FJ1200 > Algemeen

Aanschaf FJ 1200

(1/11) > >>

Bart:
Hoi allemaal,

Ben van plan om een FJ 1200 aan te schaffen zeer binnekort.

Kom zelf uit de Hoofdstad, maar daar is geen FJ te koop :(

Wie weet of ik beter zakelijk of toch maar particulier moet kopen.
Op div. veiling-sites staan ook nog wat FJ 1200 te koop(heeft iemand daar ervaring mee ?)

Ben van plan om voor 2004 er een aan te schaffen, hoop dat jullie me wat tips & info kunnen geven.

Bedankt voor de reacties alvast.

Bart.......................   dentamax@wxs.nl

Eelco:
Om te beginnen: goeie keuze!

Je zet er bij je verhaal niet bij hoeveel je wilt besteden. Ga je voor een nieuwere of voor een oudere?

Enkele zaken die veel bij FJ's voorkomen zijn:
Slecht plastic (kuipdelen)
Lekkende koppelingscilinder
Ietwat rammelend blok (das normaal zolang het geen harde tikken zijn)

Je moet natuurlijk ook kijken naar de normale slijtage delen als ketting en tandwielen, banden en eventueel voorvorkkeerringen.

Het motorblok van een FJ is onverwoestbaar. Het nieuwere type met de trapezium vormige koplamp is nog iets comfortabeler omdat het blok in rubbers hangt.
Mijn FJ komt uit Duitsland. Ik weet de historie niet. Ik wist wel dat het blok heel sterk is. Ik heb me dus volledig laten leiden door de staat van de machine. En natuurlijk een proefrit.
Bij een handelaar krijg je vaak garantie, bij een particulier issie vaak goedkoper. Ik zou het wel aandurven om een mooi exemplaar bij de particulier te kopen. Ligt er ook een beetje aan hoeveel verstand je van motorfietstechniek hebt. Ga je voor zeker ga dan naar een motorzaak. Zij houden de goede exemplaren en stoten de slechten af naar de handel.
 
Succes met de aankoop!

Overigens zijn er vast wel clubleden in de buurt die eens met je mee willen om te kijken.

rop:
Dag Bart,
Alvast gefeliciteerd met je voornemen een FJ aan te schaffen. Daar zal je geen spijt van krijgen; het is een dijk van een motor!!!

De FJ heeft m.i. geen zwakke plekken; hooguit wat algemene "karaktereigenschappen":
hij trilt vanaf 3000 tpm en dat houdt niet meer op bij hogere toerentallen. Dit betekent dat er in het kuipwerk weleens wat scheurtjes kunnen zitten en dat er weleens een boutje lostrilt. Een opletpunt, meer niet.
De koppeling is van het hydraulische type; bij de FJ verlies je hydraulische vloeistof aan de kant van de koppelingsdrukstift. Dit is zo weing dat af en toe bijvullen genoeg is. Sommige FJ-bezitters modificeren het drukgedeelte.
De remmen worden bij FJ stevig belast want het is een (zowel letterlijk asl figuurlijk) zware fiets. De remschijven moeten bij aanschaf niet te dun zijn want vevanging is prijzig. De vervangingslimiet is 35 mm. voro de voorremmen. De achterremschijf is van het geventileerde type; daar weet ik de vervangingswaarde niet van.
Het uitlaatsysteem is zoals bij alle motoren zeer kostbaar. Bij de FJ gaan er 4 bochten in een balansdemper welke zich onder het blok weer splitst in 2 einddempers. Met name die balansdemper is nogalroestvriendelijk dus check ff hoe deze eraan toe is. Check met name de montagepunten bij de bochten en de einddempers.
De motor is luchtgekoeld en loopt dus nogal mechanisch m.a.w: er rammelt weleens wat; als dit niet te buitensporig is dan hoef je je hierover geen zorgen te maken; dat heet "karakter"!

Meer kan ik niet verzinnen. Check anders nog ff het onderdeel "Techniek"op deze website. Dan zie je vanzelf waarmee wij als FJ-bezitters zoal mee te maken krijgen.

Succes met je aankoop!!

Groet,

Rob

FJ 1988 76.000 km.

Bart:
Heren, bedankt voor de snelle reacties.

Ik wil tot 5000 euro gaan.
Dan wil ik als het even kan een kofferset erop hebben (zij,-en topkoffer), want ik wil er mee gaan toeren en werk heen en weer brengen naar mijn klanten (resp. tandartsen)
Moet nogal eens uitrijden (paar keer per dag) en moet dan eerst wat drempels over (in woonerf) , geen probleem voor een FJ ?
Stoepen, randen en vrije trambanen, kom ik ook regelmatig tegen in Amsterdam, is dat te doen met de kuipdelen?

Verder heb ik totaal geen verstand van motoren, ondanks dat ik frametechnicus ben, dus is het misschien geen verkeerd idee om een clublid uit de buurt eens mee te vragen.\

Ik heb mijn huiswerk aardig gedaan, want ik ben al een maand of 5 alle FJ 1200 op internet aan het af surfen.
Vandaag heb ik er een stuk of dertig overgehouden die ik in een map heb gestopt en die ik ga mailen of bellen morgen.
Na een stuk of 8 proefritjes (Suz VX 800 – Triumph Trophy Sprint – Varadero  - etc. ) kreeg ik die FJ bij Motoport Wormerveer onder me kont.
Nadat ik het uiterlijk van de FJ al geweldig had gevonden, werd ik overdonderd door het soepele schakelen en het geweld van de motor.
Het enige punt wat me tegenviel, was dat ik niet goed in de spiegels kon zien wat er achter me gebeurde!!!!
Overigens vond ik het vreemd dat de vertegenwoordiger van Motoport Wormerveer zei (wel eerlijk) dat de ABS het niet deed, maar daar was de prijs (resp.  € 5950) ook naar ?!?!

Over de vervangingswaarde van de schijven zou ik eerst moeten weten hoe je dat opmeet etc, maar dat weet een clublid misschien als ik ergens ga kijken en hij komt mee.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties

Groet………Bart

Meatpoint:
Hoi Bart,

als eerste van harte welkom, verder denk ik dat al je vragen al her en der op het forum staan. Veel mensen hebben hun spiegels al vervangen door andere typen, zie techniek.

ik gebruik hem dagelijks voor woon-werk en hij rijdt zo heerlijk dat ik er eigenlijk niet vanaf wil stappen.
goede keuze.
als je verder bij techniek kijkt kun je bij Dat heb ik weer ook lezen dat je goed moet opletten en duidelijke afspraken moet maken.anders kom je toch voor verrassingen te staan. deze worden inmiddels opgelost maar voorkomen is beter dan genezen.

groet en tot ziens op je FJ

Miel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie