@Rob
Om te beginnen wil ik graag onderscheid maken tussen toerritten die uit naam van de club worden georganiseerd en toerritten die je persoonlijk organiseert en ons platform (forum / facebook) gebruikt om geïnteresseerden uit te nodigen.
Ik ben het met je eens dat we de groepen niet te groot moeten laten worden. Ik hoop echt dat we dit probleem ooit weer krijgen.
Ik heb er wel over gedacht om een maximum van 8 of 10 motoren vast te leggen, ook om de overlast die we als te grote groep veroorzaken te beperken. Een groep van 8 of 10 motoren of meer zou dan opgedeeld moeten worden in twee groepen van waarbij de ervaren rijders en de minder ervaren rijders een 'eigen' groep krijgen. Maar hierdoor moet je ook twee voorrijders en twee achterrijders hebben. Ik vraag me af of dit praktische problemen gaat opleveren.
Ik denk dat we allemaal volwassen mensen zijn en een gezond verstand hebben. Dat moeten we laten spreken. Bij grotere groepen is het goed om de groep te splitsen in een ervaren groep en een minder ervaren groep. Is de groep klein(er), dan lijkt het mij persoonlijk niet zo'n groot offer om je als ervaren rijder wat sociaal op te stellen en rekening te houden met minder ervaren deelnemers. Ik weet alleen niet goed hoe we dit zouden moeten vastleggen.
@Herbert
Als mensen aangeven dat ze zich niet prettig voelen met de manier van rijden in een toerrit, betekend dit dat er toch ergens iets niet helemaal goed is gegaan en er niet voldoende rekening is gehouden met het feit dat er mensen zijn die niet zo goed kunnen rijden als een ander.
Laten we eerlijk zijn. Over het algemeen zijn onze toeritten allemaal heel erg goed verlopen. Maar er zijn wel voorbeelden van gevallen waarin het mis ging. En ik kan me ook wel dijkritten herinneren waarbij idiote snelheden werden gereden. Op zich moet je het helemaal zelf weten als je jezelf eens op een dijkje wil uitleven, maar doe dat dan in je eentje. Wanneer je in een groep rijdt kan dat gewoon niet en dien je jezelf aan te passen. Niet iedereen heeft VRO's gedaan. We hebben in de club ook te maken met heropstappers die niet (meer) helemaal zo vertrouwd zijn op de motor. Daar komt nog bij dat er ook hele volksstammen inmiddels niet met een FJ maar met een moderne motor een toerrit meerijden. Daar heb ik niks op tegen, maar een moderne motor stuurt wel een heel stuk beter dan de tractor die FJ heet.
Samengevat:
Persoonlijk vind ik dat een toerrit die uit naam van de club gereden wordt (bij voorbeeld de Meet & Greet), toegankelijk moet zijn voor alle niveaus. Ook een minder ervaren motorrijder moet zich bij een club georganiseerde rit comfortabel voelen. Bij grote(re) groepen is het wel een goed idee om de groep te splitsen waarbij er rekening wordt gehouden met het niveau van de deelnemers. We moeten er eens over nadenken hoe we dit in het regelement moeten beschrijven. Er zijn wat dingen toegevoegd. Kijk maar wat jullie er van vinden zo.
Naast alles wat hierboven is besproken spreekt het vanzelf dat haantjesgedrag en bewijsdrang, "kijk eens hoe hard ik die bocht door durf", zaken zijn die al helemaal niet in een groepsrit thuis horen. Hierdoor gaan anderen wellicht te veel hun grenzen verleggen en krijg je ongelukken. En dat is iets wat we met deze regels willen voorkomen.