FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Auteur Topic: Weer eentje erbij...  (gelezen 9164 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wil59

  • Gast
Weer eentje erbij...
« Gepost op: 30 mei 2014, 14:47:38 »

Hallo FJ'ers!

Afgelopen woensdag heeft deze vijftiger uit het zuiden des lands zijn eerste Yamaha aangeschaft: 'n FJ 1200. :-P
En waar kun je dat beter (aan)melden dan op het forum van de FJ Owners Club? Mijn eerste ervaring met een FJ 1200 heb ik zo'n 20 jaar geleden al opgedaan. Een collega van me had er eentje, een rood/witte. Ik heb 'm een paar keer een dag meegekregen en ik vond het toen al een heerlijke motor.

Het is een behoorlijk riskante aankoop want ik heb er nog geen meter mee gereden. Sterker nog: ik heb hem alleen nog maar op foto's gezien en de eerste kennismaking tussen FJ en mij moet nog komen... Ik hoop dat ie een beetje meevalt. Maar ik zal niet teveel in raadsels blijven typen. 

Totaal onverwachts kwam ik hem tegen op een veilingsite. Ik was naar vanalles op zoek behalve naar een motor, maar daar was ie opeens! Bouwjaar '89, in de kleur zoals ik hem graag zie, 16.000 km op de teller, volgens het RDW van de eerste eigenaar en ik heb hem voor een appel en 'n ei: € 750,-.
Natuurlijk verwacht ik absoluut niet dat ik de koop van het jaar gedaan heb, integendeel. Eigenlijk verwacht ik er helemaal niks van en ga ik er vanuit dat iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, dat ook is. Het is gewoon een gok die hopelijk goed uitpakt.

Zoals gezegd heb ik 'm nog niet in het echt gezien, alleen op foto's. De 16.000 km lijken mij ontzettend sterk maar ach, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het zal niet de eerste zijn die jaren stil heeft gestaan. Aangezien er bij mijn weten niet zoiets bestaat als een Nationale Motor Pas, wordt het dus vrij moeilijk om geregistreerde info te vinden over de kilometerstand. Dat wordt dus de slijtagesporen bekijken, want voor hetzelfde geld heeft ie 116.000 gelopen.

Zelf ben ik al op het idee gekomen om naar de DOT-code op de banden te kijken, naar de slijtage van voetsteunen en hendels en of de cijfers van de kilometerteller mooi gelijk staan. Als ie terug is gedraaid dan kun je dat bij mijn weten daaraan zien.

Als er iemand nog meer waardevolle suggesties heeft dan zijn reakties zeer welkom! En stel dat hij inderdaad een behoorlijke tijd stil heeft gestaan en zelfs de kilometerstand blijkt te kloppen, hoe kan ik dan het beste te werk gaan om hem voorzichtig 'wakker' te maken? Ik ben in ieder geval van plan om hem linea recta naar een dealer in de buurt te brengen om hem daar eerst eens even een flinke beurt te laten geven, dat vindt ie vast wel lekker. :wink:

En dit is 'ie dan. Hij ziet er op het eerste gezicht volgens mij nog erg origineel uit.





Het was me al wel opgevallen dat de grondspoiler (of hoe heet dat officieel...) aan de rechterkant de YAMAHA-sticker mist. Maar da's natuurlijk het minst belangrijke.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 15:27:31 door Wil59 »
Gelogd

sylvia

  • Clublid
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2191
  • Geldrop
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2014, 15:35:11 »

Welkom bij de club Wil! En veel plezier op het forum, ik denk dat al je vragen hier wel beantwoord kunnen worden ( niet door mij...)
En gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, misschien valt het na wat achterstallig onderhoud allemaal wel mee met de toestand van de FJ.
Mooie kleurstelling. Wanneer krijg je  'm werkelijk in je bezit en waar kom je vandaag?
Groeten vanuit Noord Brabant ( Geldrop) waar nog meerdere FJ owners genesteld zijn.
Gelogd
Honda NC 750 X '17
Yamaha FZ1 S '09
Yamaha FJ 1200 '88



Women are Angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly...
On a broomstick. We're flexible like that.

Wil59

  • Gast
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2014, 15:45:29 »

Dank je Sylvia! Alhoewel ik wel meer kleinigheidjes heb gezien hoop ik dat het inderdaad verder allemaal wel meevalt. En ach, voor dat geld kun je je ook geen bult vallen. Eigenlijk zou ik hem a.s. donderdag op moeten gaan halen maar dat gaat niet lukken aangezien ik dinsdag 'n weekje op vakantie ga. Eerder ophalen kan niet dus dat wordt dan in ieder geval pas volgende week.
De kans dat je me een keer tegenkomt op mijn FJ is vrij groot want ik woon in Waalre. :-)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 15:52:21 door Wil59 »
Gelogd

sylvia

  • Clublid
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2191
  • Geldrop
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2014, 15:54:36 »

Waalre, dat is idd om de hoek!
Vervelend dat je eerst op vakantie moet, succes met de revalidatie van je FJ en kom 'm maar eens showen als ie rijdt.
Greetz Syl
Gelogd
Honda NC 750 X '17
Yamaha FZ1 S '09
Yamaha FJ 1200 '88



Women are Angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly...
On a broomstick. We're flexible like that.

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14091
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2014, 15:59:46 »

Hoi Wil, welkom hier.! En zo'n uitgebreide voorstelling hebben we niet vaak. Wat we wel hebben zijn meer '59ers..   :-D

Maar goed, ik denk dat je wel een goede aankoop gedaan hebt, maar ga maar wel van 116K uit. Dat kan ik zo al wel zien.
De foto's zijn net niet duidelijk genoeg maar zo te zien is er wat met de re.luchthapper geweest. En dat ook de uitlaat vervangen is zegt al genoeg. Daarbij zijn de cilinders ook kaal, dat is niet na 16K.
Maar met die 116 is die ook nog maar net ingereden hoor.. Mooie FJ.!
Gelogd
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2014, 16:22:56 »

Wil, welkom en succes met de FJ  :mrgreen:
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8713
  • Noord Scharwoude
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2014, 16:50:02 »

Welkom hier en ja een mooie machine,  waarschijnlijk wat Nor al aangeeft 117k km en daar is niets mis mee Let op lekkage van vloeistof bij rem en koppeling check de ketting accu zal ook niet te best zijn
Als je hem aan de praat hebt gekregen adviseer ik ook om via de lucht inlaat. Filter verwijderen. Eerst   met draaiende motor flink wat wd40 naar binnen spuiten.motor uitzette paar uurtjes laten staan. Dan weer starten .hierdoor komt de wd40 ook bij je kleppen en je zuigerveer waardoor dit de aangeslagen kool losweekt en je zoveel mogelijk compressie terug krijgt die je Door lange stilstand kunt kwijtraken.  Er is nogal wat te controleren maar zou voordat hij een beurt krijgt eerst even een stukkie gaan rijden
Gelogd
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

Wil59

  • Gast
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2014, 17:07:45 »

Bedankt voor jullie warme onthaal! :-)

Daarbij zijn de cilinders ook kaal, dat is niet na 16K.
Dat was mij inderdaad ook al meteen opgevallen, maar wil dat zeggen dat alle FJ cilinders uiteindelijk kaal worden? Kan het niet zo zijn dat er een (kleine?) serie is geweest met 'blanke' cilinders? Ik ben er al meer tegengekomen op i-net en dat waren vrijwel allemaal 89'ers, ook met veel minder km's. Wat mij daarbij opvalt is dat er totaal geen spoortje zwart meer te bekennen is, ook nergens diep tussen de koelribben. Je zou bijna gaan denken dat ze nooit zwart geweest zijn... Maar als FJ-leek zit ik natuurlijk nu ook maar wat te brainstormen. :-)

Wat dat net ingereden betreft: dat geloof ik meteen. Ik kwam deze site tegen waar sommige FJ's bijna ongelofelijke km/mile-standen hebben bereikt!  :-o

http://micapeak.com/reg/view/FJ/all/2/1/YYYYYYY

En Fred, dat van die WD40 is een hele goeie tip die ik zeer zeker op zal volgen. Had ik totaal nog niet aan gedacht.  :mrgreen:
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 17:10:46 door Wil59 »
Gelogd

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2014, 17:56:52 »

Welkom en gefeliciteerd met de FJ
Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Ro

  • Gast
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2014, 18:12:00 »

Ook welkom vanuit Eindhoven  :mrgreen:  mooie kleur die FJ, veel succes ermee
Gelogd

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5492
  • Of Wha
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2014, 21:09:19 »

Welkom ,mooie kleur, en we krijgen alles hier aan de praat  :2funny:
Gelogd
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2014, 21:27:31 »

Welkom vanuit Valkenswaard. Wordt druk met FJ's rond eindhoven  :tickedoff:
Succes met het in werking zetten, zal meevallen.

Gr gerard
Gelogd
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Grote Smurf

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1688
  • Meerkerk
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2014, 08:07:45 »

welkom :mrgreen:
Gelogd
Wat is water toch een feest, als het eenmaal in de brouwerij is geweest

If you want to be happy for a day,drink
If you want to be happy for a year,marry
If you want to be happy for a lifetime,ride a motorcycle

yamaha FZ1 ABS 2008 rood

Petje3

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 963
  • Lelystad
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2014, 11:16:21 »

Welkom :mrgreen:
Gelogd
FJ1200  3cv bj 1990
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
mijn vrouw wou wat van de wereld zien, ik heb google earth maar geïnstalleerd  !

FJolanda

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2350
  • Tilburg
Re: Weer eentje erbij...
« Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2014, 22:11:13 »

Welkom Wil en veel veilige km toegewenst.

Gr jenny vanuit Tilburg
Gelogd
Een blik, een woord, een stille wenk....elkaar zo kennen is een geschenk