Dag allemaal,
Ik wil mij hier ook even voorstellen. Ik ben Erik uit Rijswijk, 30 lentes jong en nog net niet eigenaar van een FJ1200 uit 1986 (1TX variant). Nog net niet, omdat ik `m nog niet heb opgehaald bij de vorige eigenaar. Ik zag de motorfiets op Motor-Forum staan en hoewel ik binnen 24 uur in het vliegtuig naar vakantie zou zitten, toch de knoop doorgehakt en de eigenaar gemaild dat ik `m wilde hebben. Ik zit namelijk al een poosje te broeden op een FJ1200.
Mijn doel is de motorfiets zo goedkoop mogelijk rijdend de maken (de carburateurs moeten gereinigd en gesynchroniseerd worden). Ik zou namelijk graag dit jaar weer met de 500 euro challenge van Motor-Forum mee willen doen en daar voldoet deze motor tot nu toe prima aan.
Ondertussen heb ik heel veel info over de FJ1200 tot mij genomen. Dit heeft mij aan het twijfelen gebracht. Ik zou namelijk heel graag de motor willen houden en niet na de 500 euro challenge weer willen verkopen. Dat betekend dat investeren in nieuwe remmen en banden voor de 1TX versie eigenlijk zonde van het geld is, omdat de heersende mening toch wel is dat de remklauwen geupgrade moeten worden, de voorvork aangepast en het achterwiel vervangen voor een 17" exemplaar.
Mijn eindconclusie is dus als volgt: in het nieuwe jaar de motor ophalen en de carbutateurs reinigen en synchroniseren. Als hij dan rijdend is en ik heb niks geks gevonden, dan ga ik proberen om hem binnen het budget van de 500 euro challenge naar een moderne machine te transformeren. Het lijstje ziet er dan zo uit:
voorkant- onder-voorpoten van een model met 17" voorwiel regelen (>1988) en monteren
- gold- of bluespot remklauwen van een R1 2002 regelen en monteren incl stalen leidingen
- hoofdremcilinder van een FZ1 2001 regelen en monteren
- 17" voorwiel van fzr1000 regelen en monteren (met nieuwe lagers zodat de originele as past).
- eventueel voorvering naar progressief upgraden, afhankelijk van budget.
achterkant- 17" achterwiel van een GSXR regelen en monteren
- remmerij van een GSXR regelen en monteren incl stalen leidingen
- bevestigingspunt voor de reactiestang op de achterbrug monteren (lassen) zodat de middenbok behouden blijft
overig- koppeling master en slave indien nodig reviseren en stalen leiding op monteren
- bagagerek regelen
- relais plaatsen voor dimlicht en grootlicht
- voltmeter + usb poorten plaatsen voor navigatie
Kortom een hele klus, maar met alle info die op het web te vinden is, moet ik een heel eind kunnen komen! Ik zal tzt op Motor-Forum een topic aanmaken waar ik de verbouwing bijhoud en deze zal ik hier 1 op 1 ook plaatsen. Ik zal zo veel mogelijk foto`s plaatsen, ik vind dit zelf altijd erg fijn in een topic, dus hoop dat jullie dat ook waarderen.
Alle commentaar en tips, trucs en handigheidjes stel ik zeer op prijs!
Erik(E)