FJ1200 > Algemeen
Regelement voor het organiseren en meerijden van toerritten
Eelco:
Tijdens de ALV is gezegd dat er bij sommige ritten te weinig rekening wordt gehouden met het niveau en rijcapaciteiten van sommige deelnemers. Daarom hebben wij een regelement geschreven. Ik post het concept eerst hier, dan kunnen jullie er op schieten. De definitieve versie zal een vast plekje krijgen op het forum.
Concept toerrittenregelement:
VOORBEREIDEN VAN EEN MOTORRIT.
Zorg er voor dat iedereen de mogelijkheid heeft gehad om de route van te voren te printen of te downloaden. Laat de deelnemers ervoor zorgen dat hun motor bij vertrek in technisch goede staat is en dat iedereen zijn tank vol heeft! Niets is vervelender om eerst met de hele groep ergens te moeten tanken.
MOTOR ERVARING BEPAALT DE VOLGORDE IN DE GROEP
In een groep rijdt de organisator op kop. Op de tweede positie rijdt de minst ervaren c.q. minst snelle rijder. De laatste rijder ten slotte is ook weer een ervaren rijder die de route kent. De tweede rijder geeft als de snelheid aan. Hij rijdt een tempo dat voor hem goed te doen is en waarbij hij in zijn comfort zone veilig kan blijven rijden. De voorste rijder en de rest passen de snelheid aan de tweede rijder aan. Niet iedereen is even ervaren en voelt zich even zeker op de motor als jij. Houd rekening met elkaar. Wanneer een groep te groot gaat worden dient deze te worden opgesplitst. Daarmee kan rekening worden gehouden met de niveau van de deelnemer.
RIJDEN IN BAKSTEEN FORMATIE
In een groep is het belangrijk om in een baksteenformatie te rijden. Dat betekent dat de rijders om en om links en rechts binnen de rijbaan rijden. Het voordeel hiervan is dat de groep qua lengte een stuk compacter wordt. Ook is het zicht naar voren beter. Natuurlijk houd je ook in baksteenformatie voldoende afstand van je voorganger. Kom nooit met jouw voorwiel ter hoogte van het achterwiel voor je voorganger. Je voorganger moet er altijd op kunnen vertrouwen dat hij kan uitwijken als dat nodig is.
KIJK VOORUIT BIJ HET MOTORRIJDEN
Motorrijden betekent continu vooruit kijken en de wegsituatie inschatten. In een groep geldt dat misschien nog wel meer. Focus je niet op je voorganger maar kijk voor je zelf en reageer voor je zelf. Als je dit goed doet heb jij al veel eerder dan je voorganger verkeerssituaties gezien die om een reactie vragen. Gebruik ook je spiegels heel veel. Houd de motorrijders achter je goed in de gaten. Waar rijden zij? Kun je veilig een (nood)stop maken of moet je uitwijken?
SIGNALEN IN DE MOTORGROEP GEVEN
In veel motorgroepen zie je dat er handsignalen worden gebruikt om bijvoorbeeld aan te geven dat de snelheid kan worden verhoogd of dat er kan worden ingehaald. Vaak zijn dit soort gebaren onnodig en leiden ze de deelnemers af van het verkeer. Wees daar dus voorzichtig mee!
HOUD AFSTAND BIJ HET MOTORRIJDEN IN EEN GROEP
Als je in baksteenformatie rijdt, kan de afstand van de motorrijder die een positie voor jou rijdt (dus in de andere rij) wat korter zijn dan gebruikelijk. De afstand naar de motorrijder direct voor je moet minimaal 2 seconde bedragen. Kijk naar het punt waar je voorganger voorbij rijd. Pas 2 seconden later mag jij daar voorbij rijden.
HOUD JE AAN DE VERKEERSREGELS
Overschrijd geen verkeersregels om bij elkaar te blijven in een groep. Wanneer de groep uiteen valt door een drukke kruising of rood verkeerslicht, zal de voorrijder op de eerst mogelijke veilige stopplaats wachten op de rest van de motoren. Blijf de weg waarop je zit volgen. Uiterlijk op de eerste afslag dient de voorrijder de groep weer op te vangen.
Houd je aan de maximum snelheid. Zeker de voorrijder(s) dienen zich aan de maximale toegestane snelheid te houden en rekening te houden met het niveau van de andere rijders.
We hebben allemaal dezelfde snelle motor. Je hoeft anderen dus niets te bewijzen. (Stoplicht)sprintjes zijn onwenselijk in een groep en daarom niet toegestaan.
Het werken met afzetters voor kruisingen is officieel verboden en gevaarlijk en je krijgt een serieus probleem met je verzekering als er iets gebeurt. Het geeft bovendien een zeer onrustige verkeersbeeld door het steeds weer inhalen van de groep. Bij toertochten van de Yamaha FJ Club is het afzetten van kruisingen niet toegestaan. Vertrouw erop dat de voorrijder een eindje verderop, op je staat te wachten. Als je de voorrijder kwijt bent en je weet de weg niet dan geef je dit aan en neemt iemand die de weg wel weet jouw positie in.
Disclaimer: RIJD VOOR JEZELF
Iedereen rijdt voor zichzelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw handelen. Organisatoren van de toerrit of het bestuur van de club kunnen nooit aansprakelijk worden gesteld voor jouw handelen of voor onregelmatigheden of ongevallen tijdens toerritten en/of evenementen. Deelname aan een toerrit en/of evenement wordt automatisch gezien als akkoord met deze regels.
Geniet van je rit in een en rijd veilig!
FJRob90:
hoi Eelco
Motor ervaring bepaalt de volgorde in de groep: waarom word er hier vastgehouden aan 1 groep ipv meerdere naar gelang het aantal deelnemers? Ik voor mij vind +- 5 a6 wel voldoende. Daarmee kan je een scheiding maken tussen ervaren en minder ervaren rijders. Het uitgangspunt dient te zijn dat iedereeen met plezier moet rijden. Als je continu tegen je max rijd of misschien net daarboven dan heb je geen ontspannen rit. Echter als je continu, voor je gevoel, veel te langzaam rijd dan gaat de lol er ook vlug genoeg vanaf. Als diegene die de rit uitzet zorgt voor een lunchplek kan je daar toch wel gezellig bijkletsen.
Houd je aan de verkeersregels : als je diegene die voor je rijd uit het oog verliest rij dan gewoon rechtdoor op je eigen ( toegestane ) snelheid. In principe dient diegene die voor jou rijd bij de eerste de beste afslag zowiezo te wachten. Dit in het geval dat de voorrijder het niet direct in de gaten heeft. Dit risico wordt groter naarmate de groep groter is dus ook hier 5 a 6 is overzichtelijker.
Herbert:
Helemaal mee eens, de rest is duidelijk en was al zo in mijn beleving.
Eelco:
@Rob
Om te beginnen wil ik graag onderscheid maken tussen toerritten die uit naam van de club worden georganiseerd en toerritten die je persoonlijk organiseert en ons platform (forum / facebook) gebruikt om geïnteresseerden uit te nodigen.
Ik ben het met je eens dat we de groepen niet te groot moeten laten worden. Ik hoop echt dat we dit probleem ooit weer krijgen.
Ik heb er wel over gedacht om een maximum van 8 of 10 motoren vast te leggen, ook om de overlast die we als te grote groep veroorzaken te beperken. Een groep van 8 of 10 motoren of meer zou dan opgedeeld moeten worden in twee groepen van waarbij de ervaren rijders en de minder ervaren rijders een 'eigen' groep krijgen. Maar hierdoor moet je ook twee voorrijders en twee achterrijders hebben. Ik vraag me af of dit praktische problemen gaat opleveren.
Ik denk dat we allemaal volwassen mensen zijn en een gezond verstand hebben. Dat moeten we laten spreken. Bij grotere groepen is het goed om de groep te splitsen in een ervaren groep en een minder ervaren groep. Is de groep klein(er), dan lijkt het mij persoonlijk niet zo'n groot offer om je als ervaren rijder wat sociaal op te stellen en rekening te houden met minder ervaren deelnemers. Ik weet alleen niet goed hoe we dit zouden moeten vastleggen.
@Herbert
Als mensen aangeven dat ze zich niet prettig voelen met de manier van rijden in een toerrit, betekend dit dat er toch ergens iets niet helemaal goed is gegaan en er niet voldoende rekening is gehouden met het feit dat er mensen zijn die niet zo goed kunnen rijden als een ander.
Laten we eerlijk zijn. Over het algemeen zijn onze toeritten allemaal heel erg goed verlopen. Maar er zijn wel voorbeelden van gevallen waarin het mis ging. En ik kan me ook wel dijkritten herinneren waarbij idiote snelheden werden gereden. Op zich moet je het helemaal zelf weten als je jezelf eens op een dijkje wil uitleven, maar doe dat dan in je eentje. Wanneer je in een groep rijdt kan dat gewoon niet en dien je jezelf aan te passen. Niet iedereen heeft VRO's gedaan. We hebben in de club ook te maken met heropstappers die niet (meer) helemaal zo vertrouwd zijn op de motor. Daar komt nog bij dat er ook hele volksstammen inmiddels niet met een FJ maar met een moderne motor een toerrit meerijden. Daar heb ik niks op tegen, maar een moderne motor stuurt wel een heel stuk beter dan de tractor die FJ heet.
Samengevat:
Persoonlijk vind ik dat een toerrit die uit naam van de club gereden wordt (bij voorbeeld de Meet & Greet), toegankelijk moet zijn voor alle niveaus. Ook een minder ervaren motorrijder moet zich bij een club georganiseerde rit comfortabel voelen. Bij grote(re) groepen is het wel een goed idee om de groep te splitsen waarbij er rekening wordt gehouden met het niveau van de deelnemers. We moeten er eens over nadenken hoe we dit in het regelement moeten beschrijven. Er zijn wat dingen toegevoegd. Kijk maar wat jullie er van vinden zo.
Naast alles wat hierboven is besproken spreekt het vanzelf dat haantjesgedrag en bewijsdrang, "kijk eens hoe hard ik die bocht door durf", zaken zijn die al helemaal niet in een groepsrit thuis horen. Hierdoor gaan anderen wellicht te veel hun grenzen verleggen en krijg je ongelukken. En dat is iets wat we met deze regels willen voorkomen.
FJRob90:
Eelco
Ik kan mij helemaal vinden in datgene wat je nu schrijft.
Het is misschien anders omschreven maar we bedoelen hetzelfde het is zeker niet de bedoeling om mensen tijdens een clubrit " verloren" te rijden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie