FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 4775 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AL

  • Gast
Even voorstellen
« Gepost op: 26 augustus 2007, 02:06:27 »

Hallo, even voorstellen:
Mijn nickname is AL, en rij nu een jaar of 25 motor. Momenteel ben ik nog geen FJ rijder maar ik rij nu nog op een VF1000F2.
Ik ben al aan het rondkijken voor een FJ1200, liefst een van de laatste modelserie (van 91 tot 93 of 94?)
Mijn vraag is (maar die is ongetwijfeld al tig keer gesteld, alleen weet ik niet waar het te vinden op het forum) waar ik op moet letten bij de aankoop. Ik heb al wel begrepen dat de uitlaatcollector een heikel punt is, het blok is erg betrouwbaar. Verder natuurlijk de standaard zaken zoals banden, ketting/tandwielen etc.
Zou iemand me dit willen/kunnen vertellen of me het topic willen wijzen waar de info te vinden is?
Alvast bedankt!
Gelogd

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14542
  • riel noord-brabant
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2007, 08:18:46 »

hej, al, welkom hier. waar je vooral op moet letten is het plastiek. dat is niet zo best van de fj.
verder zul je nog wel meer reacties krijgen hier. veel plezier.
Gelogd
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5306
  • Winterswijk
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2007, 10:52:46 »

He Al, welkom op dit forum. Je hebt na 25 jaar het licht gezien en wilt eindelijk een motor! :wink: Ik heb de mijn e in 2000 gekocht en inmiddels 125000km gereden met eigenlijk geen rare dingen. Natuurlijk de normale slijtage zaken als remblokken, kettingset en banden. daarnaast heb ik 1 keer de achterdemper vervangen, nieuwe remcilinder met hendel en inderdaad na het doorroesten van de collector een andere uitlaatset (via ebay.de). Ook bij mij is het plastic aan het scheuren, iets waar ze allemaal last van krijgen. Ik heb wel gemerkt, na het lezen van bijna alle topics in het forum, dat het beter (gevoelsmatig) is om je achterwiel te (laten) verbouwen tot een 17 inch zodat je een bredere keus krijgt voor je bandenset. Kijk ook eens in de topic aangeboden op dit forum. succes met je zoektocht
Gelogd
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Wilbert

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2007, 12:08:11 »

Welkom Al, ik wens je veel succes met het zoeken naar een mooie en goede FJ.
Ik denk dat jij met 25 jaar ervaring best zelf kan constateren of je een goede of slechte motor aan het bekijken bent ,je moet gewoon goed kijken luisteren en rijden en dan op je gevoel afgaan er staan er genoeg te koop , let wel voor veel verschillende prijzen en in alle staten van onderhoud als je een motor naar je zin gevonden hebt  kan je altijd op het forum vragen of er een clublid met je mee wilt gaan naar de bezichtiging dan komt het best goed  :mrgreen:

mvg Wilbert
Gelogd

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2007, 20:46:24 »

Welkom.....
Waar je bij een 1200 op moet letten is inderdaad de tupperware, balhoofdlager,achterbrug ( roest)  maar vooral het uitlaatsysteem, de collectorpot is een vrij kostbare zaak...
veel plezier bij het zoeken, nog veel mer plezier bij het rijden..
Gelogd

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2007, 21:38:57 »

Hoi al welkom hier
Gelogd
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2007, 22:48:56 »

Welkom.....
Waar je bij een 1200 op moet letten is inderdaad de tupperware, balhoofdlager,achterbrug ( roest)  maar vooral het uitlaatsysteem, de collectorpot is een vrij kostbare zaak...
veel plezier bij het zoeken, nog veel mer plezier bij het rijden..

Alleen de stalen achterbruggen roesten, die van aluminium niet.
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

AL

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 09:19:22 »

Iedereen bedankt voor alle tips, die ga ik zeker meenemen op mijn zoektocht. :mrgreen:

Natuurlijk heb ik de nodige ervaring na 25 jaar. Sleutelervaring heb ik ook wel. Heb net een VF1000F verkocht die ik in 2005 in sloopkwaliteit heb gekocht en na 800 uur werk weer als nieuw had staan. Maar ik zoek nu dus een fiets waar ik geen sleuteltijd in hoef te steken om 'm eerst op te knappen. Ik heb daar nu geen tijd meer voor, er heeft al een hoop ander werk stilgelegen gedurende die 2 jaar met de revisie van de VF.

Daarom is het voor mij ook belangrijk om eventuele specifieke valkuilen van de FJ te kunnen herkennen. Een voor zover ik weet erg betrouwbare motor (en een die ik altijd al erg mooi gevonden heb) en daar heb ik na de VF met zijn oliedruk- en andere problemen toch wel behoefte aan. :-)

Gelogd

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7494
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2007, 15:04:33 »

Welkom hier.

Op letten:
Algemene zaken: staat van onderhoud, banden, kettingset, balhoofdlager, voorvorkkeeringen enz
FJ specifiek: Slappe voorvering (WP's kosten zo'n 130 euro) en lekke koppelingscilinder. Veel FJ,s worden aangeboden zonder onderkuip. Deze hoort op elk model er gewoon op en kost nieuw zo'n 350 euro. Denk daar aan als je er 1 koopt. Daarbij is het plastic inmiddels tamelijk uitgehard en dus kwetsbaar. Tweede hands niet makkelijk te krijgen en duur. De originele spiegels zie je geen bal in. Vervangende spiegels (Honda CBR1000) kosten ongeveer 3 tientjes per stuk. Je kunt ook verlengers kopen voor minder.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

AL

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2007, 21:35:30 »

Gisteren al bij een Fj wezen kijken, een ABS versie van 91. Had  2 1/2 jaar stilgestaan. Volgens de verkoper was ie in goede staat. Banden en ketting/tandwielen, plastic en collector ok.
Daar aangekomen na 140 km rijden bleek alleen de collector ok van bovenstaande, overige zaken: nieuwe ketting met oude tandwielen, 2 zo goed als gladde banden, trillen en rammelen van de kuip en spiegels (volgens de verkoper: "Doen ze allemaal hoor" , stuk uit de luchthapper rechts en een barst in de kuiprand links. Verder zag ie er verwaarloosd uit. Zou maar 41000 gelopen hebben. Bij een proefrit liep ie ongeveer 100 toeren stationair, dus gas erop houden om 'm aan de praat te houden. Verder deed de toerenteller het niet tot halverwege de rit, toen kreeg ie de geest en met een sprongetje deed ie het ineens.
Maar ik moet zeggen dat tijdens het rijden heb blok me verraste door ontzettend soepel te draaien. Wat een heerlijke motor! Nou nog een exemplaar zoeken waar alle punten in orde zijn, want dit exemplaar heb ik maar laten staan (net zoals de man die 5 minuten later als mij binnenkwam en eerst zuur keek dat ik voor 'm was, maar later met precies dezelfde kritiek als mij weer op z'n xj 900 stapte...)

Ik moest er wel even aan wennen dat de FJ kleiner is als de VF1000F2 waar ik nu op rij, toch een stukje sportiever qua zit als de F2  :-)

Enfin, de zoektocht gaat door....
Gelogd

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7494
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2007, 21:43:40 »

Hm rammelende kuipdelen komen idd vaak voor. En de rest is te repareren. Ben benieuwd wat de vraagprijs was.
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL
 

cuneate-rose