FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Aanschaf FJ 1200  (gelezen 18532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

  • Gast
Aanschaf FJ 1200
« Gepost op: 22 december 2003, 16:22:19 »

Hoi allemaal,

Ben van plan om een FJ 1200 aan te schaffen zeer binnekort.

Kom zelf uit de Hoofdstad, maar daar is geen FJ te koop :(

Wie weet of ik beter zakelijk of toch maar particulier moet kopen.
Op div. veiling-sites staan ook nog wat FJ 1200 te koop(heeft iemand daar ervaring mee ?)

Ben van plan om voor 2004 er een aan te schaffen, hoop dat jullie me wat tips & info kunnen geven.

Bedankt voor de reacties alvast.

Bart.......................   dentamax@wxs.nl

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2003, 17:08:00 »

Om te beginnen: goeie keuze!

Je zet er bij je verhaal niet bij hoeveel je wilt besteden. Ga je voor een nieuwere of voor een oudere?

Enkele zaken die veel bij FJ's voorkomen zijn:
Slecht plastic (kuipdelen)
Lekkende koppelingscilinder
Ietwat rammelend blok (das normaal zolang het geen harde tikken zijn)

Je moet natuurlijk ook kijken naar de normale slijtage delen als ketting en tandwielen, banden en eventueel voorvorkkeerringen.

Het motorblok van een FJ is onverwoestbaar. Het nieuwere type met de trapezium vormige koplamp is nog iets comfortabeler omdat het blok in rubbers hangt.
Mijn FJ komt uit Duitsland. Ik weet de historie niet. Ik wist wel dat het blok heel sterk is. Ik heb me dus volledig laten leiden door de staat van de machine. En natuurlijk een proefrit.
Bij een handelaar krijg je vaak garantie, bij een particulier issie vaak goedkoper. Ik zou het wel aandurven om een mooi exemplaar bij de particulier te kopen. Ligt er ook een beetje aan hoeveel verstand je van motorfietstechniek hebt. Ga je voor zeker ga dan naar een motorzaak. Zij houden de goede exemplaren en stoten de slechten af naar de handel.
 
Succes met de aankoop!

Overigens zijn er vast wel clubleden in de buurt die eens met je mee willen om te kijken.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

rop

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 541
  • 3CV 132.000 km, 3XW abs 33894 km
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2003, 17:20:34 »

Dag Bart,
Alvast gefeliciteerd met je voornemen een FJ aan te schaffen. Daar zal je geen spijt van krijgen; het is een dijk van een motor!!!

De FJ heeft m.i. geen zwakke plekken; hooguit wat algemene "karaktereigenschappen":
hij trilt vanaf 3000 tpm en dat houdt niet meer op bij hogere toerentallen. Dit betekent dat er in het kuipwerk weleens wat scheurtjes kunnen zitten en dat er weleens een boutje lostrilt. Een opletpunt, meer niet.
De koppeling is van het hydraulische type; bij de FJ verlies je hydraulische vloeistof aan de kant van de koppelingsdrukstift. Dit is zo weing dat af en toe bijvullen genoeg is. Sommige FJ-bezitters modificeren het drukgedeelte.
De remmen worden bij FJ stevig belast want het is een (zowel letterlijk asl figuurlijk) zware fiets. De remschijven moeten bij aanschaf niet te dun zijn want vevanging is prijzig. De vervangingslimiet is 35 mm. voro de voorremmen. De achterremschijf is van het geventileerde type; daar weet ik de vervangingswaarde niet van.
Het uitlaatsysteem is zoals bij alle motoren zeer kostbaar. Bij de FJ gaan er 4 bochten in een balansdemper welke zich onder het blok weer splitst in 2 einddempers. Met name die balansdemper is nogalroestvriendelijk dus check ff hoe deze eraan toe is. Check met name de montagepunten bij de bochten en de einddempers.
De motor is luchtgekoeld en loopt dus nogal mechanisch m.a.w: er rammelt weleens wat; als dit niet te buitensporig is dan hoef je je hierover geen zorgen te maken; dat heet "karakter"!

Meer kan ik niet verzinnen. Check anders nog ff het onderdeel "Techniek"op deze website. Dan zie je vanzelf waarmee wij als FJ-bezitters zoal mee te maken krijgen.

Succes met je aankoop!!

Groet,

Rob

FJ 1988 76.000 km.
belijdend lid sinds 24 Januari 2003

Bart

  • Gast
aanschaf FJ 1200
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2003, 18:10:46 »

Heren, bedankt voor de snelle reacties.

Ik wil tot 5000 euro gaan.
Dan wil ik als het even kan een kofferset erop hebben (zij,-en topkoffer), want ik wil er mee gaan toeren en werk heen en weer brengen naar mijn klanten (resp. tandartsen)
Moet nogal eens uitrijden (paar keer per dag) en moet dan eerst wat drempels over (in woonerf) , geen probleem voor een FJ ?
Stoepen, randen en vrije trambanen, kom ik ook regelmatig tegen in Amsterdam, is dat te doen met de kuipdelen?

Verder heb ik totaal geen verstand van motoren, ondanks dat ik frametechnicus ben, dus is het misschien geen verkeerd idee om een clublid uit de buurt eens mee te vragen.\

Ik heb mijn huiswerk aardig gedaan, want ik ben al een maand of 5 alle FJ 1200 op internet aan het af surfen.
Vandaag heb ik er een stuk of dertig overgehouden die ik in een map heb gestopt en die ik ga mailen of bellen morgen.
Na een stuk of 8 proefritjes (Suz VX 800 – Triumph Trophy Sprint – Varadero  - etc. ) kreeg ik die FJ bij Motoport Wormerveer onder me kont.
Nadat ik het uiterlijk van de FJ al geweldig had gevonden, werd ik overdonderd door het soepele schakelen en het geweld van de motor.
Het enige punt wat me tegenviel, was dat ik niet goed in de spiegels kon zien wat er achter me gebeurde!!!!
Overigens vond ik het vreemd dat de vertegenwoordiger van Motoport Wormerveer zei (wel eerlijk) dat de ABS het niet deed, maar daar was de prijs (resp.  € 5950) ook naar ?!?!

Over de vervangingswaarde van de schijven zou ik eerst moeten weten hoe je dat opmeet etc, maar dat weet een clublid misschien als ik ergens ga kijken en hij komt mee.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties

Groet………Bart

Meatpoint

  • Gast
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2003, 18:37:18 »

Hoi Bart,

als eerste van harte welkom, verder denk ik dat al je vragen al her en der op het forum staan. Veel mensen hebben hun spiegels al vervangen door andere typen, zie techniek.

ik gebruik hem dagelijks voor woon-werk en hij rijdt zo heerlijk dat ik er eigenlijk niet vanaf wil stappen.
goede keuze.
als je verder bij techniek kijkt kun je bij Dat heb ik weer ook lezen dat je goed moet opletten en duidelijke afspraken moet maken.anders kom je toch voor verrassingen te staan. deze worden inmiddels opgelost maar voorkomen is beter dan genezen.

groet en tot ziens op je FJ

Miel

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2003, 18:44:28 »

Check ff die '93-er op ebay

http://www.fj1200.nl/forum/viewtopic.php?t=874&highlight=

ps welkom  :lol:

Rob

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2083
Re: aanschaf FJ 1200
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2003, 19:41:15 »

Welkom Bart, goeie keus.

Citaat van: Bart

Het enige punt wat me tegenviel, was dat ik niet goed in de spiegels kon zien wat er achter me gebeurde!!!!

Hier zijn ook oplossingen voor zoals zelfgemaakte spiegel verbreders,spiegels van een Honda[fluistermodus] CBR 1000.

ik kom zelf uit alkmaar, en volgende week vrij, kan ik als je wil wel met je gaan kijken.

khoor het wel.
RUFTY

FJ 1200 '88 3CV met AANHANGWAGEN

Ik gebruik in deze dure tijden, het toiletpapier aan beide zijde.

Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek

IK mag het verkeer regelen, en niet JIJ

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2003, 19:42:40 »

Ik vind persoonlijk dat een FJ1200 ABS met kapotte ABS voor bijna 6000 euro schofterig duur is! Sterker nog, het ding mag wel van goud zijn! Of was het een hele nieuwe? Riekt een beetje naar afzetterij!

De FJ is gemaakt tot 1997 maar tot 1994 officieel in nederland ingevoerd.
Heb je bv een '93 zonder ABS in zeer goede staat dan vind ik hem met ongeveer 4000 euro al heel dik betaald. Dan moet er al zeker garantie op zitten. ABS fietsen zijn duurder, maar mijn mening is dat je voor ongeveer 3500 euro een hele mooie FJ kunt kopen.
Maar kijk inderdaad eens op de link welke staat in "aangeboden" Je hebt dan geen garantie maar Duitsers zijn normaalgesproken erg zuinig op hun materiaal. En van het geld dat je dan over hebt kan er een boel stuk gaan.
Invoeren is een fluitje van een cent en niet duur. FF naar het RDW (mijn vrienden, maar dat hoor je nog wel eens) en ik dacht 75 euro stuk slaan.
Nog een paar euro voor de nummerplaat en het op naam stellen en je kunt rijden.

Voor drempels ed hoef je je niet echt zorgen te maken. Tenzij je er met de snelheid van het licht overheen wilt.
En die spiegels was ik inderdaad vergeten. Ik denk dat meer dan de helft van de clubleden er anderen op hebben gezet. Op een later type past de spiegel van een CBR1000.

Tip: kijk ook eens op http://www.motoroccasion.nl/!
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

sideburns

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3289
  • 's-Hertogenbosch
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2003, 20:24:13 »

Hoi Bart,
Je hebt een behoorlijk bedrag om te besteden.  Ben dus kritisch.
Het moet mogelijk zijn een laatste type met ABS te vinden die weinig gelopen heeft en een nette kofferset erop heeft voor die prijs.

Heb je een mooie op het oog, dan wil er vast wel iemand mee om te gaan kijken als je wil. Post het en je weet het.

Kijk vooral naar plaatwerk.  Wil nogal wel eens schuertjes vertonen.
Vind je een nette, haal dan meteen al het plaatwerk eraf en zet het er weer op met rubber tussen alle stukken waar plastic het frame raakt. Loont de moeite.

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2003, 21:23:01 »

Uiteraard ook vanuit Almere: Welkom!
Ik ben zelf al aan mijn 2e FJ toe, dus ben niet geheel objectief in de voorkeur voor dit model.
Al het even kan zou ik toch voor een abs gaan. Zeker met die tramrails en putdeksels in A'dam (ben d'r al een keer bijna op m'n plaat gegaan in A'd-zuid over zo'n [censuur]-deksel)
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

eric fj 1200 93

  • Gast
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2003, 23:03:46 »

Hoi,

Ik heb zelf in augustus flink rondgekeken in Duitsland (internet) en nederland en uiteindelijk een zeer nette FJ 1200 uit 93 gekocht met 3 koffers en 2 ruiten, km stand 39000, voor rond de 3500 euro (van particulier, was de trip van Sittard naar Heerhugowaard waard). Heb alleen stuurlager moeten vervangen (was bij koop al duidelijk opgevallen).
Mijn conclusie van toen was dat je voor 3500 euro een goeie koop moet kunnen doen. Mag nu een half jaar later, en in de winter, dan zeker niet duurder zijn, dunkt me).
Imporeren uit Duitsland gaf toen zelfde prijsnivo als in nederland (echter wel vaak afgetrimd op 100 pk).

Met vriendelijke groet,
Eric.

ard

  • Berichten: 4960
  • ik wou dat ik een telefoon was
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2003, 09:54:03 »

WELKOM BART

ik hoop dat je je centjes nog in je zak hebt en zeker niet uigeeft bij minus de dief voordat het motoport werdt hete de zaak minus de vries en die bij naam krijg je niet zomaar aan mijn taal of tik fouten moet je maar wennne ik heb andre kwalieteiten

als je overweeg om een fiets uit duits land te haalen kan ik je aanraaden om hem meteen mee te nemen en niet later maar wist je dat er in engeland ook hele mooie (jonge fj met weinig km) zijn kost ook wat minder

wat me enorm op valt dat er hele paginaas getikt worden van wat er niet goed is maar wat er wel goed is zien ik niet en word ook niet over gesproken vreemt

als je een fj gevonden hebt en je hebt er behoefte aan wil ik ook wel met je mee gaan om te '"keurre" woon in het ' t zand nh maar heb niet zo veel tijd op korte termein maar als we iets afspreeken maak ik ruimte

ard
Als de haan van huis is leggen de kippen eieren !!!!!

marcos

  • Gast
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2003, 10:08:29 »

Ik sluit mij bij alle andere antwoorden aan.
5000 euro is heel veel geld voor een FJ. Daar moet jee een schitterende machine voor kunnen kopen MET KOFFERS.

Ik zou als ik jou was maar eens op de particuliere markt gaan kijken. Er wonen volgens mij wel clubleden bij jou in de buurt die verstand hebben en mee kunnen gaan kijken. Voor 5000 euro moet je er inderdaad een gouden strik omheen krijgen.

Dus veel succes. Enne de keuze voor een FJ is inderdaad op zijn plaats.

Steller

  • Gast
Aanschaf FJ 1200
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2003, 10:32:39 »

Ha die Bart,

Ik woon ook in Amsterdam (woonerf, drempels...). In de stad rijden vind ik geen probleem: zoals met elke tweewieler moet je oppassen voor de tramrails. Ik heb jaren op een off the road door de stad gescheurd maar vind niet dat ik op mijn FJ nu zeer veel nadeel ondervind. Het voordeel van de FJ op de snelwegen is vele malen groter!!!

Voor €5000,= kun je een HELE MOOIE FJ kopen. Die prijs voor de FJ waarvan de ABS defect is slaat helemaal nergens op: pure afzetterij!! De zgn garantie stelt ook niet veel voor. Ik heb de mijne ('92) particulier gekocht (marktplaats), die was altijd dealer onderhouden. Bij het onderhoud, wat ik voornamelijk zelf doe, bleek dat er een stel amateurs aan hebben gesleuteld bij de dealer: twee verschillende hoeveelheden en soorten olie in devoorvork, een verkeerdom geplaatst wiellager, het luchtfilter leek op een wietplantage....

Ga dus particulier, zoals Rob en Marco al schreven: als je er ??n op het oog hebt, wil er vast wel iemand mee. Post maar gewoon!

Succes met de zoektocht, enne bij jouw eerste FJ-meeting rijden we wel samen op uit Amsterdam.

Groet, Remco

Bart

  • Gast
FJ 1200 aanschaf
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2003, 12:14:02 »

Nou nogmaals bedankt voor de reacties zover,

IK zal jullie even op de hoogte brengen van de ontwikkelingen.

Gisteravond werd ik gebeld door iemand uit Gemert N-Br., die een FJ op de marktplaats.nl had aangeboden voor € 3500.
De gegevens en foto zijn zichtbaar en hij wilde tot € 3000 zakken,, hij had ‘m ingeruild voor een Pan en er moest een nieuwe voorband op.
Er had iemand € 2950 geboden die hij terug mailde, maar hij reageerde niet terug (de aanbieder).
Hij vertelde dat hij een handelaar is, maar hij heeft geen winkel ofzo.
Kmstand : 39 000 met ABS

Nou deze staat niet meer op marktplaats

Dan  hebben er diverse mensen gereageerd op wat vraagjes van me (en die sites zal ik ff neer zetten)
http://www.motoroccasion.nl/data/zakelijk/advertentie/framein/details.asp?Idnr=70137&KlantId=3224
maar hier zitten weer geen koffers bij


Deze particulier wist volgens mij wel waar hij over sprak in Roermond.
http://www.motoroccasion.nl/data/partikulieren/zoeken/zoek_resultaat_foto.asp?KlantId=13859&Idnr=65639


Verder ga ik morgen ff naar twee FJ in de buurt kijken. Resp. Badhoevedorp (Harry Meyer) & Hilversum (vd Kuinder Motorfietsen BV)
Deze zijn beide zwart/brons/blauw 50- 60 000 Km , beide Krauser koffers, zonder ABS
Kuinder € 3950  en Harry Meyer ging het nog even uitrekenen, want die moest nog worden klaar gemaakt ivm. Een zwetende voetpakking (alletwee van de 1e eigenaar vertelde ze)
En als het weer het toelaat ga ik op die van Kuinder ff rijden morgen.

 


Nou ik weet niet of het allemaal doorkomt met de sites en de foto’s, maar ik hoor wel weer van jullie

Bedankt groeten………….Bart
Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omhoog