Op veler verzoek een uiteenzetting hoe te handelen bj het zelf invoeren vanuit het buitenland. Zelf heb ik mijn nieuwe FJ uit Duitsland gehaald maar het land van herkomst maakt in principe niet uit.
Bij aankoop van een buitenlandse fiets (in mijn geval dus Duitse) hoef je bij aankoop het buitenlandse kenteken niet op naam te zetten (kan niet eens) De verkoper moet het bitenlandse kenteken afmelden. Is het een duitse fiets dan kun je dit ook zelf doen op een Duits postkantoor. Bij buitenlandse motorvoertuigen zit ook een kenteken. Een belg heeft een op een Nederlands rijbewijs lijkend document, een Duitser heeft een heel pak papier, de zgn "brief". Op het Belgische kentekenbewijs staat nagenoeg niks, op het Duitse staat werkelijk alles wat er op de fiets zit. In mijn geval stond erop dat ie was "gedrosselt" naar 78 kW, dat er een spiegler kroonplaat op zat, ee superbikestuur, een MRA flip-up ruit, een GIVI set en Metzler banden met de maat erbij. Ook staat de laatste T?V met eventueel opmerkingen, de staat van de remmerij tijdens de T?V en niet vergeten alle vorige eigenaren.
Zorg ervoor dat je deze brief krijgt tijdens overdracht van de motor.
Eenmaal in nederland (op de aanhanger, een kenteken heb je niet meer dus verzekeren is niet mogelijk) bel je het RDW en vraagt een keuring aan (a EURO 84,50). De wachtlijst is zo een paar maanden. Je geeft het framenummer door en je krijgt een bevestiging van de keuringsdatum en plaats waar je je moet melden met het voertuig.
Bij de keuring gaat men een soort APK keuring doen. Men kijkt naar de werking van de verlichting, controleerd de balhoofdlagers, de banden, de remmen, meet de uitstoot en controleerd het framenummer. Als het type niet in een lijst van het RDW voorkomt moet ie nog gewogen worden (a EURO 17,50).
Oja, men controleerd ook of er een reflector op zit. Dus FJ's met afgezaagde achterspatborden komen niet door de keuring. Er moet een reflector op.
Is de keuring klaar dan krijg je een brief met bevestiging dat ie is goedgekeurd en dat je BPM kunt gaan aftikken bij de Douane. Dat kan niet bij alle Douane kantoren! In mijn geval (FJ1200ABS 1994) moest ik EURO 124 BPM betalen)
Heb je de BPM betaald dan ga je met het betalingsbewijs terug naar de RDW. Als je kunt aantonen dat je BPM hebt betaald dan sturen ze je het kenteken op. Dan ff een plaatje laten maken, verzekeren en tuffen maar.