FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13229
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: Even voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2017, 11:57:33 »

Welkom Arjan! Ik denk ook dat het hier om wat onderhoud en mn. afstelling vd carb's gaat.
Gelogd
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

Bert16v

  • Berichten: 4
Re: Even voorstellen
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2017, 17:35:07 »

Eindelijk tijd gehad om de FJ onderhanden te nemen.
Het internet afgezocht voor de verschillen van een 3CY tov een volledig open versie.
Daarbij ook achter gekomen dat een 3CY geen 100pk heeft maar dat het ergens in de buurt van de 89pk moet zijn.
Buiten de vernauwde inlaat rubbers (deze zijn uitgedremeld door de vorige eigenaar), de sproeier bezetting (was ook al verandert voor het volle vermogen) en het 2e gat in het luchtfilter (was ook al open gemaakt), is er nog een verschil in de dempers, daar zou een vernauwing in zitten en het ontstekingskastje zou anders zijn.
Ik heb een set Xjr dempers op de kop getikt en meteen 42mm eindstukken in gezet.
Tevens een ander ontstekingskastje op eBay gekocht nl TID 14-67 CW01

Kleppen gecontroleerd en gesteld : 4 uitlaatkleppen te ruim en 1 inlaatklep te nauw.
Carburateurs eraf gehaald en gedemonteerd, schoon gemaakt (niet echt vuil te zien), vlotterhoogte gecontroleerd en alles terug in elkaar gezet.
Andere olie en oliefilter erin , nieuwe bougies , nieuw brandstoffilter.

Motor gestart , warm gedraaid , hierna carburateurs gesynchroniseerd.

Het probleem wat ik nu nog heb is dat vanuit stationair plotseling gas geven , de motor eerst even hapert en dan pas in toeren gaat.
Ik heb de mengsel schroeven 3 slagen open staan.

Iemand een idee wat dit kan zijn , of is dit iets waar ik mee moet leren leven?

Arjan.
Gelogd

Beertje

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10233
Re: Even voorstellen
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2017, 18:07:46 »

Hij krijgt even iets teveel brandstof.

Is ook logisch...
Gelogd

Kraanvogel

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3795
  • Uit de enige Zuiderzeepolder. (Wieringermeer)
    • TULPENRIT
Re: Even voorstellen
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2017, 13:45:51 »

Welkom Arjan. :mrgreen:
Heb je de carbs al gesynchroniseerd?
Dat kan ook een wereld van verschil geven.

Groet, Gerard. :coolsmiley:
Gelogd
Vloeken is aangeleerd.
Geloven ook.

Yamaha FJ1100 '07 ('85) 135pk rood - witte bike
Freebird '79 rood - witte LED-aanhanger.
Volvo S80 II 2.5T Geartronic Momentum met veel extra opties zwart 11-2006 200pk
Hapert 2 tons tandemasser '01
Batavus Staccato '07 1mk metallic blauw/brons
van Bommel maat 47 donkerblauw
4320 Kwh zonnepanelen
2000 Kwh aandelen in windmolen "de Trouwe Wachter".

Herbert

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4211
  • Of Wha
Re: Even voorstellen
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2017, 19:50:49 »

Welkom, mengselschroeven even eerst op 2,5 slag uit zetten, kijk even hoe hoog de hoofdsproeier staat en dan synchroniseren
Gelogd
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6988
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Even voorstellen
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2017, 09:16:27 »

Welkom.

Ik heb al 14 jaar een 3CY met ABS. Een 3CY is inderdaad een Zwitsers model met 100pk. Het koppel wat deze motor levert is nagenoeg gelijk aan de open versie. Ik heb al heel veel FJ's gehad. Het verschil in koppel merk je nauwelijks, tenzij je er onwijs mee gaat gummen. Ik rij zelfs met 18 x 41 en bijna altijd met twee personen. Ook steile bergpassen zijn dan nog geen enkel probleem. Als de jouwe vermogen tekort komt zou ik inderdaad maar eens de boel goed schoonmaken en een nieuw luchtfilter plaatsen.

"Even" open maken naar 125pk is niet zo eenvoudig. De 3CY is namelijk af fabriek 100pk en niet achteraf gedrosseld. Bij een 3CY zijn de carburateurs anders, de ontsteking en CDI zijn anders, de uitlaten zijn anders en de toerenteller gaat eerder in het rood.
Ik heb met andere carburateurs, aanzuigrubbers en uitlaten getracht om een beetje meer vermogen te krijgen maar de motor ging er niet mooier van lopen. ik heb alles weer teruggebouwd. Vergeet niet dat je pk's alleen nodig hebt voor een hoge topsnelheid, koppel maakt de motor vlot en soepel.

En ach, met 100pk haalt hij op zijn sloffen 220km per uur. Vraag maar aan de Drentse politie. Daar ben ik een jaar of 10 geleden op de N34 mee gepakt namelijk. Hard zat toch? 
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Batman

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4280
  • Winterswijk
Re: Even voorstellen
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:37:14 »


En ach, met 100pk haalt hij op zijn sloffen 220km per uur. Vraag maar aan de Drentse politie. Daar ben ik een jaar of 10 geleden op de N34 mee gepakt namelijk. Hard zat toch?


maar eelco toch, zoiets doe je toch niet :evil: :roll: :roll: :angel: :angel: :2funny:
Gelogd
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. XXX. Bwj 1984 (The BruutBike)
FJR 1300 Bwj 2006 Ocean Depth

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6988
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Even voorstellen
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:36:35 »

Nee, nu niet meer 😀
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Bert16v

  • Berichten: 4
Re: Even voorstellen
« Reactie #23 Gepost op: 27 september 2017, 02:06:38 »

Iedereen bedankt voor de tips.

Ik had in eerste instantie de carburateurs met een oude twinmax gesynchroniseerd. Het probleem hiermee is dat je er maar 2 carburateurs tegelijk mee kan afstellen en ik dus iedere keer de slangen moest wisselen , niet echt ideaal.

Na het lezen van jullie tips ben ik opzoek gegaan naar een andere synchroniseer set. Vorige week een Carbtune gekocht en hiermee aan de slag gegaan.
En hier zat dus het probleem , ik kon met de twinmax niet alles tegelijk zien/meten, er zat dus een verschil in. Een miniem verschil , maar net genoeg om hem bij het belasten erg beroerd te laten lopen.
Nu loopt ie super, trekt als een lier en met gemak naar de 8000+ toeren, dat wilde de motor eerst niet of heel moeilijk.

Het heeft even geduurd , maar nu ben ik zeer tevreden met de aankoop van mijn eerste FJ.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Gelogd
 

cuneate-rose