FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Auteur Topic: Garfield stelt zich voor  (gelezen 11202 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Garfield

  • Berichten: 14
Garfield stelt zich voor
« Gepost op: 28 juni 2023, 15:36:29 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Arvid, 53 jaar, ik woon in Amersfoort en ben verslaafd aan motoren: rijden, kopen, sleutelen.
Dit doe ik al sinds 1988.

Gisteravond heb ik in Groningen een FJ1200 uit 1992 gekocht om mee te doen aan de 'Motor-forum.nl 500 Euro Challenge'.
(Ik ben daar bekend als 'Rooiekater')
Hiermee maak ik ook een soort van tienerdroom waar want ik had in de jaren tachtig op mijn tienerkamer posters van de FJ1100 en FJ1200 hangen.

En nu heb ik dus ook een FJ1200 ... ik ben er erg blij mee.

Ik heb eerder vandaag een klein filmpje van een koude start gemaakt en op Youtube gezet:



In de komende tijd ga ik deze motor rustig inspecteren, eventueel noodzakelijk onderhoud doen en wat dingetjes waar nodig aanpakken.

Werkplaatshandboek is al onderweg.
Gelogd
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

lekniGv

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1319
  • Wacht niet op een goede dag, maak er een!
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2023, 19:50:17 »

Welkom Arvid,

Zier er goed uit, deze FJ. RVS remleidingen.
En een los gewicht in de spiegel.
Trucjes hiervoor:
- spiegel warm maken en glas eruit halen.
- of gaatjes aan de onderzijde boren en opvullen met kit. Ook voor ontluchting zorgen en opvullen met het gewicht liggend op het zwarte kunststof.
Gelogd
FJ1100 - 50H
FJ1200 - 1TX

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2023, 19:52:08 »

Welkom Garfield en gefjeliciteerd, een en ander duidt erop dat je niet meer als 500 hebt betaald, dat is denk ik een heel gunstig bedrag voor deze FJ.

Ga je dus meedoen aan de tocht en daar ook verslag van doen, dat lijkt me wel boeiend.

Ik had dan vroeger die meid op die Zündapp hangen, maar dat was voor er FJ's waren, en wat geeft het.

Veel plezier ermee.
Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Garfield

  • Berichten: 14
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2023, 20:52:47 »

Dank heren !

Ik heb 300 Euro betaald ...

En inderdaad, RVS remleidingen en ook de uitlaten en achterbrug lijken nog in prima staat.

Ik heb al vaker oudere motoren die lang hebben stilgestaan gekocht en opgeknapt.
Vind ik eigenlijk het leukste om te doen, leuker dan al dat moderne spul.

Ik weet niet of ik naar een ander forum mag linken, maar op motor-forum.nl is hier meer info over de challenge en mijn project te vinden:

https://www.motor-forum.nl/threads/500-euro-challenge-2024-alles-kump-goed.466226/

https://www.motor-forum.nl/threads/500-euro-challenge-2024-teenage-dreams-bucketlist-yamaha-fj1200.470944/
Gelogd
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7493
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2023, 21:15:16 »

Welkom. En gefeliciteerd met dit koopje!
Gelogd
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2023, 21:17:29 »

Daar kun je nog jaren plezier van hebben.

Je kunt er ook CBR 600 spiegels opzetten, die kostten niet veel, je moet alleen de nokjes er even afvijlen, en van één boutgat een sleufgat maken, en je zit niet meer tegen je schouders aan te kijken.

Denk niet dat we moeilijk doen over doorlinken.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2023, 21:25:54 door Beertje »
Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6212
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2023, 21:38:29 »

Ik raad je aan de stalen achterbrug te vervangen door een aluminium achterbrug van het 3CV/3XW model (88-90).
Gelogd
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5492
  • Of Wha
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2023, 05:54:48 »

Begin eerst maar met hem af te stellen en te synchroniseren verder is het een koopje, hij is wat slap in de kont dat komt door de stalen achterbrug, wil je dat eruit hebben dan moet je inderdaad een als achterbrug zetten zoals hierboven al aangegeven.
Voorspatbord mist maar daar is erg moeilijk aan te komen.
Gelogd
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Garfield

  • Berichten: 14
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2023, 08:39:06 »

Dank weer voor de reacties.

In eerste instantie is deze motor aangeschaft voor de 500 Euro challengedus het sleutelbudget is beperkt.
De verkoper heeft de motor zelf 'per ongeluk' eerder dit jaar bij Troostwijk gekocht.
Geschiedenis onbekend.
Er zit nog een paar liter benzine in de tank maar die zat er al in toen de verkoper hem kocht.
Die benzine ga ik er nu eerst even uithalen en vervangen met Euro98 E5.
(Alles wat ik heb krijgt E5)

Meestal moet ik bij oudere motoren de carbs meteen compleet uit elkaar halen en (ultrasoon) reinigen maar dat lijkt hier niet nodig te zijn. De motor loopt heel netjes en pakt goed op.
Ook het door de verkoper gemelde lekken van een carburateur heb ik niet meer gemerkt.
Wellicht hebben de rubbers zich alweer gezet nu er weer wat benzine door de carbs heen vloeit.

En dan ga ik eerst maar eens rijden.
De banden zijn (erg) oud (2011 resp. 2013) maar ik heb op wel slechtere banden gereden dus de eerste 1000 km doe ik hiermee. Dan heb ik ondertussen een goed beeld van wat er echt moet gebeuren.

Dat voorspatbord ... ik heb de afgebroken voorste helft erbij.
Had nog niet gekeken / bedacht hoe ik dat ga oplossen maar gezien de constructie had ik eigenlijk een vermoeden dat ik niet de enige FJ-eigenaar ben met dit probleem ?
Gelogd
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2023, 09:07:57 »

Als alleen de oogjes stuk zijn,kun je het boutje herplaatsen met een groot  onderleg plaatje en daarmee het voormalige ooggat klemmen,  ook kun je over de naad tussen voor en achterspatbord een stuk zwarte ductape doen, dat valt niet zo op, en het zit.

Zitten er scheuren op andere plekken, dan zou ik er polyester vezelmatjes achter plakken, let wel op, dat het materiaal, dan waarschijnlijk even heel heet wordt.

Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5492
  • Of Wha
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2023, 06:20:08 »

Banden die zo oud zijn kunnen heel gevaarlijk worden in de regen.
Hij loopt mooi zeg je?
Hij loopt maar niet mooi, ik zeg ook niet dat je het uit elkaar moet halen, beter doe je dat niet zeker als alles nu lekvrij is!
Alleen afstellen en syncroniseren dan loopt hij mooi en dat kost ook geen geld, banden helaas wel.
Gelogd
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Garfield

  • Berichten: 14
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2023, 08:37:27 »

Ja ok, mooi, mooi, was misschien wat onzorgvuldig verwoord.
Het kan zeker mooier maar ik heb de laatste paar keer dat ik een oude motor kocht zoveel gedoe gehad met dichtgeslibte carburateurs en/of half werkende CDI's dat ik over deze FJ wel heel enthousiast ben, zeker gezien de aanschafprijs.
Ik ga rustig aan alles oppakken.

Dank voor de aanwijzing over de banden - komt goed.
Ik rijd al ruim 35 jaar door weer en wind en soms ook met oude banden.
Ik ga niet in 7 sloten tegelijk rijden :-)
Gelogd
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

lekniGv

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1319
  • Wacht niet op een goede dag, maak er een!
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2023, 14:58:19 »

Heb in Ermelo nog n passend wit voorspatbord liggen.
Gelogd
FJ1100 - 50H
FJ1200 - 1TX

Garfield

  • Berichten: 14
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2023, 16:42:32 »

Oh dat is misschien wel interessant - ga nog wel eerst even kijken hoe erg dit spatbord eraan toe is.

Verder had Herbert het goed gehoord !
Ik heb net even de carbtune aan de carburateurs gehangen en de tweede carburateur van links stond behoorlijk uit het lood vergeleken met de rest. Na wat afstellen liep de motor inderdaad hoorbaar beter !

De verkoper had gezegd dat een carburateur lekte.
Dat was tot nu toe bij nog niet gebeurd maar nu dan toch wel.

Dus ik denk dat ik toch maar verstandig ga zijn en de carburateurs er even af haal en ze onder handen neem.

En misschien controleer ik dan ook de klepspeling meteen even, als ik dan toch bezig ben.
Of verloopt die nauwelijks ?
Ik heb een ST100 Pan European gehad en daar is de klepspeling nooit van verlopen in de 5 jaar en 25k km dat ik die motor had.
Gelogd
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12624
Re: Garfield stelt zich voor
« Reactie #14 Gepost op: 1 juli 2023, 09:13:41 »



En misschien controleer ik dan ook de klepspeling meteen even, als ik dan toch bezig ben.


Dat is wel wijs, het plaatje van de rechtse inlaatklep is het lastigst te verwijderen, wordt wel eens overgeslagen met het wisselen. 
Gelogd
Cash is King, tegen de digitale slavernij.
 

cuneate-rose