FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 2 [3] 4  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Bij welke windkracht valt een fj1200 om?  (gelezen 8083 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2005, 16:02:28 »

je kunt ook het centrum van het oppervlak bepalen en dan daar tegenaanduwen met een weegschaal en kijken hoeveel kracht je moet zetten om hem om te krijgen

dan weetje de kracht en verdeel je dat over het oppervlak en kan je aan de hand daarvan weer uitrekenen bij welke windkracht ie om valt
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2005, 16:03:32 »

ok, die kracht is 'bekend', het gaat nu om de windsnelheid en die vind je met het zijoppervlak..

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2005, 16:57:58 »

@Mischa Zijoppervlak is ongeveer 1,5m2. en met druk bedoel ik niet de natuurkundige benaming maar gewoon als je met een weegschaal de motoe om probeert te DRUKken :)
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

Dan

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2005, 17:00:07 »

Ik heb 'm dus op de middenbok staan en er een heel dansteam pubers het nr "Carwash van Chruistina Aquilera" op laten oefenen voor een playbackshow binnenkort en ik moet bekennen dat hij bleef staan op de middenbok maar op de jiffy viellie om, helaas voor de Jiffyfans bleef ie dus niet staan op die schuine poot.

Ik vind "schuine poten" wel grappig ofzo, daarnie van (kwil niet discrimineren in deze), maar erg betrouwbaar vin ik ze niet  :lol: .

Yoki

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #34 Gepost op: 6 juli 2005, 17:15:34 »

Kun je 'm misschien gewoon binnen zetten, voordat deze rekenwonders echt met een getal op de proppen komen?

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #35 Gepost op: 7 juli 2005, 08:56:33 »

Sorry paul maar luchtdichtheid heeft er niets mee te maken (je neem t ons in het ootje)

300 n/m2 is nodig om 22500 cm2 om te drukken dus per 1 cm2 0.013n/m

Dit heeft er ook niets mee te maken maar is wel een mooie berekening.

Wie kan 200n/m2 omrekenen in windsnelheid ??
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

fj_paultje

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #36 Gepost op: 7 juli 2005, 12:17:20 »

Citaat

Sorry paul maar luchtdichtheid heeft er niets mee te maken (je neem t ons in het ootje)


Nee nee nee.....ik zou niet durven.

Ik heb deze formule in mijn vorige werk veel toegepast, het klopt wel. Het maakt namelijk verschil of je met wind tegen de FJ blaast of bv. een golf water. Dat heeft een veel hogere dichtheid en veroorzaakt een hogere kracht. Wel moet de dichtheid nog gedeeld worden door g, als je rho uitdrukt in kg/m3. De dichtheid van lucht is 1,3 kg/m3, heb ik net opgezocht.
Beetje vreemde bron: http://www.bmw-mono-club.nl/koppels.htm


Er zijn nog twee onbekenden in de formule F=Cw*0,5*A*rho/g*V^2.
Dat is de windsnelheid, die willen we weten. Wat we ook nog niet weten is bij welke zijwaardse kracht een FJ omvalt.

Dit moet je denk ik proefondervindelijk vaststellen. Je neemt een veerunster, maakt deze vast aan de FJ op het punt waar de kracht aangrijpt en trekt net zo lang tot de FJ omvalt. De unster geeft de kracht aan. Je kunt dit ook automatiseren met krachtopnemers, die van te voren geijkt zijn.

Dus.....een vrijwilliger gevraagd voor de uitvoering van deze bepaling. Zachte landing van de FJ wordt niet gegarandeerd en eventuele schade in voor eigen risico.   :(

Maar dank ook aan het belang: de vraag wordt dan opgelost!! :shock:

Dan

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #37 Gepost op: 7 juli 2005, 14:45:22 »

Hoe dee die die wolf dat dan met die drie biggetjes, dat zou ik wel eens willen weten, of word dat een te vies verhaaltje.

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2005, 15:19:15 »

30 kg  .... ik heb het geprobeert met een weegschaal ;)

Je hebt wel gelijk dat het uitmaakt met welke snelheid een bepaald materiaal "blaast" maar als wind blaast met 2 n/m2 dan is dat hetzelfde als een golf water blaast met 2 n/m2. Dus als we weten wat het equivalent is van 200 n/m2 in beaufort dan kunnen we zeggen hoeveel windkracht er nodig is voor het omvallen van mijn fiets (30 kg is berekend met mij fiets)
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6213
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2005, 15:45:46 »

Je hoeft niet te duwen met een weegschaal, je kunt ook trekken met een unster.

Overigens wordt er in geen enkele van de hierboven genoemde equaties rekening gehouden met de breedte van de middenbok, of met de hoek waarin de motor op de jiffy steunt, de hoek waarmee de jiffy zelf ten opzicht van de grond staat, of de wind van links of van rechts komt, met welke ruit (laag, hoog of flip-up) er op de kuip zit.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Robuz

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 173
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #40 Gepost op: 8 juli 2005, 07:12:02 »

Hoop gereken.... :?
Ik ben er een keertje met windkracht 11 en een hoop water op de weg in een bocht met 120 km/hr waar je achteraf maar 50 mocht (tja,slecht zicht ..) ook eens omver geblazen.....dacht dat het aan de verkeerde banden lag,geen grip genoeg...maar er zit wel een laag ruitje op,dan zal dat het wel niet zijn... :lol:  :lol:
If duct tape can,t fix it buy a new one.

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #41 Gepost op: 8 juli 2005, 08:50:16 »

We maken even een berekening hoe dat kwam. En dat lage ruitje kan echt wel effect hebben op de val

Ik pak even een rekenmachine  :mrgreen:
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

Dan

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #42 Gepost op: 8 juli 2005, 16:02:28 »

Hoe un harde skeet moet je eigenlijk laten om een gemiddeld
tweepersoonsvierseizoenenganzendonzenlixjumeauxdekbed met tweepersoonsvierseizoenenganzendonzenlixjumeauxdekbedovertrekhoes door je slaapkamer te laten vliegen, of red je dat niet in je eentje en moet je daarvoor met z'n tw???n zijn.

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #43 Gepost op: 8 juli 2005, 16:34:05 »

98 dB
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)

Yoki

  • Gast
Bij welke windkracht valt een fj1200 om?
« Reactie #44 Gepost op: 9 juli 2005, 13:54:35 »

Die formule is simpel:

(Decibel + Decismell) x dekbedvariabele = Constant

Waarbij de constante persoonsgebonden is en met name afhangt van de akoustische eigenschappen van je achterste stemspleet.
Pagina's: 1 2 [3] 4  Allemaal   Omhoog