FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie  (gelezen 3150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #61 Gepost op: 14 juli 2017, 21:30:41 »

Dat lijkt toch wel een binnenwerk van een 1100 in dat deksel...

Heel scherp gezien fjaap!

Vandaag het 'nieuwe' tweedehands koppelingsdeksel gemonteerd. Deze had ik grondig schoongemaakt, dus was er al achter dat op alle onderdelen 1TX stond. Op CMSNL had ik gezien dat mijn oude koppelingsdeksel van binnen er verrekte veel uitziet als een FJ1100. Na demontage blijkt er ook vrolijk 36Y in te staan. Ik zal toch geen FJ1100 blok er onder hebben hangen? Iemand een idee waar precies staat hoeveel cc het blok heeft??

Verder bleken er inderdaad vergane pakkingen in de poorten te zitten. Na een beetje wrikken met een tang kwamen ze er alle vier uit. Alle vier vervangen en de bochten weer vast gezet. Nu 100% zeker geen lekkage meer, maar toch nog een 'sportiever' geluid. Hoor duidelijk 'uit' de collector een motorgeluid komen! `t is hoger dan wat er uit de dempers komt, dat is een dieper geluid. Ach, het is niet storend, vind het wel leuk klinken  :angel:

Genoeg gepraat weer, een paar plaatjes!

De twee deksels:


De koppelingskorf met daaronder nog net zichtbaar de RVS collectorbox:


Alles weer gemonteerd:


De accu heb ik ook uit de motor getrokken om het vloeistof niveau te controleren. Ik had gelezen dat de FJ1200 bekend schijnt te staan om accu`s droog te koken, en ook mijn accuzuur niveau was behoorlijk gedaald. Alle cellen weer gevuld met demi water en voor de zekerheid nog even een nachtje aan de druppellader. (ja ik weet dat de meest linkse ietsje te vol zit  :wink: ).



Heb bij Rob ook een FJ1200 1990 as opgehaald, dus dan kan ik ook de oude as met opvulringen vervangen. Hier ben ik niet aan toegekomen vandaag, dat gaat vast binnenkort goed komen.
Gelogd

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2017, 22:11:15 »

Waarmee begint het serienummer op het motorblok ?
1TX ?
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13193
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2017, 22:30:29 »

Rechts op het blok staat de cilinderinhoud, vlakbij het kopp.deksel.
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2017, 23:40:26 »

Waar dan Ron ?
Ik zie alleen de oliehoeveelheid op het koppelingsdeksel ( 3000cc) en het bloknummer bovenop het blok...
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #65 Gepost op: 15 juli 2017, 00:04:02 »

Waarmee begint het serienummer op het motorblok ?
1TX ?

Nee, dat niet. 3SK-010404.

Rechts op het blok staat de cilinderinhoud, vlakbij het kopp.deksel.

Hier staat niks.

Uiteindelijk gevonden, voorop, tussen de oliekoeler slangen. 1188cm3. Dus toch gewoon een 1200 blok.  :smitten:

Het typenummer 3SK op het blok verwijst naar de 1989 FJ1200. Dat zou dus betekenen dat het een 3CV blok is? Het VID op het kentekenbewijs geeft 1TX aan. Zal eens het framenummer zoeken op de motor.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 00:15:34 door -Erike- »
Gelogd

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #66 Gepost op: 16 juli 2017, 22:26:50 »

Heb bij Rob ook een FJ1200 1990 as opgehaald, dus dan kan ik ook de oude as met opvulringen vervangen. Hier ben ik niet aan toegekomen vandaag, dat gaat vast binnenkort goed komen.

Vanochtend de as uitgewisseld. Blijkt de nieuwe as net zo lang te zijn als de oude... de oude dus maar weer terug gestopt met de opvulringen.

Daarna met een vriendin achterop naar zuid Limburg gereden om een nieuwe motorfiets voor haar te bekijken. Uiteindelijk heeft ze m gekocht (een knalpaarse Suzuki VX800) en samen terug gereden.

De FJ heeft het motorisch prima gedaan. Wel zijn de bouten van een voorkocht los getrild, dus hij maakte weer wat kabaal bij thuiskomst. Ook gemerkt dat de olie langzaam uit de benzinemeter van de XJ900 tellerset loopt. Had behoorlijk last ban een dansende teller en er lijkt constant een druppel aan de naald te hangen. Onderin de benzinemeter is ook een vettige plek te zien. Toch bijzonder! Zou het komen door de vibratie van de FJ??

Gelogd

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6973
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #67 Gepost op: 17 juli 2017, 14:30:45 »

Hoezo vibratie? Zo erg trilt een FJ toch helemaal niet?
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #68 Gepost op: 18 juli 2017, 12:21:00 »

Hoezo vibratie? Zo erg trilt een FJ toch helemaal niet?

In vergelijking met een gebalanceerde twin vind ik `m behoorlijk vibreren! Merk bij een lange rit in de voetsteunen duidelijk de vibratie en dat m`n voeten behoorlijk gaan slapen.  Ben overal op de gehele motorfiets steeds boutjes aan het nalopen. De spiegelboutjes trillen bijvoorbeeld steeds los. Ook kuipdelen die vibreren!
Gelogd

Marcel

  • Berichten: 2526
  • Meppel
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #69 Gepost op: 18 juli 2017, 13:21:34 »

Ik zeg Mischa aanspreken voor een paar nieuwe silent blocks (of had je die al gedaan)

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/rootsaertwebshop/c-3816137/zijspan-onderdelen/

Gelogd
Het wordt steeds erger: CBR954RR

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #70 Gepost op: 18 juli 2017, 15:27:43 »

Die heeft een 1TX niet.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4413
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2017, 15:36:19 »

Hoe staat het met de synchroniciteit van de carburateurs ?
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

-Erike-

  • Berichten: 39
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #72 Gepost op: 18 juli 2017, 17:26:46 »

Hoe staat het met de synchroniciteit van de carburateurs ?

Voor de trip gesynchroniseerd met een carbtune. Na vervangen van alle sproeiers ga ik m opnieuw synchroniseren.
Gelogd

Marcel

  • Berichten: 2526
  • Meppel
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #73 Gepost op: 19 juli 2017, 10:24:59 »

Ik zeg Mischa aanspreken voor een paar nieuwe silent blocks (of had je die al gedaan)

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/rootsaertwebshop/c-3816137/zijspan-onderdelen/

is ook zo ... zat een paar jaartjes te laat. Al kun je natuurlijk alles verbouwen ;) (probeer mijn stommiteit te verdoeselen)
Gelogd
Het wordt steeds erger: CBR954RR

Mark_Vans

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5456
Re: FJ1200 1TX opbouw en modernisatie
« Reactie #74 Gepost op: 19 juli 2017, 10:58:36 »

@Marcel: met een andere?  :-D
verdoezelen
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6  Allemaal   Omhoog