FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Auteur Topic: Voorstellen en vraagjes  (gelezen 6208 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AmsterDirk

  • Berichten: 174
Voorstellen en vraagjes
« Gepost op: 23 april 2017, 10:57:50 »

Hallo iedereen!

Dirk uit Amsterdam hier. Na enkele jaren periodiek in het buitenland op 125ccjes rondgereden te hebben heb ik vorig jaar eindelijk in NL mijn motorrijbewijs gehaald en ben nu helemaal verslaafd aan motorrijden. Nu rij ik sinds vorig jaar een BMW F650GS (1 cilinder) en een BMW C1 (dat maffe ding met een kapje, heel handig om even snel naar klanten in pak te gaan zonder een motorpak of helm aan te hoeven trekken, maar het ziet er uiteraard niet uit en op de snelweg is het lekker zwabberen).

Omdat ik geen auto hier in Amsterdam wil, rij ik dagelijks op de tweewielers met alle weersomstandigheden. Alleen merk ik dat de F650GS 1 cilinder wel erg hard moet werken als ik lekker rap over de snelweg ga, het 1 cilinder blok uiteraard lekker loopt te shaken, door het lage eigen gewicht de fiets weinig tegen de wind kan knokken en hoewel ik een hoog windscherm heb - het blijft toch een nogal 'naakte' fiets dus je voelt wel alles goed aan het lijf op hogere snelheden. Aangezien ik regelmatig met mijn vriendin achterop afstanden van een paar honderd kilometer over de snelweg pak, heb ik rond lopen kijken naar een leuke tourbuffel voor zulke langere afstanden...

Nu ben ik bij de FJ 1200 uitgekomen en erg enthousiast over zowel de techniek als de vormgeving, en kan ook nog eens via via op een mooie FJ 1200 ABS overnemen in goede staat met volledige kofferset. Alleen vraag ik mij toch af of het hoge gewicht voor een relatieve beginner goed te doen is... Ik heb geen problemen met de topzware C1, waarvan sommige mensen deze op lage snelheden als onhandelbaar beschouwen, maar een drooggewicht van 240 KG is toch ook weer een nieuwe uitdaging voor mij.

Kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen? Toch liever even laten staan tot ik een paar jaar ervaring heb? Of gewoon langzaam aan oppakken naast mijn GSje?

En verder nog tips voor wanneer ik ga kijken bij de FJ die ik kan overnemen? Wat zijn de bekende gebreken bij dit model en andere aandachtspunten?

« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 12:02:52 door AmsterDirk »
Gelogd
FJ1200 ABS '94 3XW MAS
FJ1200 ABS '91 3XW WPB

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2017, 11:42:53 »

Hoi en welkom hier,
De FJ is een zwaargewicht maar rijdend merk je er weinig van, zolang jij je weet te beheersen kun je ook als beginner hier prima mee beginnen.
Bekende punten, voel even of als hij op de bok staat , of je het achterwiel kunt optillen(even over het zadel hangen)
Is dit zo dan heb je op zijn minst nieuwe lagers nodig voor je linksysteem.
Motor moet vlot aanslaan, op de choke zonder gas te geven, als je al moet gaan jengelen om hem aan de gang te houden dan moet je hem eens late afstellen.
Ook als hij warm is moet hij vlot aanslaan, trek even flink op en doe het gas dan in een keer dicht, hij mag dan niet overdreven roken.
Kijk of het abs werkt, soms zit de pomp vast, ff rijden en lomp op de achterrem gaan staan, dan moet je het voetpedaal voelen trillen/schokken. voor hetzelfde, maar pas op doet hij het niet laat dan de rem op tijd los.
Doet de abs pomp niet dan moet hij uit elkaar, dit kan wel maar is ook wel weer een klusje wat niet iedereen kan.
Nou hoop dat je er wat mee kan, veel plezier op de testrit  :mrgreen:
Gelogd
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2017, 11:46:05 »

Hallo Dirk,
welkom hier !
Ik ben zelf ooit begonnen met een Honda CB200 met 17 pk, maar wilde na een paar jaar (in begin jaren '80) ook iets wat wat minder een speelbal was van de wind.
Er is toen een XS750 gekomen, het zelfde gewicht als een FJ, maar minder handelbaar.
Slappere voorvork, groter voorwiel, smallere banden, slechtere remmen en toch was het een vooruitgang t.o.v. de CB.
Toen de 1e FJ kwam was dat helemaal een grote stap, na aanschaf was de 1e echte rit meteen een vakantierit naar Luxemburg en dat was zeer goed te doen.

FJ's zijn goedmoedige, voorspelbare en degelijke motoren met veel trekkracht.
Of het bij je past is een kwestie van uitproberen denk ik.
Je zou ervoor kunnen kiezen een ABS-1200 te huren, kijk maar volgens deze link.
Dan kun je iig voelen wat zo'n fiets doet qua gewicht, remmen, stuurgedrag e.d.

Omdat mijn FJ's de oudere zijn geweest (destijds 2x '86 1200 en nu '84 1100) heb ik geen ervaring met grotere wielen dan 16" en remmen anders dan die met de dubbelzuigerklauwen.
Er zijn hier in de club zat mensen die die ervaring wel hebben en je van advies en tips kunnen voorzien.
Vandaag is er een sleuteldag in Almere, dus je zult waarschijnlijk pas in de loop van de dag meer reacties krijgen.
Gelogd
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14077
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2017, 18:28:56 »

Welkom Dirk!  Gewoon rijden met dat ding! 
Gelogd
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

MarkXJ

  • Berichten: 21
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 19:41:13 »

Hallo,

Sinds een aantal weken ben ik ook de gelukkige eigenaar van zo'n zwaargewicht (alles is relatief).
Over het algemeen is het hoge(re) gewicht geen probleem maar je moet zo'n fiets niet scheef houden. Ik, met mijn 75 kg, moet dan toch een flink gevecht leveren om alles recht op te houden.
Voor de rest: Supermaasjien! Als je een mooie kan vinden dan is het zeker de moeite waard
Gelogd
FJ1100   Daar word ik blij van

wijnz

  • Berichten: 61
  • FJ 1200 3 cv
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2017, 19:51:54 »

Zwaar? Ik heb naast mijn 3cv ook een honda goldwing 1500 die zijn zwaar! Als ik overstap dan lijkt de yamaha net een brommer zo licht. Maar alles is relatief, hij is zwaarder dan een moderne racer maar als het eenmaal rolt dan is er goed en snel mee te rijden.
als beginnende motorrijder zou ik echter wat lichters kopen, een honda cbr 600 bijvoorbeeld is een hele goede complete motorfiets snel en toch erg licht. Je mist de push van een 1200 maar verder rijdt dat ook erg goed.
Gelogd

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2017, 21:10:27 »

gewoon lekker doen. inderdaad zoals al eerder geschreven alles met beleid doen. als het eenmaal rolt is het niet veel anders dan een wat lichtere fiets maar dan ga ik er wel van uit dat alles in orde is. slijtage in de lagers geeft al een heel ander rijgedrag als goede lagers en dat geld natuurlijk ook voor de banden, de spanning in de banden, de ketting set, de carburatie e.d. een goed afgestelde fj waarbij alles klopt rijdt erg lekker en reageert net als een lichtere fiets. maar ja, je hebt wel gelijk 240 kg is best veel.
Gelogd
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Wilbert

  • Gast
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2017, 22:05:05 »

Welkom hier :mrgreen:
Gelogd

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8700
  • Noord Scharwoude
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2017, 22:23:08 »

Welkom Dirk enne zwaargewicht ? Dan heb je mn v ohnee zeg ik niet. Veel plezier hier.
Gelogd
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

Gerko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3641
  • Vlaardingen
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2017, 06:19:41 »

Welkom

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Gelogd
FJ1200 3XW '91 WPB
FJ1200 3SK '90 Blauw/Rood project

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6992
  • Geldrop N.B.
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2017, 10:59:14 »

Dan heb je mn v ohnee zeg ik niet. Veel plezier hier.

oho ik ga het zeggen  :evil:

Welkom Dirk
Gelogd
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

rudy1967

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 880
  • een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2017, 20:39:19 »

welkom Dirk.

Gelogd
fj 600   49a in jps .1984
fj 1100 36y  blauw wit .1984
Fj 1100 36y rood wit met volle kuip.1985
fj 1200 3XW zilver blauw 1992

je koopt geen motor maar een beleving.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12615
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2017, 20:43:21 »

Welkom Dirk

Als het je wat lijkt, dan overnemen die FJ, over een paar jaar is hij er wellicht ( vrijwel zeker ) niet meer.
Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

RJH-FJ

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2017, 21:39:42 »

Ze zijn inderdaad niet de lichtste motoren, maar o zo fijn :mrgreen:

Wat hem overigens veel beter/makkelijker handelbaar maakt is naar mijn idee een superbikestuur.

En ook voor een "beginner" , je stapt op en rijd er zo mee weg.Je kunt er alles mee, rondtuffen tot gassen, je hebt het zelf in de (rechter-)hand :-P
Gelogd
FJ-1200  '86
XV750 VIRAGO '84

AmsterDirk

  • Berichten: 174
Re: Voorstellen en vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2017, 10:04:20 »

Bedankt voor alle reacties!

Helaas is de koop niet doorgegaan: de verkoper heeft de motor zelf nog gehouden voor een aankomende motortrip. De motor die hij als vervanger voor zijn FJ 1200 had gekocht bleek toch nogal veel werk nodig te hebben.

Momenteel kijk ik dus al rond naar een andere FJ 1200 ABS, want ik heb nog steeds erg veel zin om zo'n tourbuffel er bij te hebben!

Mocht iemand nog iets in de aanbieding hebben, hou ik mij aanbepolen.
Gelogd
FJ1200 ABS '94 3XW MAS
FJ1200 ABS '91 3XW WPB
 

cuneate-rose