FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: "Een nieuwe motor"  (gelezen 12432 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The O

  • Gast
"Een nieuwe motor"
« Gepost op: 17 april 2010, 19:49:44 »

Vanochtend belde Jack om te vragen of ik zin had om wat aan de motor te prutsen.
Hij had een klusje waar twee paar handen het werk een stuk lichter zouden maken.
Omdat het een beetje tegenzat door ondermeer uitgevallen apparatuur haalde ik niet de toegezegde 14:00 die ik met vrouwlief Teddy had afgesproken.
Toen ik belde om even door te geven dat we iets ontdekt hadden wat ik zelf ook gedaan wilde hebben aan mijn 3XW, opperde ze zelf dat ik misschien dan toch maar een nieuwe motor moet. Uiteraard cynisch bedoeld, maar je gaat toch even nadenken.
Nadenken over het karakter van je eigen meissie. Ze trilt bij iedere streling van het gas en bij alle toerentallen voel je een andere sensatie door je liezen. Je noemt het "haar karakter" en denkt dat het wel goed is. Je wilt tenslotte je motor voelen en weten dat er iets in haar leeft.
Maar vandaag had ik een andere sensatie.
Niet meer die trillingen die je rechterhand doet slapen na een kilometer of 50. Geen kuipruit die vibreert als een waaier die wind voor je genereert.
Vorige week nog trilde de claxonbeugel kapot (het was al de tweede keer). Het was een ander karakter dat ik mee mocht maken. Deze motor gleed soepel over de weg. Ik hoorde andere trillingen maar die waren natuurlijker. Ik heb geen 50 km gereden maar voelde instinctief dat het nu wel goed zat. En waar vond ik dit nieuwe karakter??
Je zult het niet geloven, maar het zat in mijn eigen meissie. Hoewel we al eens eerder met de silent blocks bezig waren geweest, waren we niet 'all the way' gegaan.
Nu wel, en het resultaat was verbluffend. Ik ken mijn eigen motor niet weer!!!
« Laatst bewerkt op: 17 april 2010, 19:52:48 door The O »

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2010, 20:00:52 »

hehe, mooi hoor! Een bekend gevoel.
Hoe is het met degene gegaan die op de sleuteldag zijn ophanging gangbaar maakte? Ook fijn?
En Herbert, hoe veert je vork?

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5305
  • Winterswijk
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2010, 20:06:02 »

the o wat bedoel je met 'all the way'?
de blocks er helemaal uitgehaald en de busen die erin zitten ook en dan maar weer schoonmaken (polijsten) invetten in weer in elkaar zetten? ja inderdaad dat geeft dan weer een gevoel zoals je dat beschrijft. dat gevoel ken(de) ik ook. tijdens de proefrit die ik maakte nadat ik, samen met mischa, mijn blocks helemaal eruit hadden gehaald, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet...................................................................maar de vreugde was van korte duur toen we de lekkage ontdekte. maar dat gevoel dat je bschrijft dat herken ik wel :mrgreen: :mrgreen:.
mischa, heb net een pbtje gehad van herbert, hij is weer 2 uur bezig geweest en de poot is nu schijnbaar dicht. nu gaat hij morgen, misschien rij ik ook nog even mee, een stukje toeren om te kijiken of het wel echt dicht zit.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Wilbert

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2010, 20:37:39 »

En het kan nog beter  :angel:
Volgens mij heeft iedere 3xw heeft aan de achterzijde van het blok ook nog verstelbare rubber dempers kijk maar eens goed ik ben hierop gewezen door Jan(jahaa) en heb deze vorig jaar ook eens afgesteld scheelde nog meer dan wat ik al bereikt had.
Zal morgen wel eens foto's opzoeken hiervan.  :mrgreen:

Groet Wilbert.

Wilbert

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2010, 21:04:15 »

Hier is de stelbout te zien links naast de schokbreker.

The O

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2010, 21:22:25 »

De vorige keer hadden we de stalen bus niet uit de messingbus gehaald. Dat zat zo vast dat het 'natuurlijk' leek.
Man wat zat die troep vast. Bij Jack kwam het nog redelijk los, maar bij mij brak de M6 draadeind die we bij het uittrekken gebruikten twee maal.
M10 draadeind en het lukte.

Ik zal ook eens naar het Wilbert verhaal kijken.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2010, 22:31:39 door The O »

The O

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2010, 21:25:39 »

Deze?

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2010, 21:29:52 »

Jep, die drukt tegen de linkerachterkant van je blok (tegendruk voor de kracht van je tandwiel bij gassen)

Michel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2933
  • Zeewolde
    • Zin in een avondje rocken?
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2010, 21:36:10 »

Gaaf Theo, leuk om te lezen.  :mrgreen:
Soms zijn het de kleine dingen die voor groot plezier zorgen.
Geen FJ1200 3CV 1988 meer
www.dusrockt.nl

Wilbert

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2010, 21:45:48 »

Die ja Theo volgens de dealer hier leerden hun vroeger om deze elke grote beurt af te stellen en bij elke kettingwissel zelfs te vervangen.

Komt zeer veel kracht op te staan wat het zou kunnen verklaren waarom bij sommige de bouten achter de schetsplaten afbreken.

Heb dit vanmiddag nog staan te bespreken met een gepensioneerde monteur.

Lijkt mij een zeer geloofwaardig verhaal.

Weet iemand of dit ook bij hun wel eens vervangen en of afgesteld is?

Groet Wilbert.

Mischa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6499
  • Harmelen
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2010, 21:57:04 »

Bij mij was ie afgesteld, totdat ie in de soep werd gereden... boutje met rubber was nog wel aanwezig zag ik tijdens de sloop.

Biker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 161
  • Biker
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2010, 22:17:21 »

En hoe stellen we dit goed af??

The O

  • Gast
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2010, 22:30:24 »

En hoe stellen we dit goed af??

Goeie vraag. Had ik zelf kunnen bedenken  8-)

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2010, 09:13:05 »

Vanochtend belde Jack om te vragen of ik zin had om wat aan de motor te prutsen.
Hij had een klusje waar twee paar handen het werk een stuk lichter zouden maken.
Omdat het een beetje tegenzat door ondermeer uitgevallen apparatuur haalde ik niet de toegezegde 14:00 die ik met vrouwlief Teddy had afgesproken.
Toen ik belde om even door te geven dat we iets ontdekt hadden wat ik zelf ook gedaan wilde hebben aan mijn 3XW, opperde ze zelf dat ik misschien dan toch maar een nieuwe motor moet. Uiteraard cynisch bedoeld, maar je gaat toch even nadenken.
Nadenken over het karakter van je eigen meissie. Ze trilt bij iedere streling van het gas en bij alle toerentallen voel je een andere sensatie door je liezen. Je noemt het "haar karakter" en denkt dat het wel goed is. Je wilt tenslotte je motor voelen en weten dat er iets in haar leeft.
Maar vandaag had ik een andere sensatie.
Niet meer die trillingen die je rechterhand doet slapen na een kilometer of 50. Geen kuipruit die vibreert als een waaier die wind voor je genereert.
Vorige week nog trilde de claxonbeugel kapot (het was al de tweede keer). Het was een ander karakter dat ik mee mocht maken. Deze motor gleed soepel over de weg. Ik hoorde andere trillingen maar die waren natuurlijker. Ik heb geen 50 km gereden maar voelde instinctief dat het nu wel goed zat. En waar vond ik dit nieuwe karakter??
Je zult het niet geloven, maar het zat in mijn eigen meissie. Hoewel we al eens eerder met de silent blocks bezig waren geweest, waren we niet 'all the way' gegaan.
Nu wel, en het resultaat was verbluffend. Ik ken mijn eigen motor niet weer!!!


Ja ja wat een consternatie allemaal

Maar goed mijn ervaring met de gangbare silentblocks is idd ook totaal verschillens dan dat ze vast zitten

Theo heeft het gevoel mooi omschreven

Ik ben alle gevoel van snelheid kwijt , oppassen dus

Achteraf is het net alsof ik uit een Daihatsu Charade ( 3 Cylinder ) gestapt ben, om in een chevvy V8 verder te rijden

The O  Thanks   :mrgreen:
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5305
  • Winterswijk
Re: "Een nieuwe motor"
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2010, 11:30:52 »

jongens, dat schroefje achter bij de schobrekers dat hebben toch ook de latere types of vergis ik mij? ik meen dat mijn 3ya die schoef ook heeft.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018
Pagina's: [1] 2 3 4  Allemaal   Omhoog