FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Auteur Topic: Blok in rubbers?  (gelezen 6363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pensionado

  • Gast
Blok in rubbers?
« Gepost op: 26 augustus 2007, 19:50:44 »

Dag FJ-ers
Even voorstellen: ik ben een oude rijder, in de jaren 80 begonnen met een FJ. Na een aantal jaren ingeruild voor een Triumph Sprint, omdat ik door de fijne vibraties in het stuur last kreeg van slapende vingers. Dat had ik dus niet moeten doen, de Sprint reed prima maar vibreerde ook. Intussen heb ik van alles gehad. Mijn laatste is een BMW R100GS die ik geheel gerestaureerd heb tot nieuwstaat, tegen kosten die ik er nooit meer uithaal, maar een hobby mag wat kosten. Die GS rijdt prima, maar ik verlang terug naar een FJ. Ik heb er een paar geprobeerd, maar de vibraties zijn er nog steeds. Nu meen ik mij te herinneren dat de latere modellen voorzien waren van een motorophanging in silentblocs, de oplossing waar Norton het leven van zijn Commando jaren mee heeft gerekt. Bij de deskundologen die ik tot nu toe gesproken heb ging in het geheel geen belletje rinkelen. Heb ik mij dit verbeeld? En als mijn herinnering wel juist is, vanaf welk modeljaar werd dit toegepast en hielp het?
Gelogd

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14542
  • riel noord-brabant
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2007, 20:39:00 »

eerst welkom hier. wanneer die silentblocks erin zijn gekomen weet ik niet precies. ik dacht vanaf de 3cv. volgens mij rond 89-90.
niet iedereen is daar tevreden over. ik persoonlijk vind de 1100 en de eerste 1200 het fijnste lopen.
ik heb een 97er 1200 en die trilt harder dan de 87er van mijn vriendin en mijn 1100.
maar dat verschilt weer per motor. eerst met 1 een proefrit maken, zou ik zeggen. er staan er hier een paar te koop waaronder mijn 1100.
ik wens je suc6 met je zoektocht en je krijgt zeker meer info hierop.
Gelogd
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2007, 20:50:14 »

heb ook trillingen in mn 1200 zo tussen 115/120 Km..mn 1100 zo rond de 80.... rijd ik altijd iets harder of zachter...als je het weet kun je er rekening mee houden ..nul problemo :mrgreen:
Niemand is perfect :-)
Gelogd

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2007, 22:20:16 »

Vanaf 91 is het blok zeker opgehangen in 'steunen' waar rubbers in zitten. Het hele systeem voor bestaat uit een driehoek met 3 assen. De bussen in deze assen zijn gemaakt om samen met de rubbers scharnierend de trillingen op te vangen. Deze lagerbussen gaan zeer regelmatig (gebleken uit duits onderzoek :) ) vastzitten. Als je het hele systeem loshaalt, schoonmaakt en goed invet met lagervet, dan gaat er een wereld voor je open.
Had het met de 3YA gedaan en dat was goed te merken. Ff een fotootje zoeken...



hierzijn (links van het gras) de drie bouten te zien.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2007, 22:22:50 door Mischa »
Gelogd

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2007, 23:56:24 »

mooie voorbeeld foto mischa :)
Gelogd
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

pensionado

  • Gast
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2007, 07:46:46 »

Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt
Gelogd

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:50:58 »

Ik heb twee dezelfde fietsen. Een van 93 en 1 van 94. Bij beiden is het blok opgehangen in rubbers. De 94er trilt, de 93er totaal niet. Het zit um in de koppelingskorf. Als je die laat balanceren ben je van je trillingen af.

Het voordeel van een blok wat niet in rubbers hangt is dat het frame en het blok 1 star geheel vormen en dus samen wat stijver zijn.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:53:24 »

Dan zou ik eerst die assen eens schoonmaken. Kun je daarna altijd nog naar die korf/huis laten kijken. Heb er nog nooit van gehoord. Heb je het al verholpen, Eelco?

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:56:00 »

Nee. Ik ga het koppelingshuis van mijn sloopblok overzetten om te kijken of dit een oplossing is.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14542
  • riel noord-brabant
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2007, 17:14:25 »

wat is een koppelingkorf???
Gelogd
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:21:04 »

Maar we weten allemaal dat 'in rubbers' wel het veiligst rijdt.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:22:44 »

Het huis met de vingers die om/in je koppelingsplaten grijpen. Hmm... lekker vaag, kan het niet beter uitleggen.

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14091
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:38:52 »

Ik ben zelf van rubber.....   :evil:
Gelogd
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2007, 14:54:03 »

wat is een koppelingkorf???
Koppelingskorf is het ronde ding wat ronddraait waarin je koppelingsplaten zitten opgesloten. Als daar onballans in zit (is een vrij groot ding) dan voel je dat goed.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

LeoKK47

  • Gast
Re: Blok in rubbers?
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2007, 17:26:49 »

He pensionado, toevallig vandaag mij ook aangemeld.
Het is mij niet duidelijk of je al een FJ fiets hebt, maar zoniet dan moet je eens overwegen of je die van mij wil overnemen, het is een FJ1100. Ik heb nooit last van trillen gehad. Ik wil mijn fiets kwijt, gaat niet om het geld, ik wil wel graag dat ie in goede handen komt.
Gelogd