FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie  (gelezen 3130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilbert

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3330
  • Houten
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2017, 20:37:41 »

Goed bezig, knapper geworden :mrgreen:
Gelogd
FJ 1200 1TX 1988 (project x)
FJ 1200 3CV 1988
FJ 1200 3CV 1992
http://fj.mijnalbums.nl/

Robin

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1336
  • Doetinchem
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2017, 07:42:02 »

Zo, inmiddels geen 500 euro project meer :2funny:
Wel mooi, goed bezig :mrgreen:
Gelogd
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #47 Gepost op: 25 juni 2017, 18:18:43 »

Zo, inmiddels geen 500 euro project meer :2funny:

Nee, het ontbreken van budget maakt sleutelen wel makkelijker  :wink: Toch valt het me alles mee, had tot nu toe eigenlijk allemaal nog in het budget van de challenge gepast. Had alleen voor de challenge geen geluk met onderdelen vinden!

Dan nu weer een kleine update, waarmee ik officieel boven het challenge budget uitstijg.

Ik heb de Diversion 900 tellerset binnen gekregen en ik had al op de draadschema`s gezien dat hetzelfde aantal draden er op zat. Helaas heeft meneer Yamaha wel bedacht dat er andere stekkers op een Diversion horen dan op een FJ, dus direct monteren ho maar. Ik zat er over te dubben om de draden te knippen en te solderen, maar toen ik zag dat de FJ een extra dinges heeft bij de odometer, toch besloten alle draden los te halen en alles over te zetten. Scheelt heel veel solderen!

Gelukkig zitten alle aansluitingen op precies dezelfde plaats, dus is het eigenlijk een fluitje van een cent.

FJ1200 tellerset achterkant met de dinges rechts op de foto (zwarte en wit groene draad). Iemand een idee wat dit ding doet? Ik denk zelf dat het te maken heeft met de automatische knipper uitzet mechaniek:


Diversion 900 tellerset achterkant met links de ontbrekende dinges:


De 'dinges' die op achterop de odometer zit van de FJ, maar niet op de Diversion:


Omdat ik het wel zo netjes vind om de kilomterstand intact te houden bij een tellerwissel even de tellerstand aangepast. 22500 kilometer in 2 minuten  :lol:

voor:


na:


Gemonteerd ziet het geheel er dan zo uit. Ik heb besloten om de glaasjes van de FJ over te zetten, dus olie en benzine lichten nu rood op in plaats van oranje:


Vandaag de tank er af gehaald om de vlotter in de tank te repareren. Deze heeft het tijdens de challenge begeven en omdat ik nu een mooie nieuwe tellerset heb, wil ik ook een werkende benzinemeter hebben natuurlijk! Eerst het hitteschild van de tank getrokken, wat niet een hele moeilijke klus was, want een helft hing al los...


Toen de vlotter er uit gehaald en uitgevogeld hoe hij precies werkt.


Al gauw was het euvel zichtbaar, alles zat onder de meuk en het armpje, wat langs een weerstandje glijdt, zat niet meer aan het asje vast. Hij haalde dus niet zijn maximale uitslag. Ik bedacht dat het een goed idee was, het armje aan het asmoertje vast te maken met loctite. Want dat kleeft zo lekker. Hier zie je het weerstandje (alle kleine draadjes) en het armje wat er overheen glijd.


Nadat de loctite droog was, nog maar eens getest. Hij deed helemaal niks meer  :? Met de multimeter aan de slag en toen kwam ik er achter dat door de loctite, wat isoleert, er geen elektrische verbinding meer was tussen het armpje en het asje  :idiot2: Alle loctite er weer tussenuit geschraapt, het armpje lichtjes geschuurd, het moertje geschuurd en ze aan elkaar gesoldeerd  :mrgreen:


Even testen en:


Helemaal tevreden mee! Toen nog het tweede benzineprobleem opgelost. Het uitgaande pijpje van mijn benzinekraan steekt te ver naar beneden. De hoek is te scherp. Hierdoor knikt de benzineleiding en loopt er te weinig benzine door als de tank bijna leeg is. Het pijpje dus weer los gehaald, opnieuw in de loctite gezet en wat rechter er in gedrukt. De tie-wraps tegen het loskomen van het pijpje vernieuwd en de kraan weer gemonteerd!


Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!

Nu is het wachten op de Delkevic collector die ik besteld heb, en dan kan er weer gereden worden :] Tot de volgende keer!!

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
Gelogd

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #48 Gepost op: 28 juni 2017, 12:07:33 »

Nou je bent zeker lekker bezig!!   :mrgreen:
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5682
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #49 Gepost op: 28 juni 2017, 12:31:55 »

verschillende koppelingsdeksels liggen.
Maak even een foto van de binnenkant van de deksel dan kan ik kijken of ik de juiste heb,
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #50 Gepost op: 30 juni 2017, 11:27:11 »

verschillende koppelingsdeksels liggen.
Maak even een foto van de binnenkant van de deksel dan kan ik kijken of ik de juiste heb,

Ha Rob,

hierbij een foto van het koppelingsdeksel. Als jij deze hebt liggen, laten we dan weer een afspraak maken. Neem ik gelijk die as nog mee!



Inmiddels zit de nieuwe collector er ook onder. Foto`s en verslagje hiervan volgt nog.
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5682
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2017, 11:33:17 »

Ik zal dit weekend even kijken
Word dan wel opsturen waarschijnlijk want ik ga volgende week vrijdag op vakantie.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4409
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #52 Gepost op: 30 juni 2017, 12:06:54 »

Dat lijkt toch wel een binnenwerk van een 1100 in dat deksel...
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5682
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2017, 12:21:41 »

is een 1 TX dus dat zou kunnen.
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

REV1

  • Official Club Member
  • Berichten: 830
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2017, 18:29:49 »

"Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!"

Moet je ook nog een tankvlotter hebben?

Ik ga dit weekend een 1TX tank slopen en weet dan pas of er ook nog een filter op de kraan zit, en ik haal de vlotter er natuurlijk ook uit.
Gelogd

FJRob90

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5682
  • Geldrop N.B.
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #55 Gepost op: 1 juli 2017, 10:07:16 »

het spijt me Erike maar die ik heb zien er aan de binnenkant echt anders uit.
Ik weer niet of het binnenwerk over te zetten is anders heb je er niets aan,
Gelogd
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #56 Gepost op: 1 juli 2017, 18:38:37 »

"Als iemand nog een kapotte kraan heeft, waar nog een goed filter op zit, dan houd ik me trouwens aanbevolen!"

Moet je ook nog een tankvlotter hebben?

Ik heb Mn tankvlotter gerepareerd. Zoek alleen het kraanfilter. Het kraantje zelf is schoongemaakt en voorzien van nieuwe O ring. De elektrische reserve is gedemonteerd (afgeknipt).

Als je een goed filter overhoud, houd ik me aanbevolen!
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #57 Gepost op: 2 juli 2017, 22:51:36 »

Zo, van de week mijn nieuwe Delkevic collector binnen gekregen. Deze gelijk uitgepakt en onder de motor geschroefd. Alles past echt perfect. Voorbochten met nieuwe pakkingen schuiven er zo in, dempers ook en alles komt precies voor de montagegaten te zitten! Helemaal happy mee! :-)



Dit weekend wezen zeilen in Zeeland en natuurlijk met de FJ erheen en terug. Conclusies:

- met een passagier van 90 kilo achterop is van achtervering geen sprake meer. Met een persoon en bagage veert het prima, maar wellicht is de veer aan revisie toe? Zal eens langs een specialist rijden en zijn mening vragen.
- de Diversion tellerset is echt geweldig. Ziet er ten eerste superstrak uit, maar ook technisch een hele verbetering. De toerenteller is super stabiel en ook de benzinemeter is heerlijk rustig. Heb ook het idee dat de lampjes feller zijn, maar dat zit denk ik tussen de oren.
- met een passagier van 90 kilo achterop en flink doorrijden heb ik een verbruik van 1 op 12,5. Nu moet ik nog de sproeiers vervangen in de carbs, maar is dit een beetje normaal verbruik? Lijkt mij aan de hoge kant!
- De uitlaat maakt iets meer geluid dat ik mij herinner. Kan dit komen door de RVS collector die er nu tussen zit? Kan nergens een lekkage ontdekken. Wel zie ik op de exploded views dat er pakkingen horen tussen de voorbochten en de kop. Dit heb ik niet bij mijn motor. Zou dat kunnen schelen?

Inmiddels heb ik ook contact over een TRX achterwiel. Deze is zwart, dus zit ik nog in dubio wat ik doe. Of laten stralen zodat hij grijs wordt, of het voorwiel zwart spuiten.... Keuzes keuzes...

Wat betreft het koppelingsdeksel
het spijt me Erike maar die ik heb zien er aan de binnenkant echt anders uit.
Ik weer niet of het binnenwerk over te zetten is anders heb je er niets aan,

Volgens de exploded views kan je het volledige binnenwerk overzetten. Laten we hier buiten het topic even over contacten!

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel plaatsen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
Gelogd

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4179
  • Of Wha
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #58 Gepost op: 3 juli 2017, 06:37:32 »

Veer is eigenlijk niet te reviseren, kijk even met de zoekfunctie, er is al ontzettend veel over geschreven waaronder door mij, pakking, het zijn ronde koperen ringen deze moet je gebruiken, en kijk maar eens goed in de kop , 9 van de 10 keer zit er nog een of nog veel meet in geklemt, deze eerst vewijderen.
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10213
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #59 Gepost op: 3 juli 2017, 09:09:37 »

Er horen pakkingen tussen bocht en kop

Zijn soms slecht zichtbaar, ook niet altijd van koper ( alu )

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose