Sorry paul maar luchtdichtheid heeft er niets mee te maken (je neem t ons in het ootje)
Nee nee nee.....ik zou niet durven.
Ik heb deze formule in mijn vorige werk veel toegepast, het klopt wel. Het maakt namelijk verschil of je met wind tegen de FJ blaast of bv. een golf water. Dat heeft een veel hogere dichtheid en veroorzaakt een hogere kracht. Wel moet de dichtheid nog gedeeld worden door g, als je rho uitdrukt in kg/m3. De dichtheid van lucht is 1,3 kg/m3, heb ik net opgezocht.
Beetje vreemde bron:
http://www.bmw-mono-club.nl/koppels.htmEr zijn nog twee onbekenden in de formule F=Cw*0,5*A*rho/g*V^2.
Dat is de windsnelheid, die willen we weten. Wat we ook nog niet weten is bij welke zijwaardse kracht een FJ omvalt.
Dit moet je denk ik proefondervindelijk vaststellen. Je neemt een veerunster, maakt deze vast aan de FJ op het punt waar de kracht aangrijpt en trekt net zo lang tot de FJ omvalt. De unster geeft de kracht aan. Je kunt dit ook automatiseren met krachtopnemers, die van te voren geijkt zijn.
Dus.....een vrijwilliger gevraagd voor de uitvoering van deze bepaling. Zachte landing van de FJ wordt niet gegarandeerd en eventuele schade in voor eigen risico.
Maar dank ook aan het belang: de vraag wordt dan opgelost!!