Kijk naar het FJR-forum, daar doen ze ook wat ik hier voorstel.
Is daarom de FJR club niet gezellig? Ik ben er nooit geweest en ik heb er nooit gekeken. Ik heb het dus van horen zeggen.
Ik ben ook lid geworden van de FJR club. Of het er gezellig is weet ik niet, ben er nu bijna een jaar lid van en nog nooit geweest. Wel iets van horen zeggen, maar das voor rekening van die anderen.
Ben lid geworden om aan meer informatie te komen, kost €25, automatische incasso tot wederopzegging, en heb dat al dubbel en dwars terugverdiend.
Ik post nauwelijks/niet op dat forum omdat het overheerst wordt daar een aantal betweters / ouwe hap / harde kern waar ik me aan stoor. Anderen kunnen daar geen last van hebben.
Voor mij is het forum van de FJR club ook een beetje het clubhuis, ik kom er eigenlijk elke dag even kijken, of zoals hierboven het spreekwoordelijke biertje drinken en een keer pissen, maar ik spreek er nauwelijks iemand, maar ik betaal wel gewoon voor mn bier en de plee via de contributie.
Het is eigenlijk onmogelijk om de FJRclub en forum te vergelijken met FJ. En dat zit hem in de mensen. FJRers zijn veelal rijders en poetsers en laten meestal alles doen aan hun motor door een motorzaak of de huissleutelaars die op het forum aanwezig zijn. En daar best goeie tips geven over technische vragen die de FJRers die wel zelf sleutelen stellen. En daarom ben ik lid en betaal ik gewoon. En laten we wel wezen, of het nu gaat over €25 of €15 contributie, het gaat nergens over. Motor rijden is voor bijna iedereen luxeprobleem, er wordt duuzende euros (FJR) uitgegeven voor een motor, en honderden euros voor helmen, kleding navigatie en andere accesoires, benzine wegenbelasting en onderhoud en motorblaadjes en weet ik wat allemaal. En dan zeiken over een beetje contributie om aan informatie te komen? Doe ik daar niet en zouden anderen hier niet moeten doen.
Verder zitten er bij de FJR club kopers van nieuwe motoren, dat heb je bij FJ niet. Dat betekent dat je daar ook topics krijgt over de keuze van de kleur van de ventieldopjes, ik klik dat maar gauw weg, maar prima dat er motorrijders zijn die het daar met elkaar over willlen hebben en dat leuk vinden.
Maar ook daar neemt het aantal leden dat een ouwe FJR koopt en zelf wat sleutelt toe, ik ben er daar een van, dus het karakter van die club zal ook wel wat gemailleerder worden in de loop der tijd.
Bij de FJ-club heb ik van oudsher een ander gevoel, FJ sleutelen, rijden, tochtje, weekendje, biertje, blokhutje enz. En zie ik het forum echt als clubhuis. En ook als je in dat clubhuis alleen maar wat info komt halen, of het spreekwoordelijke biertje en een keer pissen, en verder niks zegt vind ik het normaal dat je bijdraagt in de kosten van dat biertje, € 15 euro per jaar in dit geval en wil je dat niet moet je niet komen.
Alleen dat blokhutje en biertje begint bij mij te veranderen in hotelleke en wijntje, zal wel met de leeftijd te maken hebben en ben een paar wilde haren verloren in een bochtje bij Coo.
FJers zij geen kopers van nieuwe motoren die ze voor onderhoud naar de monteur brengen, maar meestal sleutelaars, anders moet je eigenlijk niet aan zon oud beestje beginnen. Vaak dus motor rijden met een kleiner budget dan de gemiddelde FJRer, maar met niet minder plezier. Ook dan zeg ik, lig niet te zeiken over €15 per jaar, je verdient het gewoon dubbel en dwars terug.
In de vorige postings komen ontzettend goede ideeen naar voren om het verdienmodel voor de clubkosten te veranderen. Voor zover ik kan zien vragen die opties achter de schermen best veel organisatievermogen, tijd en energie. De vraag is niet zozeer of er bij de huidige leden die kwaliteiten aanwezig zijn, meer of de benodigde tijd en energie gegeven kan worden.
Daarom is mijn idee: info achter de betaalmuur, open deel uitnodigend maken om te
willen betalen, niet om te
moeten betalen.
Over twee jaar de balans opmaken, komen we tekort, dan kijken welke contributieverhoging nodig is en als dat teveel is, dan het forum open gooien met ander verdienmodel.
Dat is het financiele stuk.
Het werkelijke punt waar het om gaat, en dat staat hier en daar ook in dit topic te lezen, is wie inzet wil plegen voor de club, wat verder gaat dan het forum onderhouden en/of eraan deelnemen. Das effe andere koek dan € 15 betalen. Wat is nodig om het forum leuk, levendig te houden met wat acties/evenementen om samen te doen. Bij het FJR forum heb ik het gevoel dat het forum daar het communicatiemiddel is, dat heb ik bij de FJ club niet meer, dat is klaar lijkelijk verplaatst naar facebook en app. Dus een levendiger forum en FJactiviteiten die georganiseerd worden en op het forum gemeld en besproken worden kan uitnodigen om van forumbezoekers leden te maken en contributie te laten betalen.
Laat nu de vraag maar komen: en wat wil je zelf doen om meer voor de club te betekenen? En dan komt het hete hangijzer voor mij: verrekte weinig. Druk werk en thuis altijd zat te doen en blij dat ik af en toe wat kan sleutelen en een keer kan motorrijden. Dus voor mij geen geplande of verplichte inzet voor de club.
Maar omdat ik mijn FJ, deze club en dit forum erg waardeer wil ik wel dat dit overend blijft. En ben ik best bereid om meer contributie te betalen.