FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds  (gelezen 3323 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

markk

  • Berichten: 14
Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Gepost op: 17 februari 2013, 12:04:10 »

Rond 1992. Net getrouwd, aan het afstuderen en vrouwlief zwanger. Voorgenomen om van m'n eerste salarissen direct een motorfiets te kopen: "Anders komt het er de eerste 5 jaar niet van". Vooruitziende blik circa 5 jaar daarna kwam de vervanger, de motorfiets die ik ECHT wou hebben. Sparen, sparen, sparen, echtelijke ruzies maar uiteindelijk stond ie er, mijn motorfiets, mijn Yamaha FJ1200. Een jonge gebruikte, uit 1993. Blij als een groot kind met z'n nieuwste speeltje.

Inmiddels is het ding, net zoals ik, op leeftijd. En soms denk ik wel eens "waar doe ik het allemaal voor". Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, poetsen, etc. Het kost allemaal wat. Zowel geld als moeite.

Vanochtend kreeg ik het antwoord op die vraag. Vrouwlief was voor 8.00 de deur uit en moest werken. Zonlicht schijnt door de hemel. Motorpak aan, hoesje eraf, sloten eraf en ondanks de gebruikssporen en leeftijd ziet ie er nog gewoon mooi uit. (Geld voor mij ook volgens mijn vrouw ;-)) Direct kwam er  al wat van dat gevoel terug van toen ik 'em ophaalde bij de dealer, "yes, mijn motorfiets" :-)

Starten en direct lopen. Ondanks dat ie een paar maanden had stilgestaan. Ahhh, daar doe je dus dat onderhoud voor. Warmdraaien en weer even rustig wennen aan het rijden met een zware motorfiets. Tweewielers de laatste tijd wat gemeden vanwege het winterweer en een motorfiets rijdt sowieso veel anders dan de brom/motorscooters waarmee ik normaliter op weg ben.

Ben nooit zo'n held op tweewielers. Dus geen knee-downs e.d. FJ1200 is daarom voor mij nog steeds de perfecte motorfiets. Zwaar en meer dan genoeg, met name ouderwets smeuig, vermogen. Dus koppel bij lage toeren, altijd kracht. Of je nou in 2 bij 6000rpm het gas opendraait of in 5 bij 2000rpm. Altijd voel je direct die duw naar voren en pakt de luchtgekoelde viercylinder enthousiast op om je binnen luttele seconden in de gevarenzone te plaatsen. Zowel de gevarenzone voor je leven als  voor de geldigheid van je rijbewijs.

Apart eigenlijk. Dat gevoel van toen "yes mijn motorfiets" gaat niet weg. Ondanks z'n leeftijd, ondanks z'n toen best hoge aanschafprijs en ondanks het feit dat de rugtas met fotografie apparatuur die ik meehad tegenwoordig 3x zoveel waard is dan de FJ1200.  Maar goed, lekker belangrijk allemaal, het is en blijft mijn motorfiets / FJ1200. Carpe diem.


Mark.
(post niet veel hier maar lees al jaren mee...)

1.


2.


3.


4.


5. (Sorry, soms kan ik het niet laten om extreem gephotoshopte HDR platen te maken...)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2013, 12:09:22 door markk »

RH

  • Gast
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 12:13:50 »

Prachtig verhaal Mark.
En dat gevoel kennen de meesten hier wel denk ik.  :lol:
In ieder geval voor mij heel herkenbaar.

erco

  • Gast
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 12:34:44 »

Mooi verhaal en mooie foto's Mark
hoop dat je het niet erg vindt maar heb een paar foto's geklauwd voor op mijn facebook  http://www.facebook.com/caferacer.erco

groetjes Eric

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14539
  • riel noord-brabant
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 12:38:48 »

en zo werkt het... :-)
enne...erg mooie foto's, man.. :mrgreen:
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

Frits Jan

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1205
  • Heerenveen
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 12:58:23 »

leuk herkenbaar verhaal, mooie foto's van je FJ! (dit is toch wel de mooiste kleurencombi )


Inmiddels in het bezit van een mooie zeilboot, én ook nog een ouwe diversion 600 !
FJ 1200 3CV (project, en eigenlijk van m'n broer )

it's nice to be important, but it's more important to be nice !

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6992
  • Geldrop N.B.
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2013, 15:52:47 »

Mooi verhaal en idd herkenbaar.
Overigens blijft de mooiste kleurencombinatie een twistpunt want ik vind het dus niet de mooiste kleurencombinatie.
Maar gelukkig kunnen smaken verschillen.
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14077
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2013, 18:58:57 »

Een en al beleving.!   Mooi verhaal.   :mrgreen:
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Menno

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7932
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2013, 19:59:18 »

Mooi verhaal Mark
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 00:05:41 door Menno »

RJH-FJ

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2013, 23:58:26 »

idd , goed gevoel ,daar doe je het allemaal voor en dan vergeet je alles wat je ervoor hebt moeten doen ........

en zeker ook schitterende foto's , beroeps ??

en als je zo'n motor hebt hoef je toch nooit meer iets anders ?

grtn Roelof .




FJ-1200  '86
XV750 VIRAGO '84

markk

  • Berichten: 14
Re:Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2013, 22:19:08 »

Noop geen beroeps, maar wel een doorgeschoten hobby.

Was erg leuk om te doen. Zowel het motorrijden op een mooie zondagochtend als het nemen van de foto's.

Mark.

markk

  • Berichten: 14
Re: Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2018, 11:41:24 »

Tijd gaat snel. Lang hier niet meer ingelogd.

FJ1200 is inmiddels weg en heeft in 2016 plaatsgemaakt voor een KTM 1290 SuperDuke R die onlangs in de stalling gezelschap heeft gekregen van een Ducati Hypermotard 939 voor woon-werk verkeer.

Moest wel even "traanje wegpinken" toen ik weer de foto's in dit topic zag. Ben echt superblij met de KTM. Je merkt natuurlijk ook wel het verschil. Maar zou ZOOOOO graag nog even rondje met de FJ willen maken...

Is "mijn oude trouwe vriend" hier nog opgedoken? RDW kent het kenteken niet meer (MR-63-LX).


Mark.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 12:30:34 door markk »

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14077
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: Yes, mijn motorfiets / FJ1200 - nog steeds
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2018, 14:20:04 »

Mark, als de rdw het kenteken al niet meer kent zal die helaas wel 'ter ziele' zijn. Hoe spijtig ook...    :-(
Maar mssn heeft iemand van hem hier na jou nog gehad en kan er mssn meer over vertellen.
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.
Pagina's: [1]   Omhoog