FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: systeemhelm of integraal  (gelezen 26276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2007, 14:42:01 »

Ik zal deze week even dat rapport met die testen van systeemhelmen even op m'n werk door het masjien halen en digitaliseren tot pdf. Kunnen we het allemaal ff bekijken.

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2007, 22:45:53 »

Heb diezelfde test van de motorplus. Wil hem ook wel inscannen. Had alleen dit weekeind niet de beschikking over een inscanner.

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2007, 08:02:31 »

De test staat op: http://home.planet.nl/~wnas/Motoplus_Test.pdf

Downloaden maar....!

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3845
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2007, 19:06:29 »

Tnx!  :mrgreen:  :mrgreen:
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Dutch_Aat

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Arnhem
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #34 Gepost op: 18 juli 2007, 13:55:02 »

Ik heb sinds een maand een Schubert Concept.
Wat een verademing na mijn HJC intergraalhelm. Ik kan nu mijn bril ophouden als ik de helm opzet en het vizier is nog niet beslagen geweest ondanks het vele gevallen water. Het lawaainiveau ligt een stuk lager en mijn op maat gemaakte doppen rekenen af met de resterende herrie.
Voor mij in de toekomst alleen nog maar systeemhelmen. Oh ja, ik liep dus mooi tegen een restpartijprijs bij Polo aan en betaalde ? 259,-. Ik hoorde dat deze helm normaal ruim ? 100,- duurder is.
FJ1200 1991 3XW Brons/Zwart

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #35 Gepost op: 18 juli 2007, 18:55:02 »

Nou, bij mij is de kogel ook door de kerk.

Vandaag nog zowel een Nolan 102 en een Shoei Multitec uitgeprobeerd.
Dat waren voor mij nog de twee genomineerden....... and the winner is........

de Shoei.

Ondanks dat ik in eerste instantie m'n zinnen gezet had op de Nolan.
Waarom dan toch de Shoei (ondanks dat ie stukken duurder is)?

1. de pasvorm is stukken beter dan de Nolan
2. de geluidshinder is een stuk minder (toevallig ook nog langs de startbaan van vliegbasis Gilze-Rijen uitgetest)
3. sluiting van het kinstuk + stroomlijn hiervan loopt beter over.

Het sluitmechaniek van de Nolan vond ik echter fijner, maar de dubbel-D sluiting (NEE Dave, g??n cupmaat) van de Shoei zal best wel wennen.

Je kunt 'm natuurlijk gewoon er af laten, maar zet je het zonneschermpje van de Nolan er op en de zon duikt achter de wolken, zul je 'm waarschijnlijk omhoog klappen. In dat geval vang je volop wind! Wat dat betreft is een inwendig zonneschermpje wel handig. Schubert heeft die volgens mij en ook Caberg. Die laatste heb ik trouwens ook op gehad, maar ik vond die 3xniks.

Het is een heel verhaal geworden, maar dit wilde ik graag met jullie delen.

Verder kan ik jullie vertellen dat ik mij (sterk als ik ben) niet heb laten be?nvloeden door factoren van buitenaf, zoals lekkerder koffie bij de ene dealer dan bij de andere of de veel mooiere dame achter de kassa.
Au contraire mes amis.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #36 Gepost op: 18 juli 2007, 19:14:50 »

nou, als je je helm langs een startbaan test, ben je stevig bezig! Als hij iets doet, dan doet hij het meteen goed hoor! :mrgreen:

wnas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2007, 19:53:10 »

Naah, die motorboer zit ?r vlak langs !

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2007, 12:36:47 »

Heb sinds vorige week ook een systeemhelm. Ben bij Termaat in Nijmegen geweest.

Mijn kriteria:
- Niet te duur (<250E)
- Zonneklep bij voorkeur
- Makkelijk met één hand te openen, voor het stoplicht oid
- Anti-fog of pinlock

Ik ben daar uiteindelijk op 3 helmen uitgekomen die kwa pasvorm het beste waren en aan mijn eisen voldeden.
- Nolan n102
- Airoh SV55-S
- HJC FS-MAX

Andere helmen vielen af door pasvorm en prijs.

De nolan en airoh zijn voorzien van voorbereiding voor communicatiesysteem (extra kosten +/- 50 euro voor basiskit) wat mij wel aansprak. De HJC had dit niet.

De nolan had de zonneklep aan de buitenkant op het vizier. Het is omhoog en omlaag te klappen en door een slim mechanisme klapt het niet mee omlaag als het vizier gesloten wordt. Deze is ook eenvoudig te verwijderen. Het leek mij niet heel aërodynamisch en de prijs (299E) was ook een beetje aan de hoge kan. Voor de rest was het een prima helm en vooral de mechaniek om de klep te ontgrendelen is een geniale uitvinding. (Met de duim op een knop onder de kin druk je een 2e knop naar buiten waarmee je veilig kunt ontgrendelen)

De airoh leek daarna het best aan de eisen te voldoen. Goede pasform, ingebouwde zonneklep en eenvoudig te openen met de knop op het kinstuk. Openen en dichtdoen van de zonneklep ging wel wat stroef (schuifknop aan de zijkant met kleine greep) maar dat zal na een tijd ook wel soepeler gaan denk ik. Ik kwam er op tijd achter dat de vergrendeling van de klep volledig uit kunststof is gemaakt! Dit was gelijk een dikke -10 die alle pluspunten van de helm vernietigde. Als het een metalen sluiting was geweest dan was dit nu mijn helm geweest maar ik zou nooit vertrouwen in een plastic sluiting kunnen hebben.

Hierna wees de verkoper me op de HJC. Die had ik eerst nog niet geprobeerd omdat mijn maat niet in de rekken stond. Hij haalde de juiste van het magazijn en hoewel hij iets te ruim aanvoelde paste hij goed (verkopen teste door de helm te draaien enzo).
De zonneklep bediening is licht en makkelijk. Bovenop de helm zit een schuifknop die zich heel licht naar voren laat bewegen om de klep te sluiten. Hierbij wordt een veer gespannen en door de druk op een knop wordt de klep in een keer snel naar boven geschoven. (handig)
Het vizier is wel wat dun (dunner dan mijn vorige helm). Waardoor hij rechts niet goed sluit als hem links naar beneden drukt. En bij het verkeerd vastgrijpen van het kinstuk (om de klep te openen) had ik vaak het kinkraagje te pakken die er daardoor bijna uitviel. Maar dit is beide een kwestie van gewenning.
De prijs 229E viel ontzetten mee gezien dit een fiberglas helm is! Wat mij als 4 seizoensrijder aanspreekt omdat hiermee de levensduur door uv-straling minder verkort wordt.

Met de HJC mocht ik een proefrit maken en deze beviel me toen goed. Het gefluit waar in de motorplus helmtest over gesproken wordt heb ik niet kunnen ontdekken. De helm is niet lawaaierig (was een goede stormachtige donderdag) maar vanzelfsprekend niet helemaal stil.

Bij Termaat hadden ze de grijze en zwarte glimmende versie, persoonlijk had ik liever mat gehad (minder kans op vlekvorming). Op hun site adverteerde ze met antraciet maar die kon niet meer besteld worden omdat die niet (meer) in het assortiment zat. Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik ben voor de HJC gegaan en deze bevalt tot nu prima. Mocht het anti-fog (ik vermoed een coating, geen dubbelglas iig) na een tijd niet meer werken dan mocht ik voor de aanbiedingsprijs altijd nog pinlock erin laten zetten.

Tip: vraag de verkoper altijd even welke helmen hij eventueel aanraad en vraag of hij andere maten in het magazijn heeft. Bij mij kwam hij in dit geval met de HJC.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:39:36 »

Hierna wees de verkoper me op de HJC. Die had ik eerst nog niet geprobeerd omdat mijn maat niet in de rekken stond. Hij haalde de juiste van het magazijn en hoewel hij iets te ruim aanvoelde paste hij goed (verkopen teste door de helm te draaien enzo)....

Tip: vraag de verkoper altijd even welke helmen hij eventueel aanraad en vraag of hij andere maten in het magazijn heeft. Bij mij kwam hij in dit geval met de HJC.

Maar dan is het wel jammer dat je uiteindelijk toch de verkeerde maat hebt genomen.
Sorry dat ik je nu cognitieve dissonantie ga bezorgen maar een helm wordt naar verloop van tijd ruimer. Als hij nu al ruim aanvoelt dan issie na een paar weken te hebben gedragen veel te ruim. Een nieuwe helm moet altijd net-niet-comfortabel strak zitten, zonder dat je de harde delen van de binnenschaal voelt. Na een paar weken zit ie dan als gegoten. Door aan een helm te draaien doet een verkoper of hij er verstand van heeft maar daarmee kun je absoluut niet zien of een helm goed past. Een spijkerbroeken verkoper probeert je toch ook de broek niet van de kont te trekken om te controleren of de maat goed is? Een goede verkoper hoort je exact te kunnen vertellen hoe een nieuwe helm moet zitten. En of hij goed zit kun je alleen zelf voelen. Ik zou er mee terug gaan nu het nog kan.
Jammer dat er bij motorzaken zoveel prutsers rondlopen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2007, 16:42:52 door Eelco »
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

aequitas

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:44:11 »

Bij een maatje kleiner voelde ik wel drukken van het binnenwerk. Dus denk dat het wel zal meevallen.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:51:46 »

heb de mijne ook gekocht toen hij eigenlijk wat te veel spande, maar rekt inderdaad na een tijdje te dragen.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2007, 11:27:17 »

Bij een maatje kleiner voelde ik wel drukken van het binnenwerk. Dus denk dat het wel zal meevallen.
Ik geef het alleen maar even aan. Ik heb aardig wat helmen verkocht in mijn winkel...
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2007, 19:37:02 »

het blijft moeilijk een gevoel  precies weer te geven. wat voor de een strak zit is voor de ander  net goed. Het inzakken van binnenvoering in de helm is ook nog eens per merk verschillend. Jammer is wel dat je dat pas constateerd nadat je een helm gekocht hebt.

peter de mey

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #44 Gepost op: 22 augustus 2007, 00:03:06 »

Ja, dat is net zoals een matras kopen. Je weet pas na een paar weken of ze goed ligt.
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose