FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: 1 2 [Allemaal]   Omlaag

Auteur Topic: Handschoen muis  (gelezen 1192 keer)

Beertje

• Official Club Member
  • Geslacht: Man
Handschoen muis
« Gepost op: 31 januari 2017, 22:46:18 »

fredbb

• Official Club Member
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Handschoen muis
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2017, 23:19:34 »

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, met een gedegen onderzoek erbij. Ik ga me er verder in verdiepen.

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.

fjaap

• Official Club Member
  • Alstätte (Bij Enschede)
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2017, 23:46:22 »

Het is toch een "schuifmuis", bij veel muisbewegingen over het scherm moeten die korte bewegingen allemaal uit je onderarm komen en dat voel je.
Meerdere collega's incl mijzelf gebruiken de Logitech Trackman Marble, die ligt stil op het bureau en de muisbewegingen verricht je met een bal die je met je duim beweegt.
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Beertje

• Official Club Member
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2017, 12:54:53 »

Het is toch een "schuifmuis", bij veel muisbewegingen over het scherm moeten die korte bewegingen allemaal uit je onderarm komen en dat voel je.
Meerdere collega's incl mijzelf gebruiken de Logitech Trackman Marble, die ligt stil op het bureau en de muisbewegingen verricht je met een bal die je met je duim beweegt.

Voor mij ook iets onbekends.

En je kunt er strak mee muizen ?

Mark_Vans

• Official Club Member
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2017, 13:27:18 »

Ik vind Logitechs Trackman Marble een onding dat totaal niet intuïtief werkt - je rolt de muisbal met wijs- en/of middelvinger.
Ik gebruik al jaren een Logitech Trackman wheel, waarbij je de bal met je duim beweegt (die is daar ook beter voor geschikt, want zadelgewricht).

Trackman marble:
https://assets.logitech.com/assets/55342/trackman-marble-gallery.png

Trackman wheel:
http://www.micwil.com/images/gallery/logitech_trackman_wheel_optical_p1_600x450.jpg
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 15:13:33 door Mark_Vans »
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic

fjaap

• Official Club Member
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2017, 22:05:05 »

Mark, I stand corrected.
De Trackman Marble ken ik wel, maar de muis die ik bedoelde en gebruik is de Wheel.
Sorry voor de verwarring...
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black

Dunsinane

• Administrator
  • *
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2017, 14:39:22 »

Ik gebruik al 25 jaar geen muis meer... Altijd een trackball...

Ik heb er al vele cadeau gedaan aan kennissen, met de boodschap erbij dat ze het minstens 3 werkdagen moeten gebruiken (en goed instellen, met hoge cursorversnelling bijvoorbeeld), het is namelijk even wennen in het begin.

Maar iedereen die dat advies heeft opgevolgd, wil voor geen goud meer terug naar een muis. De keren dat ik eens met een muis moet werken, of een touchpad (ook zo'n verschrikkelijke uitvinding), omdat ik ergens anders ben, verbaas ik mij er weer over hoe mensen met zo'n onding kunnen werken, en er genoegen mee nemen!

Die handschoenmuis houdt dezelfde nadelen van een muis, namelijk dat je hele arm in actie moet komen, en dat het relatief veel inspanning vraagt om de cursor op een hele precieze plek te brengen. En dan natuurlijk nog het eeuwige gedoe met muismatje, wat altijd te klein lijkt te zijn, of het tafelblad en voorwerpen die daarop liggen, en in de weg staan voor dat geschuif met die muis...

Het gekke is dat muizen zo normaal worden gevonden dat mensen niet uit zichzelf een alternatief in de vorm van een trackball willen uitproberen, ondanks de duidelijke voordelen. Hoe fanatiek ik het ook promoot in mijn omgeving, je krijgt mensen alleen maar over naar trackballs door ze er één in de maag te splitsen... Pas dan zien ze het licht....  :-P :wink:
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Menno

• Official Club Member
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2017, 18:37:24 »

Als ik google op TrackBall, zie ik toch weer veel verschillende modellen..  bedoel je dit model ?

https://www.muizenshop.nl/0/25/p/logitech-wireless-trackball-m570/116467/

Mark_Vans

• Official Club Member
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2017, 19:11:53 »

Als ik google op TrackBall, zie ik toch weer veel verschillende modellen..  bedoel je dit model ?

https://www.muizenshop.nl/0/25/p/logitech-wireless-trackball-m570/116467/

Dat is min of meer de draadloze opvolger van de Trackman Wheel die ik heb. Ik game, dus ik wil met draad en niet draadloos. Ik heb me onlangs wezenloos gezocht naar een nieuwe, of een zgan, Trackman Wheel.

Batman

• Bestuur
  • *
  • Winterswijk
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2017, 19:35:11 »

welke gebruik jij dan daniel? ben ik wel benieuwd naar
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. XXX. Bwj 1984 (The BruutBike)
FJR 1300 Bwj 2006 Ocean Depth

Menno

• Official Club Member
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2017, 23:46:17 »

Mijn vraag was ook voor Daniël bedoeld..  ik zou ook wel een trackball met draadje willen, als dat zo veel fijner werkt :)

fjaap

• Official Club Member
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2017, 00:03:01 »

Mark bedoelt de linkse, denk ik (die gebruik ik op mijn werk dus)
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black

Robin

• Official Club Member
  • Doetinchem
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2017, 00:57:07 »

Gamen met een trackball. Werkt dat?
Ik zie vrij weinig gamers met zo'n muis, en dat zijn toch wel jongens die er goed over nadenken en ook goed geld uitgeven
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

Dunsinane

• Administrator
  • *
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
« Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2017, 14:30:47 »

Op verzoek van Menno, per PB, een uitgebreidere uiteenzetting over mijn trackballervaringen. :)

Ik gebruik momenteel ook de bedrade Logitech Trackman Wheel Optical (nr. 1 in onderstaand plaatje).
Logitech heeft momenteel alleen de draadloze versie in de aanbieding, die heb ik ook (nr. 3), maar die is van mindere kwaliteit, en ik kreeg er al snel verbindingsproblemen mee.
Die verbindingsproblemen kreeg ik helaas ook met de andere draadloze op het plaatje (nr. 2), de Logitech Optical Trackman. Dit was echt de fijnste waarmee ik ooit gewerkt heb. De vele handige knopjes maakten dat je er heel snel mee kon werken. Helaas wordt ook deze niet meer door Logitech aangeboden.

Misschien stoort er hier in huis iets op de frequentie waarop de draadloze verbinding actief is, wat soms de verbindingsproblemen veroorzaakt, maar ik heb het niet kunnen vinden. De ergernis werd op den duur zo groot dat ik tweedehands een paar bedrade versies heb aangeschaft. Op de foto staat dus mijn reserve-exemplaar.

Ben je linkshandig, dan werkt de Logitech Trackman Marble (nr. 4 van het plaatje) wellicht het fijnst voor je. Ik heb hiervan een modernere versie in gebruik op een andere computer, die heeft extra knopjes, maar voor beide versies geldt dat er een scrollwieltje aan ontbreekt, wat tegenwoordig toch wel onontbeerlijk is, als je er eenmaal aan gewend bent. Afgezien daarvan werkt ook deze trackball erg fijn, vind ik. De modernere versie wordt nog steeds aangeboden door Logitech.

Er zijn helaas nauwelijks andere merken te vinden die trackballs aanbieden. Je vindt online nog wel exemplaren van het merk Kensington, voornamelijk in buitenlandse webshops, of op eBay. Die zien er echter minder ergonomisch uit, en ik meen mij te herinneren dat toen ik eens onderzocht of deze trackballs wellicht interessant waren, ik toen voornamelijk negatieve recensies tegenkwam. Daarom heb ik ze destijds niet uitgeprobeerd, maar misschien valt het enorm mee, het is namelijk ook een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeur...

Zoals ik in het eerdere berichtje al zei, als je voor een trackball gaat, moet je wel de tijd nemen om eraan te wennen. Als je altijd al gewend bent geweest om een muis te gebruiken, dan duurt het echt een poosje voordat je afgeleerd hebt om de trackball als een muis te verschuiven (en dan gebeurt er dus niets). ;-)
Werk je min of meer fulltime aan een bureau, reken dan op 3 dagen omschakelingstijd. Zit je dagelijks niet langer dan een half uur aan de computer, trek er dan maar wat langer voor uit... ;-)
Ik heb echter nog steeds een 100% succes-score aan overstappers bij diegenen die dat, op mijn aandringen, er voor over hadden; zij willen ook nooit meer terug naar een muis. Afhakers waren er ook een paar, maar die trokken de conclusie al na een half uur trackballgebruik, terwijl er een leven van muisgebruik aan vooraf was gegaan; en dan leer je de voordelen van de trackball niet kennen, bij zo'n korte testperiode...

Goed instellen is ook belangrijk. Met één maximale rolbeweging (een halve rotatie van het balletje (bij nr. 1), met gemiddeld tempo, moet je de aanwijzer aan de andere kant van het scherm kunnen brengen.
Ik heb zelf een opstelling met drie beeldschermen. Door de juiste instelling van de aanwijzerversnelling (in de Logitech software) kan ik met die diezelfde maximale rolbeweging, maar dan snel uitgevoerd, de aanwijzer van monitor 1 naar monitor 3 verhuizen. Voer ik die maximale rolbeweging heel traag uit, dan verschuift de aanwijzer slechts 750 pixels ongeveer. Zo kun je toch heel precies werken, zoals bij fotobewerkingen bijvoorbeeld gewenst is.

Ik ben zelf geen gamer, dus ik kan niet oordelen of dat ook prettig werkt, met een trackball. Ik kan me echter voorstellen dat je in een heftig spannend spel graag een fysieke beleving toevoegt aan je handelingen. Een flinke schuif aan die muis geeft dan wellicht meer voldoening dan een relatief subtiele draai aan het trackballwieltje... Qua precisie of handelingssnelheid hoeft er geen nadeel te zijn, lijkt mij, eerder een voordeel.
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Menno

• Official Club Member
« Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2017, 14:44:45 »

Dank u  :-)

fjaap

• Official Club Member
« Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2017, 22:24:29 »

Gisteren bij een van de collega's die een schuifmuis heeft een fors aantal muishandelingen uitgevoerd in Excel, na 10 minuten merkte ik het al.
Geef mij maar mijn Trackman Wheel Optical...
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black

Robin

• Official Club Member
  • Doetinchem
« Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2017, 10:36:36 »

Erg uitgebreid, thanks!
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

jaahaa

• Official Club Member
  • Omdehoek
« Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2017, 18:45:16 »

Bij mij de ogen geopend heb ook al jaar of 20 een trackbal ongeveer gelijk aan de linkse op het plaatje, lees over gewricht enzo zit nog eens te kijken
en realiseer me ineens dat ik hem wel heel raar gebruik. Ik ben linkshandig en draai de trackbal dus met pink en ringvinger niet erg ergonomisch, nooit
bij stil gestaan en eigenlijk ook nooit als lastig ervaren
Nu bemerk ik door de aandacht wel dat ik hem raar bedien, ga maar eens op zoek of er voor mij een linkshandige te vinden is.
---Mijn FJ1200 3CV---
     "De ONE-OFF"

Zonnepanelen 3000watt
HR++ glas
Elec fiets met Yamaha middenmotor

Mark_Vans

• Official Club Member
« Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2017, 19:28:46 »

lekniGv

• Official Club Member
  • Ermelo GLD
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2017, 21:57:05 »

https://ergo2work.nl/shop/230/ergonomische-muizen-voor-linkshandigen
Deze Evoluent muizen zijn duur, maar ik schaf ze ook aan voor bij ons kantoor.
Daar hoor ik er geen klachten over, ook zijn er mensen welke graag een muismat met polssteun willen hebben.
Ik had er zelf 1 in gebruik, maar iemand anders had er 1 nodig. Ik miste m wel, dus heb snel nieuwe besteld:
http://www.ergonomique.nl/producten/polssteunen/ergopad-touch

FJ1100 - 50H

jaahaa

• Official Club Member
  • Omdehoek
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:35:12 »

Alweer tijdje geleden, paar x aan het zoeken al die jaren als linkshandige een rechtse trackbal gebruikt, door deze discussie erop gaan letten.
Ik heb nu gemerkt dat mijn pols een draai maakt. Ik kon geen trackbal vinden die ik fijn vond, ook een toetsenbord met een aanraakvlak erop gekocht maar die zit ook aan de verkeerde kant voor mij  :crazy2: tja wij linkshandigen hebben het niet zo makkelijk  :lol: ik heb nu een driehoek onder mijn trackbal gemaakt waardoor deze in een hoek van ongeveer 45 graden naar links staat waardoor mijn pols niet gedraaid is bevalt me goed al is het nog steeds een rechtse uitvoering
---Mijn FJ1200 3CV---
     "De ONE-OFF"

Zonnepanelen 3000watt
HR++ glas
Elec fiets met Yamaha middenmotor

sylvia

• Official Club Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Geldrop
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:52:34 »

Alweer tijdje geleden, paar x aan het zoeken al die jaren als linkshandige een rechtse trackbal gebruikt, door deze discussie erop gaan letten.
Ik heb nu gemerkt dat mijn pols een draai maakt. Ik kon geen trackbal vinden die ik fijn vond, ook een toetsenbord met een aanraakvlak erop gekocht maar die zit ook aan de verkeerde kant voor mij  :crazy2: tja wij linkshandigen hebben het niet zo makkelijk  :lol: ik heb nu een driehoek onder mijn trackbal gemaakt waardoor deze in een hoek van ongeveer 45 graden naar links staat waardoor mijn pols niet gedraaid is bevalt me goed al is het nog steeds een rechtse uitvoering

Het zal eens niet; een one off trackbal :2funny: :mrgreen:
FJ 1200 '88

Women are Angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly...
On a broomstick. We're flexible like that.
Pagina's: 1 2 [Allemaal]   Omhoog

cuneate-rose