Hoi Eva,
Erg vervelend dat dit je is overkomen. Ik weet hoe dat voelt want een maand terug zat ik in dezelfde situatie met de motor van mijn vrouw; een oude diversion 600 die door mijn buurman met zijn auto in en parkeervak van de jif werd gereden.
Ik schrok me ook de @$#@%# toen de dealer me vertelde dat deze schade tot gevolg had dat dit waarschijnlijk het einde van die motor zou betekenen vanwege de lage dagwaarde. Onze motor is 19 jaar oud dus vergelijkbaar met de jouwe. Ik vond het ook zeer onrechtvaardig dat de schade die ik aan m'n voertuig ondervond als gevolg van de gedraging van een ander, niet volledig door die ander zou worden gecompenseerd. Aan de andere kant bedacht ik me dat ik als benadeelde in feite niets met de criteria van de verzekeraar van de ander te maken heb; ik wilde gewoon door die ander gecompenseerd worden voor de schade die hij had veroorzaakt en hoe die ander aan die centen komt zag ik toch echt als zijn probleem!
Ik heb het zo gedaan: Er is een goed gesprek met de tegenpartij geweest waarin is aangegeven dat voor de dagwaarde geen vergelijkbare motor kon worden teruggekocht en dat dat voor mij verstrekkende gevolgen heeft omdat ik de motor dagelijks nodig heb. er is een beroep gedaan op zijn goed fatsoen om mij niet nog verder te benadelen; dit ging in goed overleg. Dit heeft ertoe geleid dat in het geval de verzekeraar alleen de dagwaarde zou uitkeren, mijn buurman het restbedrag zelf zou bijdragen; enkele honderden euro's. (In mijn geval bleek dit niet nodig door een slimmigheidje van mijn dealer; omdat er door de upgrades aan mijn motor in feite sprake was van een jongere motor kon de dagwaarde iets verhoogd worden waardoor het schadebedrag binnen de total losswaarde bleef). Maar goed, die garantie had ik wel binnen.
Als ik jou was zou ik dan ook niet zondermeer uitgaan van reparatie van de schade met nieuwe onderdelen (hoewel dit de basis is van de schade-expertise, vermeerderd met arbeidsloon). Je zou beter zelf (of in overleg met een motor-demontagebedrijf) een inventarisatie kunnen maken van de kosten die gemoeid zijn met het repareren van jouw motor met gebruikte onderdelen; dit is immers meer in lijn met redelijkheid en billijkheid. Als je die kosten totaliseert, kom je waarschijnlijk op een lager en meer redelijk bedrag uit om de motor weer schadevrij te maken. Neem dat bedrag vervolgens als uitgangspunt en trek daar het uit te keren verzekeringsbedrag (dagwaarde) vanaf. Over het bedrag wat je dan tekort komt kan je dan met de tegenpartij (directeur van het bedrijf) in gesprek gaan en dan maar bezien of hij de redelijkheid van je verzoek inziet en ook fatsoenlijk genoeg is om jou verder tegemoet te komen. Stel dat je dat gesprek aangaat, dan lijkt het mij dat je wel een belangrijk voordeel hebt: Fatsoenlijke bedrijven willen vaak niet het risico lopen van naming-and-shaming; zeker niet als het om een relatief gering bedrag gaat.
Een alternatief kan ook zijn dat je de dagwaarde als uitkering accepteert en de motor doorverkoopt aan een motor-demontagebedrijf. Die twee bedragen opgeteld zijn misschien net genoeg om een andere FJ in goede staat aan te schaffen; mocht het bedrag niet toereikend zijn, zou je kunnen proberen om de tegenpartij te bewegen om jou voor dat restbedrag tegenoet te komen.
Veel succes,
Rob