Op weg van het wintertreffen naar huis reed m'n FJ-eml meer op 3, dan op 4 cylinders, maar zoals het een FJ betaamd: Ook op 3 cylinders (FJ900 dus) bracht ie me thuis.
Ik dacht dat er een bougie wat rot was en heb dus 4 nieuwe gekocht en wilde die er vandaag inzetten.
Echter ook met 4 nieuwe bougies bleek cylinder 4 (meest rechts) niet/ nauwelijks mee te doen.
Bougiekabels 1 en 4 omgewisseld (zitten tenslotte op dezelfde bobine) en toen deed Cyl.1 niet mee.
Boubine/ kabel/ bougiedop-probleem dus!
Bougiedoppen omgewisseld: Geen effect, stukje 5 mm kabel afgezaagd: geen effect.
Bobines doorgemeten: Primair 0 Ohm, Secudair 33,1 en 34 Kilo-Ohm. Zelfde dus.
Bougies geïsoleerd en met een kabel de massaverbinding getest tussen de massa en de bougie.
Aha: Bij bougie 1 sprong er een vonk van ca. 1-1,5 cm over, bij bougie 4 slechts 1-2 mm.
Toen de bobine maar een losgeschroefd en toen bleek de vermoedelijke oorzaak gevonden:
Er loopt een barst in de lengterichting aan de onderkant van de bobine en ik vermoed dat daar pekelwater ingekomen is.
Ik ben dus dringend op zoek naar een andere bobine.
(Zie ook: http://forum.fj-ownersclub.nl/index.php?topic=15125.0)