FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: systeemhelm of integraal  (gelezen 26278 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #60 Gepost op: 4 juli 2008, 18:18:24 »

Ik heb een folder meegkregen van Nolan. er is nu ook de N103, deze heeft ook geintregeerd zonnevizier.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #61 Gepost op: 4 juli 2008, 20:44:04 »

Jelle waarom past er bij jou geen headset in, zit er bij toch echt in in een S1.
Er is geen stillere helm, die Nolan heeft een maat van mij met de bediening op de zijkant
heb hedie van hem ook uitgeprobeerd maar die is niet zo stil als de Schubert.

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #62 Gepost op: 4 juli 2008, 20:56:46 »

Hoi Jan, is de bediening gebruiksvriendelijk en ben je goed verstaanbaar?

Jelle Buijs

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • Utrecht
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #63 Gepost op: 5 juli 2008, 00:15:27 »

Jelle waarom past er bij jou geen headset in, zit er bij toch echt in in een S1.
das waar, ik heb t nog niet geprobeerd, maar t ziet eruit alsof alleen mijn oor er in past :| nou heb  ik sowieso nog nooit echt over een headset nagedacht, want ik heb meestal niet iemand om mee te praten :oops: op de motor tenminste..
maar de schuberth blijft een geniale helm!

gerard

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 902
  • Veenendaal
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #64 Gepost op: 5 juli 2008, 05:43:13 »

ik heb die nolan.. alleen nog geen nolan systeem erin, Helm is prima.. wel windgeruis... dus dopjes in de oren wel gewenst. dat zonnevizier binnenin is  onmisbaar. vind zelf de bekleding binnenin magertjes.

ivarpiet

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #65 Gepost op: 5 juli 2008, 07:07:23 »

Ik zweer al jaren bij Arai. Perfecte pasvorm, hoge kwaliteit. Weet alleen niet hoe het zit met die headsets. Die gebruik ik zelf (nog) niet.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #66 Gepost op: 5 juli 2008, 07:18:05 »

Weet ik niet Miel gebruik hem niet wil niet gestoord te worden onder
het motorrijden, en met mijn uitlaten word een gesprek toch niks  :coolsmiley: 

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #67 Gepost op: 6 juli 2008, 20:21:43 »

haha, ik dacht dat je misschien kon aangeven of de knopjes aan de zijkant van de helm makkelijk te vinden zijn en of de sluiting van de helm makkelijk en goed te openen is.

is er niemand die een navigatie gebruikt icm een systeemhelm???

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #68 Gepost op: 7 juli 2008, 07:54:49 »

is er niemand die een navigatie gebruikt icm een systeemhelm???

Jawel hoor, maar dan wel iets anders dan jij je voorstelt... Voordeliger, mobieler, en veiliger vooral... :)

Zie hier voor wat foto's en Engelstalige bijschriften.

Ik gebruik dus een "Nokia 6110 Navigator" smartphone, met een oortje zoals motorrijscholen die ook gebruiken, en een Caberg Justissimo systeemhelm. De Nokia gaat in een binnenzak van mijn jas, ik rij dus alleen op de aanwijzingen van de stem in mijn oor. Dat is wel zo veilig, omdat je niet afgeleid wordt door het schermpje, juist als je een kruispunt, splitsing of bocht nadert. Je kunt gewoon rond blijven kijken naar de verkeerssituatie. Het is bovendien wel goed om gewoon je verstand te gebruiken om de aanwijzingen van de stem te interpreteren, in plaats van bevestiging te zoeken bij het schermpje.

Bovendien zijn de aanwijzingen, die de stem van de bijgeleverde Route66 software geeft, beter dan die van een TomTom, die ik ook wel in de auto gebruik. In praktijk heb ik zodoende het schermpje nog nooit gemist. Het "motorrijschooloortje" tettert trouwens luid genoeg om door mijn geluiddempende oordoppen heen nog goed verstaanbaar te zijn.

Het is niet alleen een goedkope oplossing, maar ook nog erg makkelijk. Geen beugels te monteren; de telefoon, en dus je navigatie, heb je altijd bij je; het werkt ook in de auto, op de fiets of wandelend.

Kortom, een ideale oplossing, en ik snap werkelijk niet waarom iemand nog geld uitgeeft aan een TomTom of Garmin.  :-P

Ennuh, wil je toch persé een schermpje, er zit ook bluetooth op de Nokia, dus als je de smartphone dan in het kaartvak van een tanktas stopt, werkt dat dus ook. Voor een Caberg Justissimo systeemhelm schijnt ook een speciale bluetooth communicatieset te bestaan, ontdekte ik net toevallig: zie hier. Maar dan gaat het dus alsnog flink wat eurootjes kosten...

Enfin, zie maar... Ik zou in ieder geval niet anders meer willen...  :-)


D.
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #69 Gepost op: 7 juli 2008, 18:42:47 »

Kijk, dat is nou precies waar ik naar op zoek ben.

ik gebruik nu een Sony ericsson K810i maar maak steeds vaker gebruik van de agenda, contactpersonen syncen via de laptop enz. ik wil dus als mijn abbo afloopt volgend jaar pas een smartphone en die dan ook meteen gebruiken voor navigatie.
een beugeltje had ik wel ingedachten maar meer omdat ik niet weet wat de ervaring is om alleen op stem te rijden. verder weet ik ook niet hoelang de batterij het volhoudt zonder dat je op de motor iets maakt wat de telefoon oplaadt.
ik kan met voorstellen dat als je de navigatie gebruikt, en evt bleutooth om de stem te horen (dus zonder kabeltje) dat dit veel batterij vergt. vandaar de gedachte voor een steuntje met kabeltje.

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #70 Gepost op: 8 juli 2008, 06:44:37 »

Het alleen op stem rijden went heel snel, zodra je het apparaat alle vertrouwen geeft, dan hoef je echt niet meer op het scherm te controleren of ie het wel goed doet.

Het navigeren zelf vraagt verrassend weinig van de accu, maar dat merkte ik pas toen ik de mogelijkheid ontdekte om het schermpje het grootste deel van de rit uit te zetten. Het licht nu alleen nog (nodeloos) op tijdens aanwijzingen. In het verlichten van het scherm gaat dus de meeste energie zitten.
Ik vind het moeilijk om te schatten hoe lang je met een volgeladen smartphone kunt navigeren, met het schermpje uit, maar toch zeker wel vijf uur...
Bluetooth zal ongetwijfeld ook extra energie slurpen, maar dat geldt ook voor de bluetooth headset die je dan moet gebruiken. Het heeft natuurlijk weinig zin om de telefoon/navigator opgeladen te houden als de headset er voortijdig mee kapt uit energiegebrek...
Maar dat kan meevallen, want vorig jaar zag ik deze Plantronics Pulsar 260 bluetooth headset bij een grote electronicawinkel liggen. Volgens de review gaat ie 10 uur mee, en deze headset heeft als voordeel dat er gewoon zo'n zelfde "motorrijschooloortje" in kan worden gestoken. Dat scheelt weer speciale inveringen in een helmaanpassing/toevoeging.

En als je pas volgend jaar iets gaat aanschaffen, dan zullen er vast alweer betere en energiezuinigere apparaten beschikbaar zijn.

Voor hele lange ritten op vakantie is een andere mogelijkheid misschien nog om in het "kontje" van de FJ een 12V aansluiting te maken, en daar de smartphone aan te sluiten en op te bergen. Met bluetooth kun je dan weer luisteren, en ook dan heb je geen beugeltje nodig. Of een 12V aansluiting in je kuip en dan een kabeltje in je jas laten gaan...

Het zijn maar suggesties, je hebt nog lang genoeg de tijd om 1 en ander te laten bezinken...  :-)



D.
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Meatpoint

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #71 Gepost op: 7 september 2008, 17:17:26 »

ik ben gisteren bij motoport in Echt geweest, ik mocht de Nolan N 103 eens meenemen voor een proefrit, nu ben ik echer aan het twijfelen en ik weet niet of dit terecht is.
kan iemand aangeven of het een groot verschil behoort te zijn tussen een integraal of een systeem helm. ik heb de nolan getest, Medium en Small en heb daarna een shoei, arai en HJC gepast. bij allen had ik het gevoel dat de helm niet zo vast om je hoofd zit als een integraal.
is dat gewenning?

verder rijst dan de vraag waar je op moet letten als je een systeemhelm past, hij zit minder strak bij de wangen, omdat het helmgedeele hier niet doorloopt.

ik was en ben nog steeds gecharmeerd van de Nolan, het sluitsysteem, het zonnevizier, het ruime zicht spreken erg tot het voordeel. maar tijdens het testen waaide het erg hard, ideaal om te testen. maar wat opvalt is dat de helm inderdaad minder vast om je hoofd zit. het kinbandje strakker aantrekken resulteert in het niet meer kunnen slikken zonder je adamsappel in te slikken.
ik ben begonnen met de medium, maar die zat te los. bij het rijden over hobbels verschoof de helm steeds een klein stukje naar voren.
daarna de Small getest en die zat beter. een systeemhelm is groter cq breder dan een integraalhelm, ik vraag me dus af wat het verschil is, wat gewenning is en wanneer je moet constateren dat het niet de geschikte helm is.

iemand tips????

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #72 Gepost op: 7 september 2008, 22:20:17 »

FF een paar tips van een ex-helmenverkoper:

-Als je een helm koopt moet je er voor zorgen dat hij flink strak zit. Een helm wordt namelijk nog een beetje groter door het dragen.
-Systeem of integraal is persoonlijk. Een systeemhelm zal altijd meer herrie maken dan een integraal.
-Koop als het budget het toelaat liever geen polycarbonaat helm. Deze verouderen vrij snel (5 jaar) en de doorkliefbaarheid is groter. Glasvezel is sterker, nog beter is de combinatie van glasvezel en carbon.
-Pas elke helm zorgvuldig en ga er mee rijden. Iedereen heeft een ander hoofd, het ene merk zit lekkerder dan een ander merk. Laat je niet leiden door andermans mening of ga nooit voor een merk omdat men zegt dat het zo'n goeie is. Ga voor de gene die lekker zit.
-Koop nooit een tweede hands. Je weet niet wat er mee is gebeurd. Aan de buitenkant kun je niet zien of een helm nog goed is.
-Denk eraan dat bij een goedkope helm ook de sluitingen van het vizier goedkoper zijn uitgevoerd. Een niet goed sluitend vizier kan lekken in een regenbui. Das niet fijn.
-Overweeg een pinlock. dat is prettig tegen de condens.
-overweeg een intern zonnevizier. Vooral prettig in de overgangen tussen zonlicht en bv een donkere tunnel. Een extern zonnevizier kan ook maar is eerder vuil. Alleen een donker zonnevizier vizier is niet altijd even prettig en 's avonds niet toegestaan.

MAAR HET ALLER BELANGRIJKSTE:
Koop hem niet te groot. Een nieuwe helm moet echt een beetje TE strak zitten! Hij mag echter niet knellen en je mag geen harde delen voelen. Ben je zelfgeen expert betaal dan liever iets meer in een winkel die je goed adviseren kan!!!
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Dunsinane

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 714
  • Bij Gorinchem
    • Flickr fotoalbum met mijn FJ 1200 foto's
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #73 Gepost op: 8 september 2008, 03:31:45 »

Prima verhaal van Eelco waar weinig aan toe te voegen is...

Ook systeemhelmen kunnen goed strak zitten, ook bij de wangen. Mijn Caberg Justissimo heeft al een prima pasvorm met het kinstuk nog omhoogstaand, maar bij het sluiten van het kinstuk worden de wangkussens ieder nog zo'n halve cm meer naar binnen gedrukt, en dan zit ie echt mooi strak en toch prettig.

Te strak is trouwens ook niet goed, maar dat merk je meestal vanzelf in de winkel. Denk je de juiste maat gevonden te hebben, zet hem dan eens wat langer op, en wandel om de tijd te doden langs het motorenaanbod van de betreffende zaak. Ook na 20 minuten dragen mag het nergens onaangenaam gaan knellen.

Bij je pastest mis ik nog enkele merken met aardige systeemhelmen, zoals natuurlijk Schuberth, Airoh, Bieffe, en Caberg... ;)

Volgens mij moet je nog even doorzoeken naar de juiste helm voor jouw hoofd... :)
Yamaha FJ 1200 ABS, 3XW, 1991
Yamaha FJ 1200, 1TX, 1986

Michael

  • Gast
Re: systeemhelm of integraal
« Reactie #74 Gepost op: 8 september 2008, 17:02:13 »

Kijk, dat is nou precies waar ik naar op zoek ben.

ik gebruik nu een Sony ericsson K810i maar maak steeds vaker gebruik van de agenda, contactpersonen syncen via de laptop enz. ik wil dus als mijn abbo afloopt volgend jaar pas een smartphone en die dan ook meteen gebruiken voor navigatie.
een beugeltje had ik wel ingedachten maar meer omdat ik niet weet wat de ervaring is om alleen op stem te rijden. verder weet ik ook niet hoelang de batterij het volhoudt zonder dat je op de motor iets maakt wat de telefoon oplaadt.
ik kan met voorstellen dat als je de navigatie gebruikt, en evt bleutooth om de stem te horen (dus zonder kabeltje) dat dit veel batterij vergt. vandaar de gedachte voor een steuntje met kabeltje.

Even over de bevestiging van de smartphone met een beugeltje:
Ik heb dat dus ook gedaan.
Heb op m'n oude smartphone (Qtek S200) tomtom geinstalleerd en hem achter het doorzichtige vak van de tanktas gedaan.
Op die manier heb ik vele routes gereden zonder probleem, totdat het een keer 30 graden in de schaduw was en de smartphone begon te smelten. :?
Gelukkig had ik het op tijd in de gaten en heb hem eruit gehaald (was alleen aan de zijkant iets gesmolten).
Toen dus een beugeltje gemaakt aan het stuur waar ik hem in een houder heb zitten.
Dat was 200% beter omdat ik nu veel beter op het scherm kan kijken (ik rij dus zonder geluid en dat bevalt me prima).
Maar al na 3 ritten bleek het aanraakscherm niet meer helemaal goed te functioneren.
Ik wist wel dat de kans aanwezig was dat de zaak kapot zou trillen maar zo snel had ik niet verwacht omdat de trillingen in het stuur reuze meevallen.
Nu ga ik eens kijken of ik er wat rubbers tussen kan fabriceren om de trillingen op te vangen voordat het ding helemaal kapot is.
Het is een mooie goedkope manier van navigeren maar wel verstandig om even rekening te houden met die trillingen. :-)
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose