Hoi,
sinds gisterenavond terug uit Frankrijk. Samen met een vriend met de motor 3100km gereden (tot aan de Spaanse grens). Hij op z'n VFR van '92, ik op m'n FJ van '89 (44000km). Bijna dagelijks ongeveer 8u on the road geweest
foto's:
http://picasaweb.google.com/peterdemey/Frankrijk2008?authkey=FYfZWuxc5jAin de bocht:
Wat had ik gedaan voor ik vertrok:
-remolie voorrem en koppelingsolie vervangen (via jullie goeie tips)
-bandenspanning goed gezet
-vloeistofpeil batterij op peil gezet. Die was maar 25% van wat het moest zijn! Een wonder dat de motor nog startte...
-motorolie op peil gezet
Bitter weinig dus eigenlijk
Benzine: bij de eerste 2 tankbeurten (vlakke baan, 130 à 140km/u, 40kg bagage en ikzelf 80kg) bleek mijn motor 1 op 10 te verbruiken! Was wel even schrikken...
In de bergen zakte het naar 1 op 14 (keurig!) en in terugkomen op vlakke baan (140 à 150km/u) was het 1 op 12, lijkt me normaal. Raar maar waar.
De lange tochten hebben mijn motor in elk geval goed gedaan: hij is zuiniger, stiller en soepeler dan voorheen.
Olie: 50 à 75cl per 1000km, lijkt me ok te zijn.
Andere: na één week startte de motor niet meer. De batterij bleek leeg te zijn! Boel weer gevuld en na 10 min weer starten! Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? Echt gloeiend hete dagen hebben we niet gehad.
Voor de rest kan ik alleen maar beamen dat de FJ een fantastische reismotor is. De steilste hellingen zijn kinderspel(klein beetje gas bijgeven en hij schiet vooruit), ook bergweggetjes die eigenlijk voor een off-road bedoeld zijn is hij meester. Om nog maar te zwijgen van het rijcomfort op lange afstand.
Bij de VFR (net terug van groot onderhoud) lekte het remoliereservoir, lekte een voorpoot(ook al was de dichting net vernieuwd) en zat er speling op het voorwiel (de band was net vervangen)....
Ps: wat ik absoluut nooit meer zou willen missen op reis is m'n systeemhelm en mijn 3 GIVI-koffers. Maar vooral: de GPS! Wat een luxe! Geen geklooi met kaarten of de weg vragen, gewoon bollen!