FJ-Ownersclub
FJ1200 => Algemeen => Topic gestart door: edison op 20 mei 2020, 07:27:23
-
Eindelijk, gisteren 100km gereden na 9j schuur.
Wat heb ik allemaal gedaan?
-achterwiel van een Thundercat er in. Heel eenvoudig: kamwiel vd FJ er op, maar dan omgedraaid. Linker bus van de Th 7mm af laten draaien, klauwhouder van de Th 9mm af laten frezen, arm van de klauwhouder over de lengte-as 180° gedraaid. Klaar.
-2 nieuwe Michelin's PR4
-alle klauwen open gegooid en gereinigd evenals de mastercilinder. Uiteraard remolie nieuw.
-koppelingscilinder revisiesetje geplaatst
-vorkolie verversd (deze zag zo zwart als afgedraaide motorolie, is dat altijd zo?)
-carbs ultrasoon gereinigd
-motorolie vervangen
Resultaat na het eerste ritje:
-motor zoals steeds top
-remmen doet hij niet goed. Nochtans schijven ontvet. Nog wat lucht misschien? Enfin, blue spots zijn onderweg met de pakjesdienst.
-snelheidsmeter doet het niet. Deze deed het 9j geleden wel. Kan ik iets verkeerd gedaan hebben bij de montage van het voorwiel?
-ik heb gemerkt dat bij contact opzetten het olielampje niet brandt. Is dit normaal? Het brandt wel als ik de dodemansknop op zet en dan start, dus het lampje is ok.
Hier een paar pics;
https://photos.app.goo.gl/PbANuDmmd8GxPn43A
Alleen jammer dat de bagster golvend geworden is in de loop der jaren. Die moet er op, want er zit een deuk in de tank (rij je motor nooit de schuur in terwijl je hem achteruit duwt, dus met je benen over het voorwiel :|). Als iemand daar een oplossing voor weet....
-
Ziet er netjes uit Ed.
Ik zou met die Bagster naar een bedrijfje gaan die ook Buddyseats e.d. opnieuw bekleden.
Die kunnen de Bagster vast wel een stukje innemen zodat ie weer strak zit.
-
Goed idee Rob!
-
Voor wat betreft de snelheids meter. Kijk even of de kabel niet gebroken is. Even los halen bij het voorwiel, aan de linkerkant. Daar zit de opnemer om je as.
-
Mooi geworden zeg, hoe krijgen jullie die aluminium onderdelen allemaal weer zo glimmend zeg.
-
Hij ziet er weer goed uit :mrgreen:
-
Daarnet even schrikken! Gisteren mooi ritje gemaakt zonder problemen. Vandaag heel de dag stil gestaan. Wou daarnet starten, ik hoorde een plof en kreeg benzine tegen mijn linker knie :-o. Geen idee wat dat was! Alles gecheckt en onder de motor lag benzine.
Dan maar weer proberen starten, en de benzine zeikte uit een darmpje dat naar de carbs gaat. Niet één van de 4 van de vlotterkamers, maar wel één darmpje dat van alle carbs tegelijk komt (in de Haynes gekeken en het is een ventilatiedarmpje). Hij draaide daarna op 2 cilinders, maar heb hem weer uit gezet, want de benzine stroomde uit dat darmpje.
Wat in 's hemelsnaam is hier aan de hand???
-
Het hoort niet, dus er zit ergens iets verstopt ?
-
Vlotters overstromen, wees blij dat het daar uit komt en hij het niet het blok in drukt , uit elkaar en opnieuw beginnen
-
Het hoort niet, dus er zit ergens iets verstopt ?
Maar wat zou die plof geweest kunnen zijn en die benzine tegen de binnenkant van mijn linker knie?
-
plof in de uitlaat ? = onverbrande benzine die daar ontsteekt.
start hem nog een keer, ( buiten ) en kijk waar die benzine wegkomt, zal wel een slangetje losliggen niet ?
emmer met zand klaarzetten voor brand
-
Nee, het was een plof onder de tank ergens. Heel bizar. Zou die zelfontbranding ook in de downpipes kunnen plaats vinden denk je? En het is het overloopslangetje vd vlotterkamers waar er benzine uit liep.
-
Zou het kunnen dat je het vacuum membraan hoort ploffen als het scheurt?
-
Ik denk dat die carbs even serieus nagekeken moeten worden.
-
ik ga dat morgenvroeg doen. Nochtans heb ik ze met veel beleid open gedaan en ultrasoon gereinigd. Ik heb niets vervangen, de motor heeft slechts 38.000km, dus dacht ik dat dat niet nodig was. Ben erg benieuwd wat ik ga aantreffen.
-
Heb de ontluchting en beluchtingsgaatjes vd tankdop door geblazen en de carbs eens open gegooid maar niets verdachts gezien. Daarna weer geprobeerd en bij contact aan zetten zeikt de benzine eruit.
Als de benzine eruit zeikt, dan wil dat zeggen dat één of meerdere vlotternaalden niet afsluiten. Dus als ik die vervang, zou het probleem opgelost moeten zijn, Iedereen akkoord?
De top vd vlotternaald is zwart, is dat rubber of één of andere kunststof? Dan zou die n'a 9j stilstand verduurd kunnen zijn.
Graag jullie meningen alvorens ik dit setje bestel
https://www.nr1motor.nl/carburateur-revisieset-0dc96a-voor-yamaha-fj-1200.html
-
Koop origine vlotters tourmax is bedenkele kwaliteit
-
Koop origine vlotters tourmax is bedenkele kwaliteit
bedoel je vlotternaalden?
-
Koop origine vlotters tourmax is bedenkele kwaliteit
bedoel je vlotternaalden?
Herbert bedoelde volgens mij: Gewoon originelen vlotters kopen die dingen die gaan drijven en er dus voorzorgen dat je vloternaald afsluit
-
Waarom zou ik de oude vlotters vervangen? Wat kan daar mis mee zijn? Ik dacht eerder de vlotternaalden?
-
Vlotters kunnen lek zijn maar dat hoor je vanzelf als je de boel uit elkaar hebt.
-
Vertel!
-
Als een vlotter lek is ( zou de eerste keer zijn dat ik dat bij een FJ meemaak ) dan zit er brandstof in de vlotter en dat hoor je als je die eruit haal.
Vlotters heb ik nog liggen.
Maar ik zou beginnen ( na 9 jaar stilstand ) met het vernieuwen van de vlotternaalden en die kun je idd het beste orgineel kopen.
Aftermarket naalden geven toch vaak ellende.
Ik heb ze recentelijk voor onze laatste FJ ook gekocht.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
-
Vergeet die vlotters even. Die zijn niet hol. En kunnen niet lek raken.
De vlotternaalden afstellen is veel belangrijker.
Als je de carbs op zn kop hebt geopend moet je even naar de stuiter reactie van de naalden kijken.
Ze moeten , als je ze omhoog tilt en laat vallen, niet dood vallen maar een stuiter reactie geven.
Doen ze dat niet even het lipje buigen.
-
Vergeet die vlotters even. Die zijn niet hol. En kunnen niet lek raken.
De vlotternaalden afstellen is veel belangrijker.
Als je de carbs op zn kop hebt geopend moet je even naar de stuiter reactie van de naalden kijken.
Ze moeten , als je ze omhoog tilt en laat vallen, niet dood vallen maar een stuiter reactie geven.
Doen ze dat niet even het lipje buigen.
Fred, dat ga ik morgen testen. Maar als je het lipje buigt, verandert het volume van de vlotterkamer dan niet?
Daarnaast kan ik maar niet snappen hoe het kan dat tijdens de eerste rit van 150km na 9j stilstand alles ok was, en de dag erna de vlotters zijn beginnen overstromen.
-
Het veertje in de vlotternaald is waarschijnlijk niet op spanning.
Dan krijg je wisselende resultaten
-
Enkel op te lossen door de naald te vervangen vermoed ik?
-
Ik bedoelde dus ook de vlotternaald
-
Vlotternaalden zijn besteld.
Vandaag de blue spots willen monteren, maar dan zag ik een putje in een cilinder :cry:. Doen jullie de klauw daarvoor terug naar de sloper? Of kan het geen kwaad?
https://photos.app.goo.gl/dcdytULEDsGu45Vn7
-
Nee gewoon een beetje schuren en invetten met remmenvet.
In het extremere geval kun je ze vervangen . Ik heb ze waarschijnlijk wel liggen.
-
heb ze gechuurd met WD40 en scotch brite, daarna remmenvet op gedaan.
-
nieuwe vlotternaalden geplaatst (50€). Contact op: benzinepomp draait en benzine zeikt er uit via de overlopen. Na enkele seconden stopt het. Dan starten, en benzine zeikt er weer uit. Motor draait op 3 cilinders. Om moedeloos van te worden.
-
ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Eén van de vlotters veert duidelijk iets minder dan de andere als je hem op z'n kop laat vallen op de naald, en hij is ook donkerder. Aan de hoeken is het kunststof week aan het worden. Die vlotter is verzadigd met benzine en drijft dus niet meer. Weer veel bij geleerd.
Op de after market ongeveer 30€ (x4). OEM is...65€ :uglystupid2:
https://photos.app.goo.gl/8gTxsb5qJpbHZJke8 (welke is de donkerste?)
https://photos.app.goo.gl/hbeDPYrqTG9U2pQG8 (hoekjes zijn weg gevreten)
-
Heb je andere vlotters? Ik heb er genoeg liggen.
-
Een verzadigde vlotter. Ik heb daar nog niet eerder van gehoord.
Het niet stuiteren ligt aan je naald, niet aan je vlotter. Probeer eerst dat lipje van de vlotter eens te buigen
Gaat hij nog niet stuiteren nieuwe naalden.
-
Fred, naalden zijn vernieuwd, toch stuitert die ene vlotter minder. Hij voelt ook iets zwaarder. Morgen leg ik ze op de keukenweegschaal. Ik laat het resultaat hier weten.
Ik had er ook nog nooit van gehoord : https://forum.hobbyist.nl/discussion/2994/lekkende-vlotterkamer-carburateur-/p
Dit zag ik ook nog op een forum: "Wat ook nog problemen kan geven is bij de messing vlotters dat ze lek zijn,en bij de kunststof vlotters dat ze verzadigd
raken ,in beide gevallen verminderd het drijfvermogen van de vlotter en moeten ze vervangen worden."
-
Welke naalden heb je nu? wel orgineel ?
-
https://www.louis.nl/artikel/vlotternaalden-als-orig-vervanging-v-veel-keihin-en-mikuni-carburateurs/10043000?filter_article_number=10043006
-
Dat is dus niet origineel en van mindere kwaliteit.
Het spijt me ik heb dit ook nooit geloofd tot ik recentelijk na veel proberen en blijven lekken de originele heb gekocht en het probleem ( zonder verder iets te hebben veranderd ) was opgelost.
-
Als dat zo is, dan beschouw ik het als 50€ leergeld. Ik begrijp trouwens ook niet dat bij de originele de veertjes slap zijn na slechts 38000km gebruikt
-
vlotters paar minuten laten liggen in de vlotterbak met benzine zodat ze kunnen opzuigen, en dan op de keukenweegschaal. Apart wegen ze elke 8 gram, en soms verspringt hij naar 9 gram. Samen wegen ze 35 gram. Weegschaal is dus niet nauwkeurig genoeg :|.
Ik heb carb per carb aan de benzinetank gehangen, ze lekken allemaal. Het viel mij op dat het gedeelte van de vlotters dat boven het benzineniveau uitstak ook snel nat werd toen ik ze in de vlotterbak met benzine had gelegd, het zoog zoals een spons. Dat doet me toch vermoeden dat ze allemaal poreus geworden zijn.
Enfin, er zijn vlotters op komst (cadeautje van Jan (lekniGv)), dan heb ik uitsluitsel.
-
Het probleem was dus de vlotters die uitgedroogd waren en als een spons benzine opzogen en dus te zwaar werden en niet meer afsloten, waardoor de benzine overliep. Maak dat mee! Weeral bijgeleerd. Vlotters van Jan (Lekniv) gestoken (bedankt voor de gift Jan!) en nu lijkt alles opgelost te zijn. De vlotters van Jan zagen er duidelijk veel minder droog uit dan de mijne. Ook de bluespots is een hele verbetering. Nu de oliekeerringen van de voorvork nog vernieuwen en klaar is kees! Net 150km gereden en hij loopt als een naaimachine!
-
:mrgreen:
-
Wel nog even zien hoe lang de aftermarket vlotternaalden het uithouden. Is wel geen Tourmax maar K&I, en die waren iets duurder dus hopelijk ook beter. We zien wel.
-
Als ze nu dicht zijn blijft het meestal lang goed
-
Dit is 'em dan! Best wel trots op! Let op het donkere achterlicht en de donkere knippers vooraan.
https://photos.app.goo.gl/4iEoK1daW6Q98rLMA
https://photos.app.goo.gl/poieRfuQdzgoA2js5
Nu nog die lelijke spiegels met verbreders vervangen:
https://photos.app.goo.gl/mNJCkgZKSbjibSNNA
En deze ga ik in het marble silver spuiten ipv in het purper. Is eens wat anders:
https://photos.app.goo.gl/eo4KQjDtjqGiJjtf9
Weet iemand hoe je dit schoon krijgt? Ik vermoed dat er niets aan te doen is :cry:
https://photos.app.goo.gl/BhQb2fwcdhQDmJCw9
https://photos.app.goo.gl/Je3ukk5x935e5PBJ9
-
Is je rempedaal door het huis gegaan ooit ?
-
wat betekent dat?
-
Ja je kan dat aluminium weer mooi krijgen ik had het net zo op de 1tx en de 3xw dat is de blanke lak die over het alumium heen zit die nu los laat ik heb zowel de schets platen als de koppelings afdek plaat opnieuw gepolijst
-
waarmee heb je dat gepolijst? En blijft het dan ook mooi?
-
Aluminium, afbijt opzetten, blanke lak eraf, dan evt met waterproof schuren en polijsten met Peek / Belgom oid.
-
waarmee heb je dat gepolijst? En blijft het dan ook mooi?
Ik heb het met zoon set gedaan en daarna gepoets met Belgom aluminium poets
https://www.polijstweb.nl/aluminium-polijstset-125-mm-7-delig-professioneel.html (https://www.polijstweb.nl/aluminium-polijstset-125-mm-7-delig-professioneel.html)
-
stevig aan de prijs!
-
Ik het gekocht voor mijn motorblok van de xz550 die ook helemaal glimmend aluminium hoorde te zijn en had deze set nog liggen
-
Is je rempedaal door het huis gegaan ooit ?
Volgens mij een spiegeling vh rempedaal, Jan.
-
Bijna niet te geloven.....ik heb met een volle tank nu 305km gereden, en nog steeds de reserve niet moeten aanzetten. En hij werkt, dat heb ik al ondervonden.
Vooral snelweg gedaan aan 130km/u op de teller. Erg zuinig denk ik dan...
-
Ja je kan dat aluminium weer mooi krijgen ik had het net zo op de 1tx en de 3xw dat is de blanke lak die over het alumium heen zit die nu los laat ik heb zowel de schets platen als de koppelings afdek plaat opnieuw gepolijst
heb jij dan zulk professioneel materiaal?
-
Nee hoor ik heb dat setje gebruikt waar ik die link van stuurde werkt prima
-
Ik zou de luchthappers niet in het silver spuiten. Dat ziet er echt niet uit!
Wanneer je de motor op de jiffy zet, kun je de zijkant van het blok halen zonder dat de olie eruit loopt. Dat polijst wat makkelijker.
-
Ik zou die luchthapers ook gewoon blauw houden
-
Ik zou die luchthapers ook gewoon blauw houden
vind je dit niet mooi?
http://www.fj1200.info/IMAGENES/2ndhand/FJ91.JPG
-
Nee, das nie mooi nie.
-
Ik zou die luchthapers ook gewoon blauw houden
vind je dit niet mooi?
http://www.fj1200.info/IMAGENES/2ndhand/FJ91.JPG
Nee ik niet maar als jij het wel mooie vind moet je ze zilver maken
-
Netjes gedaan . Je houdt ervan of niet .
Maar ik hou wel van een beetje anders
-
Ik zou die luchthapers ook gewoon blauw houden
vind je dit niet mooi?
http://www.fj1200.info/IMAGENES/2ndhand/FJ91.JPG
Heeft wel wat. :mrgreen:
-
Ik vind het ook wel mooi.
-
Nee, das nie mooi nie.
+1
-
kijk je ziet het de meningen verschillen heel erg zoals het hoort anders had iedereen precies de zelfde fj
-
kijk je ziet het de meningen verschillen heel erg zoals het hoort anders had iedereen precies de zelfde fj
Gelukkig maar, wat zou het leven anders saai zijn. En iedereen achter hetzelfde type vrouw zitten.
Ps: ik ga de happers toch lekker grijs spuiten! Foto's volgen!
-
:mrgreen:
-
Beetje het zelfde idee als de 1-TX. Die heeft witte luchthappers op een rode kuip.
De '87er heeft het dan weer niet....
-
Sorry Ed ik kan het ook niet mooi vinden de kleurlijn van de motor klopt nu niet meer.
Maar zoals ook door anderen gezegd, jouw motor lekker doen als jij dat mooi vind. :mrgreen:
-
Bijna niet te geloven.....ik heb met een volle tank nu 305km gereden, en nog steeds de reserve niet moeten aanzetten. En hij werkt, dat heb ik al ondervonden.
Vooral snelweg gedaan aan 130km/u op de teller. Erg zuinig denk ik dan...
Even een kleine rechtzetting. De volgende ochtend na de uiterst zuinige rit, wou hij niet meer starten. Bleek dat ik de hele tijd met de reserve aan heb gereden... Dus heb ik na 305km de hele tank leeg gereden. Verbruik is dus wel wat realistischer dan ik eerst dacht... Je moet het maar doen, met de laatste druppel benzine de oprit komen opgereden....
-
Op reis in Frankrijk met de vrouw en 40kg bagage waarvan 10 van mij. Motor doet het prima! Verbruik van 7l of 1 op 14. Lijkt me top gezien de kilootjes. Olieverbruik nihil na 2000km. Ben trots op mijn werk!
Ben al rijdende aan het fantaseren wat ik nog allemaal ga vervangen/aanpassen: buddy, dinojet, uitlaat, versnellingsindicator (ik blijf maar zoeken naar die zesde :wink:)
-
https://photos.app.goo.gl/dGGDp6qvjq7u4HRNA
-
https://photos.app.goo.gl/S4V4GH5HBa1ZzXQz8
Dit ben ik dus
-
fijne vakantie Peter.