FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 2 3 [Allemaal]   Omlaag

Auteur Topic: Deze heb ik op het oog  (gelezen 7536 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Gepost op: 28 maart 2005, 23:22:02 »

Yamaha FJ1200 1991 ABS 87300 km
Nieuw type dus met de schuinlopende koplamp unit, nieuwe banden en 2 delige GIVI kofferset en verhoogde kuipruit nieuwe verdeeluitlaat demper motor loopt perfect en ziet er goed uit.

Waar moet ik op letten?
Naast alle aandachtspunten die van FJ's bekend zijn?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Ruben

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2005, 23:28:41 »

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Deze heb ik op het oog
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2005, 23:29:34 »

dat je er een goed gevoel bij hebt als je een proefrit maakt
als je vrij lang bent moet je eigenlij kzo'n hoog ruitje hebben dat het echt lelijk staat.
Kheb zelf verschillende geprobeerdmaar heb liever een wat lagere.
dan heb ik minder herrie aan de kop dan een hogere ruit
je kan natuurlijk ff vragen of het orginele ruitje er nog bij is

Ik weet niet wanneer je een proef rit gaatmaken en waar
je kan natuurlijk ff langskomen.
2 zien meer dan 1
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

Ruben

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2005, 23:30:30 »

Wat een snelle reacties weer :D

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2005, 00:06:49 »

Citaat van: floris
dat je er een goed gevoel bij hebt als je een proefrit maakt
als je vrij lang bent moet je eigenlij kzo'n hoog ruitje hebben dat het echt lelijk staat.
Kheb zelf verschillende geprobeerdmaar heb liever een wat lagere.
dan heb ik minder herrie aan de kop dan een hogere ruit
je kan natuurlijk ff vragen of het orginele ruitje er nog bij is

Ik weet niet wanneer je een proef rit gaatmaken en waar
je kan natuurlijk ff langskomen.
2 zien meer dan 1


Donderdagavond heb ik afgesproken om de motor te gaan bekijken.
Of er die avond een proefrit van Culemborg naar Anrhem inzit, betwijfel ik.
Overigens zag ik net dat iemand anders 250 euro meer heeft geboden voor de motor die ik op het oog heb. Lijkt een clubgenoot van de verkoper te zijn.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2005, 13:17:53 »

Citaat van: Mark_Vans
Overigens zag ik net dat iemand anders 250 euro meer heeft geboden voor de motor die ik op het oog heb. Lijkt een clubgenoot van de verkoper te zijn.

Iemand van ons? Waar staat die fiets? Wie is de verkoper? Wat moet ie kosten?

Letten op:
Remmerij
balhoofdlagers
Voorvering (is vaak erg slap, veel voorkomend probleem)
Lekkerij aan de linkerkant van het blok, bij de koppelingscilinder( veelvoorkomend probleem)
Plastic nog heel? (Veel voorkomend probleem)
Banden
Ketting en tandwielen
Uitlaat.
Keerringen van de voorvork mogen niet lekken. (de poot is dan vettig)
Controleer de ABS. Lampje mag niet branden of knipperen tijdens de proefrit. Zet je de motor op de bok en laat je het achterwiel draaien in bv de eerste versnelling dan moet het lampje wel gaan branden.

Controleer door aan de cilinder te voelen of de fiets koud is als je hem start. Issie koud en rookt ie blauw direct na het starten dan zijn de klepseals waarschijnlijk versleten of hard geworden. Hoor je harde tikken die bij een warme motor weg zijn dan is de primaire ketting versleten of de geleide platen kapot.

Meer weet ik niet te verzinnen.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2005, 14:03:11 »

Citaat van: Eelco
Citaat van: Mark_Vans
Overigens zag ik net dat iemand anders 250 euro meer heeft geboden voor de motor die ik op het oog heb. Lijkt een clubgenoot van de verkoper te zijn.

Iemand van ons? Waar staat die fiets? Wie is de verkoper? Wat moet ie kosten?

Letten op:
Remmerij
balhoofdlagers
Voorvering (is vaak erg slap, veel voorkomend probleem)
Lekkerij aan de linkerkant van het blok, bij de koppelingscilinder( veelvoorkomend probleem)
Plastic nog heel? (Veel voorkomend probleem)
Banden
Ketting en tandwielen
Uitlaat.
Keerringen van de voorvork mogen niet lekken. (de poot is dan vettig)
Controleer de ABS. Lampje mag niet branden of knipperen tijdens de proefrit. Zet je de motor op de bok en laat je het achterwiel draaien in bv de eerste versnelling dan moet het lampje wel gaan branden.

Controleer door aan de cilinder te voelen of de fiets koud is als je hem start. Issie koud en rookt ie blauw direct na het starten dan zijn de klepseals waarschijnlijk versleten of hard geworden. Hoor je harde tikken die bij een warme motor weg zijn dan is de primaire ketting versleten of de geleide platen kapot.

Meer weet ik niet te verzinnen.


Nee, niet iemand van de FJ1200-club, maar iemand van zijn zeilclub.
Ik heb 2000 euro geboden en hij staat in Culemborg.

Ik heb ook met een schuin oog gekeken naar een 94'er voor 2399 euro bij Hans van Wijk. Maar toen ik opbelde en naar de staat van de motor vroeg, antwoordde de verkoper meteen dat hij "er niet uit uitziet". Dat noemde hij vervolgens wel weer de 'normale' lakbeschadigingen.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2005, 14:53:08 »

hee marc,

ik had al een vermoeden dat het de motor bij van Wijk is die ik eens onder ogen heb gehad.
Ik heb nog nooit een FJ in zo'n slechte staat gezien...
Ik ben zelf ook naar een nieuwe aan het kijken, zeg even als je die in Culemborg hebt gekocht of niet, dan schrap ik 'm van mijn lijstje.

Mischa

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2005, 14:55:24 »

Ziet de motor er slecht uit betekend dat vaak ook dat de vorige eigenaar het niet zo nou heeft genomen met het onderhoud. Laten staan!
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2005, 14:56:16 »

Motor klinkt overigens slechter dan mijn '86er

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2005, 14:58:47 »

Maar die klinkt ook helemaal niet slecht!
Waarom doe je hem weg man?
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Deze heb ik op het oog
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2005, 15:36:41 »

beetje met de tijd mee
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2005, 15:36:54 »

hee hee,

ik heb niet gezegd dat ik mijn schatje weg doe. Met nieuwe ketting, tandwielen, banden, voorvorkgeleidebussen en tien kilo modder rijdt ze beter dan menig modern stuk lood.

Ben erg tevreden. Ik bedoelde meer 'slechter dan mijn motor, ipv van NOG slechter dan mijn motor'

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2005, 18:58:34 »

Mark,

de foto op marktplaats toont een FJ zonder kofferrek en ABS, heb je dat al gecheckt? Heeft ie misschien geen andere foto voor handen gehad?
just checkin'

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2005, 22:28:41 »

Goed ik ben wezen kijken.

De eerste indruk was: "mwah!"
De eigenaar heeft hem twee jaar lang dagelijks voor woon-werkverkeer gebruikt en waarschijnlijk niet meer dan het noodzakelijke onderhoud gepleegd (snelle conclusie van mij en GSXR-1100-vriend).
De motor heeft gebruikersschade, wat krasjes op de tank en kuip. Veel oxidatie op carterdelen en overig blank staalwerk.
De eigenaar was erg aardig en eerlijk over de motor.
Overigens is dit de eerste FJ1200 die ik bekeken heb, van het weekend volgen er meer.

Er waren wat dingen die opvielen:
- de keerring van de linkervoorpoot lekt (rechts dus niet).
- bij 80 km/u zwabbert het stuur dermate dat je niet met losse handen kunt rijden. Als je gewoon met de handen aan het stuur rijdt, merk je er niets van. Bij lagere en hogere snelheden treedt dit effect niet of niet-merkbaar op.
- we vonden de voorband slap. De eigenaar zei dat hij 2,2 bar voor en 2,4 bar achter had.
- na het starten klinkt de motor erg rauw. Het lijkt op een losse nokkenasketting of distributieketting en na warmdraaien verdwijnt het. Ik weet niet of dit het typische koude-start geluid van een Fj1200 is, waaraan op deze site vaak gerefereerd wordt. We hebben de balhoofdspeling gechecked, maar die was er niet.
- ondanks de ABS trekt de motor bij het volledig intrappen van de achterrem toch de laatste meters in de slip. Op de voorrem hebben we niets aan te merken.
- de ketting zat wat los, maar de tanden van het achtertandwiel waren niet scherp of diep ingesleten. Er zat geen duw of trekspeling op de ketting.
- de typeplaatjes op de kuip waren zowel links als rechts verdwenen. De eigenaar wist niet of ze eraf gejat of gewaaid waren.
- er zat een klein scheurtje van ca. 1 cm in het zadel, maar dat valt redelijk makkelijk te repareren.
- de voorrem was waarschijnlijk niet ontlucht, want ik moest een paar keer pompen om de druk op te voeren.
- onderaan het carter zat een mix van waarschijnlijk olie of modder. We weten niet of dat kwam door een  kleine lekkage of door de winterbehandeling die de eigenaar op het blok heeft toegepast.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

type_o_mike

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1449
  • Genk Belgie
    • http://www.fj1200.be
Deze heb ik op het oog
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2005, 22:42:27 »

Citaat

- bij 80 km/u zwabbert het stuur dermate dat je niet met losse handen kunt rijden. Als je gewoon met de handen aan het stuur rijdt, merk je er niets van. Bij lagere en hogere snelheden treedt dit effect niet of niet-merkbaar op.

- we vonden de voorband slap. De eigenaar zei dat hij 2,2 bar voor en 2,4 bar achter had

Is veel te weinig druk in de banden
Is deoorzaak zijn van het slingeren rond 80km/u
Ik heb het zelf nog meegemaakt vorige week.
FJ 1987 1TX-R Fading to ??????

www.fj1200.be

Nog 7000 te gaan

Four wheels move the body, Two wheels move the soul

Crazy

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2005, 22:49:38 »

Type plaatjes eraf? op de kuip? Dat zijn stickers, is ie overgespoten?

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2005, 23:01:01 »

Citaat van: Crazy
Type plaatjes eraf? op de kuip? Dat zijn stickers, is ie overgespoten?


Hij is niet overgespoten.
Aan beide kanten zit een plaatje (of strip) bijna onderaan de kuiprand.
Die waren eraf.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Crazy

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2005, 23:07:58 »

zie je daarachter schroeven zitten?

Die kosten zo'n ? 20 per stuk!

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2005, 23:08:48 »

Ik denk dat we mekaar van het weekend nog wel tegenkomen Mark  :wink:

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2005, 23:30:14 »

Citaat van: Mischa
Ik denk dat we mekaar van het weekend nog wel tegenkomen Mark  :wink:


Waarom denk je dat?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2005, 23:37:06 »

Uhm, ben ook op zoek...

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Deze heb ik op het oog
« Reactie #22 Gepost op: 1 april 2005, 00:17:12 »

Citaat van: Crazy
zie je daarachter schroeven zitten?

Die kosten zo'n ? 20 per stuk!


Ja, daar zitten schroeven achter.
'k wist niet dat schroeven zo duur waren ;)
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Crazy

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #23 Gepost op: 1 april 2005, 00:24:26 »

Hahaha, uuuh, Meneer W?rth moet ook kunnen leven......... :lol:

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #24 Gepost op: 1 april 2005, 01:01:35 »

Mark, ik heb je een PB gestuurd

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #25 Gepost op: 1 april 2005, 06:43:11 »

Citaat van: type_o_mike
Citaat

- bij 80 km/u zwabbert het stuur dermate dat je niet met losse handen kunt rijden. Als je gewoon met de handen aan het stuur rijdt, merk je er niets van. Bij lagere en hogere snelheden treedt dit effect niet of niet-merkbaar op.

- we vonden de voorband slap. De eigenaar zei dat hij 2,2 bar voor en 2,4 bar achter had

Is veel te weinig druk in de banden
Is deoorzaak zijn van het slingeren rond 80km/u
Ik heb het zelf nog meegemaakt vorige week.


Mijn blauwe fiets doet dat ook. En ik krijg het er niet uit. Zit al een nieuwe band op en nieuwe balhoofd lagers in. Doet het nog steeds.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #26 Gepost op: 1 april 2005, 08:26:23 »

Heb je al eens een andere voorband genomen Eelco? Ander merk en type. Dat heeft bij mij geholpen.

vr3506

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #27 Gepost op: 1 april 2005, 08:31:50 »

een michelin roadpilot of zo, mijn fj heeft nergens last van.
is de demping in beide veerpoten wel gelijk?
olieniveau gelijk?
balhoofd niet te strak?

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #28 Gepost op: 1 april 2005, 08:32:25 »

Ik kan de voorbanden van beide fietsen wel eens wisselen.
Ik heb trouwens onder de snelle fiets BT45's met een snelheidlimiet en onder de geknepen fiets snelle versies. Niet echt een goede combinatie.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Deze heb ik op het oog
« Reactie #29 Gepost op: 1 april 2005, 08:36:44 »

Balhoofd zit niet te strak. Demping staat gelijk. Olienivo weet ik zo niet. Ik weet wel dat er progressieve veren van Wirth in zitten. En das nix.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Deze heb ik op het oog
« Reactie #30 Gepost op: 1 april 2005, 08:38:03 »

Gewoon band verwisselen. Bij mij doet ie het ook niet meer (eerst metz nu bt)
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

Frank

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #31 Gepost op: 1 april 2005, 21:14:49 »

Citaat van: Marcel
Gewoon band verwisselen. Bij mij doet ie het ook niet meer (eerst metz nu bt)


heb exact hetzelfde gehad en precies dezelfde ervaring.

gpz900r gek

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #32 Gepost op: 1 april 2005, 21:54:54 »

hoi Mark
prachtig die eerste indruk, heb ik ook vaak bij het kopen van een andere motor, en als je dat al denkt, laten staan en verder zoeken. er zijn er genoeg.
De eerste indruk was: "mwah!"

Rem

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #33 Gepost op: 2 april 2005, 21:38:55 »

over dat zwabberen nog ff.

kreeg ook last ,nu er nieuwe keerringen in zitten en nieuwe olie is het weg
ook met een lage bandenspanning.

zou je denken ja en dat weten we nu wel een keer .....klopt.......maar

wat me op viel bij het vullen van de olie in de vorken  ...je moet in bijde evenveel doen terwijl je absoluut niet kan zien hoeveel erin zit   het afmeten is   kritiek.
en dat is best lastig met die stroperige zooi.   gewoon uitde fles is zeer onnauwkeurig  een maatbeker is wel op zijn plaats.

dit zou een oorzaak kunnen zijn.
(vergeet niet dat het 'geen' communiserende vaten zijn)

vr3506

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #34 Gepost op: 3 april 2005, 11:14:18 »

Tip.

Haal bij de apotheek plastic spuiten van 60cc, deze kosten bijna niets, en zijn z??r handig bij vullen van vorkpoten en vullen remsysteem

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Deze heb ik op het oog
« Reactie #35 Gepost op: 3 april 2005, 14:08:13 »

Nog een tip:
Niet de hoeveelheid olie afmeten, maar de luchtkamer boven het oliepeil.
Simpel af te meten door een stukje slang (6 cm. of zo) aan de spuit (die bij Jan z'n apotheek hebt gehaald) bevestigen en de overtollige olie uit de poot zuigen.
Nog even nameten met een duimstok, en klaar is Klara.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Rem

  • Gast
Deze heb ik op het oog
« Reactie #36 Gepost op: 3 april 2005, 15:58:37 »

heb het inderdaad met de spuit gedaan die heb ik in verschillende maten de grootste gaat 50 cc in

ik wilde het belang van het zorgvuldig afmeten onderstrepen.

zo te zien doen jullie dat daar niet van hoor daar twijfel ik niet aan maaaaaaaarrrrrrrrrrr...............................:::::   ;

en dat met die slang dan zit je wel met een zaklampje te piellen ,dat heb ik maar neit gedaan.

bovendien kun je dat alleen doen als je wel de olie laat doorvloeien tussen alle antiduik kanaaltjes ringetjes etc. dus dan zal je om zeker te zijn dat de bijde vorken geleikzijn wel een bakkie moeten doen voordat je verder gaat.

heb ik weer een argrument dat het belang van goed afmeten laat zien. :lol:  :lol:  :lol:

ps heb vanochtend de uitlaat er weer onder gezet ziet er mooi uit wel heel veel rook de eerste paar minuten.
vooral mat zwart is heel mooi en dan de glimmende dempers .

maarja jullie onderkuipers houden daar niet van natuurlijk :mrgreen:  :mrgreen:

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Deze heb ik op het oog
« Reactie #37 Gepost op: 3 april 2005, 16:00:43 »

tuurlijk wel, we kunnen niet wachten op een fotootje  =D>
Pagina's: 1 2 3 [Allemaal]   Omhoog
 

cuneate-rose