FJ-Ownersclub
FJ1200 => Welkom nieuwe bezoekers/leden => Topic gestart door: Rensss op 28 februari 2022, 18:29:52
-
Hallo,
Ik zou mij graag even willen voorstellen op dit forum :-) Mijn naam is Rens, 27 jaar oud en onlangs 3 Maanden geleden een Yamaha fj1200 (3cv) uit 1988 gekocht. Motor rijden en het sleutelen aan diverse motoren is mijn hobby en passie.
Ik heb de FJ aangeschaft omdat het mij een zeer solide en betrouwbare motor leek, om eventueel ook mee op vakantie te kunnen. Echter heb ik al behoorlijk werk gehad om de FJ lopend te krijgen. Ik heb onder andere de carburateurs ultrasoon gereinigd en daarna liep die al beter. Echter ben ik nu toch achter verborgen technische gebreken gekomen :( De FJ reed wel goed maar mistte vermogen, na inspectie (compressie meting), tot de conclusie gekomen dat alle 4 de cilinders niet meer dan 5 bar druk opbouwen en dat cilinder 2 zelfs niet meer dan 3 bar heeft :cry: De endoscoop laat zien dat er in cilinder 2 een beschadiging zit aan de bovenkant van de zuiger tegen de wand van de cilinder aan. De wand heeft op die plek ook een lichte kras.
Toch wel bijzonder dat de FJ hier nog mee liep :roll:
Ik heb mijzelf aangemeld op het forum om wat motivatie te krijgen om uiteindelijk mijn FJ toch in orde te krijgen.
Hierbij een plaatje: https://ibb.co/XxZvJvv
Ik geef ondanks de tegenslagen niet op :-) Misschien zijn er mensen met wat adviezen, dit wordt altijd op prijs gesteld.
Groeten,
Rens
-
Welkom hier Rens, er is hier voldoende kennis en materiaal aanwezig om je weer op pad te helpen.
Vragen staat vrij ten slotte
-
Welkom Rens, leuk te lezen waaraan je klust. Misschien is een donorblok iets om te zoeken. Succes :mrgreen: Groet Frans
-
Welkom Rens, leuk dat je voor een FJ hebt gekozen en veel succes.
-
Welkom vanuit Winterswijk
-
Welkom hier vanuit den Achterhoek, plaats een oproep hier voor een donkerblond wellicht heeft iemand iets.
-
Welkom Rens,
Er is een lid, die heet Sil, die kan je wel verder helpen.
-
Waar woont je motor?
-
Welkom Rens. Je zal hier alle kennis vinden om de FJ weer in een nette staat te krijgen.
Op zich wel vreemd wat je schrijft.
Wat is de afgelezen km stand?
Normaal gezien kan dat blok makkelijk twee ton lopen zonder dat je hem open maakt.
-
Leuke post. Welkom
-
Welkom hier vanuit den Achterhoek, plaats een oproep hier voor een donkerblond wellicht heeft iemand iets.
:? ik snap um nie veurzitterterd.
Leg eens uit voor een domme mens uit het zuiden.
-
Herbert oppert dat iemand zijn blok wel schenkt in ruil voor een pilsje.
Of hij bedoelt met 'donkerblond' een persoon. En dan wordt het wel sketchy.
-
Welkom vanuit (vaak) zonnig zeeland en succes met je FJ opknappen
Grt,
Edwin
-
Waar woont je motor?
Hoi Mark,
De motor woont in Gelderland, dichtbij Arnhem :-)
-
Welkom Rens. Je zal hier alle kennis vinden om de FJ weer in een nette staat te krijgen.
Op zich wel vreemd wat je schrijft.
Wat is de afgelezen km stand?
Normaal gezien kan dat blok makkelijk twee ton lopen zonder dat je hem open maakt.
Beste Rob, dat vind ik zelf ook vreemd. Misschien heeft de vorige eigenaar er slecht onderhoud aan gepleegd? De afgelezen kilomterstand is 75.000 km. De compressie is gewoon op alle cilinders slecht, en op cilinder 2 helemaal beroerd. Kleppen verbrand of slechte zuigerveren? Ik ben nu bezig om de motor eronderuit te halen en dan gaan we zien wat er aan de hand is.
-
Alsik dit zo hoor, lekker klepseals en dan lange tijd stilstand, zuigerveren vervuild door aangekoekte olie resten.
Niet meer goed veren dus compressie verlies. Kan ook tot kool residu op de klepzittingen leiden.
Eerst maar eens stevig met wd 40 behandelen
-
Alsik dit zo hoor, lekker klepseals en dan lange tijd stilstand, zuigerveren vervuild door aangekoekte olie resten.
Niet meer goed veren dus compressie verlies. Kan ook tot kool residu op de klepzittingen leiden.
Eerst maar eens stevig met wd 40 behandelen
Hallo Fred,
Dankjewel voor je bericht. Bedoel je met WD/40 behandelen, naar binnespuiten via het bougiegat?
Nogmaals dank!
-
Hoi rens :mrgreen: ja via inlaat rubbers naar binnen spuiten starten zonder bougies doppen op de bougies wd40 maakt de kool aanslag weer zacht ben benieuwd hoe het blok er van binnen uit ziet
-
Als je via je bougie gaten naar binnen spuit hebben de inlaatkleppen er geen baat bij.
Het beste is dus met een koude motor
De rubber kappen op je inlaat rubbers verwijderen.
Elk gat met een draaiende koude motor . Met de startmotor dus, flink wd 40 inspuiten.
Laat maar een nachtje staan.
Dan weer starten
-
Welkom Rens, dit beloofd nog wat.