Ook ik ben niet graag eigenwijs maar zeker wel onderzoekend van aard. De stelling van Jan prikkelde me dus om eens naar wat cijfers op zoek te gaan over de prestaties van beide Yamaha's en ik heb hier ook het een en ander over gevonden. Ik meen zeker niet dat hiermee empirisch bewijs is geleverd, maar de bevindingen van een internationaal gerenommeerd motorblad en onze onvolprezen internationale web-encyclopedie kunnen wel een redelijk betrouwbare indicatie geven.
Vaststaat dat beide motoren onvervalste koppelbeesten zijn die in vele opzichten zeker zeer aan elkaar gewaagd zijn. Ik zag dat Jan zelfs over beide modellen beschikt en dus een bovengemiddelde ervaringsdeskundige is! Ben dan ook benieuwd of er in de cijfers herkenning is terug te vinden.
In de hieronder staande accelaratiecijfers met bronvermelding wordt naar mijn bescheiden mening juist precies bevestigd wat er tijdens "mijn" dragrace gebeurde: We gingen er allebei zo hard als we konden vandoor: volgas en vloeiend door de versnellingen, mijn FJ liep in op de FJR en wat later ging het nagenoeg gelijk op tot we remden. De FJR is een kanon van motor maar de "oude" FJ doet er niet voor onder en kan tot de 100 km/h zelfs een paar tienden sneller zijn t.o.v het 2e model FJR (naar ik meen Jan's model). Zou dit een 3e generatie FJR zijn dan wordt de winst nog een paar tienden groter, is het een 1e generatie dan neemt de winst met 1 tiende af.
Ik besef ook dat er niets gaat boven een rechtstreekse vergelijking in de praktijk omdat ook de menselijke factor meespeelt.
Dat genoegen heb ik al gehad en ik heb ervan genoten. Wie weet is het voor herhaling vatbaar.
Met groet,
Rob
http://195-240-160-47.ip.telfort.nl/pages/autosmotoren/yamaha-fj1200.phpIn een review van "Cycle" Magazine op charles.robinsontwins.org wordt de FJ1200 een koppelmonster genoemd welke sneller van 45 - 70 mph (ca. 72 - 112 km/h) accelereert dan elke andere door hun geteste motor, inclusief de FZR1000, de ZX10 en alle Suzuki 1100's. Enkel de V-Max accelereert sneller in de 3e versnelling (2,15 versus 2,35 sec.), maar in de hoogste twee versnellingen blijft de FJ1200 weer de baas met 0,25 sec. voorsprong.
Het betrof hier een Fj1200 uit 1989, welke in 2,9 sec van 0-100 km/h accelereert. Eens las ik dat de eerste FJ1200 ('86-'87) van 0-100 km/h accelereert in slechts 2,6 sec. Aangezien dat type een kortere overbrenging en tevens 5 pk meer had, kan die waarde goed kloppen.
http://195-240-160-47.ip.telfort.nl/pages/autosmotoren/yamaha-fj1200.php Van Wikipedia:
+ PRESTATIES + 2e generatie FJR1300 -2003
0-100 km/h 3.5 sec
0-60 mph 3.3 sec