FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Linker- of rechtervoet aan de grond?  (gelezen 331 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark_Vans

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6033
Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Gepost op: 3 augustus 2020, 11:08:44 »

Ik zag laatst een filmpje waarin de maker ervan uitlegde dat het bij bijvoorbeeld een verkeerslicht veiliger was om je linkervoet aan de grond te zetten en wat naar links te leunen en je rechtervoet op de rem te houden. Mijn rijlessen zijn al zo lang geleden dat ik niet meer weet wat ik daarover heb geleerd.

Ik zet in ieder geval mijn rechtervoet op de grond en ik houd mijn linkervoet bij de versnellingspook. Tijdens het wegrijden kan ik schakelen terwijl ik mijn rechtervoet nog enige tijd boven de weg laat 'zweven' voordat ik die op de steun zet. Mocht er wat onvoorziens gebeuren, dan staat die voet het snelst aan de grond.

Als jullie moeten stoppen voor bv. een verkeerslicht, zetten jullie dan je linkervoet of je rechtervoet op de grond?
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2020, 11:34:48 door Mark_Vans »
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
FJR 1300 ABS, '06. Desert Metallic
Meindl Bernina 2

Robin

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1617
  • Doetinchem
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2020, 11:25:45 »

Mijn rijlessen zijn wat korter geleden  :angel:

De les was; rechtervoet aan de grond, dan kon je met links direct schakelen als hij per ongeluk niet in de versnelling stond.
Gezien dat 'verplicht' was voor meneer CBR heb ik me dat aangeleerd en doe ik dat ook.
Echter soms wilt de FJ het niet, en dan plaatsen we links op de grond  :coolsmiley:
Yamaha FJ1200 3CV '89

Wackywabbit

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2020, 12:08:24 »

Links op de grond is als je op een wat steilere helling staat een must.
Dan moet je rechtse pootje de achterrem bedienen namelijk.
Voorrem houd m niet, je wiel gaat glijden, dus zorg dat je qua schakelen in zn 1 bent aangeland voordat je je links pootje aan de grond zet.
Verder is normaal rechts aan de grond.
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!

FJ1200 3XW
XJ600 3KM
XJ750 41Y/29R
XJ900 58L (2x)
XJ900 4BB (2x)
VFR800FI
VFR800 VTec
XL600V Transalp
C90 Cub

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3767
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2020, 13:00:32 »

In alle situaties geld: blijf vooral met beide benen op de grond staan
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5055
  • Winterswijk
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2020, 16:27:06 »

Een van de twee.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. XXX. Bwj 1984 (The BruutBike)
FJ 1200 3XW, Bwj 1991 (The Grey)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Umop3p1sdn

  • Berichten: 44
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2021, 21:22:51 »

Ik wissel nog wel eens, maar zeker zorgen dat hij in zijn 1 staat.

Weg trekken in zijn 2 doet hij trouwens ook prima.

Umop3p1sdn

  • Berichten: 44
Re: Linker- of rechtervoet aan de grond?
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2021, 09:35:05 »

Zag op YouTube een goede tip hoe je je voet richting kan geven of bepalen met neerzetten.
)

Kantel je hoofd naar de kant waar je je voet wilt neer zetten. Automatisch hangt je hoofd over het midden en je lichaam volgt. Nu zal je motor mooi naar die kant vallen.


De tip was ook, zet je linker voet neer. Zodat je je rem kan bedienen met je voet. Als je van achter wordt aangetikt glijd je achterwiel en kun je hem beter recht houden.

Als je je voor rem in knijpt is de kans heel groot dat je motor direct omvalt omdat je voor wiel schuin weg glijd na een botsing.

Het zal altijd afhankelijk zijn van diverse factoren. Neus heuvel op of af bv. Of twijfel je of hij goed in zijn 1 staat dan is je rechter op de grond fijn en kun je je 1 checken met je linker voet.

Ik denk dat we trouwens het zelfde filmpje hebben gezien;)
Pagina's: [1]   Omhoog