Nou eens ff kijken Mischa....
Een stukje geschiedenis.
Eind 1983 had men Yamaha's eerste echte Superbike klaar. Een 1100, anders dan alle andere motoren die men tot nu toe gebouwd had. Deze had hypermoderne lijnen, kijk maar eens naar de vorm van de tank. Opvolger van de XS 1100, maar tegelijk heel anders, nieuw tijdperk? Hoe noemen we het, dat was de vraag.
Een nieuwe reeks in type-codes, dat moest het worden. Dus geen X meer. Er was al een XJ900, die J kunnen we wel gebruiken.
CJ? nee, lijkt teveel op CB van Honda.
GJ? Nee, Susuki heeft al een G-serie (GS).
KJ? Nee, lijkt op KC and the sunshineband.
MJ? NJ? nee, lijkt op MV
PJ? Nee, klinkt voor geen meter
RJ? lijkt op archie, de man van staal (kennen we die nog??)
SJ? TJ? VJ? allemaan nix
ZJ? Z had kawa al.
FJ? YES!!! (maar dan in het japanesies) Die F kan ook nog voor four staan, de ultime vierpitter!
Moraal van het verhaal: er was geen betere keus. =D>