Hoi,
mijn eerste post hier dus zal me maar voorstellen. Ben Ruud en rijd op het moment een XJ600. Eigenlijk wil ik iets groters, omdat ik steeds verder ga toeren en met iemand achterop de 600 toch wel wat tekort komt zo. Verder zou ik wel iets sportiever willen, maar toch zeker niet richting de supersport
Nou, de FJ1200 lijkt me bij uitstek zo'n motor en ik heb hem altijd al mooi gevonden. Dus afgelopen week gaan kijken bij een exemplaar voor net geen 2000
Op het eerste gezicht zag deze er niet zo verzorgd uit als mijn eigen motor. Wat lichte kuipschade aan beide kanten (tuinhekje?) en hier en daar een spatje roest. Verder wat afgebladderde verf, kaal stuur enzovoorts. Allemaal dingen waar ik me wel overheen kan zetten (en met een beetje werk iets aan kan doen).
Dus tijd voor een proefrit. Nou ik was binnen een paar minuten terug, want er zat dus geen benzine (meer) in, terwijl de eigenaar daar voor het wegreden nog nadrukkelijk naar had gekeken voor me.
Verder reed ik niet zo prettig, omdat hij eigenlijk elke vorm van remvermogen miste voor. Ik moest echt tot in het handvat knijpen wilde ie een beetje stilstaan. Eng dus! En ook de kilometerteller deed het niet.
Maargoed. ik dat ding aan de praat gekregen en dus terug. Er nog eens omheen gelopen. Sja, de uitlaatbochten hadden wel wat roest, de middenpot ook maar niet extreem. Blok liep wel mooi rond zonder mechanische geluiden. Ketting zag er goed uit, ook netjes strak. Banden niet nieuw maar ook nog lang niet op.
Wel viel me bij omdraaien contact een paar seconden durend "zoemend" geluid op, maar hij startte verder met een druk op deknop.
Dus dan krijg je zo'n gesprek: "hoe reed ie?" "rijden doet ie wel, remmen ging wat minder" "oja? ach er zitten net nieuwe blokken op en dat moet altijd even inslijpen. Na wat kilometertjes heb je daar geen last meer van"
Nu weet ik ook wel dat blokken in moeten slijpen, maar remmen ze daarvoor helemaal niet? Of zou ie gewoon ontlucht moeten worden?
Maargoed, afgesproken dat ik eerst een goede proefrit wil kunnen maken (km teller, remmen, benzine) voor we gaan praten.
Thuisgekomen vroeg ik me meer af. Begin van gesprek was de motor altijd onderhouden bij die-en-die garage. Technisch helemaal in orde
Na de proefrit vertelde een andere medewerker me, dat deze fiets bijna zonder remmen was ingeruild met banden versleten tot op het canvas. Dat vind ik nou niet echt klinken als een onderhouden fiets.
Al met al begon ik thuis toch aardige bedenkingen te krijgen. Voor deze prijs kan je ook geen tip-top motor verwachten, maar hij moet boven alles technisch in orde zijn.
Hebben jullie nog tips waar ik bij een (2e) proefrit op moet gaan letten, of de fiets gewoon maar laten staan.
Punt is wel, dat hij precies in budget valt en ik als student mijn budget bijna niet kan vergroten (naar iets van 2500-3000).