FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud fj1100  (gelezen 1741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Berichten: 7
Onderhoud fj1100
« Gepost op: 20 februari 2021, 20:54:57 »

Vandaag weer wezen rijden, prachtig weer.
De fj1100 lijkt weer geheel in orde. Ik heb er flink wat werk aan gehad deze winter.
Zoveel dat ik een moment heb gekend om de motorfiets weg te doen. Maar ja, eenmaal bezig...
Mischien dat jullie een aantal gebreken herkennen

Ketting en tandwielen vervangen, eigenlijk te laat want de ketting geleider op de achterbrug was geheel kapot. Deze heb ik eraf gehouden

Het kettinkje van de achterdemper zat vastgeroest waardoor het verstellen van de demper niet meer ging. Dat is nu een hele verbetering

Tank bleek lek. Precies onder de montageplaten aan de achterzijde, dit was een lastige klus.

Benzinekraan lekte. Deze is vervangen door een exemplaar van een fj1200 mbv een adapterplaatje. Ook heb ik een brandstof pomp gemonteerd met een los filter. De pomp sluit nu het brandstofsysteem af bij stilstand. Ik weet nog noet of dit helemaal goed werkt. Het lijkt er wel op.

Carburateurs gereinigd.

Monteren van een nieuwe kilometer teller meenemer. Ik kan nu de snelheid weer aflezen.

Een nieuwe spanninhsregelaar gemonteerd. Deze is nu in te stellen. De oude gaf een veel te hoge spanning, hierdoor werd er elk jaar een accu opgestookt.

Oh ja nog iets stoms. Ik startte de motor met een gedemonteerde koppelingscilinder. Niet doen... dat geeft een puinhoop. De koppelingsstift werd door de oliedruk eruitgedrukt. De olie spoot eruit. 1.5liter olie in het blok is nket veel, maar op de tegels een puinhoop.

De FJ heeft haar plaats nu gemarkeerd. En goed.

Vandaag een rit gemaakt. Na 10m stopte de motor ermee. Een dubbel geknikte brandstof leiding.
Opgelost en rijden weer. Na 50km viel mijn schakelpedaal eraf. Ik denk dat ik vergeten ben om her borgveertje te monteren of deze is er onderweg afgeschoten.

Maarrrr. Wat een schitterend weer vandaag. Volop genoten van de rit, mijn jongste dochter achterop en mijn oudste zoon met zijn eigen motor.

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2021, 21:00:54 »


Benzinekraan lekte. Deze is vervangen door een exemplaar van een fj1200 mbv een adapterplaatje. Ook heb ik een brandstof pomp gemonteerd met een los filter.

Erik,
Adapterplaatje zelf gemaakt? Ik wil dezelfde mod uitvoeren en ben benieuwd naar jou mod.

Gr,
Bert
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Erik

  • Berichten: 7
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2021, 22:14:03 »

Dat is niet moeilijk. Ik probeer binnenkort een foto te maken. Ik zal het proberen te omschrijven.
Een stukje plaat van 6mm dik o.i.d

De omtrek van de originele kraan erop tekenen met de 6mm gaatjes op de juiste plaats.
Dan de fj1200 kraan er dwars opleggen en ook overtekenen. Ook incl de gaatjes. Dan uitzagen/slijpen.
De montage gaatjes met 6mm doorboren , 4 stuks.
Dan precies in midden van de adapterplaat (kruis) een gaatje van 8mm boren. Dit is de brandstof toevoer.
Het meest lastige was om alles vloeistof dicht te krijgen.

Eerst het plaatje tegen de tank monteren. Voor de afdichting heb ik de originele o-ring gebruikt. Dit is niet fraai maar lukte wel. Onder de montage boutjes heb ik messing ringetjes gemonteerd.

Dan de fj kraan gemonteerd met bout/moer m6.
De afdichting is gedaan met pakking papier. Dit is voldoende.
De fj1200 kraan komt wel 90 graden gemonteerd. Deze ruimte is er. Om deze dicht te zetten moet de achterzijde van de tank opgetild worden.

Vervolgens een brandstof slang tussen de derde en vierde carb tot onder de accubak gevoerd naar een inline filtertje. Daarnaast een brandstofpompje 12V. De pers zijde van deze pomp is dan met een slang naar de toevoer van de carbs geleidt.
Tis niet geheel ideaal, maar het lijkt te werken.
Ik heb de brandstof toevoer vanaf de pomp naar de carbs iets langer gehouden om de carbs evt te kunnen demonteren.

Menno

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7932
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 00:16:44 »

Ketting en tandwielen vervangen, eigenlijk te laat want de ketting geleider op de achterbrug was geheel kapot. Deze heb ik eraf gehouden

Erik, die ketting geleider zit er niet voor niks op.. Ik denk dat je zonder geleider eerder schade aan achterbrug of ketting kan verwachten

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2021, 07:23:51 »

Ja daar moet je  niet lang mee doorijden.
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2021, 08:55:48 »

Ketting en tandwielen vervangen, eigenlijk te laat want de ketting geleider op de achterbrug was geheel kapot. Deze heb ik eraf gehouden

Erik, die ketting geleider zit er niet voor niks op.. Ik denk dat je zonder geleider eerder schade aan achterbrug of ketting kan verwachten

Als je niet meer aan de originele kunt komen kun je ook een strook teflon erop plakken.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Dirk

  • Berichten: 134
  • 28 jaar geleden....
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2021, 12:06:16 »

Ja die moet er echt op !  :-o

Erik

  • Berichten: 7
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2021, 13:28:16 »

Dom dat ik daar niet aan heb gedacht. Ik zoek ff een strook teflon op.
Maar is het niet zo dat als je zorgt dat de ketting goed onder spanning blijft deze de achterbrug niet raakt.
De geleider was aan de bovenkant 'door'.
Het lijkt er dan op dat de ketting het ijzer raakt bij het uitveren. Of bij het gas loslaten

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2021, 06:09:44 »

Ketting goed op spanning dat moet je vooral doen dan trek je ook de lagers kapot van het achterwiel en minstens de keering van de uitgaande as van de kettingtandwiel.
Dat komt door de constructie met het draaipunt van de achterbrug een eindje van de uitgaande aandrijfas.
Dus gewoon iets aan doen.
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2021, 18:37:53 »

Er zijn maar weinig motoren waarvan het achtervorklagerpunt samenvalt met de uitgaande as van de versnellingsbak (daarvan varieert de kettingspanning dus niet bij in- en uitveren).
De FJ is daar niet een van...
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 122
  • Back to the future
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2021, 10:21:38 »

Laadregelaar FJ, pas op, dit overladen komt vaak doordat er te weinig spanning gemeten wordt (aan de kabelboom)en dan gaat laadregelaar over compenseren, is te hoge spanning afgeven, te voorkomen door de spanningmeting direct, via relais, op accu te zetten i.p.v. meten nadat spanning door complete kabelboom is geweest.
Dit kan je ook zien, als je dimlicht bij stationair erg zwak is en bij verhogen toerental licht feller wordt, de FJ hebben geen relais voor het licht en dus gaat spanning door kabels en schakelaars en stekkers, in loop der tijd wordt de weerstand steeds groter.
Heb in het verleden wel eens schema op forum gezet...ik heb nu 4 relais in de FJ, 1 voor dimlicht, 1 voor groot licht, 1 voor bobines en dus 1 voor laadregelaar spanningsmeting. Nu altijd fel licht en goede vonk naar bougies, bij meting vastgesteld dat van de 13 volt aan de accu, nog geen 11 over bleef naar verlichting, bij stationair toerental.
Groeten, Tojoko.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

Marcel

  • Clublid
  • Berichten: 2729
  • Meppel
Re: Onderhoud fj1100
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2021, 12:16:22 »

Waarom koop je mijn fj1100 niet. Krijg je er gratis een kettinggeleider bij. En koffie :)
Het wordt een beetje rustiger: Triumph sprint 1050 ST

Old School: FJ1100 84 ;)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

cuneate-rose