FJ-Ownersclub
FJ1200 => Algemeen => Topic gestart door: jvsoelen op 1 oktober 2019, 18:26:06
-
Wie kan mij zeggen of mijn Yamaha FJ1200 1TX uit 1986 geschikt is voor Euro 95 E10 ?.
Laat eens weten?.
Of moeten we overgaan naar: Shell V-power of naar BP excellent !.
-
E10 is het onnodige paniek item voor 2019.
Mijn Yahama uit 1985 liep zonder problemen op E10-15 in Amerika (20.000km).
Yamaha zelf zegt dat alles na 1990 gewoon op E10 kan lopen.
Misschien dat jouw 30 jaar oude benzineslang over een tijdje problemen gaat geven met E10, maar een 30 jaar oude slang kan ook op gewone benzine een probleem geven.
Je kunt best E5 of E10 tanken, het zal geen problemen geven die je anders ook niet had gehad (er zit al een tijdje ethanol in gewone euro loodvrij)
Als je weinig rijd en de motor lang stilstaan (winterstop) dan is het wel aan te raden om iets te tanken met zo weinig mogelijk ethanol er in.
BV Shell V-power is vrijwel ethanol vrij ook al staat er E5 op het label.
E5 = maximaal (of minder dan) 5% ethanol.
-
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, E5 gaf al problemen E10 zal dat alleen maar meer doen.
Op E5 is nog een beetje te doen maar E10 is voor mij "not done".
Dat je rubber slang de geest gaat geven is wel zeker maar dat is vooral ook de binnenkant wat dus in je carburatiesysteem verdwijnt en daarmee dus voor problemen gaat zorgen. Wat ook zeker is, is dat die op die schrale nepbenzine slechter zal gaan lopen net als dat zeker is dat die op 102 octaan onwijs goed loopt. (waar geen ethanol in zit) Op E10 zal die ook meer gaan gebruiken omdat de verbranding nou eenmaal slechter is.
Iedereen moet het wij mij betreft lekker zelf weten maar als we en masse E10 gaan tanken weet ik wel waar het in 'techniek' volgend jaar vooral over zal gaan.
Voor mij alleen nog premium benzines in de tank en met name wordt dat Ultimate van BP of V-power van Shell.
-
Voor mij ook al een premium benzine helemaal mee eens
-
Voor mij ook. Komt bij dat E10 veel eerder verouderd. Een Winter wegzetten met E10 in de tank en je kunt een paar dagen sleutelen voor je in het voorjaar kunt gaan rijden. Alles zit dan vol mayonaise.
Daarbij loopt hij op 98 of liever 102 veel mooier.
-
Voor mij ook. Komt bij dat E10 veel eerder verouderd. Een Winter wegzetten met E10 in de tank en je kunt een paar dagen sleutelen voor je in het voorjaar kunt gaan rijden. Alles zit dan vol mayonaise.
Daarbij loopt hij op 98 of liever 102 veel mooier.
Dat ook zeker altijd voor de winter wegzetten met premium benzine of toevoeging aan de benzine doen anders kan je na de winter je hele tank en carb reinigen
-
Ik las van de week dat Firezone moet (?) stoppen met de verkoop van hun benzine met octaangehalte 102... Ben dan ook benieuwd of de 98 benzines van BP en Shell dan ook onder vuur komen te liggen...
Gr.
Dirk
-
Ik las van de week dat Firezone moet (?) stoppen met de verkoop van hun benzine met octaangehalte 102... Ben dan ook benieuwd of de 98 benzines van BP en Shell dan ook onder vuur komen te liggen...
Gr.
Dirk
Dat heb ik ook gelezen ja
Ik neem aan dat shel en bp wel hun premium brandstoffen mogen blijven verkopen hoe gaan mensen dat anders doen met oldtimers?
-
Mij is geadviseerd bij carburateurmotoren altijd 98 te tanken. Zeker voor de winterstop. E10 is slecht spul voor je rubbers en dichtingen. Ook is het al na een paar weken bedorven. Starten gaat vaak al niet meer lukken.
Ook zorgt het voor verstoppingen in je carbs bij lange stilstand. Dan helpt alleen nog ultrasoon reinigen.
Bij langere stilstand het zekere voor het onzekere nemen en je carbs aftappen en een volle tank.
Mooiste is voor de winterstop synthetische benzine zoals Aspen er in te gooien.
-
Al jaren vanwege het advies van Fred V-power erin, start zonder problemen na de winter.
-
Vandaag met het koekblik Euro 95 getankt. Tot mijn verrassing (en ongenoegen) stond er geen E5 op de pomp maar E10. Andere pompen ook. Euro 95 heeft nu dus al 10% ethanol, zonder dat het anders is gaan heten. Gewoon Euro 95. Ook de prijs gewoon Euro 95
-
Bij mij in Ermelo was een Firezone met Competition 102, maar dat is nu niet meer.
Gelukkig is er een alternatief in Putten: TanQyou.
zie https://www.motoplus.nl/nieuws/102-octaan-verdwijnt-bij-pompstations-door-verplichtstelling-e10/
Ik wilde er zaterdag gaan tanken met de 1200 want vorig weekend moest ik er even Euro 95 in gooien.
De 1TX begon in te houden en gelijk ging het lampje branden. De reserve stand zit er niet meer op; het pijpje is van de kraan af.
Gelukkig was het kort voor een pomp, met echter alleen Euro 95.
Maar zondag lukte TanQyou ook niet, ze hadden een pin storing. Toen maar iets verder op er BP Ultimate bij gedaan.
-
Mijn 1TX rijdt de hele zomer zonder problemen op Euro 95, en alleen voor de winterstop gaat er V-power in.
Nylon filter in de tank was ooit wel opgezwollen waardoor vuil in de carburateurs kwam, maar geen problemen met benzineslangen die oplossen.
Met mijn FZ750 uit 1985 heb ik 20.000 km in America gereden met 10-15% ethanol en ook geen problemen met de benzine slangen.
-
Vandaag met het koekblik Euro 95 getankt. Tot mijn verrassing (en ongenoegen) stond er geen E5 op de pomp maar E10. Andere pompen ook. Euro 95 heeft nu dus al 10% ethanol, zonder dat het anders is gaan heten. Gewoon Euro 95. Ook de prijs gewoon Euro 95
Dat was al een half jaar bekend, vanaf 1 okt ingevoerd.
Zelf nog nooit Euro 95 getankt met een motor, altijd premium brandstof in de motoren.
Ook altijd loodvervanger erbij, ook nog nooit carbs problemen gehad.(Flashlube valve saver fluid)
Ieder het zijne, maar die e10 komen nog zat problemen mee met die ouwe carbs.
-
Zou er nou wel of niet toch iets van ethanol in de 98 benzines worden toegevoegd ??
Er staat nu toch E5 bij de 98 benzines of is dit niet overal het geval ?
Bedankt EU...😡
Gr.
Dirk
-
Zou er nou wel of niet toch iets van ethanol in de 98 benzines worden toegevoegd ??
Er staat nu toch E5 bij de 98 benzines of is dit niet overal het geval ?
Bedankt EU...😡
Nee, in 98 zit geen ethanol maar ze zijn verplicht om er een E5 sticker op te plakken.
E5 betekend tussen 0 en 5% toevoeging. Ze doen dus 0%
E10 betekend tussen 7.5 en 10% ethanol toevoeging waarbij je gerust van 10% mag uitgaan in Nederland.
(volgens mij staat dat ook in dat knac artikel wat ik gepost heb)
-
Bedankt EU...😡
Daar kan ik er nog wel een paar bij verzinnen.. :cry:
-
OK, dat had ik dan niet zo 1-2-3 begrepen in het KNAC artikel.
Voortaan alleen Super benzine 😬
-
Inmiddels staat op veel pompen E10 bij de Euro 95. Gisteren ook weer gezien. 10% ethanol dus.
De FJ loopt erop hoor. En voor een keer ook niet heel erg. Maar zeker als je niet heel veel rijdt liever iets zonder ethanol.
-
http://www.oliehandel.nl/product/e10-petrol-improver-250ml-89519
http://www.oliehandel.nl/product/vspe-power-plus-multi-shot-500ml-89469
http://www.oliehandel.nl/product/e10-fuel-fighter-250ml-89417
Niet goedkoop maar er is ook niemand die gezegd heeft dat het goedkoper zal worden.. :coolsmiley:
-
https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U
-
Het verdampt dus die ethanol, maar trekt ook water aan en je haalt minder kilometers uit een liter, dat moeten we allemaal niet.
-
Heel interessant filmpje, erg duidelijk ook. Maar ethanol stabilisatie werkt dus eigenlijk ook niet echt, iig zeer beperkt.
-
Ik moest ff opzoeken wat E85 nou precies is en toen kwam ik het volgende ook tegen:
https://www.foodlog.nl/artikel/weiger-klimaatbenzine-in-je-tank-e5-e10-en-e85/
Wat een verhaal, je wordt er zowat duizelig van allemaal maar helemaal verbazen doet het me nou ook weer niet..
'Klimaatbenzine', mooie kreet, dat dan weer wel.