FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud  (gelezen 2406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Onderhoud
« Gepost op: 4 december 2021, 19:00:14 »

Vandaag begin gemaakt met onderhoud van mijn vrouw's PC
Ze heeft niet veel gereden 2.500 km maar toch ff buurtje en ik had WP veren gescoord dus die moesten er ook onder.
Nou is het ook wel duidelijk waarom het achter zo beroerd veert, linker veer ik bokkehard en rechts es een slappe pudding toestand. Beide niet lek of zo maar dit is net als bij de Goldwing een slecht stukje van de motor.
Ook de krachten op de achterbrug zijn enorm met die setting , nou zal het straks wel een stuk beter gaan.
Dus olie, filter, koppeling zuiger preventief schoongemaakt en opnieuw gemonteerd in remmenpasta, nieuwe cardan olie, en de gevaarlijke haakse rubber ventielen vervangen door fatsoenlijke alu dingen.
Voor moet nog.
Afdichting setje van Roukama is de verkeerde trouwens dit kun je ook wel zien op de foto.

https://myalbum.com/album/AaB4iz3SUvXL
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3840
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: Onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2021, 20:11:22 »

Lekker bezig!
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: Onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2021, 21:12:57 »

Good busy gozer
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: Onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2021, 21:39:51 »

Verwarmde garage? :-)  Ik weet nog dat ik een keer ging klussen met temperaturen onder nul buiten, zonder een kachel aan te zetten.. Ik kon na 10 minuten geen boutje meer vasthouden :-)

Leuk ding zo'n PC.

Er schiet me een vraag te binnen, of een idee. Ik heb nu ook zo'n 'horizontaal' ventiel in het achterwiel maar daar past mijn fietspomp niet op -, althans, hij past wel maar maakt geen goed contact omdat de kop van de pomp te groot is en te weinig ruimte heeft rondom het ventiel - ja, ik pomp banden altijd op met een gewone fietspomp. Ik zat te denken om daar zoiets op te schroeven als ik de band wil oppompen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/simson-pompnippel-haaks-auto/9200000029867239/?bltgh=mZjYvzBhvzzAMRF3OkFLDg.2_17.23.ProductTitle

Heeft een van jullie eenzelfde probleem weleens gehad?

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: Onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2021, 05:50:06 »

Nee ik pomp het met een compressor op , ik heb ze er zelf bij jou op gezet dat werkt prima
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6992
  • Geldrop N.B.
Re: Onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2021, 08:21:10 »

Verwarmde garage? :-)  Ik weet nog dat ik een keer ging klussen met temperaturen onder nul buiten, zonder een kachel aan te zetten.. Ik kon na 10 minuten geen boutje meer vasthouden :-)

Leuk ding zo'n PC.

Er schiet me een vraag te binnen, of een idee. Ik heb nu ook zo'n 'horizontaal' ventiel in het achterwiel maar daar past mijn fietspomp niet op -, althans, hij past wel maar maakt geen goed contact omdat de kop van de pomp te groot is en te weinig ruimte heeft rondom het ventiel - ja, ik pomp banden altijd op met een gewone fietspomp. Ik zat te denken om daar zoiets op te schroeven als ik de band wil oppompen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/simson-pompnippel-haaks-auto/9200000029867239/?bltgh=mZjYvzBhvzzAMRF3OkFLDg.2_17.23.ProductTitle

Heeft een van jullie eenzelfde probleem weleens gehad?

Heel veel mensen gebruiken een haaks ( horizontaal ) ventiel.
Je bent voor zover ik mij kan herinneren de eerste die daar problemen mee heeft.
Maar je bent ook de eerste waarvan ik hoor dat hij zijn motorbanden met een fietspomp op pompt.

Het extra haaks ventiel dat jij wil toevoegen is een extra gewicht en zal voor onbalans zorgen.
Mijn advies: kijk voor een goedkope compressor veel makkelijker.
O ja ... je kan er ook fietsbanden mee oppompen  :lol:
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: Onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2021, 10:09:07 »

Verwarmde garage? :-)  Ik weet nog dat ik een keer ging klussen met temperaturen onder nul buiten, zonder een kachel aan te zetten.. Ik kon na 10 minuten geen boutje meer vasthouden :-)

Leuk ding zo'n PC.

Er schiet me een vraag te binnen, of een idee. Ik heb nu ook zo'n 'horizontaal' ventiel in het achterwiel maar daar past mijn fietspomp niet op -, althans, hij past wel maar maakt geen goed contact omdat de kop van de pomp te groot is en te weinig ruimte heeft rondom het ventiel - ja, ik pomp banden altijd op met een gewone fietspomp. Ik zat te denken om daar zoiets op te schroeven als ik de band wil oppompen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/simson-pompnippel-haaks-auto/9200000029867239/?bltgh=mZjYvzBhvzzAMRF3OkFLDg.2_17.23.ProductTitle

Heeft een van jullie eenzelfde probleem weleens gehad?

Heel veel mensen gebruiken een haaks ( horizontaal ) ventiel.
Je bent voor zover ik mij kan herinneren de eerste die daar problemen mee heeft.
Maar je bent ook de eerste waarvan ik hoor dat hij zijn motorbanden met een fietspomp op pompt.

Het extra haaks ventiel dat jij wil toevoegen is een extra gewicht en zal voor onbalans zorgen.
Mijn advies: kijk voor een goedkope compressor veel makkelijker.
O ja ... je kan er ook fietsbanden mee oppompen  :lol:

Ah - ik bedoel niet om die er permanent op te doen maar alleen bij het oppompen van de band. Net als met een verloopje, dat je die er gewoon even opschoeft en er dan weer afhaalt.

Ik pomp ook mijn autobanden met een fietspomp op :-) tien keer pompen voor een tiende bar erbij - wordt je lekker warm van en het scheelt een ritje naar de pomp. En zo'n compressor is wel handig, maar dan heb ik nóg meer spullen in de garage staan!

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6992
  • Geldrop N.B.
Re: Onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2021, 15:14:48 »

Verwarmde garage? :-)  Ik weet nog dat ik een keer ging klussen met temperaturen onder nul buiten, zonder een kachel aan te zetten.. Ik kon na 10 minuten geen boutje meer vasthouden :-)

Leuk ding zo'n PC.

Er schiet me een vraag te binnen, of een idee. Ik heb nu ook zo'n 'horizontaal' ventiel in het achterwiel maar daar past mijn fietspomp niet op -, althans, hij past wel maar maakt geen goed contact omdat de kop van de pomp te groot is en te weinig ruimte heeft rondom het ventiel - ja, ik pomp banden altijd op met een gewone fietspomp. Ik zat te denken om daar zoiets op te schroeven als ik de band wil oppompen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/simson-pompnippel-haaks-auto/9200000029867239/?bltgh=mZjYvzBhvzzAMRF3OkFLDg.2_17.23.ProductTitle

Heeft een van jullie eenzelfde probleem weleens gehad?

Heel veel mensen gebruiken een haaks ( horizontaal ) ventiel.
Je bent voor zover ik mij kan herinneren de eerste die daar problemen mee heeft.
Maar je bent ook de eerste waarvan ik hoor dat hij zijn motorbanden met een fietspomp op pompt.

Het extra haaks ventiel dat jij wil toevoegen is een extra gewicht en zal voor onbalans zorgen.
Mijn advies: kijk voor een goedkope compressor veel makkelijker.
O ja ... je kan er ook fietsbanden mee oppompen  :lol:

Ah - ik bedoel niet om die er permanent op te doen maar alleen bij het oppompen van de band. Net als met een verloopje, dat je die er gewoon even opschoeft en er dan weer afhaalt.

Ik pomp ook mijn autobanden met een fietspomp op :-) tien keer pompen voor een tiende bar erbij - wordt je lekker warm van en het scheelt een ritje naar de pomp. En zo'n compressor is wel handig, maar dan heb ik nóg meer spullen in de garage staan!

Nee hoor dan kan je die fietspomp weggooien  :2funny:
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3840
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: Onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2021, 16:33:24 »

Jonge munne rug doet al zeer als ik dit lees….
Nee niks gewend nie
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: Onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2021, 20:39:30 »

 :-D

lekniGv

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1314
  • Wacht niet op een goede dag, maak er een!
Re: Onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2021, 15:22:53 »

Pomp ook alle 2- en 4-wielers met de zelfde fietspomp: 10 slagen is 0,1 bar in de autoband.
Weet in Ermelo ook een goeie gratis slang te hangen, de langzaam leeglopende band van de RAV4 tap ik daar wel eens bij.
FJ1100 - 50H
FJ1200 - 1TX

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: Onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2021, 07:48:38 »

Gistermorgen eerst de kleppen gesteld van iemand in de buurt ( GLW 1100 ) en in de middag de remmen van de PC voorzien van Hell remleidingen en ontlucht enn op druk gezet.

https://myalbum.com/album/AaB4iz3SUvXL
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

copret

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3889
  • Montfoort, midden vh land
Re: Onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2021, 16:45:07 »

lekker bezig en lekker rood kleurtje...  :mrgreen:
leenmotor FJ1200ABS '95
FJ1200ABS '91 winterproject
XT 600E '95
KTM Super Adventure 1290 S
http://corvendrig.magix.net/public/index.htm
Koppelling foto https://www.mijnalbum.nl/Album=YMSREOVY
Isle of Man https://www.mijnalbum.nl/Album=EOXUJTTA
Pagina's: [1]   Omhoog