Hallo FJ'ers!
Afgelopen woensdag heeft deze vijftiger uit het zuiden des lands zijn eerste Yamaha aangeschaft: 'n FJ 1200.
En waar kun je dat beter (aan)melden dan op het forum van de FJ Owners Club? Mijn eerste ervaring met een FJ 1200 heb ik zo'n 20 jaar geleden al opgedaan. Een collega van me had er eentje, een rood/witte. Ik heb 'm een paar keer een dag meegekregen en ik vond het toen al een heerlijke motor.
Het is een behoorlijk riskante aankoop want ik heb er nog geen meter mee gereden. Sterker nog: ik heb hem alleen nog maar op foto's gezien en de eerste kennismaking tussen FJ en mij moet nog komen... Ik hoop dat ie een beetje meevalt. Maar ik zal niet teveel in raadsels blijven typen.
Totaal onverwachts kwam ik hem tegen op een veilingsite. Ik was naar vanalles op zoek behalve naar een motor, maar daar was ie opeens! Bouwjaar '89, in de kleur zoals ik hem graag zie, 16.000 km op de teller, volgens het RDW van de eerste eigenaar en ik heb hem voor een appel en 'n ei: € 750,-.
Natuurlijk verwacht ik absoluut niet dat ik de koop van het jaar gedaan heb, integendeel. Eigenlijk verwacht ik er helemaal niks van en ga ik er vanuit dat iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, dat ook is. Het is gewoon een gok die hopelijk goed uitpakt.
Zoals gezegd heb ik 'm nog niet in het echt gezien, alleen op foto's. De 16.000 km lijken mij ontzettend sterk maar ach, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het zal niet de eerste zijn die jaren stil heeft gestaan. Aangezien er bij mijn weten niet zoiets bestaat als een Nationale Motor Pas, wordt het dus vrij moeilijk om geregistreerde info te vinden over de kilometerstand. Dat wordt dus de slijtagesporen bekijken, want voor hetzelfde geld heeft ie 116.000 gelopen.
Zelf ben ik al op het idee gekomen om naar de DOT-code op de banden te kijken, naar de slijtage van voetsteunen en hendels en of de cijfers van de kilometerteller mooi gelijk staan. Als ie terug is gedraaid dan kun je dat bij mijn weten daaraan zien.
Als er iemand nog meer waardevolle suggesties heeft dan zijn reakties zeer welkom! En stel dat hij inderdaad een behoorlijke tijd stil heeft gestaan en zelfs de kilometerstand blijkt te kloppen, hoe kan ik dan het beste te werk gaan om hem voorzichtig 'wakker' te maken? Ik ben in ieder geval van plan om hem linea recta naar een dealer in de buurt te brengen om hem daar eerst eens even een flinke beurt te laten geven, dat vindt ie vast wel lekker.
En dit is 'ie dan. Hij ziet er op het eerste gezicht volgens mij nog erg origineel uit.
Het was me al wel opgevallen dat de grondspoiler (of hoe heet dat officieel...) aan de rechterkant de YAMAHA-sticker mist. Maar da's natuurlijk het minst belangrijke.