FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Milieunorm of Euronorm van de FJ  (gelezen 2385 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cuchulain

  • Gast
Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Gepost op: 29 september 2017, 21:23:18 »

Net even gekeken met de zoekfunctie maar ik kom er niet. Nu word bij ons in Belgie een uitstootarme zone ingesteld in Brussel. Ik werk daar dus dat kan op termijn problemen geven in het licht van stapsgewijs verstrengen van de normen. Nu is het zo dat in Antwerpen deze regel enkel geld voor wagens. (nog) niet voor motorfietsen. In Brussel moet ik het nog uitzoeken. Nu ga ik er van uit dat de FJ vanaf de 3... reeks (3CV, 3XW enzoverder) voldoet aan de Euro 3 norm. Nu heb ik vorig jaar een FJ geimporteerd in Belgie en deze norm staat nergens ingevuld. Voldoet de FJ 3 aan deze norm, en hoe kan de norm bij gebrek aan invulling worden vastgesteld?

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2017, 22:24:43 »

Ik denk dan toch dat je moet gaan kijken naar de uitstoot, met name het CO-%age in het uitlaatgas.
Ook in Belgie zullen de normen daaraan gekoppeld zijn.
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Cuchulain

  • Gast
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2017, 08:31:52 »

Ik denk dan toch dat je moet gaan kijken naar de uitstoot, met name het CO-%age in het uitlaatgas.
Ook in Belgie zullen de normen daaraan gekoppeld zijn.


Ook dat staat niet vermeld op mijn documenten. Het zal wel meer dan Co alleen zijn ook denk ik. er zijn motoren die meer verbruik hebben = meer Co2 uitstoot, en toch zijn die Euro 3. Of er is een ruime marge daarvoor. Mijn FZ1 verbruikt 1 tot 1.5 liter meer dan de FJ. Is nog steeds Euro 3. ik begrijp hoe langer hoe minder van die normering.
Ter vergelijking even dit opnieuw opgeduikeld op Wikipedia. de XJ900F Had een verbruik van 1 op 17. De Diversion heeft 1 op 15 om te voldoen aan de normen.
een rijker mengsel zou zorgen voor een volledigere verbranding. Dus minder schadelijke onverbrande gassen.
De CO2 in g/km is van ondergeschikt belang.

Wat zou de onvloed zijn van de E10 benzine op de verbranding in feite?
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 08:36:45 door Cuchulain »

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2017, 15:47:45 »

Fred heeft daar laatst een stukje over neergezet:
Linkje
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Cuchulain

  • Gast
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2017, 17:19:58 »

Ik heb deze topic gelezen na het lezen van dat artikel. Ook hier in Belgie is 95 ron bijna verdwenen. Nochthans ondervind ik geen problemen met de FJ. Ik tank al sinds de motor afgesteld is 95 of 95E10. De motor loopt goed, en verbruik bij woonwerk ca6.5 liter. Ik had met de vroegere FJ in de jaren '90 ook ruim 6+ liter. Er zitten verschillen op de brandstof of de dealer hield er rekening mee bij het afstellen vorige winter? Maar ik vermoed dat het mengsel nu verbeterd is, misschien met extra additieven. Want ik heb begin dit jaar (Maart geloof ik) ook geexperimenteerd met 98ron. ik ga dat de komende weken nog eens over doen en kijken nu de motor beter loopt dan ooit hoeveel verschil er op zit.

Er is meer ethanol nodig staat in het artikel. Precies daarom zond ik deze ochtend mail naar onze Vlaamse minister van Verkeer hierover.

Cuchulain

  • Gast
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2017, 17:57:02 »

Het makkelijkst gaat denk ik zijn dat wanneer het zo ver komt een motor inbouwen van een xjr en herinschrijven de zaak meteen oplost voor me. Bijkomend heb ik dan mogelijk injectie, en met een naakte xjr word denk ik ook minder kilometers afgemalen.
Hoewel een overstap naar XJR makkelijker is en er een stroomlijn voor bestaat die mooi oogt etc. Nadeel blijft voor mijn madam de zadelhoogte. Op de FJ zit ze ook zeer comfortabel, kan aan de grond met de voetjes...
Ik ga af en toe eens kijken naar een XJR bij motorsloop. Ee goeie perte totale. Maar vanaf welk bouwjaar heeft de XJR een deftige Euro normering? Waar vind ik die gegevens?

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2017, 19:53:32 »

XJR-club ?
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Cuchulain

  • Gast
Re: Milieunorm of Euronorm van de FJ
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2017, 20:16:04 »

Wat ik bij de Engelstalige variant vind is het volgende. De mensen die de extra Pk vqn de FJ willen zijn op zoek naar de camshaft van de oude FJ1100 of eventueel de FJ1200. Dit is hetzelfde verhaal van de XJ900 Waar ik info over vond. Om de uitstoot te verlagen moesten de PK omlaag. Dus wat de xjr eigenaren doen is de uitstoot terug omhoog.
Het verschil zit dus grotendeels in die camshaft. Maar om enkel daarmee de normering te halen vind ik een heel verre gok. (long shot); Ik hou soms wel van die Engelse taal.
Ik houd liever het blokje heel. Wel vind ik die blokjes voor prijzen tot 2000 euro. Met gemak zelfs. Ik denk nog enkele jaren verder te bollen met de FJ. En later voor een prikje eventueel een oude XJR zoeken waar ik dan het blokje uit sloop. Pas wanneer het nodig is met motorfietsen de normen te halen. Ik wacht nog maar wat af.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

cuneate-rose