FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?  (gelezen 2671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bartholy

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 769
  • Gangelt (NRW Duitsland)
    • www.fj1200.nl
Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Gepost op: 9 juli 2006, 20:05:58 »

Hallo Mensen,

Ik ben al geruime tijd in het bezit van een certificaat want mij bevoegd maakt om tijdens evenementen het verkeer te regelen.
Dit is absoluut geen broodwinning voor mij, d'r valt werkelijk geen stuiver mee te verdienen, maar puur hobby en lol! Ik heb zo hier en daar al bij een aantal evenementen hier in de buurt mee het verkeer geregeld en dan moet je denken aan: open dagen, festivals, optochten, amstel gold tour editie ed.

Nu weet ik dat er ook dat er vaak verkeersregelaars op de motor meerijden. vooral bij optochten, wielerrondes ed. deze mensen hebben een wat uitgebreidere cursus gehad en hebben ook wat meer bevoegdheden. je ziet ze wel eens rijden met van die oranje hesjes aan.
Vaak zijn dit MOTORCLUBS die met een aantal leden zo'n cursus doen en dan groepsgewijs een centje bijbeunen en bij allerlei (leuke) evenementen aanwezig zijn. Alleen zie ik daar nooit Yam's FJ1200 FJR1300's tussen.
Ik zou het erg leuk vinden als we het voor elkaar zouden krijgen om met een aantal mensen vanuit onze club zo'n team samen te stellen.
Hoe dat verder precies zit en werkt weet ik ook niet, maar daar valt vast wel achter te komen?!

Misschien zijn er leden binnen het forum/club die hiervan al meer weten?!
Mensen die weten hoe je aan zo'n bevoegdheid kun komen?
Via welke organisatie zoiets loopt?
enz. enz.

Hopelijk kan iemand wat meer vertellen... Ik vind n FJ/FJR uitermate geschikt voor dat werk!
Zeg nou zelf, zo'n FJ1200/1100 en FJR1300 ziet er toch veel beter uit op n parcours dan al die lelijke BMW's, Honda's enz enz!!
Niet voor Niets heeft de NOS voor de verslaggeving van de tour de france en andere wielerevenementen de beschikking over FJR1300's en de Marechaussee (zeer recent nog) gekozen om al die gare BMW's te vervangen voor VLAMNIEUWE FJR1300A's !! (bron: Promotor)
De rest volg ook nog! Mark my words!  :mrgreen:

Groet,

B!
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2006, 20:07:59 door Bartholy »
FJ1200 ABS uit 1994 3CY Wit/Blauw (Zwitsers Model)
Volvo V70n D5 Geartronic uit 2007 Blauw
Opel Corsa 1.0 op LPG uit 2006 Zilver
Giant Tourfiets 24 versnellingen Goud/Zilver uit 2004
Meindl Trekking maat 48 Bruin uit 2014
Miele Warmtepompdroger 2013 Wit

https://www.mijnalbum.nl/Album=F6HZSWKO

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2006, 21:25:26 »

Ik heb wel eens in een hesje voorop gereden bij een hardloop wedstrijd om mensen te waarschuwen en aan de kant te drukken :D. Dat is me toen erg goed bevallen. Ik zou er wel wat in zien...

Ruud

  • Gast
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2006, 21:59:59 »

Lijkt mij ook wel wat....

floris

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4350
  • Arnhem
    • frem.nl
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2006, 22:35:24 »

camaraman achterop :)
FJ1200 '87
FJ1200A '93


listening to SomaFm

Ruud

  • Gast
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2006, 08:16:22 »

Wil je zelf niet rijden Floris ? :)

camaraman achterop :)

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2006, 08:33:57 »

Klinkt allemaal heel leuk, maar denk even aan het volgende:

'k Heb op de FJ met de MVAlmere een aantal jaren de Holland Triathlon Almere begeleid.
180 km achter een drietal 'strakke' dames op racefiets rijden is echt geen straf hoor.... :-).

We zijn daar echter mee gestopt, omdat d'r ieder jaar gezeik was met de organisatie, over verzekeringen.

Als je namelijk de 'kleine lettertjes' leest in je motorverzekeringspolis, dan staat daar meestal dat je niet verzekerd bent op afgesloten parcours en voor wedstrijden.
Dit is natuurlijk bedoeld om schade op een circuit uit te sluiten, maar ik heb het megemaakt, dat een verzekering valschade weigerde uit te betalen nadat iemand bij het begeleiden van de triathlon onderuit was gegaan.
De verzekeringsmaatschappij beriep zich op het feit, dat ie op een afsgesloten (triathlon-)parcours reed en dus niet hoefde uit te betalen.
Je bent dus tijdens zo'n begeleidingsrit NIET VERZEKERD !!!

Sinds die tijd eisten wij (MVA) van de Triathlon organisatie per motor een ??ndaagse allriskverzekering voor de begeleidingsmotoren, maar aangezien die commerciele club daar liever geen geld voor wilde uitgeven is het zelfs een keer voorgekomen, dat er 's morgens om 7.00 uur nog e.e.a. geregeld moest worden, omdat we anders weigerden te begeleiden.

Dat was meteen de laatste keer dat de MVA de triathlon in onze eigen stad begeleide.
Sinds die tijd hebben ze een andere club zo gek gekregen om onverzekerd rond te rijden met camaramensen achterop, tussen het publiek.

Dus even een vraag aan Bartholy:
Heb jij wel geregeld, dat je verzekerd bent tijdens zo'n begeleiding?
Zo niet, dan zou ik bovenstaand verhaal toch ff in m'n achterhoofd houden, als ze je de volgende keer vragen te begeleiden.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Bartholy

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 769
  • Gangelt (NRW Duitsland)
    • www.fj1200.nl
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2006, 15:42:55 »

Citaat
Dus even een vraag aan Bartholy:
Heb jij wel geregeld, dat je verzekerd bent tijdens zo'n begeleiding?
Zo niet, dan zou ik bovenstaand verhaal toch ff in m'n achterhoofd houden, als ze je de volgende keer vragen te begeleiden.

Mijn ervaring bij het verkeer regelen is dat er per evenement door de organisatie die ons inzet een aparte verzekering voor het ingezette aantal verkeersregelaars afgesloten wordt. Dit is zover ik begrepen heb naast een certificaat ook de belangrijkste WETTELIJKE voorwaarde waaraan je als verkeersregelaar/organisatie moet voldoen.
Ik kan gelukkig wel zeggen dat het bureau waarvoor ik verkeer regel de zaakjes altijd goed regelt en ZELF de verzekering in orde maakt. Dit wordt uiteraard wel verrekend aan de klant!
MAAR: mijn ervaring is uitsluitend op basis van verkeer regelen te voet, dus niet rijdend op een circuit of parcours. Ik neem uiteraard wel altijd de motor mee; staat extra stoer...  :mrgreen: (voor zover je als "verkeersregelaar" stoer kunt zijn...)
Ik neem echter aan dat voor op de motor dezelfde WETTELIJKE regels gelden. Met een meer uitgebreidde cursus dan. Maar precies weet ik het ook niet.
Ik zal eens navragen bij mijn bureau...

Ik zie in ieder geval wel dat er animo voor is! Dat is al super!!

B!
FJ1200 ABS uit 1994 3CY Wit/Blauw (Zwitsers Model)
Volvo V70n D5 Geartronic uit 2007 Blauw
Opel Corsa 1.0 op LPG uit 2006 Zilver
Giant Tourfiets 24 versnellingen Goud/Zilver uit 2004
Meindl Trekking maat 48 Bruin uit 2014
Miele Warmtepompdroger 2013 Wit

https://www.mijnalbum.nl/Album=F6HZSWKO

Bartholy

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 769
  • Gangelt (NRW Duitsland)
    • www.fj1200.nl
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2006, 00:00:00 »

Hallo mensen,

even een update mbt het verkeerregelen.

Gisteren uitgebreid mijn contact gesproken, waarvoor ik ook vaker verkeer regel:
Met een cursus en extra verzekeringen zou het moeten kunnen. Alleen zit, zoals eerder ook al aangegeven, het probleem bij de wetgever en verzekering.
Volgens de wet mag je namelijk geen verkeer regelen vanaf de motor. Daarop kan een verzekering dus moeilijk gaan doen bij een schade. Maar over het algemeen sta je naast je motor om verkeer te regelen.
Eigenlijk is dus ook "Ome Zwaan" die dat veel vaker doet buiten zijn boekje.
Dus om rijdend evenementen te begeleiden zit er dus een risico aan mbt de verzekering.
Al bij al een aardig GRIJS gebied!

Vandaag ook nog met een echte "Zwaan" gesproken:
Voor die cursus tot regelaar verwees hij mij naar het "lokale" politie korps.
Het zou dan gaan om een cursus tot Verkeers assistent (geloof ik) en niet verkeersregelaar. Daarin zit aanzienlijk verschil: regelaar is bevoegd tot het geven van stop en oprijdt tekens. Assisitent is bevoegd om bv een heel kruispunt te regelen. Daarnaast MOET je als assistent ook assisteren bij calamiteiten.
Mocht het lokale korps geen info kunnen/willen geven zou hij voor mij eens zoeken.

Ik houd jullie op de hoogte!

B!
FJ1200 ABS uit 1994 3CY Wit/Blauw (Zwitsers Model)
Volvo V70n D5 Geartronic uit 2007 Blauw
Opel Corsa 1.0 op LPG uit 2006 Zilver
Giant Tourfiets 24 versnellingen Goud/Zilver uit 2004
Meindl Trekking maat 48 Bruin uit 2014
Miele Warmtepompdroger 2013 Wit

https://www.mijnalbum.nl/Album=F6HZSWKO

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2006, 08:17:11 »

Ga er dus maar van uit, dat bij twijfel een verzekeringsmaatschappij niet betaald.
Als je dus je geld wilt hebben zul je zelf met bewijs moeten komen, dat een verzekeringsmaatschappij moet uitbetalen bij schade.
Wij hebben destijds ge?ist, dat er een speciale eendaagse allriskverzekering werd afgesloten.
Je stelt je motor al een dag ter beschikking, zelf 'werk' je van 7.00 uur tot 's avond 24.00 uur, je krijgt alleen je benzinekosten vergoed, dus zo'n organisatie is toch al goedkoop uit.
Ik wil gewoon het risico niet lopen, dat je aansprakelijk wordt gesteld als je een toeschouwer aanrijd, tijdens het begeleiden van een marathonloper.
Voor de rest moet ieder maar voor zichzelf uitmaken of ie dat risoco wil lopen.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2006, 08:28:50 »

Denk ook dat het wel een verschil zal zijn in vergoedingen als je met de Tour de France een cameraman achterop hebt.....
of tijdens  de jaarlijkse hardloop wedstrijd van de plaatselijke wandelvereniging in tietjerksteradeel :) :) :)

Yoki

  • Gast
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2006, 08:35:18 »

Het lijkt mij eigenlijk helemaal niks om de hele dag stapvoets tussen mensenmassa's door te rijden.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die dat wel leuk vinden, anders zouden een hoop evenementen niet door kunnen gaan.

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: Motor Verkeersregelaars iets voor FJ1200/1100 FJR1300 owners?
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2006, 11:35:40 »


Mwoah.. 180 km achter een paar zeer strakke dames rijden is echt niet verkeerd hoor.....
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren
Pagina's: [1]   Omhoog
 

cuneate-rose