FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: (technisch) reisverslag Frankrijk  (gelezen 3489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter de mey

  • Gast
(technisch) reisverslag Frankrijk
« Gepost op: 12 augustus 2008, 14:50:49 »

Hoi,

sinds gisterenavond terug uit Frankrijk. Samen met een vriend met de motor 3100km gereden (tot aan de Spaanse grens). Hij op z'n VFR van '92, ik op m'n FJ van '89 (44000km). Bijna dagelijks ongeveer 8u on the road geweest

foto's: http://picasaweb.google.com/peterdemey/Frankrijk2008?authkey=FYfZWuxc5jA

in de bocht:

Wat had ik gedaan voor ik vertrok:

-remolie voorrem en koppelingsolie vervangen (via jullie goeie tips)
-bandenspanning goed gezet
-vloeistofpeil batterij op peil gezet. Die was maar 25% van wat het moest zijn! Een wonder dat de motor nog startte...
-motorolie op peil gezet

Bitter weinig dus eigenlijk   :wink:

Benzine: bij de eerste 2 tankbeurten (vlakke baan, 130 à 140km/u, 40kg bagage en ikzelf 80kg) bleek mijn motor 1 op 10 te verbruiken! Was wel even schrikken...
In de bergen zakte het naar 1 op 14 (keurig!) en in terugkomen op vlakke baan (140 à 150km/u) was het 1 op 12, lijkt me normaal. Raar maar waar.
De lange tochten hebben mijn motor in elk geval goed gedaan: hij is zuiniger, stiller en soepeler dan voorheen.

Olie: 50 à 75cl per 1000km, lijkt me ok te zijn.

Andere: na één week startte de motor niet meer. De batterij bleek leeg te zijn! Boel weer gevuld en na 10 min weer starten! Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? Echt gloeiend hete dagen hebben we niet gehad.

Voor de rest kan ik alleen maar beamen dat de FJ een fantastische reismotor is.  De steilste hellingen zijn kinderspel(klein beetje gas bijgeven en hij schiet vooruit), ook bergweggetjes die eigenlijk voor een off-road bedoeld zijn is hij meester. Om nog maar te zwijgen van het rijcomfort op lange afstand.

Bij de VFR (net terug van groot onderhoud) lekte het remoliereservoir, lekte een voorpoot(ook al was de dichting net vernieuwd) en zat er speling op het voorwiel (de band was net vervangen)....

Ps: wat ik absoluut nooit meer zou willen missen op reis is m'n systeemhelm en mijn 3 GIVI-koffers. Maar vooral: de GPS! Wat een luxe! Geen geklooi met kaarten of de weg vragen, gewoon bollen!
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2008, 09:01:55 door peter de mey »

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2008, 16:23:59 »

Mooi machines toch die FJ's!!!!  :smitten: (verder zou ik niet weten hoe dat van de accu kan, en of dat olieverbruik hoog of laag is, maar lijkt me alleszins redelijk)

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2008, 16:27:30 »

Peter misschien word de accu te veel geladen en dan op zoveel kilometers, de FJ staat al bekend om
z'n actieve dynamo, moet iedereeen eigenlijk regelmatig nakijken zonde van de accu anders.
50cc per 1000 is heel acceptabel.
Die botte kracht dat is ook voor mij iets wat mij in de FJ aantrekt  :mrgreen:.
Als je niet wilt schakelen dan doe je dat toch niet, gewoon gas geven en de FJ gaat wel.

peter de mey

  • Gast
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2008, 17:08:50 »

Peter misschien word de accu te veel geladen en dan op zoveel kilometers, de FJ staat al bekend om
z'n actieve dynamo, moet iedereeen eigenlijk regelmatig nakijken zonde van de accu anders.


heb ter plaatse even gemeten: de alternator (of is het een dynamo?) geeft 14.7 V. Lijkt me ok.

ivarpiet

  • Gast
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:11:46 »

leuk verslag! Ben benieuwd naar de foto's!! :-) :mrgreen:

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:42:05 »

Misschien  is je accu drooggekookt omdat de spanningsregelaar een veel te hoge spanning afgeeft/afgaf!

Heb je er gedemineraliseerd water bij opgegooit ? of gewoon mineraal ?
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2008, 21:31:13 »


Benzine: bij de eerste 2 tankbeurten (vlakke baan, 130 à 140km/u, 40kg bagage en ikzelf 80kg) bleek mijn motor 1 op 10 te verbruiken! Was wel even schrikken...
In de bergen zakte het naar 1 op 14 (keurig!) en in terugkomen op vlakke baan (140 à 150km/u) was het 1 op 12, lijkt me normaal. Raar maar waar.
De lange tochten hebben mijn motor in elk geval goed gedaan: hij is zuiniger, stiller en soepeler dan voorheen.

Olie: 50cl per 1000km, lijkt me ok te zijn.


Tuurlijk ,is goed voor de motor 1000 km aan een stuk, wat verbruik betreft is ook mijn ervaring, dat hard of heel hard niet zoveel scheelt, wel neemt je slijtage banden/ketting bij heel hard flink toe,

Probeer maar eens een stuk 110 te rijden met bagage, dan merk je wel een flink verschil qua verbruik.

Olieverbruik is minimaal, kan ook komen door het meten (omdat de motor minder waterpas staat).
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2008, 22:12:07 »

Leuke toer geweest!

Verbruik van je FJ is wel vrij fors, mijne verbruikte bij het treffen in Vorarlberg bijna 1 op 17. Afstelling?

FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

wnas

  • Gast
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2008, 08:31:32 »

Verbruik van je FJ is wel vrij fors, mijne verbruikte bij het treffen in Vorarlberg bijna 1 op 17. Afstelling?
Die van mij verbruikte in Oostenrijk ook erg veel (weet je nog), maar ik heb sinds een paar weken een K&N-luchtfilter d'r in en.....eeejuh.. dat scheelt echt een kwart in verbruik !!

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2008, 08:40:25 »

Verbruik van je FJ is wel vrij fors, mijne verbruikte bij het treffen in Vorarlberg bijna 1 op 17. Afstelling?
Die van mij verbruikte in Oostenrijk ook erg veel (weet je nog), maar ik heb sinds een paar weken een K&N-luchtfilter d'r in en.....eeejuh.. dat scheelt echt een kwart in verbruik !!

Ja, weten we nog ....  :evil:  :evil:

Ik heb er sinds vorig jaar ook zo'n filter op, geen spectaculaire daling verbruik, maar heb wel de indruk dat het iets minder is.
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

peter de mey

  • Gast
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2008, 08:59:29 »

Verbruik van je FJ is wel vrij fors, mijne verbruikte bij het treffen in Vorarlberg bijna 1 op 17. Afstelling?
Die van mij verbruikte in Oostenrijk ook erg veel (weet je nog), maar ik heb sinds een paar weken een K&N-luchtfilter d'r in en.....eeejuh.. dat scheelt echt een kwart in verbruik !!

mooie cijfers...wordt tijd dat ik dan ook maar eens zo een filter ga steken. Maar ik dacht dat er hier ooit eens een discussie was waarbij sommige leden geen daling van verbruik hadden met zo een filter....

wnas

  • Gast
Re: (technisch) reisverslag Frankrijk
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:03:11 »

Kweenie, bij mij in ieder geval wel.
Pagina's: [1]   Omhoog