Hallo, ik ben op zoek naar vergelijkende info tussen de 900 en de 1200..
Naast de jawa en de enfield (ben ik, ook techn. het meest in thuis, ouwe engelse en oostblok barrels)kocht ik een paar jaar geleden een bmw boxer om -met slecht weer- op de snelweg op te kunnen schieten.. als hij reed was't een heerlijke motor maar chronische problemen maakte dat ik mijn vertrouwen in de motor verloor.
Van het weekend zat ik op de jawa mijmerend wat er voor de bmw in de plaats moest komen.. bmw K's zijn goedkoop in aanschaf, niet duur met onderdelen maar weer bmw.. en watergekoeld, dus er kan nog meer lekken, en ze klinken te klinisch..
en toen kwam er een 'oude' rood/witte xj900 naast me bij 't stoplicht staan.(voor mij dus een modern ding..). er kwam een leuke roffel (lekke demper?) uit en de motor zag er eenvoudig en afgetrapt genoeg uit om door mij leuk gevonden te worden..
de cardan vinnik ook leuk..
Punten voor zover ik begrepen heb;
-roestgevoelige tank
- vering is origineel prut
- wegrottende tapeinden v/d cylinders/kop
Het is een 4 pitter (geen ervaring mee) dus je moet in toeren klimmen voordat je vermogen hebt? i.t.t. tot de 1000cc bmw twin.
Maar hoe rijdt het nou echt? geen idee..
Goed, ik hoop dat op deze motoren geen moderne foefjes als een brandstofpomp en hydraulische koppeling zitten? allemaal spul wat stuk kan en storingen kan geven..
Ook viel me een rood/witte (zo 1 zou 't toch wel moeten worden)fj1200 in het oog.\
plenty power, zal wel heel relaxed rijden op de snelweg, maar wel 'n ketting..
en zal zo'n 1200 veel meer verbruiken? en hoe lomp/onhandelbaar zou hij zijn?
Nog geen idee van de zwakke plekken van de 1200..
Verder schrik ik wel eens als mensen vertellen wat de onderdelen voor hun jappen kosten.. ik kan't niet altijd geloven..
Ik ben wellicht verwend door goedkope jawa- en enfield onderdelen, maar hoe zit 't met deze fietsen?
Is er verschil in onderdelenvoorziening tussen beide typen?
Het zijn beide 'sport'modellen en ben helegaar niet bekend met de zithouding..
Ben benieuwd naar ur info!