FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: [1] 2 3  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: wat is de dagwaarde?  (gelezen 7481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evabosch

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 325
  • FJ1100
wat is de dagwaarde?
« Gepost op: 7 maart 2011, 20:32:44 »

hallo mede forumleden.
Misschien is mijn vraag een beetje raar, maar ben benieuwd naar de dagwaarde gezien ik bang ben dat mijn motor na vandaag total loss verklaard wordt.
Heb vandaag een ongeluk gehad met een bedrijfsbusje, hij zag me niet.....en gaf vervolgens geen voorrang bij het afslaan. Ik reed vol tegen zijn rechtervoorflank in...
spiegel kapot, stuur zat vast, meerdere kappen kapot...en denk dus total loss :cry:
Zelf gelukkig niet veel aan overgehouden, alleen bovenbeen gekneusd....wel pijnlijk zeg, pff
Helaas kan ik dus ook niet bij de klusdag aanwezig zijn...gezien ik mss geen motor meer heb :cry:

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2011, 20:45:18 »

Wat ontzettend [heel lelijkwoord] voor je !
Gelukkig ben je zelf nog heel.
Kennis van me is vorige week in het ziekenhuis beland nar een aanrijding, dus wees blij dat je zelf nog heel bent.
motor is te vervangen, lichaamsdelen niet.

En nu de motor.
ik vrees dat de dagwaarde niet veel hoger zal zijn dan een 500 euro.
Is natuurlijk veel te weinig, maar de boekjes van verzekeringsmaatschappijen hebben geen boodschap aan liefhebbersfietsen.
Kun je geen onderhandse deal maken met de eigenaar van dat busje?
Als ie je onderhands 500 euro (of meer) geeft, doe je d'r wat geld bij en koop je een andere.
 
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5307
  • Winterswijk
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2011, 20:49:22 »

inderdaad gelukkig dat je zelf bijna niets hebt. het idee van dyrck is zo gek nog niet. probeer een deal te maken. dan is het aan jouw om te kijken of je die van jouw opknapt of een andere koopt. er staan zo lings en rechts, ook binnen de club, best wel het een en ander te koop. zelfs die van boeddah58 :wink:. nee alle gekheid daargelaten. altijd klote zoiets. en het zou jammer zijn als je er op de eerste sleuteldag in april niet bij kunt zijn. niemand in de buurt een tweede fiets??

succes met alles in iedergeval.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14542
  • riel noord-brabant
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2011, 20:50:22 »

das erg om te horen, eva.
maar ik ben bang dat dyrck gelijk heeft. als je op MP kijkt naar wat ze bieden op een fj, barst je in tranen uit.

iig beterschap.


en ja hoor, die van mij is ook te koop.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2011, 20:51:55 door boeddah58 »
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2011, 20:57:28 »

Is de dagwaarde van een FJ1200 echt zo laag?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5307
  • Winterswijk
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2011, 21:25:14 »

misschien is deze wat voor je. wie weet gat hij niet meer zo veel omhoog in de biedingen
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Evabosch

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 325
  • FJ1100
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2011, 21:37:14 »

helaas is het een bedrijfsbusje geweest en niet van iemand persoonlijk. Dus het wordt een verzekeringskwestie.
Hij wordt morgen getaxeerd bij dealer, daarna zal ik wel horen van de verzekering wat de dagwaarde is.
Ik ben idd blij dat het alleen blikschade is natuurlijk, maar baal natuurlijk van alles.
Hou jullie wel op de hoogte. thanks for the support:)

Black Bull

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1610
  • Wie tegen de stroom in gaat komt uit bij de bron
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2011, 21:40:35 »

Dat  is slecht nieuws Eva, gelukkig ben je er zelf zonder al te veel verwondingen vanaf gekomen
Wellicht eerst goed inventariseren wat je nodig hebt voor reparatie.
Zijn deze kosten te hoog, dan toch kijken naar een andere FJ.
Eventueel op de sleuteldag ermee aan het werk gaan ( FJ op trailer).

Sterkte.

Dit wellicht een idee?:

http://link.marktplaats.nl/419936963
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2011, 21:53:38 door trucker59 »
https://www.mijnalbum.nl/Album=J4XBX7K
https://www.mijnalbum.nl/Album=UABNXNA3
Als je niet weet hoe het in elkaar zit,
moet je het uit elkaar halen.

Fj1200"87

ard

  • Berichten: 4960
  • ik wou dat ik een telefoon was
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2011, 22:14:20 »

en dag waarde cachen en opknappen die hap

spullen zat hier en borst vergroting doet wonderen  :2funny:

niet opgeven alles claimen kleren helm mis gelopen overwerk alles geplande vacantie
moeten omzetten
contributie van tennis verreniging ook terug vragen want tennissen gaat niet meer

van al dat geld kan je je fj weer opknappen

laat ze barsten die gasten

ard
Als de haan van huis is leggen de kippen eieren !!!!!

Gerko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3641
  • Vlaardingen
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2011, 05:57:03 »

ronduit kloten
FJ1200 3XW '91 WPB
FJ1200 3SK '90 Blauw/Rood project

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2011, 08:33:32 »

Heel vervelend om zoiets mee te maken.
Gelukkig zelf niks ernstigs op gelopen zo te horen.
Eigenlijk zouden de mensen die veel aan hun 'Brommert' versleutelen
hem/haar moeten laten taxeren, zodat daar naderhand geen discussie
over ontstaat.
Ja van rechts komen en voorrang hebben wil niet zeggen dat het blik je
ziet en het je geeft.
Als je blok nog goed loopt en je frame recht is is hij/zij natuurlijk nog te redden.
Succes met de afwikkeling.

Michel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2933
  • Zeewolde
    • Zin in een avondje rocken?
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2011, 10:55:31 »

Dat is mooi K met P, heel veel succes met alle rompslomp.
Geen FJ1200 3CV 1988 meer
www.dusrockt.nl

rop

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 541
  • 3CV 132.000 km, 3XW abs 33894 km
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2011, 12:04:19 »

Hoi Eva,

Erg vervelend dat dit je is overkomen. Ik weet hoe dat voelt want een maand terug zat ik in dezelfde situatie met de motor van mijn vrouw; een oude diversion 600 die door mijn buurman met zijn auto in en parkeervak van de jif werd gereden.

Ik schrok me ook de @$#@%# toen de dealer me vertelde dat deze schade tot gevolg had dat dit waarschijnlijk het einde van die motor zou betekenen vanwege de lage dagwaarde. Onze motor is 19 jaar oud dus vergelijkbaar met de jouwe. Ik vond het ook zeer onrechtvaardig dat de schade die ik aan m'n voertuig ondervond als gevolg van de gedraging van een ander, niet volledig door die ander zou worden gecompenseerd. Aan de andere kant bedacht ik me dat ik als benadeelde in feite niets met de criteria van de verzekeraar van de ander te maken heb; ik wilde gewoon door die ander gecompenseerd worden voor de schade die hij had veroorzaakt en hoe die ander aan die centen komt zag ik toch echt als zijn probleem!

Ik heb het zo gedaan: Er is een goed gesprek met de tegenpartij geweest waarin is aangegeven dat voor de dagwaarde geen vergelijkbare motor kon worden teruggekocht en dat dat voor mij verstrekkende gevolgen heeft omdat ik de motor dagelijks nodig heb. er is een beroep gedaan op zijn goed fatsoen om mij niet nog verder te benadelen; dit ging in goed overleg. Dit heeft ertoe geleid dat in het geval de verzekeraar alleen de dagwaarde zou uitkeren, mijn buurman het restbedrag zelf zou bijdragen; enkele honderden euro's. (In mijn geval bleek dit niet nodig door een slimmigheidje van mijn dealer; omdat er door de upgrades aan mijn motor in feite sprake was van een jongere motor kon de dagwaarde iets verhoogd worden waardoor het schadebedrag binnen de total losswaarde bleef). Maar goed, die garantie had ik wel binnen.

Als ik jou was zou ik dan ook niet zondermeer uitgaan van reparatie van de schade met nieuwe onderdelen (hoewel dit de basis is van de schade-expertise, vermeerderd met arbeidsloon). Je zou beter zelf (of in overleg met een motor-demontagebedrijf) een inventarisatie kunnen maken van de kosten die gemoeid zijn met het repareren van jouw motor met gebruikte onderdelen; dit is immers meer in lijn met redelijkheid en billijkheid. Als je die kosten totaliseert, kom je waarschijnlijk op een lager en meer redelijk bedrag uit om de motor weer schadevrij te maken. Neem dat bedrag vervolgens als uitgangspunt en trek daar het uit te keren verzekeringsbedrag (dagwaarde) vanaf. Over het bedrag wat je dan tekort komt kan je dan met de tegenpartij (directeur van het bedrijf) in gesprek gaan en dan maar bezien of hij de redelijkheid van je verzoek inziet en ook fatsoenlijk genoeg is om jou verder tegemoet te komen. Stel dat je dat gesprek aangaat, dan lijkt het mij dat je wel een belangrijk voordeel hebt: Fatsoenlijke bedrijven willen vaak niet het risico lopen van naming-and-shaming; zeker niet als het om een relatief gering bedrag gaat.  

Een alternatief kan ook zijn dat je de dagwaarde als uitkering accepteert en de motor doorverkoopt aan een motor-demontagebedrijf. Die twee bedragen opgeteld zijn misschien net genoeg om een andere FJ in goede staat aan te schaffen; mocht het bedrag niet toereikend zijn, zou je kunnen proberen om de tegenpartij te bewegen om jou voor dat restbedrag tegenoet te komen.

Veel succes,

Rob






 
belijdend lid sinds 24 Januari 2003

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2011, 12:10:21 »

Rop: je zou een sticky van je bijdrage moeten maken!

Ik denk dat heel veel clubleden vroeg of laat baat bij je verhaal hebben.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Michel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2933
  • Zeewolde
    • Zin in een avondje rocken?
Re:wat is de dagwaarde?
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2011, 12:17:36 »

Veel onderdelen worden hier in blikjes bier of zakjes drop verhandeld, dus het is lastig een waarde te bepalen voor 2e hands onderdelen (binnen de club)
Geen FJ1200 3CV 1988 meer
www.dusrockt.nl
Pagina's: [1] 2 3  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose