FJ-Ownersclub
FJ1200 => Algemeen => Topic gestart door: PBR op 18 september 2020, 16:40:09
-
Hallo iedereen! Al eerder heeft dit forum me geholpen met problemen aan mn FJ, dus ik probeer het ook nu maar weer!
Vanochtend ontkoppelde mn FJ opeens niet meer goed. Eind van de middag ontkoppelt hij helemaal niet meer. Vloeistof gecheckt, was op niveau maar geen enkele druk op de hendel. Ontucht, maar dit deed helemaal niks.
Het cupje in het reservoir was wel zwaar vervormd en lekt flink nadat ik hem los heb gehaald.
Heeft er iemand toevallig een cupje liggen, of de hele unit met reservoir en alles er op en er aan?
Ik zou het graag over willen nemen!
Ps. Als iemand denkt dat ik het probleem elders moet zoeken, hoor ik het ook graag!
Pps. Als ik dit niet in het juiste subforum plaats, mijn excuses.
-
Dat cupje kun je in vorm terug duwen.
Het is niet de oorzaak van je probleem.
-
Eerst de slave cilinder maar eens loshalen, reinigen en controleren of deze goed gangbaar.
-
Heeft de remolie een groenige kleur dan is tie verwatert (hygroscopisch geworden) en is je hydraulische drukvermogen weg.
-
Remolie is altijd al hygroscopisch :coolsmiley:
-
Helaas tot op heden nog geen succes... Ik heb een nieuwe koppelingspomp op het stuur geïnstalleerd, heb de slave gereviseerd en de leiding goed ontlucht (ik hoor de zuiger zn werk doen bij de slave), maar nog steeds geen goede ontkoppeling.
Iemand nog ideeën zonder dat het blok uit elkaar moet? Een andere motor lijkt mij een heel goed idee, maar hier heb ik helaas momenteel de financiële middelen niet voor (ik zit midden in een verbouwing). :|
-
- Zit de zuiger van de slave goed (niet verkoord em) in de cilinder?
- Weet je zeker, echt heel heel erg zeker, dat je de koppeling goed hebt ontlucht?
-
De zuiger zit met het "kuiltje" voor de stand richting het blok en met de veer tegen de achterkant.
Ja, hij is goed ontlucht. Ook een ontluchter voor gebruikt en nog 15 minuten met de hand staan pompen om het 100% zeker te weten.
-
- Zit het rubber goed?
Dat bedoelde ik eigenlijk te vragen in mijn vorige post, maar in de haast verwarde ik zuiger met rubber.
-
Ja, de pakkingen zijn inderdaad goed geplaatst
-
In welke regio ben je te vinden?
Misschien kan iemand ff komen kijken.
Als je bij bij in de buurt woont doe ik dat wel ff.
-
Ik woon in Schiedam. Het is echt een barreltje hoor (dempers zijn ook losgebroken bij de collector etc), maar ik moet er eigenlijk echt nog 3 a 4 maandjes op door kunnen rijden voor werk. Ik heb geen auto(rijbewijs). :idiot2: :2funny:
-
Boutje (ik dacht M6) met een klodder vet in het kuiltje leggen van de slavecilinder, drukt ie de ontkoppelingspin iets verder het blok in. Heb ik ook gedaan maar dat was tegen lekkage. :wink:
-
Dat klopt niet, het gebied waar de zuiger de slag maakt verandert daardoor, maar de stift wordt niet verder het blok in gedrukt...
-
Even voor de duidelijkheid, zo moet hij zitten.
Zorg ook dat aan de binnenkant alle oxidatie van de zuiger af is.
(https://myalbum.com/photo/QcMx4wukD8cr/360.jpg)
-
Uit ervaring kan ik zeggen dat je het wel merkt als de seal verkeerd om zit... :crazy2:
-
Ja de zuiger zit inderdaad goed gemonteerd. Ik hoor hem bij de slave ook bewegen, dus misschien beweegt die stang om de een of andere reden niet (goed)? Zou het anders zo kunnen zijn dat de koppelingsplaten gewoon op zijn?
Het gekke is wel dat het een beetje van de een op de andere dag ontstaan is.
-
Denk dat er lucht in zit, zet hem eens een nacht weg met de handle ingetrokken en laat hem heel langzaam opkomen de volgende dag en kijk dan eens hoe hij koppelt
-
Dit is toch wwer behoorlijk "technisch" allemaal... :coolsmiley:
-
Dat elastiekje ga ik nog proberen, maar ik ben er echt vrij zeker van dat er geen licht meer in zit.
Zou het nog kunnen zijn dat de stang, waartegen de zuiger van de slave drukt, niet ver genoeg terug komt? Als ik mijn koppelingshendel in trek hoor ik hem "klapperen" bij de slave, alsof er teveel ruimte tussen de cylinder en de stang zit.
-
Wat Nor subtiel probeert aan te geven -en daar heeft hij gelijk in- is dat deze vraag om hulp en adviezen thuis hoort in de rubriek Techniek, waar je toegang toe hebt als je je aanmeldt als betalend clublid... :coolsmiley:
-
Oh, heel begrijpelijk. Daar was ik me niet van bewust! Ik heb zojuist het formulier verstuurd en de contributie overgemaakt.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen zodra mijn gebruikersstatus is veranderd!
-
:mrgreen: :mrgreen:
-
Dat elastiekje ga ik nog proberen, maar ik ben er echt vrij zeker van dat er geen licht meer in zit.
Zou het nog kunnen zijn dat de stang, waartegen de zuiger van de slave drukt, niet ver genoeg terug komt? Als ik mijn koppelingshendel in trek hoor ik hem "klapperen" bij de slave, alsof er teveel ruimte tussen de cylinder en de stang zit.
Nee want hij koppelde goed en het probleem kwam er in een keer.
-
Heb je de stang van de koppeling eruit gehaald? Misschien ligt het stalen kogeltje nu ergens op de grond?
-
Heb je de stang van de koppeling eruit gehaald? Misschien ligt het stalen kogeltje nu ergens op de grond?
Dat kan alleen vanaf de kant van de platen
-
Heb je de stang van de koppeling eruit gehaald? Misschien ligt het stalen kogeltje nu ergens op de grond?
Dat kan alleen vanaf de kant van de platen
Ah, oke. Als jij het zegt, Fred, dan geloof ik het meteen. :mrgreen:
Ik heb ook wel eens gehad dat het ontluchtingsnippel niet meer fris was. Had je alles ontlucht, deed ie het 2 keer en liep er toch weer lucht in via het nippel. Ik heb er toen toch op staan knetteren :x :-D
-
De stang is er (nadat het probleem ontstond) wel kort uitgeweest, tot er olie uit begon te lopen. Dit kon gewoon via de kant van de slave.
-
Achter de stang zit ook een kogeltje, zou dat nu tussenuit zijn?
-
Kan de kogel er überhaupt wel uit via de versnellingsbakas ?
-
Iedereen is altijd bang voor dat kogeltje, maar die komt er echt alleen maar uit aan de koppeling kant.
-
Dat dacht ik dus ook al ...
-
Kan de kogel er überhaupt wel uit via de versnellingsbakas ?
Nee
-
Bedankt voor jullie adviezen. Ik werd vandaag echter verrast door mijn vader, met een "nieuwe" BMW K100LT. Ik ben dus van plan om mijn FJ te verkopen in de huidige staat. Geen idee wat hij nog waard is met zn mankementen, maar ik kan er vast iemand blij mee maken!