FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Auteur Topic: xj900 vs fj1200?  (gelezen 4491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ariej

  • Gast
xj900 vs fj1200?
« Gepost op: 1 april 2014, 08:57:28 »

Hallo, ik ben op zoek naar vergelijkende info tussen de 900 en de 1200..
 
Naast de jawa en de enfield (ben ik, ook techn. het meest in thuis, ouwe engelse en oostblok barrels)kocht ik een paar jaar geleden een bmw boxer om -met slecht weer- op de snelweg op te kunnen schieten.. als hij reed was't een heerlijke motor maar chronische problemen maakte dat ik mijn vertrouwen in de motor verloor.

Van het weekend zat ik op de jawa mijmerend wat er voor de bmw in de plaats moest komen.. bmw K's zijn goedkoop in aanschaf, niet duur met onderdelen maar weer bmw.. en watergekoeld, dus er kan nog meer lekken, en ze klinken te klinisch..

en toen kwam er een 'oude' rood/witte xj900 naast me bij 't stoplicht staan.(voor mij dus een modern ding..). er kwam een leuke roffel (lekke demper?) uit en de motor zag er eenvoudig en afgetrapt genoeg uit om door mij leuk gevonden te worden..
de cardan vinnik ook leuk..
Punten voor zover ik begrepen heb;
-roestgevoelige tank
- vering is origineel prut
- wegrottende tapeinden v/d cylinders/kop

Het is een 4 pitter (geen ervaring mee) dus je moet in toeren klimmen voordat je vermogen hebt? i.t.t. tot de 1000cc bmw twin.
Maar hoe rijdt het nou echt? geen idee..

Goed, ik hoop dat op deze motoren geen moderne foefjes als een brandstofpomp en hydraulische koppeling zitten? allemaal spul wat stuk kan en storingen kan geven..
Ook viel me een rood/witte (zo 1 zou 't toch wel moeten worden)fj1200 in het oog.\
plenty power, zal wel heel relaxed rijden op de snelweg, maar wel 'n ketting..
en zal zo'n 1200 veel meer verbruiken? en hoe lomp/onhandelbaar zou hij zijn?
Nog geen idee van de zwakke plekken van de 1200..

Verder schrik ik wel eens als mensen vertellen wat de onderdelen voor hun jappen kosten.. ik kan't niet altijd geloven..
Ik ben wellicht verwend door goedkope jawa- en enfield onderdelen, maar hoe zit 't met deze fietsen?
Is er verschil in onderdelenvoorziening tussen beide typen?
Het zijn beide 'sport'modellen en ben helegaar niet bekend met de zithouding..
Ben benieuwd naar ur info!

Gelogd

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: xj900 vs fj1200?
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2014, 15:27:15 »

Alleen als je op en FJ rijdt kun je je daar een goed beeld van vormen, maar ik vind 'm heerlijk rijden.
Onderdelen zijn, als ze niet nieuw te koop zijn of je vindt ze te duur, ook op andere manieren te verkrijgen.

Oude xj900 vind ik ook een mooie fiets, maar voor allebei geldt; ga er oop rijden. Techniek, onderdelen en kosten komen wel goed. Als je een nette koopt (en die zijn er veel)

fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: xj900 vs fj1200?
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2014, 16:54:54 »

Belangrijkste onderscheid is dat een XJ 900(F) een cardan heeft en een stukje minder vermogen. Mocht je voor een F gaan dat moet je goed opletten of de tank nog goed is, dit is een zeer zwak punt van die dingen (door een "ontwerpfout" komt er water in de tank dat onderin blijft staan en daar voor doorroesten zorgt). Mede hierdoor is vervuiling van de carburateurs een groot probleem bij die dingen, maak je ze helemaal schoon dan loopt hij vaak een paar dagen later alweer te stotteren of je benzinefilter zit weer helemaal vol. Oplossing: schoonmaken en de tank coaten. Maar als je een goede XJ hebt kun je daar zeker veel plezier van hebben. Als je geïnteresseerd bent kun je de mijne overnemen, daar is wel werk aan, maar daar is de prijs dan ook naar (wordt wel met een goede tank geleverd).

Fred
Gelogd
The pen(cil) is mightier than the sword.

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8713
  • Noord Scharwoude
Re: xj900 vs fj1200?
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2014, 20:08:42 »

anders zet je gewoon een xjr 1200 tank op de motor, leker lomp maar met een klein beetje hobbien kreeg ik hem ook op mn seca, heb je meteen een moderne tank, wel erg dunwandig trouwens
Gelogd
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

fj_paultje

  • Gast
Re: xj900 vs fj1200?
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2014, 17:40:29 »

De XJ is meer vanuit de tour-gedachte ontwikkeld, terwijl een FJ geïntroduceerd is als superbike. Daar zit volgens mij het grootste verschil. Beide motoren zijn erg degelijk op zich, zeker in vergelijking met een BMW K (uit eigen ervaring!)

Dus welke te kiezen? Kwestie van smaak. Ik vind een FJ net een iets spannender motor, de XJ is mij te braaf. Veel mensen hebben de vering van hun FJ al aangepast, dus dat komt wel goed. Ga lekker een keer testen en vergelijken, dan merk je het vanzelf.

Veel FJ1200's hebben een brandstofpomp en alle FJ's hebben een hydraulische koppeling. Deze laatste gaat vroeg of laat lekken moet ik eerlijk zeggen, maar maak je niet druk, wij leren je wel wat je dan moet doen. Half uurtje werk en je kunt er weer jaren tegenaan. En wie wil er nou een kabelbediende koppeling.  :-P

Veel succes en plezier bij het maken van je keuze!  :mrgreen:

En......de FJ-club is natuurlijk onovertroffen..... :angel:   

« Laatst bewerkt op: 5 april 2014, 17:44:12 door fj_paultje »
Gelogd
 

cuneate-rose