FJ-Ownersclub
FJ1200 => Welkom nieuwe bezoekers/leden => Topic gestart door: markie op 26 april 2020, 19:54:30
-
Goedenavond,
Afgelopen vrijdag na lang twijfelen, had namelijk al jaren mijn rijbewijs, maar daarna nooit meer gereden, toch de stoute schoenen maar eens aangedaan en naar Wijster toe gereden om eens te kijken naar een FJ1200. Ik werd uiteraard hartstikke aardig ontvangen en na een praatje voor het eerst in vijf jaar eens een rondje op een motor gedaan. Een FJ1200 dus en deze reed zo makkelijk en relaxed rond dat ik hem diezelfde dag heb overgenomen, overgeschreven en verzekerd en die staat nu in mijn garage.
Via de mensen waar ik de motor van over heb genomen de tip gekregen om lid te worden van dit forum en zo gezegd zo gedaan, nu stel ik me hier voor en ben ik dus lid geworden.
Ik heb nog nooit een motor in mijn bezit gehad, dus voor mij is alles nieuw, ketting smeren, oliepeil controleren, allemaal nog nooit gedaan, alleen een keer gezien op de lesmotor jaren geleden.
Maar goed, dat is het verhaal over de motor, nu ik zelf, ik ben Mark, woon in Bovensmilde, net onder het TT-circuit waar het akelig stil is, ik ben 36 jaar ondertussen en ik heb een motor gekocht van 27 jaar oud, dus ik was negen toen het malle ding van de band af kwam. Ik ben getrouwd, we hebben een klein monstertje van net een jaar en wonen heerlijk rustig hier in het hoge noorden.
Nu ging ik gister dus meteen even een rondje rijden om de motor te showen aan mijn ouders en toen ging steeds bij het optrekken het olielampje branden. Nu weet ik niet of dat normaal was, dus vanochtend maar eens geprobeerd het monster op de middenbok te krijgen, ik wist niet dat dat zo lastig was, maar na vijf minuten proberen dacht ik, ik moet het op een rechtshandige manier proberen in plaats van alles met die linkerhand proberen en toen ging het gelukkig beter. Dus motor omhoog, kijken hoeveel olie erin zat, hij zat net iets onder het midden tussen de beide streepjes in, dus ik vermoed dat er wel een beetje bij zou moeten kunnen.
De olie is ondertussen wel gekocht, maar zit er nog niet in en ook een spray voor de ketting heb ik ondertussen gekocht en ook daar heb ik nog niets mee gedaan.
De motor rijdt verder lekker soepel maar ik vind het nog steeds allemaal best spannend en even wennen, daar waar je in de auto zo maar weg rijdt en alles zonder nadenken doet, moet ik dat bij de motor nog allemaal even goed onder de knie gaan proberen te krijgen.
Tsja, en waarom dan FJ1200, enerzijds omdat hij langskwam op facebook en ik het een mooi ding vind ondanks de leeftijd, want het is gewoon een machtige machine om te zien en anderzijds omdat mijn oom jaren geleden een FZR1000 heeft gehad en ik toen ik een klein jongetje was altijd vreselijk onder de indruk was van dat racemonster, maar ik absoluut geen hardcore racer wilde omdat ik geen doodswens had ;)
Maar hier is de motor met mij als persoontje erbovenop:
(https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/bf/59/bf594d4a148306e290e32e10b3527d4e.jpg)
-
Hoi Mark welkom bij de club
Veel plezier met je mooie Fj
Groetjes uit Hemrik
-
Welkom Mark, veel plezier met je FJ gewenst.
Wat de olie betreft; geen olie voor vierwielers gebruiken, dan gaat de koppeling slippen.
Dus olie voor motoren met een natte koppeling.
Het lampje wordt aangestuurd door een niveau schakelaar, niet door een oliedrukschakelaar.
Met de motor op de middenbok kun je het oliepeil bij voorkeur brengen naar de bovenzijde van het kijkglas.
Groeten uit Ermelo, Jan
-
Hallo Mark,
indrukwekkende introductie !
Welkom hier op het forum.
In aanvulling op het advies van Jan: vul olie bij tot ca. 2mm onder het max.-streepje.
(Dit is een tip die ik heb gelezen op het duitse forum, op de èèn of andere gekke manier zorgt bijvullen tòt de streep net als bijvullen tot boven de streep tot verhoogd olieverbruik...)
-
Bedankt voor het advies Jaap en Jan, gelukkig had ik al olie voor twee wieler gehaald bij motorzaak in Assen, dus dat moet haast goed zijn :) Bedankt voor de toevoeging qua olie bijvullen en olie gebruik wanneer ik hem tot het streepje zou doen. Ik heb een liter gehaald, moet haast wel genoeg zijn tot zijn eerste beurtje begin mei. Dan kan ik even zien hoe de prof het doet en dan hoop ik de volgende keer een kleine beurt zelf te kunnen. Ook het haynes werkplaatsboek moet ik nog even ergens vandaan proberen te toveren. En nog even clublid worden hier op het forum. Maar dat komt nog wel.
-
Welkom hier op het forum :mrgreen:
-
Welkom op het forum.
Ja de olie hè, altijd een terugkerend dingetje.
Je zal om bij te vullen ca 200 tot 300 cc nodig hebben.
Je niveau sensor is een beetje gevoelig. Niets om je zorgen over te maken, Het gebeurt vaker.
Veel plezier met je motor enne, vragen staat vrij .
-
Welkom Mark veel plezier met de fj
en wat dat werkplaats handboek betreft ik heb er hier nog 1 liggen inclusief vertaalboekje engels/nederlands
voor 15 euro mag je deze overnemen.
groet Rinus
-
Je kunt ook bij mij langs komen , kijken we het ding ff na samen met tips e.d hoor het wel groet Herbert en welkom hier :mrgreen:
-
Bedankt allemaal voor het warme welkom.
Ik vond het wel even schrikken met die sensor die zo snel reageerde, was ik nog niet helemaal op voorbereid, maar er zat nog redelijk wat in, dus toen had ik het idee dat het wel wat mee zou vallen.
@Grote Smurf, bedankt voor het aanbod, ik neem hem graag van je over.
En Herbert, bedankt voor het voorstel, ik had het al met die man afgesproken, dus om dat dan weer te annuleren vind ik ook weer zo tsja, dus bedankt voor het voortel, maar ik laat de motor de eerste keer wil even bij hem controleren en dan kom ik een andere keer jou kant op, omdat ik natuurlijk graag een keer gebruik maak van het aanbod ;) Moet ik me ook nog even toe zetten trouwens, zo'n stuk rijden ;)
-
Welkom Mark en veel plezier met de FJ :mrgreen:
-
Hallo Mark welkom en veel veilige plezierige kilometers met FJ 1200
-
Welkom en gefjeliciteerd Mark,
Motor in de lengte en breedte waterpas zetten bij het olievullen, dan tot het streepje.
-
Hi Mark, welkom vanuit Coevorden.
-
Welkom vanuit Winterswijk, en zo’n stuk rijden (naar Herbert) is een genot op de Fj. Geniet ervan en rij veilig!
-
Hallo Mark,
indrukwekkende introductie !
Welkom hier op het forum.
In aanvulling op het advies van Jan: vul olie bij tot ca. 2mm onder het max.-streepje.
(Dit is een tip die ik heb gelezen op het duitse forum, op de èèn of andere gekke manier zorgt bijvullen tòt de streep net als bijvullen tot boven de streep tot verhoogd olieverbruik...)
ik hoorde ooit van een Yamaha dealer: op de middenbok mag er enkel nog een klein luchtbelletje zichtbaar zijn in het kijkvenstertje
-
Welkom vanuit Geldrop
-
Welkom op het forum en veel plezier en veilige kilometers met je FJ.
Groeten vanuit Geldrop
-
ook welkom vanuit het midden van het land, succes met het rijden :mrgreen:
-
Welkom vanuit Gent! Je begint stilaan tot een select clubje te behoren!
-
Welkom Mark!
-
Bedankt allemaal, ik voel me hier al helemaal welkom eigenlijk ;)
-
Bedankt allemaal, ik voel me hier al helemaal welkom eigenlijk ;)
Mooi dat is de bedoeling ook :mrgreen:
-
wat een top introductie.
Wordt mn hartje warm van :)
Ben maandag nog bij je voorbij gereden :) Meppel - Dwingelerveld - Appelscha.
Welkom - koffie kun je ook in Meppel halen.
-
Welkom !
-
Bedankt heren (en dames misschien?) voor dit warme welkom, Meppel is inderdaad vlakbij, maar ben je via Bovensmilde naar Appelscha gereden? Jij houdt wel echt van rijden he ;)
-
Hartelijk welkom !
Karren maaarrrr..... :-)
Gr.
Dirk
-
Bedankt heren (en dames misschien?) voor dit warme welkom, Meppel is inderdaad vlakbij, maar ben je via Bovensmilde naar Appelscha gereden? Jij houdt wel echt van rijden he ;)
Ach man :) Klein stukkie. Over Veenhuizen op de trugweg. :)
-
Aaah via die kant, leuke bochten zitten daar.
-
Van harte welkom in het zeer selecte gezelschap, de elite (!) der FJ motorfanaten.
Je hebt een goede smaak, geniet ervan.
groet vanuit Meteren.
-
Welkom vanuit Bergen op Zoom.
-
Nou de overmaatse bromfiets heeft zijn beurt gehad, was wel nodig, de olie zat er al een hele lange tijd in en de remvloeistof was meer water dan vloeistof.
Overigens hadden de vorige mensen die de remmerij hadden vernieuwd ook de boel niet helemaal honderd meer in elkaar gezet, het anti sloop membraanblikje zat er namelijk gekanteld in i.p.v. op de bovenzijde en dat kan nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren.
Verder mankeerde er eigenlijk niets aan, je hoorde de koppeling een heel klein beetje, maar die moest nog wel een mooie poos meekunnen.
Dus ik ben er vandaag mee naar Leeuwarden gereden en dit was eigenlijk mijn eerste lange rit. Hij lust zijn benzine wel kwam ik achter, dus stond alweer te tanken op de terugrit ;)
-
Welkom Mark en heel veel plezier met je FJ1200 !
-
Een goed afgestelde FJ moet makkelijk 1 op 16 tot 1 op 18 kunnen lopen.
-
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, heb hem net voor de tweede keer afgetankt, dit keer ook de teller even gereset en dan gaan we het wel zien, hoeveel liter gaat er maximaal in de tank zonder het reservetankje waarvan ik nog niet precies weet hoe het werkt. Kan je die tijdens het rijden omzetten ofzo?
-
Van de tankinhoud is ca. 4 ltr "reserve".
Zodra de inhoud onder een bepaald niveau komt wordt bij jouw type FJ de benzinepomp onderbroken (bij de 1e 1200 de bobines) waardoor de fiets gaat inhouden.
Dat is het teken dat je de schakleaar links in de kuip naast je tank moet omzetten naar Res.
Daarmee overbrug je het signaal en gaat de pomp weer normaal draaien.
-
Een goed afgestelde FJ moet makkelijk 1 op 16 tot 1 op 18 kunnen lopen.
Dat is een nogal boude bewering.
-
Een goed afgestelde FJ moet makkelijk 1 op 16 tot 1 op 18 kunnen lopen.
Dat is een nogal boude bewering.
Maar wel een die klopt :mrgreen:
-
Bedankt Jaap ;)
Ik ga in ieder geval merken hoe zuinig hij is bij de volgende tankbeurt.
Heb hem nu afgetankt, tank hem de volgende keer weer af, en dan kunnen we het zo berekenen.