Hallo FJ'ers...
Sinds 1 week heb ik nu mijn verse motorrijbewijs op superhandig creditcard formaat in bezit. Dat maakte eindelijk de weg vrij om eens wat proefritten te maken, maar dat is bij 1 proefrit gebleven...
Tijdens de rijlessen had ik al wat motorzaken bezocht om mij te ori?nteren op het aanbod. Bij het proefzitten op verschillende motoren in motorzaken bleken de Yamaha's nog steeds als "een lekkere jas" te passen, terwijl ik bij de meeste Honda's al na 1 seconde voelde dat die niet voor mij ontworpen waren. Ook andere merken konden niet bijzonder bekoren...
De voorkeur voor Yamaha had ik overgehouden aan mijn bromfietstijd op 16-18jarige leeftijd. Toen had ik een niet kapot te krijgen Yamaha DT 50, die ook nog eens heerlijk reed. Er waren in die tijd ook 3 "kampen", je reed of Honda, of Yamaha, of een Puch, en zat je eenmaal in 1 kamp, dan bleef je daar ook, en beschimpte de anderen...
En bovendien, wat goed genoeg is voor Valentino Rossi, is ook goed genoeg voor mij...
Met dat vooroordeel, of "voorvoorkeur" werd ik natuurlijk direkt verliefd op de FJR 1300, die in elke grote motorzaak wel te bewonderen is. Maar als beginnend onervaren motorrijder leek het mij (en de rij-instructeur, die er zelf ook mee reed) onverstandig om daar mee te beginnen. Het is immers een beest van een machine, en nog vrij prijzig ook...
Ik begon me langzaam te verzoenen met het idee dat de eerste motor dan maar een Diversion 900 of een TDM 850 zou moeten worden, toen ik de FJ ontdekte. Ik las een en ander op internet (ook veel op deze club), neusde wat rond op marktplaats, en vroeg her en der aan diverse motorliefhebbers wat meningen...
Zodoende kreeg ik het idee dat dit toch wel een interessante optie was, want voor iemand met mijn postuur (1,93m, 90kg) zou een zware FJ toch goed te "handelen" moeten zijn, volgens diverse "kenners". Ook viel het beter in het startbudget wat ik voor ogen had. Immers, zo onervaren als ik nog ben, loop je toch makkelijker een deukje, krasje of schuivertje op, en dan doet het (figuurlijk) toch minder pijn als dat met een goedkoop oud machientje gebeurt, dan met een jonge dure machine...
Toen mijn instructeur na het slagen voor het rijexamen uitsprak dat ie mij met mijn bewuste, defensieve rijstijl wel een FJ toevertrouwde, wist ik het zeker... Een FJ zou het worden...
Op marktplaats viel mij 1 exemplaar op, een FJ 1200 ABS uit 1991, die op de foto's in nieuwstaat leek... En voorzien van 3 koffers, een hoge en een lage ruit, en nog meer reserve onderdelen... De foto's uit de marktplaatsadvertentie staan
hier. Bij bezichtiging bleken de foto's niet te liegen, en na een proefrit was ik, en de motor, verkocht.
Ik heb hem nu twee dagen, en het rijdt heerlijk (zeker na het op spanning brengen van de banden
)
Ik ben van plan om hem/haar (
) als mijn basisvervoermiddel te gaan gebruiken. Daarom zocht ik ook een tour-motor die makkelijk met koffers zou kunnen rijden. Maar het blijkt nu al een heerlijke allrounder te zijn, lange afstanden, tourritjes, of ZEER sportief rijden, het kan er allemaal mee...
Enige minpuntje tot nu toe: Is die tank nou zo klein, of slurpt ie zoveel benzine?
Die tankniveaumeter kun je nog net niet
zien dalen...
Het is trouwens maar een eerste indruk, ik moet nog gaan meten wat het verbruik nu eigenlijk is...
Aan deze club heb ik al veel gehad, het forum is zeer informatief voor aanstaande FJ kopers en rijders. Alleen de FAQ-sectie mag wel eens bijgewerkt worden, er zitten nogal wat lege artikelen tussen (over
Voorvering en stuur bijvoorbeeld). Ik zal hier nog zeer regelmatig komen kijken en en iets posten als ik iets meen toe te kunnen voegen, maar een zeer frequent poster zal ik waarschijnlijk niet worden...
Veel plezier met jullie FJ's en met de club, en tot posts...
Dani