FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: [1] 2 3 4 5  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: proefrit FJ1200, maar...  (gelezen 9595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Gepost op: 6 mei 2005, 12:30:21 »

Hoi,

mijn eerste post hier dus zal me maar voorstellen. Ben Ruud en rijd op het moment een XJ600. Eigenlijk wil ik iets groters, omdat ik steeds verder ga toeren en met iemand achterop de 600 toch wel wat tekort komt zo. Verder zou ik wel iets sportiever willen, maar toch zeker niet richting de supersport

Nou, de FJ1200 lijkt me bij uitstek zo'n motor en ik heb hem altijd al mooi gevonden. Dus afgelopen week gaan kijken bij een exemplaar voor net geen 2000

Op het eerste gezicht zag deze er niet zo verzorgd uit als mijn eigen motor. Wat lichte kuipschade aan beide kanten (tuinhekje?) en hier en daar een spatje roest. Verder wat afgebladderde verf, kaal stuur enzovoorts. Allemaal dingen waar ik me wel overheen kan zetten (en met een beetje werk iets aan kan doen).

Dus tijd voor een proefrit. Nou ik was binnen een paar minuten terug, want er zat dus geen benzine (meer) in, terwijl de eigenaar daar voor het wegreden nog nadrukkelijk naar had gekeken voor me.

Verder reed ik niet zo prettig, omdat hij eigenlijk elke vorm van remvermogen miste voor. Ik moest echt tot in het handvat knijpen wilde ie een beetje stilstaan. Eng dus! En ook de kilometerteller deed het niet.

Maargoed. ik dat ding aan de praat gekregen en dus terug. Er nog eens omheen gelopen. Sja, de uitlaatbochten hadden wel wat roest, de middenpot ook maar niet extreem. Blok liep wel mooi rond zonder mechanische geluiden. Ketting zag er goed uit, ook netjes strak. Banden niet nieuw maar ook nog lang niet op.

Wel viel me bij omdraaien contact een paar seconden durend "zoemend" geluid op, maar hij startte verder met een druk op deknop.

Dus dan krijg je zo'n gesprek: "hoe reed ie?" "rijden doet ie wel, remmen ging wat minder" "oja? ach er zitten net nieuwe blokken op en dat moet altijd even inslijpen. Na wat kilometertjes heb je daar geen last meer van"

Nu weet ik ook wel dat blokken in moeten slijpen, maar remmen ze daarvoor helemaal niet? Of zou ie gewoon ontlucht moeten worden?

Maargoed, afgesproken dat ik eerst een goede proefrit wil kunnen maken (km teller, remmen, benzine) voor we gaan praten.

Thuisgekomen vroeg ik me meer af. Begin van gesprek was de motor altijd onderhouden bij die-en-die garage. Technisch helemaal in orde

Na de proefrit vertelde een andere medewerker me, dat deze fiets bijna zonder remmen was ingeruild met banden versleten tot op het canvas. Dat vind ik nou niet echt klinken als een onderhouden fiets.

Al met al begon ik thuis toch aardige bedenkingen te krijgen. Voor deze prijs kan je ook geen tip-top motor verwachten, maar hij moet boven alles technisch in orde zijn.

Hebben jullie nog tips waar ik bij een (2e) proefrit op moet gaan letten, of de fiets gewoon maar laten staan.

Punt is wel, dat hij precies in budget valt en ik als student mijn budget bijna niet kan vergroten (naar iets van 2500-3000).

Crazy

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2005, 13:09:13 »

Hoi Rolf.

Allereerst welkom hier. Er staan voldoende FJ's te koop op dit moment, dus keuze genoeg!

Dat zoemend geluid zal de benzine pomp zijn geweest, van welk jaar was die FJ?

Inremmen heeft m.i. niets te maken met het helemaal moeten inknijpen tot het handvat, zal idd wel in de ontluchting zitten. Ik weet niet waar je woont, maar misschien zijn er leden die graag met je mee gaan kijken naar een FJ.

Ruud

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2005, 13:35:43 »

Rolf....welkom.....

Als ik zulke twijfels zou hebben over een fiets dan zou ik hem gewoon laten staan....
Ik denk dat je met wat geduld vast wel een fiets op de kop kunt tikken (voor dat budget) waar je wel een goed gevoel over hebt...

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2005, 14:30:18 »

Hoi Rolf
welkom

er zijn een boel dingen die je zelf kan doen om geld te besparen.
Als je gevoel zegt dat jedie dingen die je tegenbent gekomen wel zelf kan fixen.
En dat het blok verder mooi loopt kan je natuurlijk nog een eind van de prijs af proberen te halen.
Asl je er een slecht gevoel bij hebt of twijfels, laten staan, er zijn er zat voor jou w budget.

suc6 ermee
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

Rolf

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2005, 15:02:50 »

De motor is uit 1991 en heeft 51.000 gelopen. Staat bij handelaar in Bleskensgraaf. Stonden me verder wel goed te woord e.d., dat het duidelijk is dat ik die meneer geen slechte naam ofzo wil bezorgen.

Sja en wat kan ik zelf qua sleutelen. Heb dat nog maar weinig gedaan en alleen wat simpele dingetjes, vooral omdat ik de motor technisch gewoon moet kunnen vertrouwen. Ik zie het in ieder geval niet zitten dat ding zelf een "grote" beurt te geven en bij de dealer wordt toch wel te prijzig.

Mijn eigen XJ600 is ook uit 1991 (kenteken 1992) en heeft inmiddels wel 94.000 achter de kiezen. Toch ziet ie er erg goed uit. Dit jaar voorband, koppelingsplaten, kleppen stellen, accu enzovoorts laten doen. Uitlaat(+bochten), ketting/tandwielen, achterband, kuipwerk is allemaal in orde. Vandaar dat ik er ook redelijke fiets voor terug wil. Enige dat ik begin te merken bij hard remmen (ja de mijne werken wel, bij bijvoorbeeld onverwacht toch geen voorrang van meneer in Koekblik), zijn de balhoofdlagers. Gelukkig kosten die maar 45 euro o.i.d.

Particulier zou ik vr.prijs van 900-1000 euro proberen. Dan kan er altijd onderhandeld worden. Inruil is iets meer dan de helft daarvan.

Anonymous

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2005, 15:22:32 »

Ik weet nog een hele mooie te staan, precies in jouw budget passend, en... betrouwbaar.
Gr.
Marco

Rolf

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2005, 16:55:30 »

Citaat van: spooky123
Ik weet nog een hele mooie te staan, precies in jouw budget passend, en... betrouwbaar.
Gr.
Marco

heb je al een PB gedaan... doe mij svp eens een email over die motor dan ;-)

sideburns

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3289
  • 's-Hertogenbosch
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2005, 19:56:17 »

Welkom!

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2005, 21:19:20 »

Welkom Rolf,,,

Het zoemen kan inderdaad je benzinepomp zijn, bij mij geeftie een zoemend/tikkend geluid.
ook de distributieketting kan wat geluid afgeven, is normaal bij dit type motor.
Ik heb mijn Fj1200 nu bijna 1 jaar en heb hem gekocht voor 2250 netroontjes, en heb hier geen miskoop aan gehad, al ben ik zelf dan een nul op technisch gebied, en moet bijna alles laten doen bij de monteur, vind ik dat deze fiets toch qua onderhoud iets goedkoper is als de CBR1000 die ik eerder had.
Het is inderdaad een fiets die voor 1 rijder heel goed voldoet, maar mijn FJ-enny zit achterop als op een Rolls Royse zegt ze, dus dat moet dan wel iets betekenen.
Trouwens op de homepage staan ook nog enige tips waar je op moet letten bij een aankoop, en als je op de technische site kijkt, dan wil iedereen je wel helpen met info of dergelijke....alles met alles is dit een leuke club, en is de FJ1200 een motor voor duo rijders bij uitstek :D

Dan

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2005, 00:44:24 »

"Wil die meneer geen slechte naam bezorgen, stond je wel goed te woord" poeh een oplichter is het, om jou met slechte remmen de weg op te sturen.

Kijk als er postings van mij verwijderd worden omdat ik nogal heftig uitval dan moeten ze Jan Mulder ook een muilkorf omdoen.

Luister iedereen die een ander een slechte motorfiets aanprobeert te smeren en de openbare weg opstuurt is in mijn ogen minderwaardig en daartegen zal ik zonder aanziens des persoons ageren.

Overigens van harte welkom Rolf :D .

enne die fiets van Spooky moet je absoluut bekijken, ook al vin ik ut erg jammer dat Spooky zn fiets wegdoet. Ik denk zomaar dat je met zijn bike echt in een gespreid bedje terecht komt.

Ik denk ook zeker dat je met die bike, in onze FJ-club absoluut in een gespreid bedje terechtgekomen bent. Dit is geen verkoopverhaal, maar een waarheid als een koe. Doe je voordeel zou ik zeggen...... :wink: .

Mochten er met zijn fiets nog problemen zijn dan kun je hier op het forum en in de club alle info en hulp verwachten die je jezelf maar wensen kunt.

Dus als je een budgetkoper bent, ben je hier aan het goede adres, alleen voor het verkrijgen van onderdelen is het wel noodzakelijk om OCM (Official Club Member) te worden daar we graag deze onderdelen binnen onze FJ-club willen laten rouleren.

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2005, 01:53:10 »

een waar woord DannBekk,,,Een waar woord,,,niets aan toe te voegen
 =D>  =D>
.
Behalve dat het bij een treffen ook altijd ONTZETTEND !!!! gezellig is.
 :lol:  :P  :P

Rolf

  • Gast
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2005, 11:38:02 »

Citaat van: DannBekk
Kijk als er postings van mij verwijderd worden omdat ik nogal heftig uitval dan moeten ze Jan Mulder ook een muilkorf omdoen.

je post had wat mij betreft ook niet verwijderd hoeven te worden, maar wilde alleen maar aangeven dat ik echt opzoek ben naar een motor en niet het afzeiken van een handelaar :-)

Heb trouwens wel interesse in de fiets van Spooky, maar ik had begrepen dat die ver buiten mijn budget lag?

overigens vind ik het best moeilijk een fj1200 te vinden van (eigenlijk max) ? 2000  :?

Rob

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2083
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2005, 11:41:17 »

Je moet je natuurlijk niet blind staren op de eerste de beste FJ die je zie, trek er wat tijd voor uit dan kom je haar vanzelf tegen, heeft bij mij ook een half jaar geduurd, geduld is een schone zaak.

succes met je zoektocht.
RUFTY

FJ 1200 '88 3CV met AANHANGWAGEN

Ik gebruik in deze dure tijden, het toiletpapier aan beide zijde.

Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek

Als het niet komt, dan komt het maar niet

Rob

  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2083
RUFTY

FJ 1200 '88 3CV met AANHANGWAGEN

Ik gebruik in deze dure tijden, het toiletpapier aan beide zijde.

Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek

Als het niet komt, dan komt het maar niet

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
proefrit FJ1200, maar...
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2005, 13:30:45 »

inderdaad Rob,,,Even zoeken geeft best wel resultaat,,,,Even bij google intypen FJ1200 spatie te koop,,, en je weet niet wat je ziet,,, te kust en te keur.( maar de laatste tijd valt het tegen, het lijkt wel of onze fiets een rariteit wordt hihihihihi)
 :P  :P
Pagina's: [1] 2 3 4 5  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose