FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Auteur Topic: flip up ruit  (gelezen 14098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jenne1

  • Gast
flip up ruit
« Gepost op: 2 april 2007, 19:27:16 »

hallo ik heb een flip up ruit op mijn  fj 1200 van 1992 gezet het is zo n ruitje waar de hele bovenkant van in een boogje omhoog wijst .
Hij houdt mij nu prima uit de wind maar hij blaast ook een turbulentie of zoiets naar maar helm als ik iets buk is de herrie weg maar dan zit ik niet lekker meer.
Nu heb ik foto s gezien van een fj met een ruitje wat in het midden een beetje rechthoekig is zou dat misschien de oplossing kunnen zijn om deze herrie kwijt te raken?
Of is er iemand onder jullie die ervaring heeft met dit probleem want ik heb ook nog zo n hele hoge ruit maar daar kan ik moeilijk doorheen kijken dus daar heb ik ook niks aan
Gelogd

Meatpoint

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2007, 20:28:05 »

mijn ervaring: gewoon de lage ruit. ik heb ook een hoge gehad, was alleen interresant toen ik in de herfst reed en het al waaide, dan merk je de wind van de ruit niet.
Gelogd

jenne1

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2007, 21:12:38 »

Ja maar als ik met de laga ruit rij moet ik worstelen met mijn nek tegen de wind dus dat is voor mij geen optie
Gelogd

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Re: flip up ruit
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2007, 21:40:53 »

lange mensen = lage ruit

krijg je wel dikke nekspieren van maar das niet erg, slaan ze ook je kop er niet zo 1 2 3 af
Gelogd
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: flip up ruit
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2007, 21:54:07 »

Lage ruit is ook beter voor het behouden van je rijbewijs, voor je gevoel rijd je daarmee harder
dan als je verstopt zit achter zo'n winkelruit daarmee rijd je zomaar heel erg veel te hard zonder
het te merken.
Ik heb bij mijn 1100 de bovenste helft eraf gezaagd, vol in de wind lekker!

aequitas

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2007, 21:56:26 »

Bij mij zat er ook zo'n flip-up op. Wat een turbulentie! Vooral in de kom. Daarbuiten ging het wel aardig. Gelukkig kreeg ik er een klein ruitje bij. Die bevalt me nu prima. En ja, ik ben ook mijn nekspieren aan het trainen ;)

Maar als die grote bevalt laat het weten. Misschien wel weer leuk voor in de winter als je wat minder koelwind wil.

Vraag me af of die grote zomers ook de vliegjes voor je vizier weg blazen? Iemand ervaring?
Gelogd

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: flip up ruit
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2007, 22:55:10 »

Ik ben al geruime tijd een lage ruit gewend

Volgende week ga ik naar france en ben bij toeval een hoge ruit tegen gekomen

Hier heb ik nu een paar honderd kilometers mee gereden

Ik moet ff 2 dingen kwijt nee 3

1*  Achter mn hoge scherm zit je lekker relaxed uit de wind    :mrgreen:
2*  Je rijd idd heel snel veel te hard , 160 km met mn vizier open is geen probleem   :knuppel2:
3*  Zo'n hoog scherm is geen gezicht, wanneer ik terug ben uit france gaat gelijk die lage er weer op   :crazy2:
Gelogd
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

Meatpoint

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2007, 18:46:35 »

je kunt op een Fj 'sportief"gaan zitten; dan leun je voorover zakt wat door je ellebogen en heb je ook minder last van de wind.
Je kunt ook helemaal recht op gaan zitten. dan vang je veel wind en bij hoe snelheden wordt dan idd je hoofd naar achter geduwd.
dus wat meer voorover gaan zitten
Gelogd

aequitas

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2007, 18:57:29 »

Je kan ook voorover gaan zitten als je iemand achterop hebt. Vind diegene wel leuk, vooral met 160 op de autobahn ;)
Gelogd

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: flip up ruit
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2007, 19:10:38 »

Met de " Haaievinnenruit" = origineel.....heel veel turbulentie om het hoofd als je achter een vrachtwagen of combiauto zit (in ieder geval alles met een platte kont)..je kop wordt van links naar rechts geduwd..erg irritant

Met de " lage " ruit....iets meer met de kop in de wind...maar geen hinderlijke turbulenties...behalve als er iemand achterop zit...dan voelt het net alsof de wind eerst links en dan weer rechts langs je hoofd gaat..net alsof de duo steeds links en rechts de hoek om komt kijken...erg irritant..

Mijn bevindingen:
--rijd je veel alleen op de bike==> lage ruit
--rijd je veel met duo ==> haaievin erop

maar ja ...dat is ook met mijn lengte gerekend he... ? 1.83 m..iemand die groter of kleiner is kan weer heel andere ervaringen hebben :-)


Gelogd

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: flip up ruit
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2007, 22:28:21 »

Flip-up ruit bevalt mij prima, heb een lage, de flip-up en nog een tussenmaat (geheel zwart). Laatste zet ik er soms op bij mooi weer, maar rijd bij voorkeur met de flip-up, lekker uit de wind, geen last van vliegjes, vizier open etc.  Wat echt ideaal is, is als de tanktas erop zit, als dat gat boven de tank is gevuld is de turbulentie een fors stuk minder.

De optie is dus altijd met de tanktas rijden, maar das ook niet alles. Alternatief is een alternatief kweken voor de tanktas. Mijn vrouw zegt dat ik daarvoor hard aan het trainen ben en noemt sinds kort Frans Bauer als voorbeeld voor hoe het zou moeten  :crazy2:  :crazy2:
Gelogd
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Michel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2933
  • Zeewolde
    • Zin in een avondje rocken?
Re: flip up ruit
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2007, 22:57:18 »

huh, wat? poliepen?
Gelogd
Geen FJ1200 3CV 1988 meer
www.dusrockt.nl

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: flip up ruit
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2007, 23:04:02 »

je kunt op een Fj 'sportief"gaan zitten; dan leun je voorover zakt wat door je ellebogen en heb je ook minder last van de wind.
Je kunt ook helemaal recht op gaan zitten. dan vang je veel wind en bij hoe snelheden wordt dan idd je hoofd naar achter geduwd.
dus wat meer voorover gaan zitten

Op een wat langer stuk zit ik meestal met de kont wat naar achteren
Met de bal van de voet op de step
En met de hak op het richeltje van de schetsplaat vlak boven de duc's en voor de achtersteps

Dit vind ik persoonlijk een heerlijke houding

Om in de stad of dorp zo te gaan rijden is niks omdat je je voet iedere keer verplaatsen moet
Gelogd
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

jenne1

  • Gast
Re: flip up ruit
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2007, 20:30:48 »

Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen maar het ziet er toch naar uit dat ik het zelf moet ervaren.
Ik heb nu 3 ruiten geprobeerd en ik vindt het alle 3 niks
Met de lage ruit kom ik ik na elke rit met een stijve nek thuis en trainen is geen optie
Dan heb ik die hele hoge geprobeerd behalve dat het er niet uitziet kan ik er ook niet doorheen kijken omdat hij het beeld veranderd maar die rijdt wel heerlijk want je hebt nergens last meer van.
En de flip up ( ik heb zo n zwarte) die houdt me aardig uit de wind maar als ik 30 km per uur rijdt begint het windgeruis al hoorbaar te worden dus en als ik met mijn hoofd naar beneden ga krijg ik ook last van mijn nek dus dat werkt ook niet.
Alleen die haaievinnenruit heb ik nog niet geprobeert.
Hoe zijn jullie ervaringen met die haaievinnenruit? Ik ben 1.78m dus mijn hoop is eigenlijk een beetje gevestigd op die haaievin ,maar eerst probeer ik het met gaten boren in mijn flip up ruit
Maar heeft iemand van jullie ervaring met gaten boren onder in de ruit?
Ik wil wel graag een oplossing voor dit probleem want ik ga in juli met de fj naar turkye dus het lijkt me wel fijn om dat stukkie een beetje comfortabel en veilig af te leggen.
Dus als iemand nog nuttige informatie heeft ik hou me aanbevolen
Groeten uit Hilversum
Gelogd

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: flip up ruit
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2007, 20:50:45 »

Ik heb mijn ruitje met een slijptol afgeslepen, dat ging erg goed.
Als ik er gaten in zou willen boren, zou ik de ruit eerst verwarmen
zodat het materiaal soepeler wordt je zou de ruit bv. in heet water
kunnen leggen en ook goed ondersteunen tijdens het boren ook de
boor het werk laten doen het blijft kwetsbaar materiaal.
Dus aftekenen met een viltstift wat je wilt weghalen, een blok hout
daar opleggen een man vast houden een man boren succes.
 

cuneate-rose