FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland  (gelezen 4373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7494
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Gepost op: 6 juli 2004, 23:52:55 »

Op veler verzoek een uiteenzetting hoe te handelen bj het zelf invoeren vanuit het buitenland. Zelf heb ik mijn nieuwe FJ uit Duitsland gehaald maar het land van herkomst maakt in principe niet uit.

Bij aankoop van een buitenlandse fiets (in mijn geval dus Duitse) hoef je bij aankoop het buitenlandse kenteken niet op naam te zetten (kan niet eens) De verkoper moet het bitenlandse kenteken afmelden. Is het een duitse fiets dan kun je dit ook zelf doen op een Duits postkantoor. Bij buitenlandse motorvoertuigen zit ook een kenteken. Een belg heeft een op een Nederlands rijbewijs lijkend document, een Duitser heeft een heel pak papier, de zgn "brief". Op het Belgische kentekenbewijs staat nagenoeg niks, op het Duitse staat werkelijk alles wat er op de fiets zit. In mijn geval stond erop dat ie was "gedrosselt" naar 78 kW, dat er een spiegler kroonplaat op zat, ee superbikestuur, een MRA flip-up ruit, een GIVI set en Metzler banden met de maat erbij. Ook staat de laatste T?V met eventueel opmerkingen, de staat van de remmerij tijdens de T?V en niet vergeten alle vorige eigenaren.
Zorg ervoor dat je deze brief krijgt tijdens overdracht van de motor.

Eenmaal in nederland (op de aanhanger, een kenteken heb je niet meer dus verzekeren is niet mogelijk) bel je het RDW en vraagt een keuring aan (a EURO 84,50). De wachtlijst is zo een paar maanden. Je geeft het framenummer door en je krijgt  een bevestiging van de keuringsdatum en plaats waar je je moet melden met het voertuig.
Bij de keuring gaat men een soort APK keuring doen. Men kijkt naar de werking van de verlichting, controleerd de balhoofdlagers, de banden, de remmen, meet de uitstoot en controleerd het framenummer. Als het type niet in een lijst van het RDW voorkomt moet ie nog gewogen worden (a EURO 17,50).
Oja, men controleerd ook of er een reflector op zit. Dus FJ's met afgezaagde achterspatborden komen niet door de keuring. Er moet een reflector op.
Is de keuring klaar dan krijg je een brief met bevestiging dat ie is goedgekeurd en dat je BPM kunt gaan aftikken bij de Douane. Dat kan niet bij alle Douane kantoren! In mijn geval (FJ1200ABS 1994) moest ik EURO 124 BPM betalen)
Heb je de BPM betaald dan ga je met het betalingsbewijs terug naar de RDW. Als je kunt aantonen dat je BPM hebt betaald dan sturen ze je het kenteken op. Dan ff een plaatje laten maken, verzekeren en tuffen maar.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

FJohnny

  • Gast
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2004, 00:26:00 »

He Eelco,

Bedankt voor de nuttige informatie. Ik heb nog niet meteen een nieuwe fiets op het oog, maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe het precies in z'n werk gaat. Nu weet ik het dus!

Gr. FJohnny

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2004, 07:48:36 »

Dit soort tekstjes zijn zeer welkom, ik heb hem 1 op 1 gecopieerd naar de FAQ sectie van de nieuwe site. Mocht iemand nog een onderwerp uitvoerig willen beschrijven, post deze dan of mail het naar mischa@rootsaert.nl of naar ruud@fj1200.nl

way to go Eelco, je imago stijgt  :lol:  :lol:

Yoki

  • Gast
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2004, 09:03:22 »

Interessant om te weten! Ook dat er bij Duitse motoren zo'n "brief" zit waarin de motor zo uitgebreid staat beschreven.

Op http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm kun je zien hoeveel BPM je nog moet betalen.

Meatpoint

  • Gast
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2004, 13:32:13 »

he mischa,
enig idee wanneer de nwe site de lucht ingaat, bij benadering, ongeveer pak hem beet

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2004, 19:28:59 »

Jep,

ik heb zo'n idee. Als Ruud het sein geeft. Is zeer binnenkort...

Meatpoint

  • Gast
Invoeren van een motorfiets vanuit het buitenland
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2004, 16:51:17 »

mooi man , ben benieuwd
Pagina's: [1]   Omhoog