deed helemaal niks meer  :? Met de multimeter aan de slag en toen kwam ik er achter dat door de loctite, wat isoleert, er geen elektrische verbinding meer was tussen het armpje en het asje  :idiot2: Alle loctite er weer tussenuit geschraapt, het armpje lichtjes geschuurd, het moertje geschuurd en ze aan elkaar gesoldeerd  :mrgreen:


Even testen en:


Helemaal tevreden mee! Toen nog het tweede benzineprobleem opgelost. Het uitgaande pijpje van mijn benzinekraan steekt te ver naar beneden. De hoek is te scherp. Hierdoor knikt de benzineleiding en loopt er te weinig benzine door als de tank bijna leeg is. Het pijpje dus weer los gehaald, opnieuw in de loctite gezet en wat rechter er in gedrukt. De tie-wraps tegen het loskomen van het pijpje vernieuwd en de kraan weer gemonteerd!


Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!

Nu is het wachten op de Delkevic collector die ik besteld heb, en dan kan er weer gereden worden :] Tot de volgende keer!!

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
Gelogd

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #48 Gepost op: 28 juni 2017, 12:07:33 »

Nou je bent zeker lekker bezig!!   :mrgreen:
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #49 Gepost op: 28 juni 2017, 12:31:55 »

verschillende koppelingsdeksels liggen.
Maak even een foto van de binnenkant van de deksel dan kan ik kijken of ik de juiste heb,
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #50 Gepost op: 30 juni 2017, 11:27:11 »

verschillende koppelingsdeksels liggen.
Maak even een foto van de binnenkant van de deksel dan kan ik kijken of ik de juiste heb,

Ha Rob,

hierbij een foto van het koppelingsdeksel. Als jij deze hebt liggen, laten we dan weer een afspraak maken. Neem ik gelijk die as nog mee!



Inmiddels zit de nieuwe collector er ook onder. Foto`s en verslagje hiervan volgt nog.
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2017, 11:33:17 »

Ik zal dit weekend even kijken
Word dan wel opsturen waarschijnlijk want ik ga volgende week vrijdag op vakantie.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #52 Gepost op: 30 juni 2017, 12:06:54 »

Dat lijkt toch wel een binnenwerk van een 1100 in dat deksel...
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2017, 12:21:41 »

is een 1 TX dus dat zou kunnen.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

REV1

  • Official Club Member
  • Berichten: 830
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2017, 18:29:49 »

"Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!"

Moet je ook nog een tankvlotter hebben?

Ik ga dit weekend een 1TX tank slopen en weet dan pas of er ook nog een filter op de kraan zit, en ik haal de vlotter er natuurlijk ook uit.
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #55 Gepost op: 1 juli 2017, 10:07:16 »

het spijt me Erike maar die ik heb zien er aan de binnenkant echt anders uit.
Ik weer niet of het binnenwerk over te zetten is anders heb je er niets aan,
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #56 Gepost op: 1 juli 2017, 18:38:37 »

"Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!"

Moet je ook nog een tankvlotter hebben?

Ik heb Mn tankvlotter gerepareerd. Zoek alleen het kraanfilter. Het kraantje zelf is schoongemaakt en voorzien van nieuwe O ring. De elektrische reserve is gedemonteerd (afgeknipt).

Als je een goed filter overhoud, houd ik me aanbevolen!
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #57 Gepost op: 2 juli 2017, 22:51:36 »

Zo, van de week mijn nieuwe Delkevic collector binnen gekregen. Deze gelijk uitgepakt en onder de motor geschroefd. Alles past echt perfect. Voorbochten met nieuwe pakkingen schuiven er zo in, dempers ook en alles komt precies voor de montagegaten te zitten! Helemaal happy mee! :-)



Dit weekend wezen zeilen in Zeeland en natuurlijk met de FJ erheen en terug. Conclusies:

- met een passagier van 90 kilo achterop is van achtervering geen sprake meer. Met een persoon en bagage veert het prima, maar wellicht is de veer aan revisie toe? Zal eens langs een specialist rijden en zijn mening vragen.
- de Diversion tellerset is echt geweldig. Ziet er ten eerste superstrak uit, maar ook technisch een hele verbetering. De toerenteller is super stabiel en ook de benzinemeter is heerlijk rustig. Heb ook het idee dat de lampjes feller zijn, maar dat zit denk ik tussen de oren.
- met een passagier van 90 kilo achterop en flink doorrijden heb ik een verbruik van 1 op 12,5. Nu moet ik nog de sproeiers vervangen in de carbs, maar is dit een beetje normaal verbruik? Lijkt mij aan de hoge kant!
- De uitlaat maakt iets meer geluid dat ik mij herinner. Kan dit komen door de RVS collector die er nu tussen zit? Kan nergens een lekkage ontdekken. Wel zie ik op de exploded views dat er pakkingen horen tussen de voorbochten en de kop. Dit heb ik niet bij mijn motor. Zou dat kunnen schelen?

Inmiddels heb ik ook contact over een TRX achterwiel. Deze is zwart, dus zit ik nog in dubio wat ik doe. Of laten stralen zodat hij grijs wordt, of het voorwiel zwart spuiten.... Keuzes keuzes...

Wat betreft het koppelingsdeksel
het spijt me Erike maar die ik heb zien er aan de binnenkant echt anders uit.
Ik weer niet of het binnenwerk over te zetten is anders heb je er niets aan,

Volgens de exploded views kan je het volledige binnenwerk overzetten. Laten we hier buiten het topic even over contacten!

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel plaatsen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
Gelogd

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4179
  • Of Wha
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #58 Gepost op: 3 juli 2017, 06:37:32 »

Veer is eigenlijk niet te reviseren, kijk even met de zoekfunctie, er is al ontzettend veel over geschreven waaronder door mij, pakking, het zijn ronde koperen ringen deze moet je gebruiken, en kijk maar eens goed in de kop , 9 van de 10 keer zit er nog een of nog veel meet in geklemt, deze eerst vewijderen.
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10214
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #59 Gepost op: 3 juli 2017, 09:09:37 »

Er horen pakkingen tussen bocht en kop

Zijn soms slecht zichtbaar, ook niet altijd van koper ( alu )

Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #61 Gepost op: 14 juli 2017, 21:30:41 »

Dat lijkt toch wel een binnenwerk van een 1100 in dat deksel...

Heel scherp gezien fjaap!

Vandaag het 'nieuwe' tweedehands koppelingsdeksel gemonteerd. Deze had ik grondig schoongemaakt, dus was er al achter dat op alle onderdelen 1TX stond. Op CMSNL had ik gezien dat mijn oude koppelingsdeksel van binnen er verrekte veel uitziet als een FJ1100. Na demontage blijkt er ook vrolijk 36Y in te staan. Ik zal toch geen FJ1100 blok er onder hebben hangen? Iemand een idee waar precies staat hoeveel cc het blok heeft??

Verder bleken er inderdaad vergane pakkingen in de poorten te zitten. Na een beetje wrikken met een tang kwamen ze er alle vier uit. Alle vier vervangen en de bochten weer vast gezet. Nu 100% zeker geen lekkage meer, maar toch nog een 'sportiever' geluid. Hoor duidelijk 'uit' de collector een motorgeluid komen! `t is hoger dan wat er uit de dempers komt, dat is een dieper geluid. Ach, het is niet storend, vind het wel leuk klinken  :angel:

Genoeg gepraat weer, een paar plaatjes!

De twee deksels:


De koppelingskorf met daaronder nog net zichtbaar de RVS collectorbox:


Alles weer gemonteerd:


De accu heb ik ook uit de motor getrokken om het vloeistof niveau te controleren. Ik had gelezen dat de FJ1200 bekend schijnt te staan om accu`s droog te koken, en ook mijn accuzuur niveau was behoorlijk gedaald. Alle cellen weer gevuld met demi water en voor de zekerheid nog even een nachtje aan de druppellader. (ja ik weet dat de meest linkse ietsje te vol zit  :wink: ).



Heb bij Rob ook een FJ1200 1990 as opgehaald, dus dan kan ik ook de oude as met opvulringen vervangen. Hier ben ik niet aan toegekomen vandaag, dat gaat vast binnenkort goed komen.
Gelogd

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2017, 22:11:15 »

Waarmee begint het serienummer op het motorblok ?
1TX ?
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2017, 22:30:29 »

Rechts op het blok staat de cilinderinhoud, vlakbij het kopp.deksel.
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2017, 23:40:26 »

Waar dan Ron ?
Ik zie alleen de oliehoeveelheid op het koppelingsdeksel ( 3000cc) en het bloknummer bovenop het blok...
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #65 Gepost op: 15 juli 2017, 00:04:02 »

Waarmee begint het serienummer op het motorblok ?
1TX ?

Nee, dat niet. 3SK-010404.

Rechts op het blok staat de cilinderinhoud, vlakbij het kopp.deksel.

Hier staat niks.

Uiteindelijk gevonden, voorop, tussen de oliekoeler slangen. 1188cm3. Dus toch gewoon een 1200 blok.  :smitten:

Het typenummer 3SK op het blok verwijst naar de 1989 FJ1200. Dat zou dus betekenen dat het een 3CV blok is? Het VID op het kentekenbewijs geeft 1TX aan. Zal eens het framenummer zoeken op de motor.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 00:15:34 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #66 Gepost op: 16 juli 2017, 22:26:50 »

Heb bij Rob ook een FJ1200 1990 as opgehaald, dus dan kan ik ook de oude as met opvulringen vervangen. Hier ben ik niet aan toegekomen vandaag, dat gaat vast binnenkort goed komen.

Vanochtend de as uitgewisseld. Blijkt de nieuwe as net zo lang te zijn als de oude... de oude dus maar weer terug gestopt met de opvulringen.

Daarna met een vriendin achterop naar zuid Limburg gereden om een nieuwe motorfiets voor haar te bekijken. Uiteindelijk heeft ze m gekocht (een knalpaarse Suzuki VX800) en samen terug gereden.

De FJ heeft het motorisch prima gedaan. Wel zijn de bouten van een voorkocht los getrild, dus hij maakte weer wat kabaal bij thuiskomst. Ook gemerkt dat de olie langzaam uit de benzinemeter van de XJ900 tellerset loopt. Had behoorlijk last ban een dansende teller en er lijkt constant een druppel aan de naald te hangen. Onderin de benzinemeter is ook een vettige plek te zien. Toch bijzonder! Zou het komen door de vibratie van de FJ??

Gelogd

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #67 Gepost op: 17 juli 2017, 14:30:45 »

Hoezo vibratie? Zo erg trilt een FJ toch helemaal niet?
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #68 Gepost op: 18 juli 2017, 12:21:00 »

Hoezo vibratie? Zo erg trilt een FJ toch helemaal niet?

In vergelijking met een gebalanceerde twin vind ik `m behoorlijk vibreren! Merk bij een lange rit in de voetsteunen duidelijk de vibratie en dat m`n voeten behoorlijk gaan slapen.  Ben overal op de gehele motorfiets steeds boutjes aan het nalopen. De spiegelboutjes trillen bijvoorbeeld steeds los. Ook kuipdelen die vibreren!
Gelogd

Marcel

  • Berichten: 2526
  • Meppel
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #69 Gepost op: 18 juli 2017, 13:21:34 »

Ik zeg Mischa aanspreken voor een paar nieuwe silent blocks (of had je die al gedaan)

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/rootsaertwebshop/c-3816137/zijspan-onderdelen/

Gelogd
Het wordt steeds erger: CBR954RR

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #70 Gepost op: 18 juli 2017, 15:27:43 »

Die heeft een 1TX niet.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2017, 15:36:19 »

Hoe staat het met de synchroniciteit van de carburateurs ?
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #72 Gepost op: 18 juli 2017, 17:26:46 »

Hoe staat het met de synchroniciteit van de carburateurs ?

Voor de trip gesynchroniseerd met een carbtune. Na vervangen van alle sproeiers ga ik m opnieuw synchroniseren.
Gelogd

Marcel

  • Berichten: 2526
  • Meppel
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #73 Gepost op: 19 juli 2017, 10:24:59 »

Ik zeg Mischa aanspreken voor een paar nieuwe silent blocks (of had je die al gedaan)

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/rootsaertwebshop/c-3816137/zijspan-onderdelen/

is ook zo ... zat een paar jaartjes te laat. Al kun je natuurlijk alles verbouwen ;) (probeer mijn stommiteit te verdoeselen)
Gelogd
Het wordt steeds erger: CBR954RR

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #74 Gepost op: 19 juli 2017, 10:58:36 »

@Marcel: met een andere?  :-D
verdoezelen
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10214
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #75 Gepost op: 19 juli 2017, 13:40:52 »

Ik zeg Mischa aanspreken voor een paar nieuwe silent blocks (of had je die al gedaan)

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/rootsaertwebshop/c-3816137/zijspan-onderdelen/

is ook zo ... zat een paar jaartjes te laat. Al kun je natuurlijk alles verbouwen ;) (probeer mijn stommiteit te verdoeselen)

Meer argeloosheid dan stommiteit.
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2017, 15:10:42 »

Even niet zoveel voortgang te melden. Wel een vraagje! Ik stoor me eigenlijk aan het achterspatbord. Vind `m veelste lang. Er schijnen kortere in omloop te zijn. Heeft iemand er een die `m met mij wil ruilen toevallig?
Gelogd

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7434
  • Noord Scharwoude
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #77 Gepost op: 27 juli 2017, 15:12:45 »

Zet er gewoon de zaag in 😀
Gelogd
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3CV
3 x 3XW 
2 x XJ750 seca

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #78 Gepost op: 27 juli 2017, 15:31:20 »

Ik heb wel een korte. Wil um wel ruilen. Zaag = zonde
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2017, 12:35:14 »

foto:
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 [Allemaal]   Omhoog
 

cuneate-rose