FJ1200 > Algemeen

Jullie inbreng is zeer gewenst!

(1/3) > >>

Eelco:
Gisteren hebben we de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering gehouden. Dat was een daverend succes (NOT). Behalve het bestuur en de kascontrole commissie waren er maar liefst drie (!) leden. De notulen komen als ze zijn uitgewerkt in de bestuurs-sectie van dit forum.

Wij zijn een officiële vereniging. Het bestuur is er VOOR de leden maar de club wordt mede gerund DOOR de leden. Maar we glijden af. Het ledenaantal loopt fors terug waardoor we in serieuze geldproblemen komen. Gelukkig hebben we nog wat op de spaarrekening zodat we voorlopig de vaste lasten nog wel kunnen betalen, maar er zal wel structureel iets moeten veranderen omdat we het anders niet kunnen volhouden en moeten stoppen met de FJ-Club. We zitten in een negatieve spiraal en dat merk ik ook aan mezelf en de andere bestuursleden. Ook wij zitten steeds minder (veel te weinig) op het forum.

Mijn vraag is dus aan iedereen: Denk met ons mee hoe we weer nieuw lever in de club kunnen blazen. Wat kunnen we organiseren? Waaraan is er behoefte? Hoe kunnen we onze financiële positie verbeteren? Wat kunnen wij als bestuur beter doen en wat kan jij als lid beter doen?

Welke ideeën heb je?

Post het aub in deze topic en laten we er over discussiëren. Ieders inbreng is zeer gewenst.

Heb je de contributie voor 2025 nog niet betaald? Wil jij bijdragen aan het voortbestaan van de FJ-Club? Maar dan jouw bijdrage over naar:

ING-bankrekeningnummer: NL59 INGB 0005 0378 17
BIC: INGBNL2A
Ten name van: FJ Owners Club Nederland-België
Onder vermelding van: Contributie 2025 en je forumnaam

FrankAerdt:
Goede actie Eelco.
Ook ik heb na zitten denken wat nodig is om de club weer te activeren. Allereerst ben ik bij mezelf te rade gegaan, waarom ben ik lid en hoe is dat zo gekomen? Ik was een zogenaamde herintreder, na huisje-boompje-beestje en 30 jaar niet meer gereden weer de kriebels gekregen. Ik wilde toen (7 jaar geleden) geen moderne (lees veel elektronica en overbodige zooi, mijn mening) motor, maar eentje die me herinnerde aan mijn vroege motorjaren (begin jaren 80). Fietsen die je zelf kan onderhouden en degelijk zijn, en minder extreem maar vooral touren (sport-touren). Niet vreemd dat ik bij een Yamah FJ 1200 uitkwam. Degelijk, redelijk simpel te onderhouden, niet duur, en nog mooi ook. Dus gaan zoeken. En dan kom je dus dit Forum tegen, met een hoop info, waar op te letten bij aanschaf, tips voor onderhoud, wat aan te passen en nog veel meer. Uiteindelijk via een forum-lid die om gezondheidsredenen moest stoppen (rug > 265 kg...) een FJ gekocht. Was goed onderhouden, dus niet veel sleutelwerk. Flink wat km gereden dat jaar en dan kom je natuurlijk zaken tegen die je misschien wil veranderen. Waar kijk je dan? Juist, op het forum. Resultaat: een 2e FJ aangeschaft (ook van een forum-lid, deze ging verhuizen naar het buitenland). Jaar erop veel gereden en ook gesleuteld (met tips vanuit het forum). Ook een toertocht meegereden, leuk om meer FJ's te zien, en andere leden. Jaar erop ook bij een sleuteldag geweest, viel beetje tegen qua animo (was ook slecht weer). Jaar erop veel andere zaken waardoor ik weinig aan rijden toe kwam. Af en toe op het forum gekeken maar weinig interessante zaken (ik was niet aan het sleutelen dus had geen info nodig).
Mijn conclusie: als je net begint met een FJ, veel sleutelt en info en tips nodig hebt is het forum prima. Daarna: een toertochtje als het uitkomt is leuk, maar die zijn er niet veel. Er is een harde kern die teert op het verleden (positief bedoeld) en vooral de club in stand wil houden.
Wat ik mis: datgene wat een club leuk maakt, namelijk met gelijkgestemden (FJ1200 en alles eromheen) dingen gezamenlijk te doen. Dus, inderdaad, tochten (kort en lang) af en toe de mogelijkheid om gezamenlijk iets te doen, zoal BBQ in de zomer, lang weekend de Eiffel of Ardennen in, als het maar samen met mensen is die iets hebben wat bindt.
De club moet niet het forum zijn, maar het forum moet een middel zijn voor de club.
Zo, dat wilde ik even kwijt, ben benieuwd of er nog andere meningen zijn, of dat ik het verkeerd zie. En ja, de club moet gedragen worden door de leden, en niet door het bestuur, die zorgen alleen voor een basis, zijn er voor de structuur. Eigenlijk heb je vanuit de leden een sleutelcommissie, BBQ-commissie, toercommissie, en forumcommissie nodig, wat nu allemaal het bestuur is. Dat is eigenlijk geen club. :idiot2:

Eelco:
Dank voor de reactie Frank. Je omschrijft de club zoals hij vroeger was. Misschien moeten we er wel naar terug

Herbert:
Alle dingen die door frank benoemd zijn, zijn door ons als vorig bestuur al geprobeerd, er is nogal eens verweten dat we niet genoeg deden dat we het anders moesten doen.
Maar aan een dood paard kun je niet meer trekken, ik was dan ook benieuwd of het huidige bestuur het dan wel zou kunnen.
Dan zie je dat het ook niet verder komt, waar ik al bang voor was.
Niet dat ik het ze niet gun , of de club maar je krijgt de mensen op de een of andere manier niet meer in beweging.
Ik denk dat het oude voorstel om het forum nog jaren toegankelijk houden voor alle kennis en kunde, en van hieruit ook de hulpvragen kunnen oppakken nog altijd het beste is.
Ik heb geen ideeën om het anders te doen, anders had ik die al wel eerder geuit, maar hopelijk zijn er nog andere mensen met andere ideeën , ik ga duimen!
Groet Herbert

Batman:
Helaas kon ik er deze x niet bij zijn door eerder gemaakte afspraak. Inderdaad erg jammer dat er maar zo weinig leden bij de online ALV aanwezig waren.

Ik kan mij wel vinden in de opmerkingen van Frank en Herbert.
Trekken aan een dood paard……. Dat lijkt inderdaad de tendens van deze, in mijn ogen mooie “club”. Ik weet niet of alles al geprobeerd is, en dan zou ik zo niet eens weten wat alles is. Wel weet ik, zoals Herbert al schreef, dat dit en de vorige bestuursleden door de jaren heen hun best gedaan hebben om deze koers naar de afgrond af te wenden.

Wel moet ik zeggen dat ik het afgelopen jaar van het huidige bestuur weinig gehoord of gezien heb. Zoals ik ook al aangegeven had als agenda punt.

Frank geeft aan dat het bestuur de vereniging bestuurt, maar ze kan dat niet doen zonder de mensen die het bestuur willen ondersteunen in diverse mogelijkheden.
Denk aan het organiseren van dag tochten, het organiseren van een bbq (ohja, das waar ook, dat had iemand ook al geroepen), het opstarten van de voor de meeste wel bekende sleuteldagen.

Maar, en nu komen we tot de kern, dit roepen we elk jaar. En elk jaar is er wel de een of de…………….die een dagtocht organiseert.
Maar dan zijn we er nog niet. Je kunt nog zoveel organiseren maar als de animo bij de leden niet aanwezig is dan stopt ook dat erg snel.

Kosten maken voor een Sleuteldag, en daar komen dan toch zeker 2 of 3 leden, is best jammer. Hoe kunnen we dit anders doen? Best lastig. Zijn er leden die een ruimte hebben waar we kunnen sleutelen? Waar eventueel ook nog ruimte is om meerdere motoren neer kunnen zetten? We zijn min of meer ‘verwent met de ruimte in Almere, maar misschien is er nog ergens anders een ruimte, liefst zonder kosten.

De jaarlijkse Meet&Greet rit, een tot voor kort onder verantwoordelijkheid van het bestuur georganiseerde dag. Wat is daarmee? Dit is juist de dag om nieuwe mensen te leren kennen, met eventueel een mooie rit.

Misschien toegaan naar een ander concept.
Vorig jaar heb ik een toer in de Achterhoek/Gelderland georganiseerd met als startpunt het automuseum in Brummen. Koffie/taart, een museumbezoek en een leuke rit. Is dit het ‘nieuwe’ rijden? Een rit met een inhoud? Dan is de rit, of het rijden hier naar toe misschien wel ondergeschikt.

Of misschien elk jaar een weekend organiseren naar Landgasthaus Grevenstein, onze grootste sponsor?

Als laatste nog 2 dingen van mijn kant.
Ik vond, en vind, dat het bestuur erg stil is geweest het afgelopen anderhalf jaar. Bij het overgaan van het oude naar het huidige bestuur zijn er harde woorden gevallen en werd er geroepen dat er best een aantal ideeën waren om het anders te doen. Daar heb ik niets van gezien of gehoord.

Het beursteam had, voor zover ik het kunnen volgen en regelmatig schreef op het forum, volgens mij wel iets meer ondersteuning kunnen krijgen vanuit het bestuur.

Ik begrijp dat de kosten van een zaalhuur best prijzig kan zijn maar ik denk, nee ik hoop, dat het houden van de ALV op een locatie meer leden trekt om toch daar naar toe te gaan. En ja, dan misschien toch maar weer ‘terug’ naar een gecombineerde Sleuteldag ALV.

Shit, zijn het toch nog 3 dingen geworden.

Voorlopig is dit mijn inbreng. :mrgreen:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie