FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10  (gelezen 5011 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jvsoelen

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 435
  • Eén van mijn stukken.
    • http://home.kpn.nl/jcsoelen1951
Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Gepost op: 1 oktober 2019, 18:26:06 »

Wie kan mij zeggen of mijn Yamaha FJ1200 1TX uit 1986 geschikt is voor Euro 95 E10 ?.
Laat eens weten?.
Of moeten we overgaan naar: Shell V-power of naar BP excellent !.

REV1

  • Berichten: 972
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2019, 18:47:00 »

E10 is het onnodige paniek item voor 2019.

Mijn Yahama uit 1985 liep zonder problemen op E10-15 in Amerika (20.000km).
Yamaha zelf zegt dat alles na 1990 gewoon op E10 kan lopen.

Misschien dat jouw 30 jaar oude benzineslang over een tijdje problemen gaat geven met E10, maar een 30 jaar oude slang kan ook op gewone benzine een probleem geven.

Je kunt best E5 of E10 tanken, het zal geen problemen geven die je anders ook niet had gehad (er zit al een tijdje ethanol in gewone euro loodvrij)

Als je weinig rijd en de motor lang stilstaan (winterstop) dan is het wel aan te raden om iets te tanken met zo weinig mogelijk ethanol er in.
BV Shell V-power is vrijwel ethanol vrij ook al staat er E5 op het label.

E5 = maximaal (of minder dan) 5% ethanol.

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14077
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2019, 20:27:50 »

Daar ben ik het helemaal niet mee eens, E5 gaf al problemen E10 zal dat alleen maar meer doen.
Op E5 is nog een beetje te doen maar E10 is voor mij "not done".
Dat je rubber slang de geest gaat geven is wel zeker maar dat is vooral ook de binnenkant wat dus in je carburatiesysteem verdwijnt en daarmee dus voor problemen gaat zorgen. Wat ook zeker is, is dat die op die schrale nepbenzine slechter zal gaan lopen net als dat zeker is dat die op 102 octaan onwijs goed loopt. (waar geen ethanol in zit) Op E10 zal die ook meer gaan gebruiken omdat de verbranding nou eenmaal slechter is.
Iedereen moet het wij mij betreft lekker zelf weten maar als we en masse E10 gaan tanken weet ik wel waar het in 'techniek' volgend jaar vooral over zal gaan.
Voor mij alleen nog premium benzines in de tank en met name wordt dat Ultimate van BP of V-power van Shell.
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

silwillemsen

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 720
  • Doorneburg, Gelderland
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2019, 21:18:34 »

Voor mij ook al een premium benzine  helemaal mee eens
Fj1100 36y 1984
Fj1200 1tx 1986
Fj1200 3xw abs 1991
Xz550 11u 1982 in opbouw

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2019, 22:39:52 »

Voor mij ook. Komt bij dat E10 veel eerder verouderd. Een Winter wegzetten met E10 in de tank en je kunt een paar dagen sleutelen voor je in het voorjaar kunt gaan rijden. Alles zit dan vol mayonaise.
Daarbij loopt hij op 98 of liever 102 veel mooier.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

silwillemsen

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 720
  • Doorneburg, Gelderland
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2019, 07:40:49 »

Voor mij ook. Komt bij dat E10 veel eerder verouderd. Een Winter wegzetten met E10 in de tank en je kunt een paar dagen sleutelen voor je in het voorjaar kunt gaan rijden. Alles zit dan vol mayonaise.
Daarbij loopt hij op 98 of liever 102 veel mooier.
Dat ook zeker altijd voor de winter wegzetten met premium benzine of toevoeging aan de benzine doen anders kan je na de winter je hele tank en carb reinigen
Fj1100 36y 1984
Fj1200 1tx 1986
Fj1200 3xw abs 1991
Xz550 11u 1982 in opbouw

Dirk

  • Berichten: 134
  • 28 jaar geleden....
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2019, 08:26:00 »

Ik las van de week dat Firezone moet (?) stoppen met de verkoop van hun benzine met octaangehalte 102... Ben dan ook benieuwd of de 98 benzines van BP en Shell dan ook onder vuur komen te liggen...

Gr.

Dirk

silwillemsen

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 720
  • Doorneburg, Gelderland
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2019, 08:30:00 »

Ik las van de week dat Firezone moet (?) stoppen met de verkoop van hun benzine met octaangehalte 102... Ben dan ook benieuwd of de 98 benzines van BP en Shell dan ook onder vuur komen te liggen...

Gr.

Dirk
Dat heb ik ook gelezen ja
Ik neem aan dat shel en bp wel hun premium brandstoffen mogen blijven verkopen hoe gaan mensen dat anders doen met oldtimers?
Fj1100 36y 1984
Fj1200 1tx 1986
Fj1200 3xw abs 1991
Xz550 11u 1982 in opbouw

Noppie

  • Berichten: 127
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2019, 10:54:23 »

Mij is geadviseerd bij carburateurmotoren altijd 98 te tanken. Zeker voor de winterstop. E10 is slecht spul voor je rubbers en dichtingen. Ook is het al na een paar weken bedorven. Starten gaat vaak al niet meer lukken.

Ook zorgt het voor verstoppingen in je carbs bij lange stilstand. Dan helpt alleen nog ultrasoon reinigen.

Bij langere stilstand het zekere voor het onzekere nemen en je carbs aftappen en een volle tank.

Mooiste is voor de winterstop synthetische benzine zoals Aspen er in te gooien.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2019, 11:00:57 door Noppie »

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12615
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2019, 12:28:17 »

Al jaren vanwege het advies van Fred V-power erin, start zonder problemen na de winter.
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2019, 22:01:00 »

Vandaag met het koekblik Euro 95 getankt. Tot mijn verrassing (en ongenoegen) stond er geen E5 op de pomp maar E10. Andere pompen ook. Euro 95 heeft nu dus al 10% ethanol, zonder dat het anders is gaan heten. Gewoon Euro 95. Ook de prijs gewoon Euro 95
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

lekniGv

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1314
  • Wacht niet op een goede dag, maak er een!
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2019, 12:33:48 »

Bij mij in Ermelo was een Firezone met Competition 102, maar dat is nu niet meer.
Gelukkig is er een alternatief in Putten: TanQyou.
zie https://www.motoplus.nl/nieuws/102-octaan-verdwijnt-bij-pompstations-door-verplichtstelling-e10/
Ik wilde er zaterdag gaan tanken met de 1200 want vorig weekend moest ik er even Euro 95 in gooien.
De 1TX begon in te houden en gelijk ging het lampje branden. De reserve stand zit er niet meer op; het pijpje is van de kraan af.
Gelukkig was het kort voor een pomp, met echter alleen Euro 95.
Maar zondag lukte TanQyou ook niet, ze hadden een pin storing. Toen maar iets verder op er BP Ultimate bij gedaan.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2019, 20:04:23 door lekniGv »
FJ1100 - 50H
FJ1200 - 1TX

REV1

  • Berichten: 972
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2019, 18:21:01 »

Mijn 1TX rijdt de hele zomer zonder problemen op Euro 95, en alleen voor de winterstop gaat er V-power in.

Nylon filter in de tank was ooit wel opgezwollen waardoor vuil in de carburateurs kwam, maar geen problemen met benzineslangen die oplossen.

Met mijn FZ750 uit 1985 heb ik 20.000 km in America gereden met 10-15% ethanol en ook geen problemen met de benzine slangen.

Wilbert

  • Gast
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2019, 18:25:02 »

Vandaag met het koekblik Euro 95 getankt. Tot mijn verrassing (en ongenoegen) stond er geen E5 op de pomp maar E10. Andere pompen ook. Euro 95 heeft nu dus al 10% ethanol, zonder dat het anders is gaan heten. Gewoon Euro 95. Ook de prijs gewoon Euro 95
Dat was al een half jaar bekend, vanaf 1 okt ingevoerd.
Zelf nog nooit Euro 95 getankt met een motor, altijd premium brandstof in de motoren.
Ook altijd loodvervanger erbij, ook nog nooit carbs problemen gehad.(Flashlube valve saver fluid)
Ieder het zijne, maar die e10 komen nog zat problemen mee met die ouwe carbs.

Dirk

  • Berichten: 134
  • 28 jaar geleden....
Re: Is mijn Yamaha fj1200 1TX uit 1986 geschikt voor E10
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2019, 21:05:10 »

Zou er nou wel of niet toch iets van ethanol in de 98 benzines worden toegevoegd ??
Er staat nu toch E5 bij de 98 benzines of is dit niet overal het geval ?

Bedankt EU...😡


Gr.

Dirk
Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose