FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)  (gelezen 2732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cuchulain

  • Gast
diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Gepost op: 9 juli 2016, 23:07:28 »

Eindelijk heb ik ook in België enkele FJ te koop gevonden die ik zeer zeker wel zie zitten. Dan eindelijk geen in/uitvoertoestanden meer.
Waar zit ik nu een beetje mee verveeld, dat is het volgende. De onderkuip van een 1100, past die op een CV of xw?
Zijn de luchthappers van een CV en XW uitwisselbaar?  Heb er nodig voor een 3XW maar vind 2 uitstekende exemplaren van een 3CV. De kleur aanpassen zal eventueel nodig zijn maar ze zien er op foto gelijk uit. Iemand ervaring?
Er kunnen nog vele vragen volgen, en misschien als ik een projectje opzet enkele bezoekjes op de sleuteldag. Misschien eerst met een roller en een motor. Er zijn namelijk enkele aanbiedingen van een FJ samen met een bijna gehele motor die uit elkaar ligt bij.
Onderdlen zoeken is duur, ben ik me al even van bewust, maar ik zie een uitdaging. Vooral omdat de vrouw die 3CV waar we deze middag naar gingen kijken ook ziet zitten. Daar zit nu de sloopmotor bij. Die kerel werkt aan motoren, heeft nog een 1TX en nog 4 fJ in de tuin achteraan, maar die kregen we niet te zien. Ik heb het idee dat ik met hem nog in contact ga zijn in de toekomst.

PS, kleine toevoeging. Van een 1200 1TX staat er een onderkuipje nu. Is deze uitwisselbaar met recenter?
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2016, 23:11:52 door Cuchulain »

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6211
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2016, 23:51:02 »

Onderkuipen van FJ1200 1TX t/m 3XW zijn hetzelfde.
Luchthappers verschillen van alle modellen, zijn dus niet uitwisselbaar.

Die man met die 4 JF's en 1 TX, waar woont die?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2016, 00:26:13 »

In Aat (Henegouwen). Alleen kwam ik toe een verrassende conclusie. De motor op de afbeelding 1 is fout. Het gaat om de grijze 3CV. Prachtmachine. Koud in de garage, niet warmgedraaid. De was staat daar. Druk op start en direct rolt die soepeltjes. Alleen is het probleem dat hij de modellen niet onder elkaar herkent. Hij moest de roze kaart er bij halen om te achterhalen of deze grijze motor inderdaad een CV was. Vreemde kerel.Wel stelt mijn vrouw vast dat die 3CV lager is dan een 3XW als deze van Roger, bekend op de club hier zijn blauwe motor. Ik wist niet dat er verschil zat op de zithoogte. Dus de kans bestaat dat er 2 FJ in huis komen hier. Deze advertentie staat hier op kapaza
http://www.kapaza.be/nl/motos/av-yamaha-fj-1200-108774245.htm
De onderdelen die bij deze 3CV meegegeven worden zijn een gesloopte FJ met papieren. De motor is niet apart te koop. Ik zond nog een mail met de vraag welk model hij juist heeft in onderdelen, precies omdat er zoveel verschillen zijn. Maar hij heft een kapotte achillespees, en zijn vrouw vind denk ik die papieren niet. Nog geen antwoord gekregen op die vraag. als hij de ene fj niet van de andere kan onderscheiden waag ik het niet alles mee te nemen natuurlijk. De luchthapper is voor een 3XW in blauw/zilver. Rechts is te vinden, links is lastig. de luchthappers zien er gelijk uit op eerste zicht, met lange zwarte beschermstrip. Maar dus toch verschillend? Dan moet ik nog wat verder zoeken.

Die blauwe motor (3XW) heeft hij trouwens een maand terug gekocht in Ans, bij Luik.Die ging weg voor 800 Euro. Stond aanvankelijk te koop bij deze kerel. Deze ad en een andere opnaam van zijn vrouw op 2dehands. Maar ik verwees naar Luik. Plots was deze op 2dehands weg. En hier dus een 3CV. Vreemde zaak. Die blauwe heeft hij nog staan, ben ik 100% zeker van.
Het was in ieder geval een vreemde dag vandaag.

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2016, 13:24:01 »

Inderdaad, die luchthapper zijn behoorlijk verschillend. Via een topic van ca 10 jar terug op dit forum vond ik 3 sites waar je nog steeds kan zoeken op OEM parts. Deze vind ik de handigste
http://oemparts.chaparral-racing.com/oemparts/a/yam/50042f48f8700209bc78a6fd/cowling-1
http://oemparts.chaparral-racing.com/oemparts/a/yam/5004325ff8700209bc78b28c/cowling-1

In de laatste link is duidelijk bij welke onderdelen er XW staat (enkel XW stukken vereist) en waar CV staat. Er zijn zelfs delen bij die sinds de TX niet zijn veranderd. Die zitten meestal in de onderkuip. bvb deze 2
39Seat 3
1TX-2848L-01-00
40Seat 4
1TX-2848M-00-00

Ik ga er dus van uit dat ik die onderkuip die te koop staat kan gebruiken op recentere fietsen. Op het schema van de 3XW staat
1TX-28385-00-0L

Cuchulain

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2016, 15:04:32 door Cuchulain »

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7491
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2016, 21:52:16 »

Een 1100 onderkuipje past alleen op een 1100.
1200 onderkuipen passen op alle 1200's. Kuipdelen van de verschillende typen passen nooit op elkaar. De tellerunit is wel weer gelijk. De koplamp van 1100 t/m 3CV is gelijk.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2016, 05:20:25 »

Bedankt Eelco, zo had ik het ook begrepen.
Misschien ook interessant voor de FJ, deze site heeft ook nagebouwde onderdelen. o.m. deze onderkuip
http://www.parts4motorcycles.de/Bugspoiler-GFK-Nachbau
Er staan behoorlijk wat fj zonder dit te koop voor de 1200.
Na het werk ga ik nog even verder zoeken.

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2018, 11:28:52 »

Ik kom net tot de ontdekking dat er al een FJ1200A zou zijn sinds 1989.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/yamaha/fj1200-3415/fj1200-29375/fj1200a-807077/exhaust-14425696#/il-334792919-1381268-1381268
https://www.partzilla.com/catalog/yamaha/motorcycle/1989/fj1200wc/exhaust
In de US heet de FJ1200A de FJ1200WC. De gaskets zijn reeds voor de 3XW, zie je aan de nummering. Zijn deze dempers uitwisselbaar met een 3XW, of zijn ze nog voor een 3CV? Dit is zo een overgangsmodel lijkt me.

Net gevonden dat deze gelijk is aan een 3CV. En toch heet het FJ1200A, bj 1989 en bj 1990. Het is een FJ1200A met rechthoekige koplamp. Die geeft je zekerheid.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 11:46:12 door Cuchulain »

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6211
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2018, 18:42:32 »

Die A staast voor de uitvoering met ABS. Dat zijn alleen modellen met de trapeziumvormige koplamp.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2018, 19:17:14 »

Tja Mark, of je nu kijkt bij Megazip, Partzilla, Boatsnet of wat ook, de FJ1200A staat er ook bij voor 1989 en 1990. Er is geen ABS maar er staat wel modeltype FJ1200A, en er zitten stukken bij voor de komende 3XW. maar de abs versie in de VS is dan weer de 4AH.
Ze hebben daar een extra versie. Dus als er een importmotor is kan je een FJ1200A hebben zonder abs. Hebben ze die naam daar uitgevonden omdat er bij de 3CV al ruimte was voorzien om die abs in te bouwen terwijl dat systeem nog niet op punt stond, ik weet het niet. maar een uitlaat in de VS bvb voor een A kan mogelijk niet passen op een 3XW. Ik ben aan het zoeken naar een uitlaat en kwam zo tot de ontdekking dat er over de oceaan andere en meer versie's zijn. Een waarschuwing voor iedereen die stukken zoekt, opletten met niet-EU mototren zeker?? In Europa is het voor 'uitgerust met abs. In de VS weet ik het niet. Mogelijkheid om abs te installeren mss?

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6211
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 12:04:42 door Mark_Vans »
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Cuchulain

  • Gast
Re: diverse onderdelen, uitwisselbaar of niet (winterproject)
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2018, 07:19:55 »

Amai. Van die eerste link heb ik dat pdf-ke direct gedownload. Nu, dat serienummer voor die 2 modellen zoeken als er iets te koop staat is moeilijker. Dat bouwjaar is interessant. Maar zelfs dan kan het gevaarlijk zijn. Neem nu mijn eerste motor 29 jaar terug. Een XJ600 bj '88. Stond meer dan een jaar in de showroom. Ik heb er vaak rondgelopen en naar gekeken telkens ik met de brommer binnen moest. Ingeschreven in 1989 dus. Als de verkoper dat jaar geeft heb je een ander model vast dan je had gewenst. Goede info. grundlich.
Pagina's: [1]   Omhoog