FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie  (gelezen 3149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #30 Gepost op: 4 april 2017, 19:40:54 »

Ik heb inmiddels uitgevogeld hoe de kuip in elkaar past. Welke delen waar horen enzovoorts. Het enige wat me nog onduidelijk is. Hoe bevestig je de koplamp aan de topkuip. Dit schijnt met een schroef of moer te moeten. Als ik in mijn kuip kijk, zie ik het volgende. De koplamp komt precies tegen die twee uitstekende pieletjes aan die uit de zijkant van de kuip komen. Je kan hier natuurlijk alleen niks aan vast schroeven.



Ongetwijfeld is hier weer iets afgebroken, maar wat hoort hier nu precies te zitten? Want dan kan ik dat eventueel namaken met ABS plastic.

Wordt vervolgt!
« Laatst bewerkt op: 4 april 2017, 20:58:34 door -Erike- »
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2017, 22:26:48 »

Je ziet links en rechts de resten zitten waar de bevestigingsklips tussen horen te zitten.
In die klips kan je dan bouten vastdraaien.
Dus ja je mist het eea.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2017, 22:34:13 »

Dit is geen 1TX-kuip hè (vanwege het trapeziumvormige koplampgat)
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5684
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2017, 22:37:30 »

Dit is geen 1TX-kuip hè (vanwege het trapeziumvormige koplampgat)

Nou je het zegt.
Erike maak eens een foto van de voorkant van de kuip.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #34 Gepost op: 5 april 2017, 17:08:45 »

Ik denk dat het plaatje een beetje vertekend..
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #35 Gepost op: 5 april 2017, 17:33:11 »

Beetje boel dan ....
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #36 Gepost op: 9 april 2017, 22:43:43 »

Je ziet de rode lak. Trapezium koplamp en rode lak gaan origineel niet samen.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #37 Gepost op: 10 april 2017, 19:29:14 »

Precies..
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #38 Gepost op: 10 april 2017, 22:03:09 »

Zo, hieronder een schaamteloze copy paste van MF, maar als eerste antwoord op de vraag, wat is het nu voor kuip?

Het is volgens mij 'gewoon' een rood-witte 1TX kuip. De vorige foto vertekende inderdaad nogal. Hierbij de foto`s:





Ook een close-up van de zijkant waar ik nogal wat herstelwerk zal moeten gaan plegen:



En nogmaals het afgebroken pieletje waar de koplamp tegenaan bevestigd moet worden...



In de volgende post de MF post met de rest van de voortgang!

« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 22:09:48 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #39 Gepost op: 10 april 2017, 22:09:13 »

Zo, weer een update! Veel gedaan, weinig gepost! Dus tijd om de schade in te halen!

Ik heb inmiddels de elektra nagelopen en deze werkt allemaal. Zelfs de benzinemeter in de tank werkt, want met deze aangesloten stijgt de benzinemeter ietsje van zijn positie tegen het stopje aan. Klok doet het, en de alle idiot-lights doen het ook. Nu nog eens nakijken of alle dashboardverlichting het ook doet. Dit is echter een nice to have, en geen need to have! Als bewijs, twee foto`s, het dashboard in actie en het achterlicht met de rem ingetrapt! (ps: ten tijde van de foto, de tank nog niet aangesloten dus ligt de benzinemeter nu nog in de hoek ;))





Toen ben ik aan de slag gegaan met de olie. Eerst alle oude zooi eruit laten lopen. Toen de oliekoeler slangen van het blok los geprobeerd te maken. Dit ging eigenlijk best slecht, want de downpipes van de nr 2 en nr 3 cilinder zaten best in de weg. Na enig aandringen kwamen drie van de vier inbusbouten waarmee de oliekoeler slangen vast zaten los. De vierde had iets meer overtuiging nodig. Zoveel zelfs dat m`n inbussleuteltje waar zo`n mooi rond eindje op zit zodat je om een hoekje kan sleutelen, afbrak in de inbusbout |(  Toen toch maar een risicootje genomen en de downpipe van cilinder nr 3 los gedraaid. Wonder boven wonder kwamen alle boutjes vrolijk los en had ik me een beetje wrikken de downpipe in m`n handen. Nu had ik alle ruimte om met een pincet het restant inbussleutel uit het moertje te pielen. Voelde me weer erg professioneel, zo onder een half uit elkaar liggende FJ te kl**tviolen met een pincet...  :X  Na een kwartiertje was ook dit klusje weer geklaard. Met een inbusdop op een ratel vervolgens die laatste bout ook los gedraaid. De oliekoeler leeg laten lopen en beide O ringen vervangen voor nieuwe. Er zat me te veel olie rondom de aansluitingen, dus uit voorzorg nu vervangen! Omdat ik nu alle ruimte had, met de ratel alle inbusjes weer vastgezet en de downpipe er weer in gedrukt. Alles kon ik weer vast draaien. Het ging op het laatst zo soepel dat ik helaas geen foto`s heb gemaakt. Dus dat moeten jullie maar van me aannemen.

Na deze enerverende klus naar de linkerkant van de motor getogen om het oliefilter te vervangen. Toen het oliefilterhuis er af lag, zag ik al dat ik er goed aan het gedaan om een koppelingrevisiesetje te kopen. Dit is een zwak punt bij de FJ1200 en ook hier was de boel redelijk overleden:











Gelijk dus maar de koppeling ook gedemonteerd en de boel zo goed en zo kwaad het ging schoon gemaakt en beetje gepolijst. Met de nieuwe rubbers er op, ziet het er nog steeds niet erg florisant uit, maar hij zou het in theorie nu weer een tijdje uit moeten houden. Na de challenge kan er altijd een nieuwe koppelingcilinder op.



Met het terugmonteren van de het oliefilter had ik nog een beetje gedoe met de afdicht- o ring, deze leek te groot voor de groef, maar na enig aandringen bleek deze toch te passen  *O*  O ringetje in de bout vervangen, filter er tussen geknald en de boel dicht geschroeft. De aftap plug heb ik vervangen voor eentje met een magneet er in en vervolgens de motor vol gegoten met 10W40 mineraal van Roukama. Normaal gooi ik er AC-tion in, maar kreeg deze bus gedoneerd van een maatje van me, dus dan maar echte motorfiets olie er in  :]

Na deze oefening de carbureteurs terug op de fiets geschroeft. Enig gestoei met de aansluitrubbers, maar alles zit weer helemaal op z`n plek. Choke werkt weer als een raket, en de gashendel gaat heel soepel heen en weer, vervangen van kabels is dus gelukkig niet nodig  *O*

Als laatste mijn linker voorremklauw onder handen genomen. Deze heb ik overgenomen van clublid Jaahaa. Fietspomp voorzien van een spuitnippel en een voor een alle zuigers er zo uit gepompt.



De binnenkant van de klauw zag er gelukkig zeer goed uit. Zelfs alle stofringen kan ik zonder moeite ronddraaien in hun groef. De cilinders hebben een poetsbeurt gekregen en voorzien van remvet weer terug in hun huisjes gedrukt. De meegekregen blokken heb ik schoon gepoetst en ook weer terug in de klauw gestopt. Alles gemonteerd en het resultaat mag er wat mij betreft zijn:





Dat is vooralsnog alles wat er te melden valt. Morgen zal ik eens een belletje wagen naar de motorzaak waar ik mijn achterremklauw en voorrempomp heb afgeleverd om afgebroken ontluchtnippel en dekselboutje van los te krijgen. Ze zijn er nu al een goede week mee bezig....

Wordt vervolgt!
Gelogd

lekniGv

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 785
  • Ermelo GLD
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #40 Gepost op: 10 april 2017, 22:17:54 »

Als je toch aan het O-ringen vervangen ben neem dan ook de O-ring in de stop boven de olie koeler aansluitingen mee.
Deze heb ik onlangs ook vervangen, was plat en keihard.
Met inbus 10 of 8 kun je de stop losdraaien, kan wel met olie in het blok.
Gelogd
FJ1100 - 50H

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #41 Gepost op: 13 juni 2017, 11:27:28 »

Zooo! Helemaal vergeten dit topic aan te vullen.  :oops: Niks zo vervelend als een topic wat niet afgesloten wordt, dus tijd voor mij om het netjes af te sluiten!

De FJ is klaar voor de 500 euro challenge! Ik heb de benzinelekkage in de carbs op weten te lossen na heel veel testen, pielen en prutsen. Het bleken uiteindelijk de o-ringen van de vlotternaaldzittingen te zijn. Deze kwamen uit een revisieset voor dit type carb, maar waren toch te ruim. Uiteindelijk andere erin gestopt die wel pasten en het euvel was verholpen!

 Ik heb toen de olie en filter gewisseld en ben lekker gaan rijden! Zoals ik ook al eerder had gemerkt, rijd de motor prima! Uiteindelijk heb ik er toch nog zo`n 1000Km op kunnen rijden. Tot nu toe 0 olieverbruik (of althans, geen zichtbaar verschil in het kijkglaasje). Dat is wel wat anders dan met de CB450S! Benzineverbruik heb ik nog niet echt kunnen testen. Ik heb een hele lange snelwegrit gemaakt naar noord-drenthe en kwam er achter dat er na 260 kilometer nog 2.5 liter in de tank zat. Ook heb ik gemerkt dat als er 2,5 liter in de tank zit, de doorstroming door het geplaatste benzinefilter en de niet volgens meneer Yamaha gerouteerde leiding minimaal wordt. De max snelheid is dan 120km/h. Harder gaat hij dan gewoon niet, dan vullen de vlotterbakken niet meer snel genoeg....

 Verbruik bij 260km 140-150km/h + een duo is 1/13.3. Op legale snelheden rijd hij een stuk zuiniger, maar dat heb ik nog niet echt kunnen testen. Te weinig tijd....

Dinsdag zijn de banden gewisseld. Ik heb gekozen voor BT45`s . Tijdens het monteren van de banden werden m`n wiellagers gecontroleerd en hier blijkt dat ik toch maar een amateurtje ben. De lagers waarvan ik dacht 'loopt mooi', werden resoluut afgekeurd. Gelukkig lagen er nieuwe lagers in de grijpvoorraad en vertrok ik `s avonds met voor twee nieuwe lagers en achter met een nieuw naaflager! Na de wielen weer gemonteerd te hebben en ik de motor wilde verplaatsen schrok ik me een ongeluk. Ik was gewend dat ik echt moest trekken om het stuur te draaien als de motor stil stond. Toen ik dezelfde handeling nu uitvoerde, had ik bijna een FJ1200 op m`n knieën liggen... De banden draaien zo soepel dat ik heel erg benieuwd ben hoe dit straks zal rijden. Begin nu te denken dat het 'als een slagschip door de bocht gaan' wel eens door vierkante wielen zou kunnen komen en niet door het gewicht van de motor...  :lol:



Vandaag het topkofferrek + topkoffer er op gezet. De montage is wat wokkie tokkie, het meeste gewicht komt op het houdertje voor de knipperlichten. Hoop maar dat dat goed gaat!



Morgen heb ik nog een paar zaken te doen, dat is namelijk testen of de motor zonder ruitje minder turbulentie rond m`n helm veroorzaakt. Als dit zo is, zaag ik de 'bubbel' van het ruitje af en ga ik lekker met m`n kop boven de turbulentie rijden. Gezien de temperaturen is het ook niet verkeerd om wat wind op het bovenlijf te hebben! Ook moet ik nieuwe handvatten regelen. Van de oude is het rubber helemaal verteerd en de clipons verroest.



Ook is mijn rechter achterlicht gesneuveld. Deze had ik al vernieuwd omdat hij eerder ook al stuk was. Nu is hij dus weer stuk. Links destijds ook vernieuwd en die is nog steeds heel. Maandagochtendexemplaar of iets anders aan de hand? Er is nog budget voor twee lampjes, dus ik vervang `m en neem een reserve mee!

Het is een leuke verbouwing geweest waar ik weer veel van geleerd heb. Nu maar hopen dat hij de challenge zonder al te veel problemen doorkomt!!  :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 11:36:23 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #42 Gepost op: 13 juni 2017, 11:33:30 »

Zo! Weer terug in Nederland na een enerverende 500 euro challenge! Wat een topvakantie is het geweest!

 Prachtige routes, mooie campings, een geweldig reisgenootschap en... vanaf dag 1 pech met de FJ1200....

 - linker demper op dag 1 er af gevallen  :cry:
 dmv staaldraad provisorisch gerepareerd en later een stuk gatenzaag er tegenaan gelast. Afgedicht met blikjes, gun gum, vulkaniserende tape en meer blikjes. Uiteindelijk op de laatste dag in de tunnel bij Dordrecht allemaal weer los geraakt, dus vrij luidruchting het laatste stuk naar huis gereden...  :lol:

 - luchthapper bevestigingsbouten verdwenen  :cry:
dmv ducktape de luchthapper aan de kuip vastgetaped  :mrgreen:

 - choke kabel vastgeroest waardoor de choke het niet meer deed  :cry:
 kabel uit de kuip gedemonteerd, doorgeknipt en aan de zijkant van de motor gehangen. Nu kon ik door aan de buitenkabel te trekken, toch de choke bedienen en was het weer starten/lopen.  :mrgreen:

 - benzinemeter defect geraakt door vervuilde vlotter weerstand  :cry:
geaccepteerd en gerededen op de dagteller

 - diverse malen de topkuipbevestiging onder de spiegels moeten vastzetten  :cry:

 - op de een na laatste dag om laten vallen bij een benzinestation en het rempedaal door het koppelingsdeksel gekregen  :cry:
 koppelingsdeksel gedemonteerd, gat gedicht met vloeibaar metaal en gas op die lollie!  8-)

- De carb van in ieder geval de nr 2 cylinder heeft een nieuwe gasnaald nodig. Hij heeft de complete 2 weken te rijk gestaan, wat ik ook aan de luchtschroef draaide.
geaccepteerd.

Motorisch een machtige machine. Heerlijk sturend en geeft enorm veel vertrouwen. Geen slag verkeerd gegeven. Ik heb besloten alle mankementen op te gaan lossen en er de komende tijd op te blijven rijden. Het topic zal ik bijwerken als er updates te melden zijn!

 Sfeerplaatje:



 To do list:

 - nieuwe collector. Korte termijn slijp ik de aangelaste gatenzaag er af en dop ik een demper gat af.

 - nieuwe choke kabel. besteld.

 - nieuwe bevestiging voor de luchthapper. besteld.

 - linker luchthapper in de goede kleur plaatsen. besteld.

 - ontbrekend linkerkuipdeel plaatsen. besteld.

 - nieuwe sproeiers in de carburateurs

 - TRX achterwiel plaatsen. later tijdstip
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 11:42:08 door -Erike- »
Gelogd

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10214
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2017, 12:03:19 »

I.i.g weer thuis beland en een prettige tijd gehad met ruimte voor improviseren.

Zou wel de knipperlicht/rek steunen preventief versterken met lassen.

Er is me er ooit een keer een afgebroken, wel met volledig givi-rek en vakantiegewicht.
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2017, 20:18:03 »

I.i.g weer thuis beland en een prettige tijd gehad met ruimte voor improviseren.

Zou wel de knipperlicht/rek steunen preventief versterken met lassen.

Er is me er ooit een keer een afgebroken, wel met volledig givi-rek en vakantiegewicht.

Zeker weten! Wat betreft het verstevigen, dat is zeker de bedoeling. Mijn oom werkt op een techniekschool en wilde wel voor mij een en ander aanpassen!

In een aanval van opknapwoede heb ik via het FJ forum en bij de Yamaha dealer 'nieuwe' onderdelen gescoord. Ik heb via het forum het ontbrekende linker binnenkuipdeel kunnen scoren en ook een linker luchthapper in de goede kleur (donkerblauw). Hiermee vervalt mijn afgebroken stukje linker binnenkuipdeel en ook de ietswat kapotte witte luchthapper. Bij de Yamaha dealer een nieuwe choke kabel en afdekkapje besteld en ook het kwijtgeraakte busje van de rechterluchthapper. Ik kan weer ducktapeloos rijden  :-D

Tegenvaller was de collector. Toen ik eindelijk alles uit elkaar had en naar de lokale motorzaak ging om te vragen of ze `m wilden oplappen, kreeg ik een resoluut 'nee helaas' te horen. Nou had ik allemaal garagebedrijven af kunnen gaan totdat er iemand mn collector kon dichtbakken, maar heb toch maar besloten een nieuwe Delkevic te bestellen bij uitlaatstore.nl. Dan is het in 1x goed! Deze heeft helaas een levertijd dus daar zijn nog geen foto`s van. Van de rest gelukkig wel!

Van dit (mijn camping tuning choke kabel):


en dit (mijn afgescheurde binnenkuipdeel):


naar dit:


Helaas was mijn collector dus niet te redden (links afgebroken tijdens de eerste dag van de challenge, de breuk rechts van het omval incident):


Om positief af te sluiten, het zijkapje is geplaatst en matcht dus nu rechts! (voor diegene die denkt dat de tellerset mist, dat klopt, ik heb een Diversion 900 tellerset gekocht om het FJ dansende tellersyndroom te verhelpen, deze moet ik nog ophalen dus w.i.p.):


Realiseer me net dat ik nog wel wat vergeten ben op de To-Do lijst te zetten. Nieuwe sproeiers voor in de carburateurs (gasnaalden zijn uitgelubbert) en een nieuw koppelingsdeksel scoren  8-)

Dus bij deze:

To-Do:

- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose