FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 [Allemaal]   Omlaag

Auteur Topic: systeemhelm of integraal  (gelezen 26279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
systeemhelm of integraal
« Gepost op: 11 juli 2007, 12:20:02 »

ik ben aan een nieuwe helm toe.. de vraag is nu.. wat voor een.
systeem helm heeft voor en nadelen.. waaronder meer last van de wind zegt men. welke ervaring hebben jullie?

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2007, 12:25:04 »

Draag je een bril?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2007, 12:35:46 »

ik ben "nog"geen  bril drager... wel roker  :angel:

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2007, 12:40:25 »

ik vind het grote voordeel van een systeemhelm dat het zoveel comfortabeler is om hem op en af te zetten (met de kin omhooggeklapt weliswaar). Ook leuk is dat je op een warme zomerdag aan de lichten even je hele facade kan openzetten om af te koelen. Ik zou geen andere meer willen. :mrgreen:

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2007, 14:40:16 »

Ik heb zelf allebei; integraal en systeem. maar ik moet zeggen die systeemhelm draag ik heel weinig, eigenlijk alleen in de stad. Windgeruis is namelijk errug vervelend, mijn oordoppen kunnen er niet tegen op. Maar het hangt wel af van de kwaliteit van de helm; die van boven de ?300 schijnen wel een stuk stiller te zijn, maar het haalt het niet bij een goeie integraal! Voordeel is wel dat je hem op kan houden als je bvb. bij het tankstation gaat afrekenen, of met iemand een babbaltje wil maken. En idd het kan in de zomer wel verfrissend zijn :crazy2:

Rolf

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2007, 14:45:29 »

ik wilde na mijn vorige systeemhelm (schubert c1) ook niet meer perse een systeem. vroeger altijd integraal gehad dus dat nu ook weer gaan passen

miste ik toch het comfort van de systeemhelm (op/afzetten bijvoorbeeld) en inderdaad het gemak in de zomer, bij de Shell etc.

Ze zijn rumoeriger dan een intergaal, maar heb nu een Shoei Mutlitec en daarin is het - weliswaar met oordoppen - prima vertoeven

volgens mij is de schubert c2 ook weer stukken beter. maar inderdaad de prijs, die is weer minder

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2007, 18:59:07 »

alles is al gezegd: comfort op- en afzetten, airco, tanken, buurten, allemaal voordeeltjes. Nadeeltje van ruis neem ik op de koop toe en compenseer met oordoppies. Heb ook beide, maar rijd nooit met de integraal. Ben aan het sparen voor echte goeie klaphelm, maar om de een of andere reden gaat er nog steeds iets anders voor......
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Michel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2933
  • Zeewolde
    • Zin in een avondje rocken?
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2007, 20:08:51 »

En ik vind dat dit niet in techniek thuishoort.  :knuppel2: :coolsmiley:
Geen FJ1200 3CV 1988 meer
www.dusrockt.nl

boskabouter

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2007, 21:40:16 »

ik heb zelf de nolan n101 ben brildragend {maar zie nog te weinig volgens sommigen} en gebruik otoplasticen
en wil geen andere helm meer,ik zou hem de hele dag wel op willen.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2007, 23:20:42 »

mijn systeem is een Shoei Synchrotec II net gekocht voor 360 euro zo  :mrgreen: een helm!

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2007, 01:20:39 »

En ik vind dat dit niet in techniek thuishoort.  :knuppel2: :coolsmiley:

Waar wel?

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2007, 09:43:45 »

ik ben brildrager en roker..dussss....systeemhelm
ik  heb een Cabergh Easy...wel een lawaaihelm, maar heb ook goede oordoppen.
Nadeel van deze helm: er is geen pinlock voor te krijgen

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2007, 19:02:17 »

geen pinlock

Heb ik ook niet, maar vind ik eigenlijk een voordeel: zeker 's winters met dikkere kraag/das trek je hem altijd op maat. En is niet langzamer vast of los,
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5306
  • Winterswijk
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2007, 23:36:41 »

Hebn zelf een nolan systeemhelm, erg me tevreden. vooral daar het kinstuk als je hem openklapt naar binnen/beneden kanteld waardoor de areodinami......(wat een moeilijk woord) beter wordt. maar mijn volgende word een shubert c2. is op het moment de stilste, gelijke waardes als de integraal, systeemhelm. maar wat zity het lekkerste???????? proefondervindelijk vaststellen denk ik.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Fun Jap

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2007, 23:44:26 »

Hebn zelf een nolan systeemhelm, erg me tevreden. vooral daar het kinstuk als je hem openklapt naar binnen/beneden kanteld waardoor de areodinami......(wat een moeilijk woord) beter wordt. maar mijn volgende word een shubert c2. is op het moment de stilste, gelijke waardes als de integraal, systeemhelm. maar wat zity het lekkerste???????? proefondervindelijk vaststellen denk ik.
Batman zit tie ook goed bij 245 ?
Ff zonder gekheid, ik zat er aan te denken om zo'n nolan te scoren.
Is dat echt wel wat ?

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2007, 10:22:11 »

Shuberth S1 !
Voordelen:
Prima pasvorm, zonnevizier, stilste helm die er is.

Nadeel: Dure helm en een klotevizier.
Na 3 vizieren met afbladderde anti-condenscoating eindelijk een vizier waarbij de coating blijft zitten.
En nu zijn we 9 mnd. verder en blijkt dat er toch condens optreed.
Binnenkort schijnen er S1-vizieren op de markt te komen met een standaard pinlock er in.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

FJrider

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2007, 17:11:42 »

je kan een neuskapje kopen voor de S1, helpt wel tegen het beslaan. :mrgreen:

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2007, 18:08:14 »

Ik heb voor mijn Xlite een neuskapje en zo'n winddeflector voor onder je kin.
Mijn ervaring met de deflector is, dat de helm iets stiller wordt, maar dat mijn bril lang beslagen blijft. Dat neuskapje helpt er niet tegen. Sterker nog, ik denk dat die het effect verergert.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2007, 18:58:48 »

je kan een neuskapje kopen voor de S1, helpt wel tegen het beslaan. :mrgreen:
Heb ik al, maar is niet DE oplossing gebleken.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2007, 19:37:58 »

Er staat een test in zo'n motorblad wat ik gekregen heb. Zal hem even inscannen voor de geintereseerde. Er worden 10 systeemhelmen getest.

FJrider

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2007, 21:30:49 »

je kan een neuskapje kopen voor de S1, helpt wel tegen het beslaan. :mrgreen:
Heb ik al, maar is niet DE oplossing gebleken.

nee dat klopt maar in combinatie met dit heb je geen last meer van beslaan:

http://www.nanoshield.nl/productinfo.php?id=50

Gr,
FJrider Herman

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2007, 00:09:55 »

o die test results wil ik wel zien graag!
zoveel prijzen en zoveel soorten.. je ziet door de bomen het bos soms niet meer!

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5306
  • Winterswijk
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2007, 01:30:58 »

Fun Jap schreef:
Citaat
Batman zit tie ook goed bij 245 ?
ja, ook bij die snelheid heb ik een goed gevoel. ik zeg er wel bij dat ik in combinatie met mijn helm ook aangemeten oorprotectie heb wat natuurlijk ook enorm scheelt. enige nadeel is dat je twee(2) handen nodig hebt om hem open te klappen daar er aan twee(2) kanten sluitingen zitten. maar als je balhoofdlager en zo goed zijn kun je natuurlijk de handen wel even van het stuur halen en kun je de helm openen. ook heb ik er een pinlock vizier inzitten, werkt perfect. :mrgreen:
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Fun Jap

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2007, 09:16:17 »

Fun Jap schreef:
Citaat
Batman zit tie ook goed bij 245 ?
ja, ook bij die snelheid heb ik een goed gevoel. ik zeg er wel bij dat ik in combinatie met mijn helm ook aangemeten oorprotectie heb wat natuurlijk ook enorm scheelt. enige nadeel is dat je twee(2) handen nodig hebt om hem open te klappen daar er aan twee(2) kanten sluitingen zitten. maar als je balhoofdlager en zo goed zijn kun je natuurlijk de handen wel even van het stuur halen en kun je de helm openen. ook heb ik er een pinlock vizier inzitten, werkt perfect. :mrgreen:
Thanx Batman !!!!
Ik ga ff geld verzamelen.

copret

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3892
  • Montfoort, midden vh land
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2007, 09:42:41 »

ik zou even doorsparen als ik jou was. Ik heb een shubert C2 en bevalt zeer goed. Is met 1 hand te openen en had zelfs een verwarm vizier, maar deze zijn niet meer levenbaar....

Succes met het zoeken...
leenmotor FJ1200ABS '95
FJ1200ABS '91 winterproject
XT 600E '95
KTM Super Adventure 1290 S
http://corvendrig.magix.net/public/index.htm
Koppelling foto https://www.mijnalbum.nl/Album=YMSREOVY
Isle of Man https://www.mijnalbum.nl/Album=EOXUJTTA

Fun Jap

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2007, 10:04:16 »

ik zou even doorsparen als ik jou was. Ik heb een shubert C2 en bevalt zeer goed. Is met 1 hand te openen en had zelfs een verwarm vizier, maar deze zijn niet meer levenbaar....

Succes met het zoeken...
Ja o.k tis een goede helm.......................maar de euroos, en ik wil(moet)
nog zoveel aan m'n project Rat spenderen dus......

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2007, 11:00:36 »

Ik blijf mijn Shoei Synchrotec II aanprijzen:
http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_shoei_synchrotec_ii_p55975.html

En vermits dit een einde reeks is, is hij te koop voor halve prijs(RAD is een winkelketen in Belgi?)!
http://www.rad.be/nl/c/o/1-helmen/1-systeemhelmen.htm

Sidebiker

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2007, 22:33:09 »

Ik heb een shubert , ben brildrager en heb een " rare smoel "  :coolsmiley: ik ben al de systeemhelmen gaan proberen en de shubert kwam erbij mij het beste uit  , het is een C2
Gewoon proberen , als je je dealer kent of het zijn toffe lui dan mag je die mits een borg wel effe testen .
Suc6

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2007, 23:48:46 »

Ik heb gisteren de Shoei Multitech op gehad bij Divmo in Rijen. Komt als best uit de test bij Motoplus-Helmentest (Motorrad).
Deze week ga ik nog de Nolan N102 uitproberen (komt als 'goed' uit de test) en dan ga ik definitief beslissen welke van deze 2 het wordt.
Enkele van de voordelen van deze twee tegenover de Schubert C2 is dat de bediening van de sluiting van het kinstuk voorop zit en dat beide een pinlock vizier hebben.

Ik laat wel weten waar de keuze op valt.

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2007, 13:55:24 »

Die n102 heeft mijn buurman. Fijne helm, goede sluiting alleen het zonnevizier is extern en dat is voor een brildrager (zoals hij) niet zo erg. Maar voor een niet brildrager zoals ik niet fijn om even met het klepje open door de kom heen te rijden. Dan is een inwendig zonnescherm fijn om de ogen af te dekken.

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2007, 14:42:01 »

Ik zal deze week even dat rapport met die testen van systeemhelmen even op m'n werk door het masjien halen en digitaliseren tot pdf. Kunnen we het allemaal ff bekijken.

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2007, 22:45:53 »

Heb diezelfde test van de motorplus. Wil hem ook wel inscannen. Had alleen dit weekeind niet de beschikking over een inscanner.

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2007, 08:02:31 »

De test staat op: http://home.planet.nl/~wnas/Motoplus_Test.pdf

Downloaden maar....!

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2007, 19:06:29 »

Tnx!  :mrgreen:  :mrgreen:
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Dutch_Aat

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Arnhem
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #34 Gepost op: 18 juli 2007, 13:55:02 »

Ik heb sinds een maand een Schubert Concept.
Wat een verademing na mijn HJC intergraalhelm. Ik kan nu mijn bril ophouden als ik de helm opzet en het vizier is nog niet beslagen geweest ondanks het vele gevallen water. Het lawaainiveau ligt een stuk lager en mijn op maat gemaakte doppen rekenen af met de resterende herrie.
Voor mij in de toekomst alleen nog maar systeemhelmen. Oh ja, ik liep dus mooi tegen een restpartijprijs bij Polo aan en betaalde ? 259,-. Ik hoorde dat deze helm normaal ruim ? 100,- duurder is.
FJ1200 1991 3XW Brons/Zwart

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #35 Gepost op: 18 juli 2007, 18:55:02 »

Nou, bij mij is de kogel ook door de kerk.

Vandaag nog zowel een Nolan 102 en een Shoei Multitec uitgeprobeerd.
Dat waren voor mij nog de twee genomineerden....... and the winner is........

de Shoei.

Ondanks dat ik in eerste instantie m'n zinnen gezet had op de Nolan.
Waarom dan toch de Shoei (ondanks dat ie stukken duurder is)?

1. de pasvorm is stukken beter dan de Nolan
2. de geluidshinder is een stuk minder (toevallig ook nog langs de startbaan van vliegbasis Gilze-Rijen uitgetest)
3. sluiting van het kinstuk + stroomlijn hiervan loopt beter over.

Het sluitmechaniek van de Nolan vond ik echter fijner, maar de dubbel-D sluiting (NEE Dave, g??n cupmaat) van de Shoei zal best wel wennen.

Je kunt 'm natuurlijk gewoon er af laten, maar zet je het zonneschermpje van de Nolan er op en de zon duikt achter de wolken, zul je 'm waarschijnlijk omhoog klappen. In dat geval vang je volop wind! Wat dat betreft is een inwendig zonneschermpje wel handig. Schubert heeft die volgens mij en ook Caberg. Die laatste heb ik trouwens ook op gehad, maar ik vond die 3xniks.

Het is een heel verhaal geworden, maar dit wilde ik graag met jullie delen.

Verder kan ik jullie vertellen dat ik mij (sterk als ik ben) niet heb laten be?nvloeden door factoren van buitenaf, zoals lekkerder koffie bij de ene dealer dan bij de andere of de veel mooiere dame achter de kassa.
Au contraire mes amis.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #36 Gepost op: 18 juli 2007, 19:14:50 »

nou, als je je helm langs een startbaan test, ben je stevig bezig! Als hij iets doet, dan doet hij het meteen goed hoor! :mrgreen:

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2007, 19:53:10 »

Naah, die motorboer zit ?r vlak langs !

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2007, 12:36:47 »

Heb sinds vorige week ook een systeemhelm. Ben bij Termaat in Nijmegen geweest.

Mijn kriteria:
- Niet te duur (<250E)
- Zonneklep bij voorkeur
- Makkelijk met één hand te openen, voor het stoplicht oid
- Anti-fog of pinlock

Ik ben daar uiteindelijk op 3 helmen uitgekomen die kwa pasvorm het beste waren en aan mijn eisen voldeden.
- Nolan n102
- Airoh SV55-S
- HJC FS-MAX

Andere helmen vielen af door pasvorm en prijs.

De nolan en airoh zijn voorzien van voorbereiding voor communicatiesysteem (extra kosten +/- 50 euro voor basiskit) wat mij wel aansprak. De HJC had dit niet.

De nolan had de zonneklep aan de buitenkant op het vizier. Het is omhoog en omlaag te klappen en door een slim mechanisme klapt het niet mee omlaag als het vizier gesloten wordt. Deze is ook eenvoudig te verwijderen. Het leek mij niet heel aërodynamisch en de prijs (299E) was ook een beetje aan de hoge kan. Voor de rest was het een prima helm en vooral de mechaniek om de klep te ontgrendelen is een geniale uitvinding. (Met de duim op een knop onder de kin druk je een 2e knop naar buiten waarmee je veilig kunt ontgrendelen)

De airoh leek daarna het best aan de eisen te voldoen. Goede pasform, ingebouwde zonneklep en eenvoudig te openen met de knop op het kinstuk. Openen en dichtdoen van de zonneklep ging wel wat stroef (schuifknop aan de zijkant met kleine greep) maar dat zal na een tijd ook wel soepeler gaan denk ik. Ik kwam er op tijd achter dat de vergrendeling van de klep volledig uit kunststof is gemaakt! Dit was gelijk een dikke -10 die alle pluspunten van de helm vernietigde. Als het een metalen sluiting was geweest dan was dit nu mijn helm geweest maar ik zou nooit vertrouwen in een plastic sluiting kunnen hebben.

Hierna wees de verkoper me op de HJC. Die had ik eerst nog niet geprobeerd omdat mijn maat niet in de rekken stond. Hij haalde de juiste van het magazijn en hoewel hij iets te ruim aanvoelde paste hij goed (verkopen teste door de helm te draaien enzo).
De zonneklep bediening is licht en makkelijk. Bovenop de helm zit een schuifknop die zich heel licht naar voren laat bewegen om de klep te sluiten. Hierbij wordt een veer gespannen en door de druk op een knop wordt de klep in een keer snel naar boven geschoven. (handig)
Het vizier is wel wat dun (dunner dan mijn vorige helm). Waardoor hij rechts niet goed sluit als hem links naar beneden drukt. En bij het verkeerd vastgrijpen van het kinstuk (om de klep te openen) had ik vaak het kinkraagje te pakken die er daardoor bijna uitviel. Maar dit is beide een kwestie van gewenning.
De prijs 229E viel ontzetten mee gezien dit een fiberglas helm is! Wat mij als 4 seizoensrijder aanspreekt omdat hiermee de levensduur door uv-straling minder verkort wordt.

Met de HJC mocht ik een proefrit maken en deze beviel me toen goed. Het gefluit waar in de motorplus helmtest over gesproken wordt heb ik niet kunnen ontdekken. De helm is niet lawaaierig (was een goede stormachtige donderdag) maar vanzelfsprekend niet helemaal stil.

Bij Termaat hadden ze de grijze en zwarte glimmende versie, persoonlijk had ik liever mat gehad (minder kans op vlekvorming). Op hun site adverteerde ze met antraciet maar die kon niet meer besteld worden omdat die niet (meer) in het assortiment zat. Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik ben voor de HJC gegaan en deze bevalt tot nu prima. Mocht het anti-fog (ik vermoed een coating, geen dubbelglas iig) na een tijd niet meer werken dan mocht ik voor de aanbiedingsprijs altijd nog pinlock erin laten zetten.

Tip: vraag de verkoper altijd even welke helmen hij eventueel aanraad en vraag of hij andere maten in het magazijn heeft. Bij mij kwam hij in dit geval met de HJC.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:39:36 »

Hierna wees de verkoper me op de HJC. Die had ik eerst nog niet geprobeerd omdat mijn maat niet in de rekken stond. Hij haalde de juiste van het magazijn en hoewel hij iets te ruim aanvoelde paste hij goed (verkopen teste door de helm te draaien enzo)....

Tip: vraag de verkoper altijd even welke helmen hij eventueel aanraad en vraag of hij andere maten in het magazijn heeft. Bij mij kwam hij in dit geval met de HJC.

Maar dan is het wel jammer dat je uiteindelijk toch de verkeerde maat hebt genomen.
Sorry dat ik je nu cognitieve dissonantie ga bezorgen maar een helm wordt naar verloop van tijd ruimer. Als hij nu al ruim aanvoelt dan issie na een paar weken te hebben gedragen veel te ruim. Een nieuwe helm moet altijd net-niet-comfortabel strak zitten, zonder dat je de harde delen van de binnenschaal voelt. Na een paar weken zit ie dan als gegoten. Door aan een helm te draaien doet een verkoper of hij er verstand van heeft maar daarmee kun je absoluut niet zien of een helm goed past. Een spijkerbroeken verkoper probeert je toch ook de broek niet van de kont te trekken om te controleren of de maat goed is? Een goede verkoper hoort je exact te kunnen vertellen hoe een nieuwe helm moet zitten. En of hij goed zit kun je alleen zelf voelen. Ik zou er mee terug gaan nu het nog kan.
Jammer dat er bij motorzaken zoveel prutsers rondlopen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2007, 16:42:52 door Eelco »
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:44:11 »

Bij een maatje kleiner voelde ik wel drukken van het binnenwerk. Dus denk dat het wel zal meevallen.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:51:46 »

heb de mijne ook gekocht toen hij eigenlijk wat te veel spande, maar rekt inderdaad na een tijdje te dragen.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2007, 11:27:17 »

Bij een maatje kleiner voelde ik wel drukken van het binnenwerk. Dus denk dat het wel zal meevallen.
Ik geef het alleen maar even aan. Ik heb aardig wat helmen verkocht in mijn winkel...
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2007, 19:37:02 »

het blijft moeilijk een gevoel  precies weer te geven. wat voor de een strak zit is voor de ander  net goed. Het inzakken van binnenvoering in de helm is ook nog eens per merk verschillend. Jammer is wel dat je dat pas constateerd nadat je een helm gekocht hebt.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #44 Gepost op: 22 augustus 2007, 00:03:06 »

Ja, dat is net zoals een matras kopen. Je weet pas na een paar weken of ze goed ligt.

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #45 Gepost op: 22 augustus 2007, 08:34:33 »

...én of je niet vergiftigd bent.  :lol:

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #46 Gepost op: 22 augustus 2007, 09:04:29 »

Ik heb sinds een maand een Schubert Concept.
Wat een verademing na mijn HJC intergraalhelm. Ik kan nu mijn bril ophouden als ik de helm opzet en het vizier is nog niet beslagen geweest ondanks het vele gevallen water. Het lawaainiveau ligt een stuk lager en mijn op maat gemaakte doppen rekenen af met de resterende herrie.
Voor mij in de toekomst alleen nog maar systeemhelmen. Oh ja, ik liep dus mooi tegen een restpartijprijs bij Polo aan en betaalde ? 259,-. Ik hoorde dat deze helm normaal ruim ? 100,- duurder is.

Je trekt een verkeerde conclusie uit je bevindingen.
Je vergelijkt een oudere integraalhelm met een nieuwe en stillere systeemhelm van Shuberth en trekt vervolgens de conclusie dat systeemhelmen stiller zijn dan integraal.
Cruciaal in deze is, dat helmen van Shuberth bekendstaan vanwege dat ze stil zijn.
Als je na het testen van de systeemhelm van Shuberth nog een integraalhelm van Shuberth had getest, was je conclusie wss geweest dat je voortaan alleen maar integraalhelmen wilt.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #47 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:03:26 »

Ik bedoel maar

Ik heb een systeem helm van HJC en die is absoluut niet stil

Zelfs niet een klein beetje

Ik heb luidsprekers in mn helm en mijn MP3 spelertje hoor ik bij 100 km per uur niet meer

Tijdens lange ritten en verre tochten heb ik pluggen in
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2007, 10:05:41 door walker »
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:32:10 »

Tijdens lange ritten en verre tochten heb ik pluggen in
Huhh....???  :coolsmiley:

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #49 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:34:55 »

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14091
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2007, 11:43:43 »

/quote]

 

Maar hij bedoel waarschijnlijk dit soort dingen
http://images.google.com/images?svnum=10&um=1&hl=nl&client=safari&rls=nl-nl&q=oordopjes&btnG=Afbeeldingen+zoeken

[/quote]

Dat denk ik ook wel ja, je gaat toch niet met lokvisje of een keilbout in je oor rond rijden ??    :buck2:
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Walker

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2801
  • Uit het ( bijna ) altijd zonnige Roden
    • Stoelstuk.enel
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2007, 11:43:59 »

Ik ben absoluut geen visser dus die pluggen bedoel ik echt niet

Met pluggen bedoel ik oordopjes ,ik gebruik die Alpine's

En die luidsprekers zitten in mn helm gemonteerd
GROWING OLD IS MANDATORY... GROWING UP IS OPTIONAL

De groeten van Walker uit Roden

FJR 1300 A  RP11 Galaxy Blue 2004

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2007, 12:06:06 »

Ik heb ooit eens Alpine's gekocht en ik vind dat ze te slecht geluiddempen.
Daarom heb ik nu een doos  EARSoft FX oorpluggen, die het best dempen van allemaal (SNR 39).
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2007, 16:25:58 »

hadden ze geen earsoft FJ voor jou dan???  en gelijk hele doos....ja dan dempt het wel :angel:

Dutch_Aat

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Arnhem
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2007, 02:00:49 »

Ik heb sinds een maand een Schubert Concept.
Wat een verademing na mijn HJC intergraalhelm. Ik kan nu mijn bril ophouden als ik de helm opzet en het vizier is nog niet beslagen geweest ondanks het vele gevallen water. Het lawaainiveau ligt een stuk lager en mijn op maat gemaakte doppen rekenen af met de resterende herrie.
Voor mij in de toekomst alleen nog maar systeemhelmen. Oh ja, ik liep dus mooi tegen een restpartijprijs bij Polo aan en betaalde ? 259,-. Ik hoorde dat deze helm normaal ruim ? 100,- duurder is.

Je trekt een verkeerde conclusie uit je bevindingen.
Je vergelijkt een oudere integraalhelm met een nieuwe en stillere systeemhelm van Shuberth en trekt vervolgens de conclusie dat systeemhelmen stiller zijn dan integraal.
Cruciaal in deze is, dat helmen van Shuberth bekendstaan vanwege dat ze stil zijn.
Als je na het testen van de systeemhelm van Shuberth nog een integraalhelm van Shuberth had getest, was je conclusie wss geweest dat je voortaan alleen maar integraalhelmen wilt.


Nee hoor Mark,
Ik geloof gelijk dat er stillere intergraalhelmen zijn. Van alle helmen die ik heb gepast zat deze gewoon lekker en was inderdaad een stuk stiller als mijn oude. De Nolans zaten mij te strak of te los. Shoei, Arai en Shark zaten me ook niet jofel.
In de toekomst wordt het ook vanwege mijn bril denk ik een systeemhelm. Of het dan weer een Shubert wordt weet ik niet. Misschien heeft Nolan of Shark dan wel een helm die mij lekker zit
Voorlopig ben ik een tevreden mens   :mrgreen:
FJ1200 1991 3XW Brons/Zwart

ferry

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 345
  • Zaandam
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #55 Gepost op: 20 september 2007, 23:44:34 »

mn 2e helm werd een systeemhelm ik vind et gewoon lekker als je de wind in je gezicht hep,in de bbk lekker open ,voel ik me een stuk vrijer.af en toe een peukie erbij.met zonnenbril of gewone rijd et best.en als et uit de lucht valt klik je em lekker dicht  :-) wat geluid, och kep nu aangemeten oordoppe,die doe ik alleen op de snelweg in,bij lange toertjes.ik zal altijd een systeem nemen   :mrgreen:   o ja  ik moest er wel een aantal passen want sommige zitten voor geen meter   

Tanuki

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 206
  • Assen, TT-City!
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #56 Gepost op: 22 september 2007, 03:11:16 »


.................  af en toe een peukie erbij. ..................  


DAT wil ik ook!
Mijn vraag is dus:
Wat voor ruit heb jij?

Achter 'mijn vinnen' waait het  iets te hard!

« Laatst bewerkt op: 22 september 2007, 03:12:53 door Tanuki »
CU! Tanuki

Yamaha: AX-500, TX-500, PSR-500

ferry

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 345
  • Zaandam
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #57 Gepost op: 22 september 2007, 23:27:46 »

tja...een hogere dan anders.de bovenkant hep een opstaandrandje

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #58 Gepost op: 3 juli 2008, 13:55:45 »

Ik ben me ook aan het orienteren op een systeem helm en heb een aanvullende vraag. wie van jullie gebruikt zijn helm samen met bluetooth voor gsm of navigatie en wat zijn de ervaringen.

ik rij motor en vind een beetje windruis niet erg, anders was ik wel autorijder gebleven  :buck2: , maar als ik bluetooth gebruik wil ik wel duidelijk kunnen verstaan en spreken. wat zijn daarin jullie bevindingen

en zijn de setjes die Nolan en Airoh aanbied samen met hun helmen prima????
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2008, 19:29:24 door Meatpoint »

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #59 Gepost op: 3 juli 2008, 17:56:26 »

Ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar in mijn Schuberth S1 past volgesn mij geen head-set.
Maar het is wel demeest genial helm die ik ken!!!! Pasvorm om te kussen, veilig, met zonnevizier die het uitstekend doet en erg stil!!!!

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #60 Gepost op: 4 juli 2008, 18:18:24 »

Ik heb een folder meegkregen van Nolan. er is nu ook de N103, deze heeft ook geintregeerd zonnevizier.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #61 Gepost op: 4 juli 2008, 20:44:04 »

Jelle waarom past er bij jou geen headset in, zit er bij toch echt in in een S1.
Er is geen stillere helm, die Nolan heeft een maat van mij met de bediening op de zijkant
heb hedie van hem ook uitgeprobeerd maar die is niet zo stil als de Schubert.

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #62 Gepost op: 4 juli 2008, 20:56:46 »

Hoi Jan, is de bediening gebruiksvriendelijk en ben je goed verstaanbaar?

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #63 Gepost op: 5 juli 2008, 00:15:27 »

Jelle waarom past er bij jou geen headset in, zit er bij toch echt in in een S1.
das waar, ik heb t nog niet geprobeerd, maar t ziet eruit alsof alleen mijn oor er in past :| nou heb  ik sowieso nog nooit echt over een headset nagedacht, want ik heb meestal niet iemand om mee te praten :oops: op de motor tenminste..
maar de schuberth blijft een geniale helm!

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #64 Gepost op: 5 juli 2008, 05:43:13 »

ik heb die nolan.. alleen nog geen nolan systeem erin, Helm is prima.. wel windgeruis... dus dopjes in de oren wel gewenst. dat zonnevizier binnenin is  onmisbaar. vind zelf de bekleding binnenin magertjes.

ivarpiet

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #65 Gepost op: 5 juli 2008, 07:07:23 »

Ik zweer al jaren bij Arai. Perfecte pasvorm, hoge kwaliteit. Weet alleen niet hoe het zit met die headsets. Die gebruik ik zelf (nog) niet.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #66 Gepost op: 5 juli 2008, 07:18:05 »

Weet ik niet Miel gebruik hem niet wil niet gestoord te worden onder
het motorrijden, en met mijn uitlaten word een gesprek toch niks  :coolsmiley: 

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #67 Gepost op: 6 juli 2008, 20:21:43 »

haha, ik dacht dat je misschien kon aangeven of de knopjes aan de zijkant van de helm makkelijk te vinden zijn en of de sluiting van de helm makkelijk en goed te openen is.

is er niemand die een navigatie gebruikt icm een systeemhelm???

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #68 Gepost op: 7 juli 2008, 07:54:49 »

is er niemand die een navigatie gebruikt icm een systeemhelm???

Jawel hoor, maar dan wel iets anders dan jij je voorstelt... Voordeliger, mobieler, en veiliger vooral... :)

Zie hier voor wat foto's en Engelstalige bijschriften.

Ik gebruik dus een "Nokia 6110 Navigator" smartphone, met een oortje zoals motorrijscholen die ook gebruiken, en een Caberg Justissimo systeemhelm. De Nokia gaat in een binnenzak van mijn jas, ik rij dus alleen op de aanwijzingen van de stem in mijn oor. Dat is wel zo veilig, omdat je niet afgeleid wordt door het schermpje, juist als je een kruispunt, splitsing of bocht nadert. Je kunt gewoon rond blijven kijken naar de verkeerssituatie. Het is bovendien wel goed om gewoon je verstand te gebruiken om de aanwijzingen van de stem te interpreteren, in plaats van bevestiging te zoeken bij het schermpje.

Bovendien zijn de aanwijzingen, die de stem van de bijgeleverde Route66 software geeft, beter dan die van een TomTom, die ik ook wel in de auto gebruik. In praktijk heb ik zodoende het schermpje nog nooit gemist. Het "motorrijschooloortje" tettert trouwens luid genoeg om door mijn geluiddempende oordoppen heen nog goed verstaanbaar te zijn.

Het is niet alleen een goedkope oplossing, maar ook nog erg makkelijk. Geen beugels te monteren; de telefoon, en dus je navigatie, heb je altijd bij je; het werkt ook in de auto, op de fiets of wandelend.

Kortom, een ideale oplossing, en ik snap werkelijk niet waarom iemand nog geld uitgeeft aan een TomTom of Garmin.  :-P

Ennuh, wil je toch persé een schermpje, er zit ook bluetooth op de Nokia, dus als je de smartphone dan in het kaartvak van een tanktas stopt, werkt dat dus ook. Voor een Caberg Justissimo systeemhelm schijnt ook een speciale bluetooth communicatieset te bestaan, ontdekte ik net toevallig: zie hier. Maar dan gaat het dus alsnog flink wat eurootjes kosten...

Enfin, zie maar... Ik zou in ieder geval niet anders meer willen...  :-)


D.
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #69 Gepost op: 7 juli 2008, 18:42:47 »

Kijk, dat is nou precies waar ik naar op zoek ben.

ik gebruik nu een Sony ericsson K810i maar maak steeds vaker gebruik van de agenda, contactpersonen syncen via de laptop enz. ik wil dus als mijn abbo afloopt volgend jaar pas een smartphone en die dan ook meteen gebruiken voor navigatie.
een beugeltje had ik wel ingedachten maar meer omdat ik niet weet wat de ervaring is om alleen op stem te rijden. verder weet ik ook niet hoelang de batterij het volhoudt zonder dat je op de motor iets maakt wat de telefoon oplaadt.
ik kan met voorstellen dat als je de navigatie gebruikt, en evt bleutooth om de stem te horen (dus zonder kabeltje) dat dit veel batterij vergt. vandaar de gedachte voor een steuntje met kabeltje.

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #70 Gepost op: 8 juli 2008, 06:44:37 »

Het alleen op stem rijden went heel snel, zodra je het apparaat alle vertrouwen geeft, dan hoef je echt niet meer op het scherm te controleren of ie het wel goed doet.

Het navigeren zelf vraagt verrassend weinig van de accu, maar dat merkte ik pas toen ik de mogelijkheid ontdekte om het schermpje het grootste deel van de rit uit te zetten. Het licht nu alleen nog (nodeloos) op tijdens aanwijzingen. In het verlichten van het scherm gaat dus de meeste energie zitten.
Ik vind het moeilijk om te schatten hoe lang je met een volgeladen smartphone kunt navigeren, met het schermpje uit, maar toch zeker wel vijf uur...
Bluetooth zal ongetwijfeld ook extra energie slurpen, maar dat geldt ook voor de bluetooth headset die je dan moet gebruiken. Het heeft natuurlijk weinig zin om de telefoon/navigator opgeladen te houden als de headset er voortijdig mee kapt uit energiegebrek...
Maar dat kan meevallen, want vorig jaar zag ik deze Plantronics Pulsar 260 bluetooth headset bij een grote electronicawinkel liggen. Volgens de review gaat ie 10 uur mee, en deze headset heeft als voordeel dat er gewoon zo'n zelfde "motorrijschooloortje" in kan worden gestoken. Dat scheelt weer speciale inveringen in een helmaanpassing/toevoeging.

En als je pas volgend jaar iets gaat aanschaffen, dan zullen er vast alweer betere en energiezuinigere apparaten beschikbaar zijn.

Voor hele lange ritten op vakantie is een andere mogelijkheid misschien nog om in het "kontje" van de FJ een 12V aansluiting te maken, en daar de smartphone aan te sluiten en op te bergen. Met bluetooth kun je dan weer luisteren, en ook dan heb je geen beugeltje nodig. Of een 12V aansluiting in je kuip en dan een kabeltje in je jas laten gaan...

Het zijn maar suggesties, je hebt nog lang genoeg de tijd om 1 en ander te laten bezinken...  :-)



D.
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #71 Gepost op: 7 september 2008, 17:17:26 »

ik ben gisteren bij motoport in Echt geweest, ik mocht de Nolan N 103 eens meenemen voor een proefrit, nu ben ik echer aan het twijfelen en ik weet niet of dit terecht is.
kan iemand aangeven of het een groot verschil behoort te zijn tussen een integraal of een systeem helm. ik heb de nolan getest, Medium en Small en heb daarna een shoei, arai en HJC gepast. bij allen had ik het gevoel dat de helm niet zo vast om je hoofd zit als een integraal.
is dat gewenning?

verder rijst dan de vraag waar je op moet letten als je een systeemhelm past, hij zit minder strak bij de wangen, omdat het helmgedeele hier niet doorloopt.

ik was en ben nog steeds gecharmeerd van de Nolan, het sluitsysteem, het zonnevizier, het ruime zicht spreken erg tot het voordeel. maar tijdens het testen waaide het erg hard, ideaal om te testen. maar wat opvalt is dat de helm inderdaad minder vast om je hoofd zit. het kinbandje strakker aantrekken resulteert in het niet meer kunnen slikken zonder je adamsappel in te slikken.
ik ben begonnen met de medium, maar die zat te los. bij het rijden over hobbels verschoof de helm steeds een klein stukje naar voren.
daarna de Small getest en die zat beter. een systeemhelm is groter cq breder dan een integraalhelm, ik vraag me dus af wat het verschil is, wat gewenning is en wanneer je moet constateren dat het niet de geschikte helm is.

iemand tips????

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #72 Gepost op: 7 september 2008, 22:20:17 »

FF een paar tips van een ex-helmenverkoper:

-Als je een helm koopt moet je er voor zorgen dat hij flink strak zit. Een helm wordt namelijk nog een beetje groter door het dragen.
-Systeem of integraal is persoonlijk. Een systeemhelm zal altijd meer herrie maken dan een integraal.
-Koop als het budget het toelaat liever geen polycarbonaat helm. Deze verouderen vrij snel (5 jaar) en de doorkliefbaarheid is groter. Glasvezel is sterker, nog beter is de combinatie van glasvezel en carbon.
-Pas elke helm zorgvuldig en ga er mee rijden. Iedereen heeft een ander hoofd, het ene merk zit lekkerder dan een ander merk. Laat je niet leiden door andermans mening of ga nooit voor een merk omdat men zegt dat het zo'n goeie is. Ga voor de gene die lekker zit.
-Koop nooit een tweede hands. Je weet niet wat er mee is gebeurd. Aan de buitenkant kun je niet zien of een helm nog goed is.
-Denk eraan dat bij een goedkope helm ook de sluitingen van het vizier goedkoper zijn uitgevoerd. Een niet goed sluitend vizier kan lekken in een regenbui. Das niet fijn.
-Overweeg een pinlock. dat is prettig tegen de condens.
-overweeg een intern zonnevizier. Vooral prettig in de overgangen tussen zonlicht en bv een donkere tunnel. Een extern zonnevizier kan ook maar is eerder vuil. Alleen een donker zonnevizier vizier is niet altijd even prettig en 's avonds niet toegestaan.

MAAR HET ALLER BELANGRIJKSTE:
Koop hem niet te groot. Een nieuwe helm moet echt een beetje TE strak zitten! Hij mag echter niet knellen en je mag geen harde delen voelen. Ben je zelfgeen expert betaal dan liever iets meer in een winkel die je goed adviseren kan!!!
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #73 Gepost op: 8 september 2008, 03:31:45 »

Prima verhaal van Eelco waar weinig aan toe te voegen is...

Ook systeemhelmen kunnen goed strak zitten, ook bij de wangen. Mijn Caberg Justissimo heeft al een prima pasvorm met het kinstuk nog omhoogstaand, maar bij het sluiten van het kinstuk worden de wangkussens ieder nog zo'n halve cm meer naar binnen gedrukt, en dan zit ie echt mooi strak en toch prettig.

Te strak is trouwens ook niet goed, maar dat merk je meestal vanzelf in de winkel. Denk je de juiste maat gevonden te hebben, zet hem dan eens wat langer op, en wandel om de tijd te doden langs het motorenaanbod van de betreffende zaak. Ook na 20 minuten dragen mag het nergens onaangenaam gaan knellen.

Bij je pastest mis ik nog enkele merken met aardige systeemhelmen, zoals natuurlijk Schuberth, Airoh, Bieffe, en Caberg... ;)

Volgens mij moet je nog even doorzoeken naar de juiste helm voor jouw hoofd... :)
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Michael

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #74 Gepost op: 8 september 2008, 17:02:13 »

Kijk, dat is nou precies waar ik naar op zoek ben.

ik gebruik nu een Sony ericsson K810i maar maak steeds vaker gebruik van de agenda, contactpersonen syncen via de laptop enz. ik wil dus als mijn abbo afloopt volgend jaar pas een smartphone en die dan ook meteen gebruiken voor navigatie.
een beugeltje had ik wel ingedachten maar meer omdat ik niet weet wat de ervaring is om alleen op stem te rijden. verder weet ik ook niet hoelang de batterij het volhoudt zonder dat je op de motor iets maakt wat de telefoon oplaadt.
ik kan met voorstellen dat als je de navigatie gebruikt, en evt bleutooth om de stem te horen (dus zonder kabeltje) dat dit veel batterij vergt. vandaar de gedachte voor een steuntje met kabeltje.

Even over de bevestiging van de smartphone met een beugeltje:
Ik heb dat dus ook gedaan.
Heb op m'n oude smartphone (Qtek S200) tomtom geinstalleerd en hem achter het doorzichtige vak van de tanktas gedaan.
Op die manier heb ik vele routes gereden zonder probleem, totdat het een keer 30 graden in de schaduw was en de smartphone begon te smelten. :?
Gelukkig had ik het op tijd in de gaten en heb hem eruit gehaald (was alleen aan de zijkant iets gesmolten).
Toen dus een beugeltje gemaakt aan het stuur waar ik hem in een houder heb zitten.
Dat was 200% beter omdat ik nu veel beter op het scherm kan kijken (ik rij dus zonder geluid en dat bevalt me prima).
Maar al na 3 ritten bleek het aanraakscherm niet meer helemaal goed te functioneren.
Ik wist wel dat de kans aanwezig was dat de zaak kapot zou trillen maar zo snel had ik niet verwacht omdat de trillingen in het stuur reuze meevallen.
Nu ga ik eens kijken of ik er wat rubbers tussen kan fabriceren om de trillingen op te vangen voordat het ding helemaal kapot is.
Het is een mooie goedkope manier van navigeren maar wel verstandig om even rekening te houden met die trillingen. :-)

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #75 Gepost op: 17 september 2008, 16:06:11 »

Nog ff wachten Miel en je hebt als hij je lekker zit (Schubethkop) alles ineen, ga er zelf als hij me lekker zit zeker voor sparen nog stiller dan mijn S1 prima  :mrgreen:

Een systeemhelm die aanvoelt als een integraalhelm
Vanaf medio Oktober is het zover! Dan komt de ultieme sport/tour helm op de markt; de Schuberth C-3. Een systeemhelm die dusdanig compact, licht en comfortabel is, dat de helm aanvoelt als een integraalhelm. De nieuwe Schuberth C-3 voorziet in alles wat een motorrijder bij vele (dagelijkse) km’s maar kan wensen:
·De stilste motorhelm ter wereld: Met de nieuwe C-3 zet Schuberth een nieuwe standaard op het gebied van geluidsniveau op de motor. Een nog niet eerder behaald geluidsniveau van 84 decibel bij 100 km/h maakt de C-3 de stilste helm ter wereld. Dit is zelfs stiller dan de stilste integraalhelm ter wereld; Schuberth S-1 Pro!
·Optimaal zicht: Het vizier is standaard voorzien van een officieel Pinlock condensvrij vizier. In de slechtste weeromstandigheden bent u met de nieuwe C-3 gegarandeerd dat u geen hinder zult ondervinden van condensaanslag aan de binnenzijde van het vizier. Daarnaast geniet u van het comfort van een volledig ingebouwd zonnevizier welke eenvoudig met één hand te bedienen is.
·De lichtste systeemhelm: Met een gewicht van 1570 gram (inclusief zonnevizier en Pinlock) is de C-3 de lichtste in zijn soort. In combinatie met de beste aerodynamische uitlijning biedt de Schuberth C-3 een uniek draagcomfort.
·Communicatie: De Schuberth C-3 is direct voorbereid voor het Schuberth Bluesonic communicatiesysteem. Hiermee kunt u communiceren met uw passagier, andere motorrijders, telefoon en ondertussen geen aanwijzing missen van uw navigatiesysteem. En dit alles volledig draadloos!

Menno

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7933
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #76 Gepost op: 17 september 2008, 16:28:06 »


@Jaahaa:  aandelen Schuberth gekocht ?  :wink:

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #77 Gepost op: 17 september 2008, 16:31:57 »

Nee maar wel errug tevreden over mijn huidige S1 maar die word ouder en viezer.
Dus tijd voor iets nieuws ff passen of ze de vorm niet verandert hebben.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #78 Gepost op: 17 september 2008, 20:35:04 »


·De lichtste systeemhelm: Met een gewicht van 1570 gram (inclusief zonnevizier en Pinlock) is de C-3 de lichtste in zijn soort.


De Uvex Helix RS 750 Carbon weegt slechts 990gram...Daar is een Shubert een lomp ding tegen.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Categories/motorradhelme-Helmets/UVEX-Helmets/Uvex-Helix-RS-750-Carbon

Komt nog eens bij dat de UVEX beter bestand is tegen schokken dan de Shubert..

http://demotorsite.clint.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1505

Naar horen zeggen voel je niet eens dat je een helm op je kop hebt....

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #79 Gepost op: 17 september 2008, 20:53:17 »

Met 990 gram heb je wel een punt maar zo te zien staat de S1 er in die test niet bij en in alle andere testen die ik zie staat dat de S1 veruit de stilste helm is  ook is dit een test uit begin 2008 dus de nieuwe C3 is in die test niet te vinden komt pas in oktober op de markt.
Iedereen zijn keuze natuurlijk.

ivarpiet

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #80 Gepost op: 18 september 2008, 11:31:57 »

En die UVEX moet je maar net lekker zitten. Das ook nog geen zekerheid.

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #81 Gepost op: 18 september 2008, 11:41:06 »

wat ikjammer vind is dat de prijzen behoorlijk zijn, daarmee wil ik niet betwisten of ze het waard zijn of niet. maar om 400 + euro uit te geven aan een helm vind ik persoonlijk best veel.
ik heb eens gezocht naar de nolan n103, de advies prijs ligt ook op 350 euro maar ik heb hem al gezien voor 269 en dat is toch een behoorlijk verschil.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #82 Gepost op: 18 september 2008, 11:50:21 »

Dat geld voor elke helm hij moet je lekker zitten, elk merk heeft zijn eigen pasvorm aan de binnenkant.
Rijd je veel dan is een slecht zittende/passende helm ook een ramp.
Ja "duur" dat is idd zo.
Maar een goede helm gaat toch jaren mee dan valt het bedrag per jaar teruggerekend weer mee.
Miel jij had toch speciale inbouw wensen, dan word de keuze kleiner en meestal gelijk duurder  :buck2:

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #83 Gepost op: 18 september 2008, 15:32:37 »

klopt,  :buck2:
als ik iets nieuws nodig heb ga ik meestal kijken hoe ik het wil gebruiken, wat de beste opties zijn enz. vervolgens ga ik kijken of het ook haalbaar is. was zowiezo niet van plan om de inbouwset gelijk met de helm te kopen. moet nog wat overhebben voor een lijstje met sinterklaas en verjaardag  :wink:

maar ik moet eerlijk zeggen dat ik soms tot de conclusie kom dat mijn wens niet haalbaar is voor mijn portemonee en dan stel ik men eisen wat bij. maar zover ben ik nog niet.
ik ben eigenlijk op zoek naar een motorzaak die alle merken helmen op de plank heeft liggen zodat ik ze in 1 keer kan passen. nu ben ik al aan het kijken wie wat verkoopt maar ze zien je ook niet altijd graag alleen komen binnenlopen om te passen. niet dat me dat wat uit maakt, maar het vergelijkt wat makkelijker als je ze samen ziet.
ik ben nog nooit bij louis in aken geweest, hebben ze daar veel???

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #84 Gepost op: 18 september 2008, 16:44:32 »

Ik had begrepen van een motorzaak, dat dat bijna niet voorkomt omdat sommige helmmerken
niet samen met bepaalde anderen verkocht willen worden.
Vandaar ook dat voor sommige merken een dealerschap bestaat ( en dat zijn ze kwijt als ze merk x erbij willen verkopen.
Maar je kan nu wel kijken naar de inbouwmogelijkheden van sommige helmen dan kan je de inhoud alsnog in je schoen onder de boom krijgen.

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #85 Gepost op: 1 februari 2009, 10:42:53 »

moet er toch maar eens van komen, tijdens de sneeuw en gladheid niet veel gereden.
ik zie dat veel zaken de schuberth C3 hebben maar ik kan nergens iets vinden over een communicatiesysteem wat bij de helm hoort zoals bij de Nolan . klopt dat?

ivarpiet

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #86 Gepost op: 1 februari 2009, 12:08:22 »

@Meatpoint: google dit maar eens: Schuberth Bluesonic

Krijg je aardig wat info over.

Kijk ook ff op: http://www.splashdesign.nl/

Zij zijn dealer van dit systeem. :mrgreen:
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2009, 12:14:43 door ivarpiet »

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #87 Gepost op: 8 februari 2009, 17:56:19 »

heb gemaild en ook al wat bedrijven gekregen die het verkopen. wat voor mij opvalt is dat motoport Echt geen dealer is en motoport eindhoven wel.
mijn oog is gevallen op motomoda in eindhoven, ik ben er ook al eens door John Pauw op geattendeerd. ik heb gemaild maar ze krijgen de meeste modellen pas na de motorbeurs dus ik moet nog ff geduld hebben.

ik heb ook even gekeken naar dat bleusonic-systeem. zeer veelzijdig maar moet je alle onderdelen hebben, of kun je afhankelijk van wat je er mee wilt doen alleen de benodigde zaken aanschaffen.
zoals gezegd wil ik er tzt een smartphone op gebruiken en dan heb ik geen aparte navigatie, mp3 enz nodig. met de bleusonic kun je dat allemaal wel via dat kastje maar als ik dat niet wil heb ik dat dan nog nodig.

enfin, eerst maar eens gaan kijken en passen om te zien welk type helm het beste past, dan kan ik daarna altijd nog gaan kijken voor het com-setje

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #88 Gepost op: 4 juni 2009, 13:54:52 »

Ik heb vanmorgen mijn nieuwe helm gehaald, het is de schuberth C3 geworden.
wat een ding, hij is klein en licht. vergeleken met mijn oude Bayard is het een groot verschil. ben terug gereden over de snelweg om hem eens goed testen.
het was vandaag windering weer en ik moet zeggen, tot ongeveer 100 km/h is hij opmerkelijk stil.
daarboven krijg je toch meer rijwind, maar dan nog was het een enorm verschil met de heenweg, met mijn oude helm.

service bij motomoda was prima, goede en zorgvuldige uitleg, lekker bakkie koffie.
bleusonic systeem is besteld en komt binnenkort, zonder kastje kun je met 2 aparte apparaten met bleutooth communiceren.
wil je er meer, of wil je communiceren met andere motoren met hetzelfde systeem over een grotere afstand dan heb je het kastje nodig. voor een gsm en/of navigatie is dat dus niet nodig.

boeddah58

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14542
  • riel noord-brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #89 Gepost op: 4 juni 2009, 14:04:50 »

laat maar eens horen hoe dat bluesonic bevalt en wat het kost.
Discomfort endlessly has pulled itself upon me
Distracting, reacting
Against my will I stand beside my own reflection
It's haunting how I can't seem...

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #90 Gepost op: 4 juni 2009, 14:10:45 »

wat het kost kan ik je al vertellen, helm € 549,- + bleusonic € 339,-
bij motomoda mocht ik 10% korting ontvangen.
en ja het is heel veel geld,
bleusonic is een verjaardagscadeau. ik heb gewoon geld gevraagd van iedereen. anders had ik die keuze waarschijnlijk niet gemaakt. eerlijk is eerlijk
helm was noodzakelijk, oude was helemaal op de hond, heb ik mezelf cadeau gedaan.

ik heb een aantal helmen opgehad, waarbij op voorhand een pre was dat er een com-setje op moet kunnen. heb de N103 gepast maar dat was toch niet zo prettig en erg zwaar. heb ook een aantal andere in de handen en op het hoofd gehad maar naast de C3 verbleekt het enigszins.
het verschil is toch wel erg groot.
maar, en dan ben ik eerlijk, de prijs is ook een groot verschil. dus je moet bewust de keuze maken om een C3 te willen, anders werkt de prijs niet in het voordeel

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #91 Gepost op: 4 juni 2009, 17:37:33 »

Nog proficiat dan Miel, ik wou dat ik binnenkort ook jarig was, alleen al voor dat kado  :-D

Ik heb die C3 laatst bij de opening van motoport Veldhoven gepast, naast enkele andere helmen en inderdaad, het lijkt me het neusje van de zalm. Ik moet ook een keer aan een nieuwe helm, en mijn keuze is ook gemaakt. Alleen heb ik momenteel meer wensen dan budget, dus het wordt waarschijnlijk nog effe sparen. Eerst maar eens op vakantie en kijken of ik de uitgaven van vrouw en kinderen kan knijpen  :evil:, hoe minder zij uitgeven, des te eerder ik mijn C3 heb  :evil:  :evil:

Waar ik nog even benieuwd ben Miel, is of je nu nog je oordopjes gebruikt. Zit dat bleusonic dan in die gehoorbeschermers of hoe werkt dat?

groeten, Gerard
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14091
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #92 Gepost op: 4 juni 2009, 17:54:33 »

Zo Miel, moest jij 549,- voor je C3 betalen ?! Dat is aan de prijs.
Ik heb mezelf ook de C3 kado gedaan (en jos ook) en ik moest 442,- afrekenen !

Vind ik een redelijk verschil maar ik moet er wel bij zeggen dat Rob's ze op dat moment in de aanbieding had.
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5306
  • Winterswijk
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #93 Gepost op: 4 juni 2009, 19:12:01 »

oke miel het is mosterd na de maaltijd maar kijk een op deze link http://www.motowebshop.com/nl/shop/helmen/systeem_helmen/schuberth_c3
Ook ik ben bezig met een ander helm en ik zit echt te twijfelen tussen de N103 en de C3. en inderdaad de prijs is toch wel een groot verschil. ik heb nu al 9 jaar de N100 (gewicht 1630 gram) en de nieuwe N103 is toch ruim 1800 gram. nog even dubben maar. veel succes met jouw aanwinst en ik hoor graag of hij na een aantal 100km rijden ook erg goed bevalt.
bert
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #94 Gepost op: 5 juni 2009, 19:00:15 »

Waar ik nog even benieuwd ben Miel, is of je nu nog je oordopjes gebruikt. Zit dat bleusonic dan in die gehoorbeschermers of hoe werkt dat?

groeten, Gerard
ik heb het er nog niet inzitten maar ik heb de set wel gezien, er worden losse speakers ingebouwd in speciale ruimtes in helm. ik gebruik nog steeds mijn otoplastieken. de dame van motomoda adviseerde dat ook. de helm mag dan stiller zijn, dat is niet hetzelfde als veilig voor je oren. als je de bleusonic set ziet is er ook niets moois aan. er wordt een printplaat weggewerkt in de helm en een batterij, daarnaast twee metale speakertjes en wat kabeltjes. daarom is de set alleen voor schuberth.
ze hadden ook andere opties, losse setjes voor buiten aan de helm. en die zijn flink goedkoper maar goed.

ik heb nu al 9 jaar de N100 (gewicht 1630 gram) en de nieuwe N103 is toch ruim 1800 gram. nog even dubben maar. veel succes met jouw aanwinst en ik hoor graag of hij na een aantal 100km rijden ook erg goed bevalt.
bert

heb ik ook gepast, het intercomsetje voor nolan kost ook al gauw 300 euro begreep ik.

Zo Miel, moest jij 549,- voor je C3 betalen ?! Dat is aan de prijs.
Ik heb mezelf ook de C3 kado gedaan (en jos ook) en ik moest 442,- afrekenen !

Vind ik een redelijk verschil maar ik moet er wel bij zeggen dat Rob's ze op dat moment in de aanbieding had.

rob is me iets te ver rijden :wink: ben ik het verschil weer kwijt. en misschien heb je extra korting gehad omdat je er 2 tegelijk had?
ik had hem ook niet daar kunnen kopen maar via internet, maar nu kan ik en alle tijden terug voor vragen enz, dat is bij een webshop toch iets minder
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 [Allemaal]   Omhoog
 

cuneate-rose