FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: 1ste sleuteldag 2018  (gelezen 8359 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8700
  • Noord Scharwoude
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2018, 17:25:18 »

De eerste sleuteldag zit er weer op. Toch altijd weer leuk om nieuwe gezichten met oude (motor) problemen te zien.
De hoofdmoot ook dit keer waren de carbs . Van eenvoudig afstellen tot een uitgebreide schponmaak/ revisie.
Wat er overigens niet veel wordt gedaan maar dit keer wel was het repareren van een cilindertrekbout. Goed werk Herbert. Ook werd er weer eens gewerkt aan de silent blocks. Gelukkig is er niet alleen tijd voor hard werken maar ook voor slap lullen.
In mijn beleving gewoon weer een geslaagde dag.
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

Rijk

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 323
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2018, 17:56:39 »

Hallo,
Weer thuis in Veenendaal , terugweg liep de motor als zonnetje ! wat een verschil.
Allen enorm bedankt voor de hulp met het revisie setje voor de carburateurs en weer afstellen hiervan.
Geslaagde dag en veel bijgeleerd !
groeten
Rijk

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2018, 18:13:38 »

Ook hier weer thuis.  Was een leuke dag met leuke mensen.  Weet hier en daar geklust en mensen zijn weer  wijzer naar huis gegaan.
Tot de volgende keer.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

FransJe

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 396
  • Bergen op Zoom
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2018, 18:44:13 »

Fijne dag gehad, weer veel opgestoken en gezien. Carbs eraf, revisiesetjes erin. Kuip eraf, belangrijke schroeven aangewezen gekregen. Lassen aan het blok. Silentblocks eruit peuteren. Lekker kletsen over de techniek, kortom een hele leerzame dag. Mooiste moment was wel dat de voorzitter, penningmeester en een pas afgetreden bestuurslid gedrieen aan de motor van Bovio stonden te sleutelen. Sjapoo mannen!  :mrgreen: dat is een sterk staaltje van clubliefde.  :mrgreen: Groet Frans.
leuk eeej, zo lekker toerre!!!!

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2018, 18:56:33 »

Wat is er dan precies gedaan met de cylindertrekbout ?
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8700
  • Noord Scharwoude
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #20 Gepost op: 15 april 2018, 19:24:05 »

Wat is er dan precies gedaan met de cylindertrekbout ?
De bout was net boven de laatste gang afgebroken in de moer. Dit was veroorzaakt door het ontbreken van een sluitring ons er de moer. Deze was vervolgens dusdanig hard aangetrokken dat deze gebroken was. De moer bleef vervolgens alleen hangen op de laatste gang van de trekstang.
Herbert heeft hierop een m12 moet gelast en vervolgens eruit kunnen draaien. Eenmaal eruit netjes afgelast en teksten weer terug geplaatst.
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #21 Gepost op: 15 april 2018, 19:59:06 »

Was een leuke dag waar ik weer mij nuttig heb kunnen maken  :mrgreen:
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2018, 20:02:33 »

Dat blijkt wel, Herbert ! :mrgreen:
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3840
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2018, 20:16:00 »

Wat is er dan precies gedaan met de cylindertrekbout ?
De bout was net boven de laatste gang afgebroken in de moer. Dit was veroorzaakt door het ontbreken van een sluitring ons er de moer. Deze was vervolgens dusdanig hard aangetrokken dat deze gebroken was. De moer bleef vervolgens alleen hangen op de laatste gang van de trekstang.
Herbert heeft hierop een m12 moet gelast en vervolgens eruit kunnen draaien. Eenmaal eruit netjes afgelast en teksten weer terug geplaatst.

Hendig menneke, onzen Herbert. Goeie tip jonge, die kende ik nog niet
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

arjen

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 136
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2018, 20:47:02 »

was leuk en gezellig op de sleutel dag heb de carburateurs gelijk gesteld en weer wat wijzer geworden op fj gebied
 

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2018, 21:44:17 »

Hallo heren,

Onderweg naar Almere word ik ingehaald door een FJ, die buffelde ook lekker door, bleek Fred te zijn. Gezien dit mijn eerste sleuteldag was had je mij overigens alles wijs kunnen maken. Over wijs gesproken, ook ik heb veel geleerd dankzij alle FJ-professionals. Potverdorie wat een kennis was er vandaag paraat. Fijn om in een ruimte te zijn waar zo'n beetje iedereen meer weet dan jijzelf :-)

Onderweg naar Almere gaf ik me niet zoveel kans dat het tapeind eruit zou gaan maar is dus toch gelukt. De moek leek in heb begin er toch makkelijk af te gaan, tot-ie afbrak. Kak. Ok, hoe krijg je het tapeind er uit. Geleerd hoe je een kuip verwijderd - dat klusje heb ik nu ook in de vingers (bij het terugplaatsen kwam ik zelfs schroefjes te kort dus blijkbaar ontbraken er sowieso een paar dus de motor is nu completer geworden, de club had nog wat schroefjes daar). Toen ging Herbert en consorten aan de slag met een lasapparaat (ook nog les gekregen in hoe lassen nu ongeveer werkt) - het tapeind was er toen zo uit. Vervolgens netje afgelost zoals Fred al vertelde en teruggeplaatst. Tenslotte de carbs synchroon gesteld en toen even naar de benzinepomp voor een testritje en tanken.

Kan je het verhaal van die jongen die ging tanken terwijl z'n benzinekraan dichtzat? Nee? Nou, het tanken duurde wat langer dan gepland want hij kwam halverwege stil te staan. Dankzij de hulp van automobilist (en motorrijder) die thuis een 8mm sleuteltje ging halen het kraantje weer opengezet. Houd dus altijd sleuteltje 8 en 10 paraat :-)

Onderweg naar huis heerlijk gereden en FJankenstein perst nu al z'n lucht richting de uitlaat ipv links door het blok te plaatsen.

Oh ja, Herbert, hoe heet dat veersysteem van de FJ ook alweer, de multilink? Die ga ik dit jaar dus invetten, dank voor de tip. Maar eerst het kleppendeksel nog.

Dank allemaal - erg leerzame en plezierige dag en prachtige faciliteit.

Oh ja, bij thuiskomst met de 2.5 jarige de motor gewassen - ziet er gelijk weer veel beter uit, inclusief de, hoe heet dat ook alweer, de poedel... uitlaat?

Enfin.

Groet en dank allemaal.

CJ

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2018, 22:10:43 »

Yamaha noemde het bij de introductie het Monocross-systeem.
Er was destijds ook iets dergelijks bij H*nda genaamd Pro-Link.
Fijn dat het gelukt is met de trekbout, weer een hele zorg minder neem ik aan...
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2018, 06:07:11 »

Mooi dat hij dicht zit nu, kon je nog verschil merken in afstelling? met rijden ?

Linksysteem even eenvoudig gezegt, dat is bij de jouwe nog spelingsvrij, houwen zo  :mrgreen:
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2018, 09:30:30 »

Herbert, dat is bij de fiets van Bovio toch met lagers, of is het nog met bussen ?
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: 1ste sleuteldag 2018
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2018, 18:54:14 »

Herbert, dat is bij de fiets van Bovio toch met lagers, of is het nog met bussen ?

Naaldlagers en bussen.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018
Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose